הבעיה: ניסיון להקליט שיחת טלפון בסלולרי שלי (נוקיה E71) העלה שמדי כמה שניות המכשיר מצפצף. הצפצוף נשמע בשני הצדדים – של המקליט ושל המוקלט – הוא מפריע להקלטה, מפריע לשיחה ונשמע בקובץ ההקלטה.
פנייה ראשונה: שירות הלקוחות של ספקית הסלולר. התשובה: אי אפשר להסיר את הצפצוף.
פנייה שניה: שירות הלקוחות של יורוקום, נציגתה הישראלית של יצרנית הטלפון, נוקיה. התשובה: אי אפשר להסיר את הצפצוף.
פנייה שלישית: נוקיה. מחלקת הדוברות של החברה מחזירה אותנו לנציג המקומי, יורוקום.
הפוגה משפטית: במדינות מסוימות אסור לאדם להקליט שיחה שהוא עורך בלי ליידע את הצד השני לשיחה. נוקיה החליטה לקחת על עצמה את אכיפת החוק, והוסיפה את הצפצוף להקלטה כדי לא לאפשר להקליט בסתר. האם יש בכלל חוק שמחייב יצרני הקלטה לשתול צפצוף התרעה? לו היתה נוקיה מוכרת סכינים, להביהם היו קהים, כי החוק אוסר רצח. לו היתה מוכרת מכוניות, היתה מונעת מהן לעבור את ה-120 קמ"ש, כי החוק אוסר נהיגה במהירות מופרזת. ונוקיה? היא חברה שומרת חוק.
ונניח שאני חייב ליידע את הצד השני. הנה, יידעתי את הצד השני. עכשיו אני רוצה להקליט אותו, בידיעתו, בלי צפצופים. אפשר? לא. נוקיה שומרת חוק בגישת בית שמאי. אולי הוא לא הבין שאתה מקליט אותו? אולי הוא שכח? שיהיה צפצוף, מה אכפת לך. לנו זה עולה יותר.
הפוגה משפטית מקומית: חוק האזנות סתר הישראלי אוסר האזנה והקלטה של שיחה ללא הסכמת אחד מבעלי השיחה לפחות, ומטיל עונש מאסר של חמש שנים על האזנת סתר ועל שימוש בתוכן של האזנת סתר. אבל אם המקליט הוא צד בשיחה, הכל חוקי. כך שהצפצוף של נוקיה מיותר בישראל. זה לא פיצ'ר -- זה באג. תקלה במכשיר. אדם מנסה להקליט ומגלה שהטלפון שלו מקולקל: הוא כל הזמן מצפצף.
אבל למה שיורוקום תשקיע מאמץ בדרישה מנוקיה להשקיע מאמץ בהסרת הצפצוף במכשירים שנמכרים בישראל (ובשאר המדינות שלא אוסרות הקלטת שיחות בידיעת צד אחד), כשאפשר למכור אותם פגומים ושהלקוח ישבור את הראש? מה הוא כבר יעשה, יקנה טלפון סלולרי מתוצרת ישראל? יש לי הצעה שתחסוך לנוקיה עוד כסף: שלא יכניסו תמיכה עברית ואותיות עבריות למכשיר, כי ברוב המדינות לא מדברים עברית. זה בסדר, אנחנו נתרגל.
פתרון טכנולוגי: תוכנות הקלטה כמו Total Recall ו-Ultimate Voice Recorder, שעולות כ-15 דולר כל אחת, מאפשרות להקליט בלי צפצופים. מעשית, הן פותרות את הבעיה. עקרונית, יורוקום ונוקיה מכרו לי טלפון פגום, שנאלצתי לשלם 15 דולר כדי לתקנו. האם יורוקום או נוקיה היו מוכרות לי טלפון סלולרי שפלאש המצלמה שלו חסום, וממליצות לי לרכוש ב-15 דולר תוכנת צילום שכן יודעת להפעילו?
כך עושות כולן: זו לא רק נוקיה, שהתאמלל מזלה להיות יצרנית הטלפון הנייד שלי — יצרניות סלולר רבות מטילות מומים בתוכנות ההקלטה של הסלולריים שלהן.
תגובת יורוקום: "בארץ אכן חוקי להקליט שיחה כל עוד אחד הצדדים מודע לעובדה שמתבצעת הקלטה. כיוון שלא בכל מדינה הדבר כך, נוקיה החליטו להשאיר את הצפצוף (כמו גם אי יכולת ביטול הצליל של הצילום בסדרה 60) כך שהצדדים ידעו שמתבצעת הקלטה. אין אפשרות לבטל את הצפצוף. הפתרון שאנחנו מציעים ללקוחות בדרך כלל הוא להשתמש בתוכנת צד שלישי כלשהי, שמאפשרת הקלטה חופשית ללא צפצופים. לא חסר כאלה באינטרנט".
תגובת נוקיה: לא התקבלה, למרות שביקשנו מיורוקום להעביר אליהם את השאלות לפני שבועיים וחצי. יש לי תחושה שהם מצפצפים עלי.