מהפכה בשוק הסלולר: סמסונג ו-אפל עקפו את נוקיה. על-פי נתונים של חברת המחקר IDC ישראל איבדה נוקיה את הבכורה בשוק המקומי. אחרי שנים ארוכות של שליטה מוחלטת, עם נתח שוק של 46% בימי הזוהר, הצטמק נתח השוק של החברה הפינית בשנת 2011 ל-20% בלבד.
"נוקיה הפכה לשחקן של טלפונים בסיסיים והיא מחזיקה 70% מהשוק הזה", אומר ארז סוסיה, אנליסט אביזרים אישיים וטלקום ב-IDC ישראל. ביורוקום, יבואנית נוקיה בישראל, יעדיפו לשכוח את השנה שעברה, במיוחד כאשר מביאים בחשבון שנתח השוק של החברה בישראל עמד ב-2010 על 40%. המצב של נוקיה רע גם בהשוואה לעולם - בשנת 2011 עמד נתח השוק העולמי של החברה על 27%, ירידה בהשוואה ל-32.6% ב-2010.
את ההצלחה של סמסונג בישראל צריך לזקוף בעיקר לסדרת הסמארטפונים גלקסי ולדגמי הדגל גלקסי אס וגלקסי אס 2. מדובר בשני מכשירים שמבוססים על אנדרואיד, מערכת ההפעלה מבית גוגל, שנלחמו בעוז כנגד האייפון של אפל. למרות שסמסונג מובילה את השוק המקומי עם 25%, היא מסכמת את 2011 עם צמיחה מינורית. מי שרשמה את הזינוק המרשים היא אפל שטיפסה מנתח שוק של 10% ב-2010 - לנתון יותר מאשר כפול - 23% בשנת 2011.
אפל התברגה בשנה החולפת בשלישייה הפותחת וההערכות הן שהמכירות של האייפון 4 והאייפון 4S יעזרו לחברה להמשיך לצמוח גם בשנה הנוכחית. בשלב הבא תשיק החברה את האייפון 5 שצפוי לטרוף את הקלפים.
הלקוחות הנאמנים של RIM
בשנת 2011 נרשמו תנודות חריגות גם בקרב השחקניות הקטנות בשוק המקומי. אחת מהן היא LG, שנחשבה לשחקנית זניחה בישראל. בשנתיים האחרונות השיקה החברה מספר מכשירים שעזרו לה להכפיל את נתח השוק שלה תוך שנה - מ-4% בלבד ב-2010 ל-8% אשתקד. בשנת 2009, אגב, החברה החזיקה בנתח שוק מצומצם של 2.8% בלבד.
הקפיצה הדרמטית והעקבית של LG סייעה לה לעקוף אפילו את סוני אריקסון שהחזיקה ב-2011 נתח שוק של 7% בלבד, לעומת 15% ב-2010 ו-21.1% לפני שנתיים. המנהלים של ברס אלקטרה, יבואנית סוני אריקסון בארץ, צריכים לחשוש מהמגמה הזו. החולשה הזו הובילה את החברה להשיק מספר רב של דגמים בשוק המקומי, על-מנת לשפר את המצב.
רשימת החברות שהגיעו להישגים בשנה החולפת כוללת גם את מוטורולה מוביליטי, שנתח השוק שלה עלה מ-2% ב-2010 ל-5% ב-2011. גם את ההצלחה הזו ניתן לזקוף להשקות רבות של מכשירים, שתורגמו לצמיחה במכירות.
חברה נוספת שמסכמת שנה מוצלחת היא RIM, יצרנית בלקברי, שהגדילה את נתח השוק שלה מ-3% ל-5%, למרות הקשיים שמהם סובלת החברה האם בעולם. RIM הצליחה להתחזק בניגוד למגמה העולמית ולמרות שהשיקה מעט מאוד מכשירים. איך ניתן להסביר את הנתון הזה? כנראה בכך שהלקוחות נאמנים למותג, למרות שהמכשירים שלו לא נחשבים למתקדמים.
חברה מעניינת נוספת ברשימה היא היצרנית אלקטל, שכלל לא דורגה ב-2010 על-ידי IDC. אלקטל מתמקדת במכירת מכשירים דרך רשתות השיווק, בנוסף למכירות אצל מפעילות הסלולר. "אלקטל פונה לסגמנטים של מחיר שאחרים לא מתייחסים אליהם", אומר אורן רביב, אנליסט בכיר לטכנולוגיות חדשות ב-IDC ישראל. "הם עובדים טוב מאוד במגזר החרדי".
מי שנמצאת בתחתית הטבלה היא HTC, שהצליחה לשמור על נתח שוק זעום של אחוז בלבד. המותג הזה פופולרי מאוד בעולם, אבל בישראל, עקב מאבקים בין יבואנים שונים, הושק רק דגם בודד אצל מפעילה סלולרית אחת. ההערכה היא שבשנה הנוכחית תשיק HTC מגוון רחב של דגמים שיאפשרו לה להיאבק ביצרניות הגדולות.
מבחר של סמארטפונים
שוק הטלפונים הסלולריים צמח בשנה החולפת. בשנת 2011 נמכרו - אצל מפעילות הסלולר וברשתות פרטיות - 2.4 מיליון מכשירים, לעומת 2.16 מיליון יחידות ב-2010. קשה לחשב את שיעור הצמיחה המדויק מאחר שרק בשנה החולפת החלה IDC לחשב גם את רכישות הטלפונים בשוק הפתוח.
נתון אחר מצביע על עומק החדירה של הסמארטפונים. 1.5 מיליון מכשירים חכמים נמכרו בשנה החולפת, לעומת 855 אלף טלפונים פשוטים. הנתונים האלה הם חלק מהמגמה שנרשמה כבר ב-2010, אז נמכרו 1.2 מיליון סמטארטפונים ו-930 אלף טלפונים פשוטים.
"ב-2010 היה פחות מבחר של סמארטפונים בשוק", אומר רביב, "היום אין התנפלות המונים על דגם מסוים. ההרגשה היא שיש מבחר וכל אחד יכול לבחור את הטלפון שמתאים לו, ביחד עם הפלטפורמה שהוא אוהב".