סוף השבוע הראשון של ספטמבר הוא קו הגבול שבין עונת הקיץ ועונת הסתיו של הוליווד. זהו סוף השבוע שבו נפתחים הפסטיבלים של ונציה וטלורייד, ושבוע לפני פסטיבל טורונטו - הפסטיבלים שבהם נחשפים הסרטים שרוצים להיות הסוסים המובילים בתחרות האוסקר. זה סוף השבוע שבו אמריקה מציינת את הלייבור דיי, הילדים חוזרים לבית הספר, ותעשיית הקולנוע מורידה הילוך. עונת הקיץ, אותה סיכמנו כאן, היא זו שמכניסה להוליווד הכי הרבה כסף. עונת הסתיו, שתקציביה נמוכים יותר, היא זו שמביאה את היוקרה ואת הפרסים (וכן, יש זליגות בין עונה לעונה).

כבר מסוף השבוע הזה, עם פתיחת פסטיבל ונציה, נתחיל לקרוא את הביקורות שלא רק מדווחות על איכות הסרטים, אלא גם על הפוטנציאל שלהם להפוך למתמודדים בכירים באוסקר. זו טבעה של העונה. היא תיפתח רשמית לציבור ב-18.9 באמריקה וב-24.9 בישראל, עם צאתו של ״אוורסט״, סרט הפתיחה של פסטיבל ונציה, שאמור להיות השילוב בין סרט הרפתקאות מסחרי (בתלת ממד) לדרמה אנושית המבוססת על סיפור הישרדות (ומוות) אמיתי.

הנה 12 הסרטים שאנחנו הכי מחכים להם בארבעת החודשים הקרובים. כן, יש עוד - לכל מי שישאל בתגובות איפה הסרט של פיקסאר ואיפה רידלי סקוט ואיפה אנג׳לינה ג׳ולי - אבל זהו לא אינדקס הסרטים המלא, אלא רק הסרטים שליבנו מחסיר פעימה לקראת הצפייה בהם. מה שכן, אתם מוזמנים להשלים בתגובות מה הם הסרטים שאתם הכי מסוקרנים לקראתם מעכשיו ועד ינואר.

הלהיטים

אוסקרים או לא אוסקרים, הנה הסרטים שהכי מסקרנים אותנו העונה, ושינסו גם להיות שוברי קופות. לפחות אחד מהם יכניס למעלה ממיליארד דולר בעולם.

״מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר״

במאי: ג׳יי. ג׳יי. אברמס

בבקשה ג׳יי. ג׳יי., אתה תקוותנו היחידה. אנא, אל תפשל. יהא הכוח עמך.

(17.12 בישראל)

 

״גשר המרגלים״

במאי: סטיבן ספילברג

אחרי מנוחה בת שלוש שנים מבמות הצילום (מאז ״לינקולן״) חוזר סטיבן ספילברג, הבמאי האהוב עליי, ומביים סרט ריגול עם טום הנקס, המבוסס על סיפורו האמיתי של עורך דין המנהל מו״מ להחלפת שבויים בשיאה של המלחמה הקרה. את התסריט כתבו האחים כהן.

(26.11 בישראל)

 

״The Revenant״

במאי: אלחנדרו גונסלס איניאריטו

אלחנדרו גונסלס איניאריטו זכה השנה באוסקר על הבימוי והתסריט של ״בירדמן״, אבל מתברר שבזמן שהוא היה עסוק בקמפיין האוסקרים לסרט ההוא, הוא גם צילם כבר את סרטו הבא, שהוא מורכב ושאפתני הרבה יותר. מערבון נקמה מושלג ראשון ברשימה. סיפור אמיתי על מאבק הישרדות באיזורי הפרא בהשראת סיפורו של הצייד יו גלאס, שיצא למסע בין מאות קילומטרים כדי לנקום בחבריו למסע ששדדו אותו. זה ליאונרדו דיקפריו נגד טום הארדי במרדף לחיים ולמוות, ואנחנו מבינים שהצילום של עמנואל לובצקי, שזכה באוסקר בשנתיים האחרונות, הוא ככל הנראה פנומנלי. אוסקר שני ברציפות לאיניאריטו? אוסקר שלישי ברציפות ללובצקי? אוסקר ראשון לדיקפריו? והכי חשוב: האם זה יהיה יצירת מופת?

(25.12 באמריקה)

 

״שמונת השנואים״

במאי: קוונטין טרנטינו

שני סרטיו הקודמים היו הצלחות ענק, על התסריט של ״ג׳אנגו ללא מעצורים״ הוא זכה באוסקר, וטרנטינו עדיין מצליח להפוך כל סרט חדש שלו לאירוע. מערבון נקמה מושלג שני ברשימה, המתרחש בימי מלחמת האזרחים האמריקאית. בזכות העובדה שהוא צילם את הסרט החדש בפילם אולטרה 70 מ״מ וגייס את אניו מוריקונה להלחין את הפסקול, טרנטינו גורם לסינפילים שבינינו לעקצוצי ציפייה בלתי מוסברים.

(15.1.2016 בישראל)

 

״ספקטר״

במאי: סם מנדס

סרט ג׳יימס בונד חדש, ושוב מנדס (״אמריקן ביוטי״, ״סקייפול״) הוא הבמאי. יתחרה ב״מלחמת הכוכבים״ על תואר שובר הקופות הגדול של העונה.

(6.11 בישראל)

 

הסיפורים האמיתיים

כל עונה והקלישאות שלה: בקיץ, המון סרטים על גיבורי-על ועיבודים לקומיקס. בחורף, המון סרטים המבוססים על סיפורים אמיתיים. פגשנו כבר שניים כאלה ברשימה למעלה, אבל השנה יש לכך טוויסט חדש: סרטים עלילתיים המבוססים על סיפורים אמיתיים שכבר זכו לתהילה בתור סרטים תיעודיים. למה עושים כל כך הרבה סרטים המבוססים על סיפורם אמיתיים? שלוש סיבות: הקהל מבוגר אוהב אותם; סרטים המבוססים על סיפורים אמיתיים אהובים במיוחד באוסקרים; דמויות אמיתיות אהובות במיוחד על שחקנים, שזוכים עליהם באוסקרים. ובצירוף מקרים מסחרר, שניים מהסרטים האלה - שני הראשונים ברשימה - ינסו לעשות לנו מחלת גבהים באיימקס ובתלת ממד.

״על חבל דק״ (״The Walk״)

במאי: רוברט זמקיס

ג׳יימס מארש כבר זכה באוסקר על בימוי ״איש על חבל״, סרט תיעודי מעולה העוסק באתגר שלקח על עצמו הלוליין פיליפ פטיט: לחצות בהליכה על חבל את המרחק שבין מגדלי התאומים בניו יורק. ועכשיו מגיע רוברט זמקיס, אחד הבמאים הנערצים עליי (וזוכה האוסקר על ״פורסט גאמפ״), והופך את הסיפור הזה לסרט שאמור לשים אותנו בנקודת המבט מהפכת הקרביים של פטיט עצמו. תלת ממד, איימקס, בגובה מאות מטרים מעל פני המדרכה. רק המחשבה עושה סחרחורת. ג׳וזף גורדון לוויט הוא פיליפ פטיט.

(8.10 בישראל, ולפני כן בפסטיבל חיפה)

 

״אוורסט״

במאי: בלתזאר קורמאקור

ב-1996 יצא דיוויד בראשירס לצלם את הסרט התיעודי הראשון באיימקס על פסגת האוורסט. תוך כדי הצילומים ארעה מפולת שלגים שחיסלה לא מעט מחברי קבוצת טיפוס אחרת שהיתה על ההר. מצלמתו של בראשירס תיעדה את ניסיונות החילוץ וההצלה. ב-1998 יצא הסרט התיעודי שלו, ״אוורסט״, שהפך עד מהרה לסרט האיימקס הקופתי בכל הזמנים. ועכשיו בראשירס מפיק גרסה עלילתית לסיפור הזה: סיפורה של המשלחת שהגיעה לפסגת האיימקס, אבל לא הצליחה לרדת ממנו. ושוב: גבהים, איימקס, תלת ממד, סחרחורת.

(24.9 בישראל)

 

״סטיב ג׳ובס״

במאי: דני בויל

היה את הספר של וולטר אייזקסון, ואז סרט עלילתי עם אשטון קוצ'ר, והשנה גם סרט תיעודי של אלכס גיבני. כולם רוצים לספר את סיפורו של סטיב ג׳ובס, והנה הפרויקט שאמור להיות הבכיר והמשמעותי בחבורה: ארון סורקין כתב תסריט על פי ספרו של אייזקסון, דני בויל (זוכה האוסקר על ״נער החידות ממומבאי״) ביים ומייקל פסבנדר מככב. מבחינתי זהו הסרט המוביל לזכייה באוסקר נכון לעכשיו.

(26.11 בישראל)

 

״חוקי הפשע״ (״Black Mass״)

במאי: סקוט קופר

אחד הסרטים התיעודיים המדוברים של השנה שעברה עסק בסיפורו של ווייטי בולג׳ר - אחד הגנגסטרים האכזריים, האלימים והמבוקשים ביותר שעמדו בראש המאפיה של בוסטון, אבל שגם היה אח של סנאטור ומלשין של ה-FBI. עכשיו הופך סקוט קופר (״אחים בדם״) את הסיפור הזה לסרט עלילתי עם ג׳וני דפ בתפקיד ווייטי.

22.10 בישראל, ולפני כן בפסטיבל חיפה)

 

״אגדת האחים קריי״

במאי: בריאן הלגלנד

האחים קריי היו שניים מהפושעים האלימים והמפורסמים של לונדון, והם זכו ללא מעט מחוות, כולל סרט בריטי (בגילומם של גרי ומרטין קמפ מהלהקה הבריטית "שפנדאו בלט"). עכשיו מגיע תורו של בריאן הלגלנד, שכתסריטאי זכה באוסקר על ״סודות אל.איי״, והוא לוקח את טום הארדי שיגלם את האחים. את שניהם.

(8.10 בישראל)

 

״סנודן״

במאי: אוליבר סטון

שנה אחרי ש״סיטיזן פור״, הסרט התיעודי על אדוארד סנודן, זכה באוסקר, מביא אוליבר סטון אל המסך את סיפורו של עובד סוכנות הבטחון האמריקאית שהפך למדליף הגדול בתולדות אמריקה. ג׳וזף גורדון לוויט, שהעונה מגלם רק דמויות אמיתיות, הוא סנודן.

 

“ג׳וי״

במאי: דיוויד או. ראסל

סיפורה האמיתי של האשה שהמציאה את Miracle Mop, מגב הפלא שגם סופג וגם סוחט, והקימה אימפריה. ג׳ניפר לורנס מגלמת את ג׳וי. ראסל הפך להיות הבמאי שמביא אוסקרים לשחקניו (כריסטיאן בייל, לורנס), ועם ״אופטימיות היא שם המשחק״ הוא גם יצר להיט, כך שיש סקרנות גדולה מסרטו החדש וככל הנראה האקסצנטרי למדי

(24.12 בישראל)

 

אפשר להתחיל להמר על האוסקרים?

בשנים האחרונות היו מועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר באוסקר בין שמונה לתשעה סרטים. האם אפשר לנסות להמר כבר עכשיו מי יהיו הסרטים הכי בולטים בתחרות? זה יהיה מטופש וחסר אחריות, נכון? יופי, בואו ננסה. לפי סדר הסיכויים למצוא את הסרט ברשימת המועמדים (חמשת הראשונים הם אלה שאני מאמין שגם יקבלו מועמדות על הבימוי):

 ״סטיב ג׳ובס״

״The Revenant״

״Straight Outta Compton״

״גשר המרגלים״

״מקס הזועם: כביש הזעם״

 ״על חבל דק״

״סופרג׳יסטיות״*

״קרול״**

״הנערה הדנית״

 ואולי גם:

״ג׳וי״

״מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר״

״אוורסט״

״הקול בראש״

 *) ״סופרג׳יסטיות״. סרט הפתיחה של פסטיבל לונדון, המשבצת שהזניקה לפני שנה את ״משחק החיקוי״ לאוסקרים. סיפור אמיתי - כמובן - על המאבק של נשות אנגליה לקבלת זכות הצבעה לפני מאה שנה.

**) ״קרול״. סרטו המאוד מסקרן של טוד היינז, שהוא מלודרמה על פי ספרה של פטרישה הייסמית על רומן בין בחורה צעירה ובין אשה נשואה. הסרט כבר זכה לתשבחות בפסטיבל קאן האחרון, והוא בוודאי יביא מועמדויות לשחקניותיו, קייט בלנשט ורוני מארה (שיתחרו מול ג׳וליאן מור ואלן פייג׳, שגם הן יגלמו בנות זוג בדרמה ״Freeheld״).