ישראל הולכת לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנתיים. ממשלת החירום של נתניהו וגנץ מכהנת כבר 8 חודשים, וצפויה להמשיך במתכונתה הנוכחית עד מרץ 2021. אחר כך בוודאי תגיע ממשלת מעבר, אחריה מי יודע מה יבוא. עד שנגלה, חילי טרופר הוא שר התרבות, בשנה שבה אנשי התרבות הכי זקוקים לנציג חזק שילחם עבורם. 

טרופר אמון על גורלם של עשרות אלפים שפרנסתם תלויה בפתיחתו, או בסגירתו, של עולם התרבות הישראלי. חלק גדול מהם מובטלים או מצויים בחל"ת. הם הגיעו מזמן להבנה שעיסוקם לא חיוני בעיני מקבלי ההחלטות, חלקם גם הגיעו לפת לחם. הם יושבים בבית ולא רואים את הסוף או את התכנית עתיד. רובם ככולם מסכימים שטרופר איש נחמד. רובם ככולם כנראה גם היו שמחים אם הוא היה קצת פחות נחמד.

בחודש שעבר טרופר הצהיר בפוסט ארוך בעמוד הפייסבוק שלו שהוא לא הולך להפוך שולחנות. "'תהפוך שולחנות', יש שדורשים ממני. 'תהפוך שולחנות'. שזה שם קוד ל: תהיה קצת אלים, תאיים, תצעק, תטיח עלבונות אישיים, תדליף מישיבות, תספר לתקשורת מה תגיד בישיבה עוד לפני שהיא התקיימה, תעשה סיבובים פוליטיים על הגב של אנשים טובים ונושאים חשובים… ובכן, זה לא יקרה", המשיך טרופר, "לא אשתתף במשחק המזויף של העמקת פילוג ואז אלך ואומר כמה נורא הפילוג במדינה… שפה מכבדת אין פירושה עדינות והתנהלות עניינית אין פירושה רכות... התרבות והספורט בישראל ראויים להרבה יותר מזה".

הפוסט נכתב כתשובה לביקורת הרבה שמוטחת בטרופר על תפקודו. כל מי שמדבר עליו מסכים, כוונותיו של טרופר טובות; הוא איש נעים, תרבותי ומשכיל. בעיני רבים מדובר במשב רוח רענן אחרי חמש שנות מירי רגב. אבל רבים מהם טוענים שנעשה מעט מדי, מאוחר מדי, אם בכלל. "אני לא יודע מה הם עושים שם במשרד התרבות. הוא מדבר כל כך יפה ונחמד ואיזה כיף שזאת לא הרמה של מירי, אבל בינתיים אנחנו מתים פה", אומר מיכאל קורדובה, הבעלים של מועדון ההופעות גגרין בתל אביב, אחד מעשרות האנשים ששוחחנו איתם בשבועות האחרונים. 

מירי רגב (צילום: Miriam AlsterFlash90)
"מירי יצאה נגדנו ורמת הציפיות הייתה בהתאם, עם חילי אנחנו רוצים לבנות". רגב | צילום: Miriam AlsterFlash90

רננה רז: "מירי רגב סימנה אותנו כגיס חמישי. זה אמור להיות מובן מאליו שלשר הממונה עליי יהיה כבוד למה שאני עושה. התרגלנו לכל כך מעט שזה נראה לנו כמו משהו להסתפק בו"

"מירי רגב כשרת התרבות הייתה כמו פיל בחנות חרסינה, אבל אני מרגיש שאנחנו קצת צריכים פיל", אומר תומר קמרלינג, מבקר הקולנוע של מאקו, "אנשי התרבות במצוקה נוראית ויש להם תחושה ששר התרבות לא זועק את זעקתם. עם כל הדברים שאפשר להגיד בגנותה של רגב, דווקא בגלל הקולניות שלה ומה שנראה כמו אמביציה אישית, היא השאירה את נושא התרבות בכותרות, שהיו בדרך כלל מגוחכות ומטופשות, אבל לפחות לאורך כל התקופה שלה הנושאים האלה פתחו מהדורות. קראתי את הפוסט הזה שלו ובא לי לצעוק לו 'חילי, תהיה קצת מירי. זה בסדר, לפעמים אתה צריך לעצבן ולהיות קולני כדי שיקשיבו לך'. לא שאני מתגעגע, אבל השקט הזה, האופן בו מתייחסים למה קורה לתרבות כאל גזירת שמיים היא נוראית. זה לא הזמן להיות נחמד, זה הזמן לסכין בין השיניים ואני לא רואה כאן לא סכין ולא שיניים. אז מה זה עוזר שהוא נחמד?" .

"יש להם מזל נאחס"

כבר שמונה חודשים שעולם התרבות נדחק לסוף רשימת הממתינים לחזרה לשגרה. במהלך החודשים האלה, בין סגר לסגר, 150 אלף עובדים שמתפרנסים מעולם התרבות ממשיכים לשבת בבית, שרויים במצוקה כלכלית ונפשית. לאורך החודשים עלו ושבו ההבטחות להחזרת התרבות לחיינו, אבל בזמן שהמסעדות, חנויות הבגדים והברים, הקניונים, מכוני היופי ורבים אחרים נפתחו, התרבות נשארה נעולה על סורג ובריח. 

במדינות כמו צרפת, גרמניה ובריטניה הוקצו מיליארדים לתמיכה במוסדות ואנשי התרבות; בישראל, שר האוצר ישראל כץ אמר החודש בראיון לאולפן ynet: "יש להם (אנשי התרבות) כמו שאומרים בסלנג מזל נאחס, כל פעם שהם עומדים להיפתח הסגר חוזר. הם יודעים לעבוד בצורה מסודרת, אבל בגלל שהם אחרונים בתור סוגרים אותם. אותו דבר גם הקניונים". 

בפועל, פתיחת הקניונים בשבוע שעבר מעידה כי התרבות נמצאת בכל זאת בשלב נמוך ביותר בסדר העדיפויות. אין כאן הפתעה - עולם התרבות נמצא בתת תקצוב כבר שנים. חמש שנות כהונתה של מירי רגב הסתיימו עם הבחירות האחרונות וחילי טרופר שרצה את תיק המשפטים דווקא, קיבל את תיק התרבות, ואנחת רווחה נשמעה בקרב האנשים שמצויים תחת חסותו הרגועה והשקטה, ושפתו הנקייה והיפה. רבים פגשו אותו, עם חלקם הוא נמצא בקשר תמידי, כולם מדווחים על איש נעים ומרשים, רבים גם נשארים עם התחושה שבעצם זה הכל - וזה ממש לא מספיק להם. 

רננה רז (צילום: Moshe ShaiFLASH90)
"לא לקרוא לנו בוגדים זה לא מספיק". רננה רז | צילום: Moshe ShaiFLASH90

"אני חושבת שלאיזה שבועיים האמנים היו מרוצים רק מזה שהוא לא טינף עליהם ודיבר עליהם יפה", אומרת האמנית רננה רז, "מירי רגב סימנה אותנו כגיס חמישי, אחרי שהתעמרה בנו, מאוד נעים לקום בבוקר ולדעת ששר התרבות שלי אוהב תרבות ומכבד אמנים, אבל זה הרי אלף בית של יחסי אמון בין נבחרי הציבור לציבור. זה אמור להיות מובן מאליו שלשר הממונה עליי יהיה כבוד למה שאני עושה. התרגלנו לכל כך מעט שזה נראה לנו כמו משהו להסתפק בו. אבל הזמן עכשיו הוא כזה שזה לא מספיק לא לכנות אותנו בוגדים, צריך שהתרבות תהיה מתועדפת גם וזה לא מה שקורה כרגע". 

אנחת הרווחה ההיא התפוגגה מהר, כשהחודשים נקפו, אנשי התרבות נשארו ללא עבודה או פיצוי של ממש ואנחנו נשארנו ללא תרבות. לא מזמן משרד התרבות קיבל חבילת סיוע בגודל של 200 מיליון שקלים, הישג נאה שבו מתגאה השר, ובצדק, אלא שלא כולם מבינים לאן הכסף הלך ולמה לא הגיע לאמנים עצמם. "הוא מקסים ונחמד ומאוד קשוב", מספר תומר שרון, שחקן בהבימה שנפגש עם טרופר שבוע שעבר, "הוא רצה לשמוע מה קורה איתי ועם אנשים סביבי ואיך אנחנו שורדים. שאלתי לאן הולך הכסף של התקציבים, שהרי מעבירים את הכספים לתיאטראות וכל מיני מוסדות תרבות, אבל הכסף לא מגיע לאף אחד מאיתנו. הכל סגור, אז לאן הולך הכסף? למה לא מחלקים אותו לאמנים שיהיה להם מה לאכול? והוא אמר שהוא לא יכול לתת אותו לאמנים במצוקה, כי זה משרד האוצר והביטוח הלאומי שאמורים לעשות את זה. אין לי מושג מה עושים עם הכסף הזה כרגע". 

"הוא תפוח לא רקוב בין יותר מדי תפוחים רקובים"

טרופר, 42, הגיע לכנסת אחרי רקורד מרשים של עשייה חברתית. הוא הקים עמותות למען אוכלוסיות חלשות ועבד שנים עם בני נוער במצוקה. בגיל 30 התמנה להיות מנהל בית ספר תיכון ברמלה והביא את מספר הניגשים לבגרויות למספר שיא. כמה חודשים לפני שהתמנה לתפקיד שר התרבות, הוא תרם כליה לאדם זר. "הוא בחור מאוד מופנם", אומר קולגה של טרופר. "במסע הבחירות כשהיה צריך להסתובב בחוץ, ללחוץ ידיים לאנשים, ראית שהמעמד מביך אותו. וזה אולי החסרון שלו. אדם תרבותי מאוד וטוב, אבל לא בטוח כמה מרפקים יש לו. לא יודע כמה הוא יכול לדפוק על השולחן של ביבי ולהגיד לו חיסלת לי את כל הענף". 

שי פירון (צילום: Yonatan Sindel Flash90)
"אני מאוהב בו עד העצמות". שי פירון | צילום: Yonatan Sindel Flash90

שר החינוך לשעבר שי פירון: "הוא איש פשוט, לא אוהב בגדים יפים, לא צריך אוכל טוב, הכי לא חומרי שהכרתי. שבועיים אחרי שעבר ניתוח תרומת כליה הוא התכוון ללכת למשחק של הפועל ירושלים. אמרתי לו בוא אני אסדר לך כניסה נפרדת, מה אם תחטוף מכה, זה מסוכן. לא הסכים"

"זה נורא מטעה, הוא מדבר בשקט וכולם התרגלו שמי שלא צועק, סימן שהוא לא נלחם ואם הוא מדבר יפה סימן שהוא ילד כאפות", אומר שי פירון, שר החינוך לשעבר ומי שטרופר היה היועץ הבכיר שלו באותה העת. "אבל הוא לא פופוליסט ולא יוצא בהצהרות ריקות לפני שהכל תפור. איש פשוט, לא אוהב בגדים יפים, לא צריך אוכל טוב, הכי לא חומרי שהכרתי. הוא כמעט סגפן. הוא אוהד שרוף של הפועל ירושלים בכדורסל, הולך לכל משחק, נמצא ביציאה. שבועיים אחרי שעבר ניתוח תרומת כליה הוא התכוון ללכת למשחק. אמרתי לו בוא אני אסדר לך כניסה נפרדת, מה אם תחטוף מכה, זה מסוכן. סרב. קבעתי עם אשתו צופית שכשהם מתקרבים ליד אליהו שתיצור קשר עם בן אדם שיכניס אותם, לא מפינוק, מזה שאני דואג לו. כלום, לא הסכים. כשהיה היועץ שלי, יום אחד הגיע למשרד עם איזה בחור. שאלתי אותו מי זה? אמר מישהו שלמד איתי פעם ועכשיו הוא עם אזיקון ורק אם יהיה צמוד אליי, הוא יכול להיות בחוץ. הוא בן אדם שלא מחויב למגזר, אלא מחויב לאמת, אבל אני משוחד, אני מאוהב בו עד העצמות". 

הרושם הרב שמותיר השר החדש, שוב, לא פעם נובע מעצם היותו לא השרה ההיא, ולא רק באופן דיבורו אלא גם בעצם ההיענות שלו לפגוש אנשי תרבות. "הזמנו את טרופר ואת הצוות שלו לראות את מופע המחול שלנו, זה היה חודש אחרי שנכנס לתפקיד. והוא בא", מספר אלדד גרופי, המנהל האמנותי של להקת המחול ענבל, "מאוד התרגשנו. הוא נשאר לדבר עם הרקדנים אחר כך. את שרת התרבות הקודמת הזמנו גם לא אחת".

והיא לא באה?
"את אמרת. בואי נגיד שמשרד התרבות בתקופתה היה פחות נגיש לתרבות באופן כללי וללהקת 'ענבל' באופן פרטי. עכשיו השיח יותר מכבד, לכולנו יש את הטלפון האישי של השר ונעים להרגיש שמכבדים אותך. אני מרגיש שהוא אומר את האמת, מה שהוא לא יכול הוא לא אומר שיקרה, ההחלטות מתקבלות אחרי בדיקה ובאחריות גדולה". 

"אם תשאלי אותי מי אמור להחליף את ראש הממשלה, עם שלושה תיקים פליליים - אני יכול למצוא הרבה אנשים שיכולים להחליף אותו, אבל אם תשאלי מי יכול להחליף את שר התרבות - אין כזה", אומר אסף אמדורסקי שנמצא בקשר רציף עם טרופר, "התפקיד שלי הוא לצעוק 'תפתח', והוא מבין שזה התפקיד שלי ושהתפקיד שלו להיות ממלכתי והוא אדיר בזה. הוא מאוד מכיל ותרבותי וכל מה שרצינו בשר התרבות וחיכינו לו. אם השוק יפתח עוד חצי שנה, זה הבן אדם שאנחנו רוצים שיהיה שם. החסרון הכי גדול שלו מבחינתנו שהוא יושב במושב לצים, מוקף בשקרנים ועבריינים, חלקם מורשעים ונגד חלקם מתנהלים מספר תיקים פליליים, הוא התפוח הלא רקוב שמוקף ביותר מדי תפוחים רקובים". 

אסף אמדורסקי (צילום: צילום מסך מתוך ערב טוב עם גיא פינס, קשת 12)
"אם השוק יפתח עוד חצי שנה, טרופר זה הבן אדם שאנחנו רוצים שיהיה שם". אסף אמדורסקי | צילום: צילום מסך מתוך ערב טוב עם גיא פינס, קשת 12

אסף אמדורסקי: "הוא מאוד מכיל ותרבותי וכל מה שרצינו בשר התרבות וחיכינו לו. אם השוק יפתח עוד חצי שנה, זה הבן אדם שאנחנו רוצים שיהיה שם. החסרון הכי גדול שלו מבחינתנו שהוא יושב במושב לצים, מוקף בשקרנים ועבריינים"

"לי אין שום ציפיות ממנו", אומר גלעד מלצר, עיתונאי תרבות ב"הארץ". "המצע היחיד של המפלגה שלו היה שלא ישבו עם קרימינל לכאורה והם יושבים איתו. הם בגדו בבוחריהם, כל המפלגה הזאת הם אנשים חסרי עמוד שדרה. הוא לא רוצה להפוך שולחנות? הוא היה בדובדבן ושם הופכים יותר משולחן. ועכשיו זה בדיוק המצב שצריך להפוך שולחנות. לא מעניין אותי שהוא נחמד. מה שחשוב הוא ההווה, והוא שר שבחיים לא ניהל מוסד תרבות וזה קשור לזה שהשרים לא באים מהתחומים בהם עוסקים, זה פוליטי ולא מקצועי". 

איפה הכסף?

טרופר הוא אישיות יוצאת דופן בנוף הפוליטי. הליכותיו מוציאות כל אלמנט של טינה או שנאה או רגשות שליליים עזים בקרב האנשים המבקרים אותו. הדואליות בה הוא מתואר - הדמות שלו ותפקודו כשר - מורגשת כמעט בכל שיחה, ונראה כי רבים חושבים שהיה יכול להיות שר תרבות נהדר אלמלא הנסיבות הפוליטיות והמגפה. "זה לא רק כי אחרי מירי רגב כל דבר הוא שיפור", אומרת קרן (שם בדוי, ותיקה במשרד התרבות), "אלא שהוא באמת איש מרשים שהביא איתו רוח חדשה והצוות שלו מעולה. הם מלאים בכוונות טובות, אבל הדברים נעשים עקום ולא כל כך מצליחים. אין להם את הקילר אינסטינקט שיש לרגב. כאן הכל בקטנה ומנומס. הלשכה שלו נמרצת עם המון יוזמות, אבל לא מספיק משופשפים במערכת הממשלתית בשביל להוציא אותן לפועל. יש להם מיזמים שהם הזוים ושוליים, והם לא מתייעצים איתנו, אנשי המקצוע. אני יודעת שהציעו לו המון הצעות מטעם העובדים במשרד, אבל הוא לא עשה כלום. והרי ככה זה אמור לעבוד - הדרג המקצועי במשרד שמכיר את השטח אמור להביא את היוזמות ולהוביל אותן, אבל כאן הדברים מונחתים עלינו מלמעלה".

מה עם 200 מיליון שהוא הביא מהאוצר? זה הישג יפה, לא?
"כן, אבל מה עם השחקנים? הם לא חלק מהסיפור. ומה עם כל עובדי ההדרכה במוזיאון? השנה הם ביטלו את הענקת הפרסים באופן גורף. הסיבה המרכזית היא שאין תקציב המדינה והפרסים הם לא בתקצוב השוטף. הפרסים זאת הדרך של המשרד להעביר כסף ישירות ליוצרים. לכן זאת שערורייה בעיני שהם בוטלו דווקא בשנה כזאת, כשהיוצרים בכזאת מצוקה כלכלית. זאת החלטה לא סבירה, והם ידעו את זה תקופה ולא יצאו עם זה. אנשים היו מתקשרים ושואלים על זה, והיו אומרים להם תתקשר עוד שבוע".

מלשכת השר נמסר בתגובה: "אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא והתייעצות עם אנשי המקצוע בהובלת מנכ"ל המשרד. איננו מוצאים לנכון להתייחס לטענות אנונימיות שאין דבר העומד מאחוריהן. כל עובד משרד שיש לו ביקורת ושרוצה באמת לתקן, יודע כי הוא מוזמן ללשכת השר לשיחה כנה. זה יהיה יותר אפקטיבי מטענות אנונימיות בתקשורת". התגובה המלאה מופיעה בסוף הכתבה.

"אין פרסים השנה ואנחנו לא יודעים לאן הלכו 200 מיליון", אומרת ראידה אדון, אמנית רב תחומית שתערוכת היחיד הראשונה שלה במוזיאון ישראל נפתחה בתחילת מרץ, שבועיים לפני הסגר. "אמנים מוכרים, הפנים היפות של מדינת ישראל איך שהיא רוצה להצטייר כלפי חוץ, רעבים ללחם. זאת סטירת לחי ענקית. אני צריכה שילחמו בשבילי, ילחמו על הפרנסה שלי. הקורונה לא תעבור תוך חודשיים-שלושה, יכול מאוד להיות שיש לנו עוד שנה בלי עבודה. למה שלא תהיה הצעה שמשרד התרבות יתמוך באמנים וכל חודש הם יקבלו משכורות?".

בחודש שעבר מכתב מטעם עורך הדין דניאל חקלאי ובשם אנשי התיאטרון נשלח למשרדו של טרופר. החתומים עליו ביקשו לקבל מידע מדויק בדבר ישיבות ממשלה שנערכו בנושא, החלטות ותכניות עתידיות, דיון שמניח תשתית לקביעת מועדים מדויקים להשבת עולם התיאטרון לפעילות. לכל הפחות, הם דרשו לדעת אם ישנה תכנית של תמיכה בהם ובמשפחותיהם עד סיום המגפה. 

"הייתה פגישת זום עם המשרד של טרופר", אומרת סיגל כהן, מומחית לקשרי תרבות בינלאומיים ואחת היוזמות של המכתב. "הם יזמו את הפגישה, כחלק מסבב היכרות עם מפיקים ואנשי מפתח בתעשייה. כשהפגישה הסתיימה אמרתי שיו, יש עם מי לדבר במשרד התרבות, איזה כיף. אחר כך שלחנו מצגת מפוארת שמוכיחה איך אפשר לבנות במות בחוץ ואיך זה יכול לעבוד בימי קורונה. אבל אחרי המצגת לא שמענו מהם, ובתכלס אני לא יודעת מה הם עשו כל התקופה הזאת. הוא לא בריון ואני לא רוצה שהוא יהיה, אבל אתה שר, תתעוררו על החיים שלכם, תשברו את הכלים. מהמקום שאני נמצאת בו אני לא רואה שנעשו דברים. תראו לי פרוטוקולים, אני אזרחית שמשלמת מסים, אני רוצה לדעת מה עשיתם בשבילי".

חילי טרופר (צילום: Hadas ParushFlash90)
צילום: Hadas ParushFlash90

"זה להרגיש שאתה מדבר עם קירות"

לפני שבועיים הפגינו זמרי מקהלת האופרה הישראלית כשהם שרים את שירת העבדים העבריים של ורדי. הם מחו על פיטוריהם של 55 מתוך 62 מהם. נכון לעכשיו תהליך הפיטורים הוקפא ונמצא במשא ומתן, כאשר שח"ם מייצגת את זמרי המקהלה. "אני חייב להגיד שלא הרגשתי מצד לשכת השר שהוא עומד לצדנו", אומר אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם, "הוא יותר תופס את עצמו כמגשר בלתי תלוי ואני לא חושב שתפקידו של השר להיות כזה. אם למשל לא הייתה לו אפשרות לעזור, ויש לו, יש חשיבות שהשר יתן אמירה ערכית ונוקשה. כשהיה סיפור עם שחקני מכבי והנערות, הוא בחר כאמירה ערכית לומר שמה שקרה לא מוסרי ולא מקובל עליו. ואני לא משווה בין המקרים, אבל הייתה ציפייה שהוא יעשה את זה גם במקרה של המקהלה".

מה דעתך על הביקורת כלפיו שהוא נחמד מדי?
"אני לא חושב שזה שהוא נחמד זה בעוכריו. זאת תכונה נהדרת והלוואי היו 120 איש כאלה בכנסת. אצל השרה הקודמת בלשכה לא היו אנשי מקצוע, היא הקיפה את עצמה ביועצים פוליטיים שיעזרו לה במרכז הליכוד ולא הייתה תחושה שיש עם מי לעבוד. כאן אני נכנס, מדבר עם אנשים, מקבל תשובות ענייניות, גם אם לא תמיד אוהב אותן".

שמונה חודשים דוממים המועדונים ואולמי ההופעות והברים ואין חיי לילה. ישראל, אחת הזירות החשובות של המוזיקה האלקטרונית בעולם, לא רוקדת יותר. עשרות אלפי האנשים שהתפרנסו מחיי הלילה יושבים בבית. רבים מהם מיואשים, מושפלים. העניין הוא שמבחינת החוק, חיי הלילה לא שייכים למשרד התרבות ונראה שמשרד התרבות גם לא רוצה בהם. "תמיד היינו באנדרגראונד, אף אחד לא הרגיש צורך להנכיח את עצמו מול המערכת, כי אנחנו גם ככה בין לבין ואז קרתה הקורונה ונפגשנו עם טרופר", מספרת אמה טוקטלי, פעילה מובילה ב"הלם תרבות" ואשת תרבות הלילה, "כשהצגנו את עצמנו המנכ"ל שלו אמר דבר שלא אשכח: 'מה אתם עושים פה? אתם אנשים עצמאיים, למה אתם רוצים להיות חלק ממשרד ציבורי? ואם יבוא שר עם מדיניות מסוימת וימחק אתכם?' אמרתי לו שאנחנו באים אחרי שרה שמחקה אותנו, אז אנחנו באים לפה מתוך מצוקה שקרתה בגלל שהייתה שרה כזאת ואני זוכרת שהוא הנהנן בהסכמה והם לא ידעו מה לעשות איתנו. לא דיברו איתנו מאז. ובהקשר שלנו לא עשו כלום, אבל הוא לא חשב שאנחנו תרבות מלכתחילה. זה להרגיש שאת מדברת עם קירות". 

אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם, "יש חשיבות שהשר יתן אמירה ערכית ונוקשה. כשהיה סיפור עם שחקני מכבי והנערות, הוא בחר כאמירה ערכית לומר שמה שקרה לא מוסרי ולא מקובל עליו. ואני לא משווה בין המקרים, אבל הייתה ציפייה שהוא יעשה את זה גם במקרה של המקהלה"

ביוני אנה וולצ'וק, אחת הבעלים של מועדון הגגרין בתל אביב, שבתה רעב. "הייתי בקשר עם העוזר של טרופר עידן אורן, שניסה להרגיע אותי יותר מאשר לעזור לי. גם השר התקשר ואמר שאני לא צריכה ללכת לשביתת רעב. שזה היה מנחם אבל לא ממש עזר. וזהו, זה כל מה שהיה", היא מספרת, "המועדון שלנו מפרנס באירוע אחד 50 איש - אנשי תאורה, סאונד, דיג'ייז, צלמים. וכל האנשים האלה נפלו בין הכסאות. יש אנשים שהתחילו לנגן ברחוב. וההתעלמות המוחלטת הזאת מאיתנו מגיעה מבורות שלא מובנת לי".

ומה קרה בסוף?
"מי שעזר לנו היה ח"כ אנדרי קוז'ינוב מיש עתיד וגם היועצת של ראש הממשלה, צופיה נהון, פגשה אותנו וניסתה לעזור. אבל אין לנו נציגות בשום מקום, אנחנו לא שייכים לאף אחד. וזה בזמן שבגרמניה הכירו במועדונים ואולמות של הופעות כמוסדות לשימור ותחת חסותו של משרד התרבות. אם הם היו עושים חשבון כמה כסף חיי הלילה מכניסים למדינה הם אולי היו מתייחסים אלינו אחרת".

רן קסמי (צילום: דני מאיר)
"אין שם הבנה והיכרות עם מה שאנחנו עושים". רן קסמי אילן | צילום: דני מאיר

השבוע נפתחו שבעה מוזיאונים ברחבי הארץ, עשרות מוזיאונים וגלריות אחרים נותרו נעולים, ללא הצדקה נראית לעין - במוסדות אלה לא נרשמו אחוזי הדבקה בכלל, גם בימים רגילים הם פועלים למעשה בקפסולות. "הייתי בקשר עם העוזר של טרופר, עידן אורן. הוא פנה אליי אחרי שכתבתי פוסט כועס", מספר רן קסמי אילן, מנהל משכן האמנויות בהרצליה. "אמרתי לו: אתה לא מבין במוזיאונים. מוזיאון תל אביב לא מייצג, זה כמו להגיד שמכבי תל אביב זה כל הכדורסל. תעשו סיורי שטח, אתם מפספסים את כל מרכזי האמנות, הגלריות. הוא דיבר רק על מוזיאונים וככל שהשיחה התקדמה הבנתי שאין שם הבנה והיכרות עם מה שאנחנו עושים ואת רואה את זה גם בתגובות של השר.

"אני מצפה שהשר יהיה הנציג שלי ושל הקהילות השונות של עולם האמנות", מוסיף קסמי אילן. "שהוא לא ידבר רק באופן כללי על זה שתרבות חשובה לנשמה וכל השיט הזה. תרבות חשובה לנשמה ולכן אנחנו צריכים לפתוח מוזיאונים וגלריות. פורום מוסדות האמנות הציע ומציע יועץ מטעמו שיספק מידע מקצועי מהשטח כדי לעזור לו לקבל החלטות, אבל עד היום לא זכינו לתגובה. אני לא מבין למה הוא בוחר לא להיעזר בנו. אנחנו משתדלים לא ללכת להם על הראש להיות עדינים איתם כי ברור שיש להם רצון לראות אותנו, אבל האם רואים אותנו בפועל? לא בטוח. מירי יצאה נגדנו ורמת הציפיות הייתה בהתאם, איתו אנחנו רוצים לבנות. הייתי מזכיר לכל מי שיושב שם בכנסת שהקיר שהם מסתכלים עליו במליאה זה פאקינג דני קרוון ושהתרבות זו הדרך שבה אנחנו מגדירים כל הזמן מחדש את הזהות שלנו. בלי תרבות אנחנו מאבדים את האנושיות שלנו, את המילים והדמיון ויותר קל לשלוט בנו ככה".

 

פנינו למשרד התרבות בבקשת תגובה לטענות המרכזיות:

1. מדוע לא חולקו השנה פרסים לאמנים, הדרך היחידה להעביר להם כסף ישירות לידיים? 

טרם כניסתו של השר למשרד התרבות והספורט בחודש מאי 2020, התקבלה החלטה על פיה לא יחולקו פרסים בשנת 2020. עם כניסתו של השר למשרד קידם השר החלטה כי בשנת 2021 יחולקו כלל הפרסים. השר רואה חשיבות רבה בחלוקת פרסים לאומנים על יצירותיהם השונות.

2. האם יש מתווה ברור וספציפי עבור תחומי תרבות השונים שלא יגססו ועבור 150 אלף האנשים המתפרנסים מהתרבות? 

השר קידם מתווה שכבר הוגש למשרד הבריאות עם עיקרון ברור על פיו בכל פעימה בה נפתח משהו במשק, חלקים מעולם התרבות ייפתחו גם הם. עד כה הצליח המשרד בראשות השר לפתוח את הפקות הקולנוע, אתרי מורשת ורשות העתיקות, בתי ספר למשחק ואמנויות ומוזיאונים לפי פיילוט בשלב זה. השר פועל לפתיחת כלל עולם התרבות ומצוי בקשר רציף בעניין זה עם משרד הבריאות. כמו כן, כחלק מהמתווה אושרו מגוון מיזמים ופרויקטים שונים שמעניקים פרנסה בהיקף רחב לאנשי עולם התרבות דוגמת הופעות במחלקות הקורונה, הופעות באתרי רשות הטבע והגנים, הופעות ופעילות תרבות באתרי מורשת ושימור אתרים, מיזם "תרבות משודרת" ועוד. חשוב להדגיש כי השר נכנס לתפקידו במאי כאשר עולם התרבות כולו היה סגור ומהר מאוד מכניסתו לתפקיד ניתנו מענים כספיים רחבים. נוסף לכך, עולם התרבות נפתח לתקופה קצרה בה התקיימו הופעות רבות והתיאטראות היו פתוחים. לצערנו, משבר הקורונה ועליית התחלואה עצרו את המשק כולו ולכן קיימת חשיבה על פתרונות כדי לקיים תרבות בימי קורונה. לא נחים לרגע ולא ננוח עד שכלל עולם התרבות יפתח.

3. מהי הקרן לאמנים במצוקה? כמה אמנים מקבלים תמיכה ממנה? 

קרן שמטרתה לתמוך באומנים אשר נפגעו מהמצב הכלכלי. עם כניסתו של השר למשרד התרבות והספורט הוכפלה הקרן ונוספו לה 3.5 מיליון שקלים. הקרן סייעה עד כה ל586 אומנים מתחומים שונים ומגוונים.

4. פורום מוסדות האמנות הציע יעוץ מטעמו שיספק עבורכם מידע מקצועי מהשטח, כדי לעזור לכם לקבל החלטות ולא זכה עד היום לתגובה כלשהי. למה לא?

אנו מאמינים כי ניתן ונכון לפתוח את כלל המוזיאונים והגלריות וזו העמדה שאנו כמובן מציגים בפני משרד הבריאות. לשמחתנו כבר הצלחנו לפתוח שבעה מוזיאונים ראשונים ואנו פועלים ללא לאות לפתוח את כלל המוזיאונים והגלריות. אנו נמצאים בקשר רציף עם כל אחד ואחת אשר פונים אלינו ושמחים להיפגש ולשמוע על יוזמות שונות למען עולם התרבות.  המכתב המדובר נשלח לפני ימים אחדים והוא יענה בהתאם בתוך זמן קצר.

5. רשימת ההישגים שלך מתחילה במשפט שאומר שמאז שאתה בתפקיד התרבות לא נשארת מאחור. זה לא עולה מתוך המחאות והקולות של אנשי התרבות ולא עם כך שהתרבות תמיד נדחקת לתחתית שרשרת המזון. 

כזכור, כאשר השר נכנס לתפקידו בחודש מאי, עולם התרבות כולו היה סגור. השר פעל במהירות ובנחישות לפתיחת עולם התרבות ואכן כך היה. עם סגירתו של עולם התרבות בפעם השנייה, גיבשנו מתווה ופעולות מהירות כדי לסייע לאנשי עולם התרבות. כעת, השר פועל על פי עיקרון ברור לפיו בכל פעימה משהו מעולם התרבות ייפתח. הצלחנו להקדים את פתיחתם של חלקים רבים מעולם התרבות וכך נמשיך לפעול, זאת לצד סיוע לאנשי עולם התרבות אשר נמצאים במשבר.

בכל המתווים של משרד הבריאות כיום עולם התרבות כבר לא נדחק לאחור ואנו מניחים שרוב עולם התרבות מכיר זאת ומעריך זאת.

6. למה ההתעקשות על פיילוט כאשר יש למוזיאונים וגלריות נסיון מוצלח ומידע שנצבר כאשר היו פתוחים בין מאי לספטמבר?

משרד הבריאות סירב לכל פתיחה. אחרי מאמצים רבים הצלחנו לקבל אישור לניסוי. מטרתו של הפיילוט הינה לתת תמונת מצב רחבה על תחלואת הנגיף במוסדות תרבות דוגמת מוזיאונים. אנו בטוחים כי המוזיאונים ינקטו במשנה זהירות וכי תוך זמן קצר נוכל לפתוח את כולם.

7. כל תחום תרבות הלילה אינו נכנס תחת אחריות משרד התרבות עד כה. כעת, התחום החשוב הזה נמצא במצוקה גדולה. תרבות חיי הלילה היא חלק בלתי נפרד מהתרבות בכלל. האם יש בכוונת המשרד לפעול למען המוסדות ולמען האנשים- דיג׳יים, למשל, בעלי מועדונים ועובדיהם? האם יש בכוונת המשרד להכליל את תרבות חיי הלילה בתחום אחריותה בהמשך, כמו שזה נעשה, למשל, בגרמניה? 

התרבות בישראל הינה עשירה ומגוונת. אנו מצויים בתהליך בו לראשונה המשרד פועל גם למען אנשי התרבות מהשוק הפרטי, דבר אשר לא קרה עד לכניסתו של השר למשרד. תהליך ארוך אשר נמצא בתחילתו.