״תרצי לשתות משהו?״, אני נשאלת בכניסה למערכת BuzzFeed, שלושה חללים ענקיים המשתרעים על פני קומה שלמה של בניין משרדים מפואר בשדרה החמישית במנהטן. ״מים? שתיה קלה? בירה?״. השעה עדיין לא 12 בצהריים, ואני מסרבת בנימוס להצעה המפתה. ״לפני כמה שבועות ביקר כאן כתב של ה׳וול סטריט ג׳ורנל׳״, מספרת קת׳רין ברטוסביץ׳ ממערך העתונות של האתר, ומי שמלווה אותי במהלך הביקור במערכת. ״הצעתי לו לשתות, והוא מיד צייץ בטוויטר שבבאזפיד מציעים לו בירות על הבוקר. בהתחלה נבהלתי, אבל די מהר הבנתי שאנחנו לא בפוזיציה שדבר כזה יכול לפגוע בנו. להפך״. והיא צודקת. באזפיד הוא מעצמת מדיה שמתרחבת ללא הפסקה, וכאתר חברתי שמטרתו העיקרית היא לגרום לכם לפרסם את הרשימות המבודחות שלו בעמוד הפייסבוק שלכם ולשתף אותן עם כל מי שאתם מכירים, הוא לא צריך להיות מוטרד מכתב קנטרני של עיתון מכובד.
למעמד הזה הגיעו בבאזפיד אחרי הרבה שנים והמון תמונות של חתולים. את האתר ייסד ב- 2006 ג׳ונה פרטי, יזם טכנולוגיה שנמנה גם על מקימי ה״האפינגטון פוסט״. פרטי התעסק עם תוכן ויראלי הרבה לפני שהמונח הזה היה קיים, עוד בימים בהם היינו ניגשים בהתרגשות לפתוח מיילים עם הכותרת ״Fwd: Fwd: Fw: Fwd: Fwd: ענקקק!!!111 חובה לראות!!!! עם רמקולים פתוחים״. תכתובת הומוריסטית של פרטי עם נציגי חברת ״נייקי״, שסירבו להצעתו להטביע את צמד המילים ״סדנת יזע״ על נעלי הספורט שלהם במסגרת מבצע של נעליים בהתאמה אישית, עשתה את דרכה בדואר האלקטרוני מחוג חבריו המצומצם של הצעיר המתחכם והגיעה לתפוצה כה רחבה שהשיגה לו ראיון בתכנית הבוקר הפופולרית Good Morning America. פרטי היה נחוש בדעתו לרדת לעומק התופעה, ובדרך המציא ופיתח את אופציית ה- Reblog, המוכרת כיום בטוויטר כריטוויט ובפייסבוק כ- Share. כמה מן העקרונות שהפכו את תכתובת המייל של פרטי לחדשות לאומיות ותורגמו גם לכפתור הריבלוג, הטמיע פרטי ב״האפינגטון פוסט״ וכמובן גם בחברה החדשה שלו, באזפיד.
״הרעיון מאחורי באזפיד היה לשלב בין טכנולוגיה ועורכים על מנת לייצר תוכן שיתפשט מהר ככל האפשר ובתפוצה הכי רחבה שיש״, מסביר ג׳ק שפרד, מוותיקי האתר וכיום אחד מעורכיו הבכירים. ״עם הפיכתה של הרשת למקום יותר חברתי, כשפייסבוק משחק תפקיד גדול יותר ויותר, מצאנו את עצמנו במקום מעולה כי מלכתחילה יצרנו תוכן שאנשים רצו לחלוק והתאים היטב ל׳תרבות ה- Sharing׳״.
הקוראים הם גם המו״לים שלנו
שפרד פוגש אותי במשרדו, חדר קטן וריק לחלוטין (את רוב זמנו הוא מבלה באופן ספייס) פרט להמחאה ענקית על סך מיליון דולר לפקודת גראמפי קאט, מזכרת מהביקור של החתולה הכי פופולרית ברשת בשנים האחרונות. ״על פי תקנות הבניין, אסור לנו להכניס בעלי חיים למשרד״, הוא מסביר בצער, ״גרמאפי קאט לא תוכל לבקר אותנו יותר״. אל המשרדים הנוכחיים עברה המערכת לפני כחודשיים, לאחר שהמשרדים הקודמים לא תאמו יותר את מידותיה של החברה, שמונה מעל ל- 300 עובדים ומתרחבת מדי שבוע. לא תמצאו כאן קיוביקלז וגם לא יותר מדי משרדים אישיים; האופי החברתי של האתר מתבטא גם בחלל העבודה. אנשי התוכן ישובים לשולחנות ארוכים, כל אחד מול מסך מחשב אחד המשמש אותו לעבודה, ושני המכוון על פי רוב אל פיד של אחת הרשתות החברתיות. כל שולחן מאכלס ערוץ אחד - טכנולוגיה, אופנה, או פוליטיקה, למשל. שפרד עצמו מופקד, פרט לערוץ בעלי החיים של האתר, על ה- BuzzTeam, צוות האמון על תכנים שיזכו להצלחה הפצתית בפייסבוק. ״חוץ מחיות, כמובן, מדובר בעיקר על נוסטלגיה, או פוסטים מוכווני חוויות יומיומיות, כאלו שקוראים רבים יכולים להזדהות עמם וירצו לחלוק אותם עם הרשת החברתית שלהם״.
בבאזפיד רוצים לדעת מה גורם לגולשים להקליק על כתבה, ומה גורם להם לקחת אותה צעד אחד קדימה ולשתף אותה עם כל החברים שלהם. ״הקוראים שלנו הם גם המו״לים שלנו״, מצהיר שפרד. ״אם פוסט יזכה להרבה כניסות, בגלל תמונה מפתה או כותרת אטרקטיבית אבל יקבל אפס שיתופים, מבחינתנו, הפוסט הזה נכשל״. כדי להבין מה קורה באינטרנט מעמידים בבאזפיד מערך שלם שמטרתו הוא ניטור משוכלל של הרשתות החברתיות, מעקב צמוד אחרי כל מה שקורה בטוויטר, טאמבלר, פייסבוק, רדיט או כל פלטפורמה נוספת ממנה יכול לצוץ הלהיט הויראלי הבא. גם כאן, אגב, משחקים החתולים תפקיד משמעותי: ״אני לא רוצה להפוך את זה לעובדה מדעית, אבל אמפתיה וכבוד לבעלי חיים נתפסת כמעלה בקרב בני אדם. אנשים אוהבים לשתף פוסטים שקשורים לבעלי חיים כי זה מזכיר להם את הטבע האנושי במיטבו, וזה רגש שנורא רוצים לחלוק. רק אל תגידי את זה לאנשים ששונאים חתולים, או אלרגיים אליהם״.
לא תמיד ניתן לחזות מה יזכה להצלחה בפייסבוק. ״הפוסט האהוב עליי שכתבתי לבאזפיד נקרא Cat Pic Fan Fic״, נזכר שפרד. ״לקחתי חמש מתמונות החתולים האהובות עליי אי פעם, וכתבתי סיפור קצרצר על כל אחת מהן. השקעתי בפוסט הזה כל כך הרבה זמן, ופשוט אף אחד לא נכנס אליו״. התנסויות כאלו, לפי שפרד, הן מה שהפך את באזפיד לאימפריה של תוכן. ״אנחנו מנסים סוגים שונים של פורמטים, ועם אלו שעובדים יותר טוב אנחנו ממשיכים הלאה״, הוא מסביר. ״כרגע אנחנו ידועים בעיקר בזכות הרשימות שאנחנו עושים, אבל זה לא כל מה שיש באתר וגם לא תמיד עשינו את זה״.
ועדיין, נדמה כי אותן רשימות מהוות את ספינת הדגל של באזפיד, ובלי שום ספק מסוג התכנים שחברי הפייסבוק של כולנו נהנים לחלוק. 80 מיליון גולשים מבקרים מדי חודש בבאזפיד, 75% מהם מגיעים דרך הרשתות החברתיות. ״42 אנשים שלא תאמינו שבאמת קיימים״ הוא הפוסט הכי נקרא אי פעם באתר, עם למעלה מ- 21.5 מיליון צפיות. מבט מהיר בלוח המחוונים של הרשימה, שפורסמה לפני שנה, מוודא שאת הרוב המוחלט של הצפיות שלה היא קיבלה הודות להפצה באותן רשתות. ״האג׳נדה העיקרית של באזפיד כיום היא ליצור תכנים שאנשים ירצו לשתף״, מסביר שפרד. ״חשוב לנו לערב את הגולשים ברמה הרגשית. לגרום לקורא לעבור חוויה, ואת החוויה הזו הוא ירצה לחלוק עם החברים שלו״.
האג׳נדה הזו עובדת היטב. בחודש אוקטובר שיגר המנכ״ל פרטי מכתב למשקיעים, בו הוא מדווח שהתנועה באתר שילשה את עצמה בשנה האחרונה. המספרים הללו כבר הצליחו להכניס רווחים מפרסום, ובבאזפיד לא מתכוונים לעצור כאן. במאי האחרון הושק BuzzFeed Community, ממשק המאפשר לכל גולש לכתוב ולפרסם באתר פוסטים ״באזפידיים״ משלו. זהו אמצעי נוסף ליצירת מעורבות גולשים באתר, אשר יוצרים תכנים שבוודאי יאהבו לשתף עם חבריהם. הפוסטים המוצלחים זוכים לקידום מטעם עורכי האתר, ואפילו פוסט שלועג לבאזפיד והוסר ממנו, הוחזר אחר כבוד לאחר עדכון ״מדיניות השנאה״ של האתר. ״לא נסבול הייטרים, אלא אם השנאה מכוונת כלפי באזפיד עצמו״, צייץ העורך הראשי בן סמית׳ לכותב הפוסט.
עם ביקורות מבפנים מצליחים אולי בבאזפיד להתמודד באופן מגושם אך חינני, אך האתר נאלץ חדשות לבקרים להתמודד עם אינספור מבקרים. בין אם אלו פארודיות טוויטר דוגמת #DarkBuzzFeed, שמאגדת בתוכה כותרות של פוסטים מפוברקים שלעולם לא פורסמו וקרוב לוודאי שגם לא יתפרסמו באתר, כמו ״15 כלבלבים חמודים שהורדמו כי אף אחד לא אימץ אותם״, או קריאות חוזרות ונושנות על כך שהאופן השטחי לכאורה בו בוחרים באתר להציג את התוכן שלהם עוד יביא למות העיתונות.
לבוז יש תקרה. לשמחה אין
פן נוסף של האתר שאיננו חביב במיוחד על מבקריו הוא הגישה החיובית והעולצת שהוא נוטה לנקוט כלפי מושאי הסיקור שלו. גם כאן, כמובן, הסיבות קשורות בעיקר לסוג הדברים שאנשים אוהבים לשתף במדיה החברתית: ״לרוב, אנשים לא משתפים דברים כמו ׳איזה מבאסת הכתבה הזו׳״, חורץ שפרד. ״בעבר הבלוגים היו אוהבים לבוז למושאי הסיקור שלהם ולהתנשא מעליהם. אני חושב שזו גישה קצת עצלנית״. הוא מסביר: ״נורא קל למקם את עצמך בפוזיציה הזו ולפרסם קביעות כמו ׳החלטנו שתכנית הטלוויזיה הזו גרועה. אנחנו טובים יותר ממנה ולכן נבוז לה׳. בעיני, כתיבה על דברים שבאמת חשובים לך מעניינת בהרבה. לבוז יש תקרה מסוימת, ולשמחה לא״. הדוגמא החביבה עליו היא זו של הלהיט Friday של הנערה רבקה בלאק, שהפך ויראלי בשנה שעברה: ״אין ספק שזה שיר גרוע, ושהזמרת עשתה עבודה נוראית. זה בדיוק מה שמצחיק בזה״, הוא מסביר בהתלהבות. ״אתה יכול לגשת לתופעה הזו כמו מבקר מוזיקה מנופח, או שאתה יכול להנות מהקליפ, לצחוק ממנו ולדבר עליו עם כל החברים שלך. זה לא בא אחד על חשבון השני - אפשר להצטרף לחגיגה ועדיין להיות ביקורתיים״.
עוד אחד מחיצי הביקורת שהופנו כלפי באזפיד בשנה שעברה האשים את צוות האתר בפלגיאט, והעלה את השאלה מהיכן משיגים עורכי וכותבי באזפיד את החומרים שלהם. מאמר שפורסם במגזין המקוון Slate הצביע על כך שחלקים מהרשימה ״21 תמונות שישיבו לכם את האמון באנושות״ נלקחו בשלמותן מרשימות דומות באתרים פופולריים פחות. ״הסיפור מאחורי הפוסט הזה די פשוט״, מסביר שפרד, מי שחתום עליו ולא נראה כי הוא מתרגש מהשאלה. ״׳השבת האמון באנושות׳, כקונספט, היה טרנד די פופולרי ברשת באותה תקופה. אני לא המצאתי את הרעיון הזה, אבל כן שאפתי למצוא כמה שיותר דוגמאות עוצמתיות עבורו. זה העניין עם האינטרנט וזה הכוח שמניע את באזפיד: אנחנו לוקחים דברים שכבר נמצאים שם ומציגים אותם לקהל שלנו. להאשים אותנו בגניבה זה מגוחך כמו לבוא ולהגיד ׳וואו, העוגיות האלו ממש טעימות, אבל האם ידעתם שהן פשוט שילוב מוצלח של חלב, ביצים ושוקולד צ׳יפס?״.
אפשר להיות בידורי וחדשותי באותו הזמן
אם או בלי קשר לביקורות האלו, בבאזפיד החלו בשנה האחרונה לשים דגש על עבודה חדשותית. את מערכת הבחירות האחרונה לנשיאות ארצות הברית הם סיקרו בשיתוף עם הניו יורק טיימס, ולאחרונה הוקם באתר דסק תחקירים, בראשותו של העיתונאי זוכה פרס הפוליצר מארק שופס. ״מהפכות כמו האביב הערבי קרו בפייסבוק וטוויטר״, הסביר פרטי בראיון רדיופוני שהעניק בשנה שעברה. ״דיווחים חדשותיים רציניים הופצו ברשתות הללו, ואנחנו רצינו להתפתח ביחד איתן״.
13 תפוחי אדמה שנראים כמו צ׳אנינג טייטום״? העורך הראשי בן סמית׳, שהגיע לאתר מ״פוליטיקו״, הפך עם תפקידו החדש למושא לעג ברחבי הרשת. לשפרד השילוב הזה נראה דווקא מתבקש: ״אני לא חושב ששני הדברים לא יכולים להתקיים באותו האתר. אם פתחת פעם עיתון, בטח שמת לב שיש שם חדשות מהעולם לצד מוסף סטייל. אפשר להיות בידורי וחדשותי באותו הזמן, בניגוד למה שמבקרים רבים חושבים״, הוא טוען. ״ברשתות החברתיות אנחנו נחשפים למגוון רחב של נושאים, ואנחנו יכולים לספק להם את כולם. בן אדם עשוי להתעניין ברשימת החתולים החשובים ביותר לשנת 2013 ובאותו זמן להחזיק בדעה מנומקת על המצב בסוריה. זה לא בלתי טבעי עבור אותו אדם להתעניין בשני הדברים האלו, לפעמים אפילו באותה שעה״.
איך אפשר לשלב בין עיתונות חוקרת וחדשות הארדקור אל תוך אתר שעשה לעצמו שם בזכות פוסטים כמו ״חזית נוספת אליה חותרים בבאזפיד היא השוק הבינלאומי. פרט למטה החברה בניו יורק, לבאזפיד שני סניפים נוספים: בלוס אנג׳לס ובלונדון. לאחרונה השיקו מהדורות גם בספרדית, פורטוגזית וצרפתית, כשמחשבה על התרחבות לסאו פאולו ופריז עומדת על הפרק. עבודת התרגום נעשית באמצעות Duolingo, אתר ללמוד שפות ופלטפורמת תרגום הנסמכת על מיקור המונים. ״המטרה שלנו היא לא רק לתרגם את הפוסטים הכי נצפים שלנו״. הוא מפרט: ״אלא ליצור תכנים אורגניים שיתאימו לקהל המקומי. רשימה של ׳תשעה דברים שתבין רק אם גדלת בשנות התשעים׳ שנכתבה בארצות הברית, לא תדבר אל מי שגדל בשנות התשעים בפריז״.
״ההתרחבות הבינלאומית עומדת במרכז תשומת הלב שלנו לתקופה הקרובה, ואין ספק שזה משהו שאנחנו מאוד נרגשים לגביו וגם קצת חוששים ממנו. אחרי חמש שנים באתר, קשה לי לקלוט שהגענו למעמד הזה ובעיני זו הזדמנות בלתי רגילה״. רק הזמן יגיד אם הנוסחה של באזפיד לגילוי ויצירת תוכן ויראלי תעבוד גם מחוץ לארצות הברית ולעולם דובר האנגלית, אבל בינתיים קשה לערער על ההגמוניה המוחלטת שהשיגה בעולם התקשורת המקוונת. כזו שמאפשרת לצוות שלה לשתות בגאווה בירות בעשר בבוקר ולדרג תמונות של חתולים, בגלל שזה מה שכולנו אוהבים לשתף.