כש"שובר שורות" זכתה שוב בפרסים בטקס האמי האחרון, צופים רבים לא הבינו כיצד סדרה שהסתיימה שנה קודם לכן עדיין זוכה למועמדויות. התשובה הייתה שהעונה האחרונה של "שובר שורות" פוצלה כדי למקסם את הצלחת הסדרה כמה שאפשר אל מול רצונו של היוצר לסיים אותה, ולהרוויח עונה נוספת של פרסים. זה הצליח.
רשת הכבלים האמריקנית AMC, ששידרה את "שובר שורות", נקטה באותה טקטיקה עם הסדרה המצליחה האחרת שלה - "מד מן", שפרקיה האחרונים משודרים אצלנו כעת (ימי שני ב-22:00 ב-HOT Plus). חלקה הראשון של העונה השביעית והאחרונה של "מד מן" שודר לפני שנה, וצילומיה הושלמו בתחילת יולי שעבר. בדומה ל"שובר שורות", גם כאן מדובר בסדרה שפורשת בשיא, כשהיא ממשיכה לקבל שבחים בקרב המבקרים ומשיגה נתוני צפייה נאים. אולי זאת חרדת הנטישה מדון דרייפר ושות' ומשנות ה-60 העליזות.
אלא שבניגוד לפיצול העונה האחרונה, יוצר הסדרה מת'יו ויינר הודיע כי הוא מסרב להיכנע לתכתיב אחר, הנוגע לאותן תהיות בקרב המעריצים האדוקים שביקשו לראות את דון דרייפר (ג'ון האם) משיג את מי שהייתה המזכירה המסורה שלו בתחילת הדרך והפכה לקולגה קרובה - בת טיפוחיו פגי אולסן, אותה מגלמת השחקנית אליזבת' מוס.
בראיון מיוחד שומרת מוס את הקלפים קרוב לחזה, אבל גם טוענת שלא הייתה רוצה לראות את זה קורה. "מערכת היחסים ביניהם היא מאוד יוצאת דופן ולא הייתי משנה אותה לעולם", מסבירה אולסן. "אני בטוחה שהצופים דבקים באותה דעה. גם עבורנו כשחקנים זוהי מערכת יחסים מאוד ייחודית, ואני אפילו אגיד שזה החלק האהוב עליי בסדרה. יש ביניהם אהבה אמיתית של חברים טובים. כמה שהוא לעתים שמוק רציני, הוא המנטור שלה והיא למדה ממנו הרבה. אני אמנם לא אחת התסריטאיות ולא קובעת מה יקרה בפרקים האחרונים, אבל אני חושבת שרומן ביניהם זה צעד פשטני מדי. אני חושבת שאי אפשר ללכת אחורה מזה, ואם זה יקרה, נסתכן בלאבד משהו מהאמינות".
האם היה לדעתך רגע בסדרה בו היא איבדה מאמינותה?
"בדרך כלל סדרות שנמשכות מספר שנים מאבדות מכוחן והקהל זונח אותן בהדרגתיות, אבל כאן זה רק התעצם, הודות בראש ובראשונה לסטנדרטים הגבוהים עליהם שמרו הכותבים לכל אורך הדרך. הייתה תמיד שאיפה בלתי פוסקת להצטיין בכל פרק חדש, ואני גם לא חושבת שהייתה נקודה בציר העלילה בה הלכנו לאיבוד והתעצלנו, ולראיה - אנשים ממשיכים לבוא בהמוניהם".
מה סוד הפופולריות של הסדרה?
"אני לא יודעת, אבל זה בהחלט מאוד מגניב שהיא פופולרית, ובטח כשבעונות האחרונות ראינו שהרבה אנשים משלימים פערים ומצטרפים. בהתחלה זו הייתה סדרה ברז'אית יותר, חביבת המבקרים, ועם הזמן היא צברה תאוצה מפה לאוזן. אף אחד לא צפה את כמויות הצופים שהגיעו בהמשך, וזה גבר אחרי הזכייה שלנו בגלובוס הזהב. וגם קל כיום לחזור ולצפות בעונות מהעבר ולהשלים סדרות. ואם הצופים מתרבים, מה עוד אפשר לבקש בעצם?".
מה הכי הפתיע אותך בפגי לאורך הסדרה?
"האמת היא שכמעט כל דבר הפתיע אותי. בכל פעם כשקיבלתי את התסריט לפרק הבא, אני יכולה להעיד ששום דבר שצפיתי שיקרה לפגי, לא קרה. ועדיין, כשקראתי מה עומד לקרות איתה, הבנתי שזה באמת הגיוני נוכח מה שהיא עברה ב-12 הפרקים האחרונים. דווקא העובדה שהיא לא עברה מהפך יוצא דופן בהרבה מובנים הפתיעה אותי מכל. זה נכון לגבי מרבית הדמויות, וזה דווקא מוטיב בפרקים האחרונים שפתאום יש שינוי כביכול באנשים הללו, אבל בסופו של דבר, אלו אותם אנשים שהכרנו בתחילת הדרך. עם כל מה שהם עברו, הם לא באמת השתנו למרבה הצער. פגי הצליחה להחזיק בכל המאפיינים המזוהים איתה מההתחלה, לטוב ולרע".
ומה לגבי פרק הסיום?
"אז באמת הופתעתי, אבל בצורה הטובה ביותר. אני מאוד מרוצה ממנו, וזו גם הפתעה טובה".
"פגי לוקחת את העבודה רחוק מדי"
מוס חייבת הרבה לפגי גם בחייה הפרטיים. פגי זיכתה אותה בחמש מועמדויות לאמי, ובתפקידים נוספים כמו זה שעשתה במיני סדרה "קצה האגם", שזיכה אותה בפרס גלובוס הזהב לפני שנתיים. בימים אלה היא מככבת בהצגת ברודווי חדשה ומצטלמת למספר סרטי קולנוע. באוקטובר 2009 נישאה אולסן בת ה-32 לקומיקאי פרד ארמיסן מ"סאטרדיי ניט לייב", אך הנישואין החזיקו פחות משנה. מוס שומרת מאז על סודיות באשר לזהות מחזריה. לפני שנה דיווחו צהובונים בארה"ב כי מוס הסיינטולוגית נמצאת על הכוונת של טום קרוז.
אף כי הגברים עומדים בחזית של "מד מן", ואפילו בשמה של הסדרה, ברור שמאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה חזקה. שלוש הנשים המובילות של "מד מן" מתחילת דרכה – בטי (ג'נוארי ג'ונס), ג'ואן (כריסטינה הנדריקס) ופגי – נתנו את הטון לאורך השנים. לדעת מוס, זו אחת התרומות החשובות של "מד מן" לטלוויזיה. "האבולוציה של ריבוי דמויות נשיות עמוקות הוא מוטיב בולט שהבאנו לחזית בדמותן של אותן נשים מורכבות שכריסטינה, ג'נוארי ואנוכי התברכנו בהן", היא מסבירה. "בסופו של דבר ג'נוארי היא לא רק עקרת הבית שהיא מגלמת בתור בטי, ג'ואן היא לא רק פצצת המין במשרד, ופגי ממש לא אידיוטית ונאיבית. הן מורכבות והן התפתחו כל כך לאורך השנים, שזה כשלעצמו דבר שלא פשוט לעשות, קל וחומר בטלוויזיה. אני יכולה רק לקוות שזה טרנד שימשיך במדיום".
אפרופו טרנדים, גם האופנה היא מרכיב חשוב בסדרה.
"וגם שם פגי עברה מהפך מאותה נערה קתולית טובה בת 20 מברוקלין, שמכינה את הבגדים בבית או לובשת בגדים שהועברו אליה מאחותה. לאורך העונות יצא לי ללבוש שמלות מאוד מגניבות, וההערכה אל פגי הגיעה רק כי בעונה הראשונה היא הייתה מגושמת למראה. במיוחד אהבתי שלמעצבת התלבושות ג'ייני בריאנט היה בעונה החמישית רעיון לייצר גרדרובה של בגדי עבודה אחידים שכאלו, מעיין בגדים שבחורה לובשת רק ביומיום - חצאיות וחולצות עם כפתורים - לשלב צבעים שונים, ולא בהכרח שיהיה מראה מושלם ומוקפד. אז הרגשתי הכי אמיתית".
במה את מזדהה עם פגי?
"אני חושבת שאולי במסירות שלה לעבודה, למרות שהיא לוקחת את זה יותר מדי רחוק. היא פחות טובה בלאזן את הכל, בניגוד לנשים כיום. היא לא בדיוק סגורה על זה. היא במסלול להיות אשת עסקים מצליחה, אבל גם רווקה שמגדלת חתולים. אבל כמו פגי, אני נהנית מאוד מהעיסוק שלי וזו התשוקה הראשונה שלי בחיים, משם החיבור שלי אליה".
איך נראה יום הצילומים האחרון?
"הרבה גברים מבוגרים בוכים מכל עבר. אבל זו לא טרגדיה. בכל זאת מדובר בסדרת להיט שהגיעה לקיצה".