"זה רק רצח, כל היצורים של האל עושים את זה". את המשפט הזה אומר מיקי בסרטו הקלאסי של אוליבר סטון, "רוצחים מלידה", אבל באותה מידה הוא יכול היה לצאת גם מפיו של לוחם זוטר בדאעש.
בחודשיים האחרונים ארגון הטרור שהפך למדינה הרגיל אותנו לראות סרטונים של עריפת ראשים עם הקפה בבוקר. מעשי הטבח שלהם גררו לא מעט השוואות לסרטים של טרנטינו, ולא בכדי: שניהם מעלים תהיות לגבי הבנליזציה של הרצח בתרבות שלנו, והאופן שבו החברה המערבית צורכת באופן אובססיבי אלימות ואז מקיאה ומוקיעה אותה מתוכה.
דאעש לא רק רוצחים, הם גם מתעדים את הרציחות שלהם באמצעות המצלמה. לכן, ראוי לבחון אותם באותם כלים שבהם הם משתמשים: קולנוע. הנאצים והפאשיסטים תיארו בסרטי התעמולה שלהם את המלחמה כמפגן של שלמות אסתטית. דאעש מתארים אותה כהתפרצות של כאוס – ראשים כרותים תלויים בכל מקום, נשים שנאנסות ונלקחות בשבי כשפחות מין וכפרים שלמים שנמחקים מהמפה, קצת כמו ב"משחקי הכס". ההבדל הברור היחיד הוא שלפחות נכון לעכשיו, לדאעש אין דרקונים שידוע עליהם.
לא במקרה מעלים הסרטונים של הארגון אסוציאציות להוליווד. אי אפשר להכחיש את ההשפעה העצומה שיש לתעשיית הסרטים האמריקאית על המבע הקולנועי של דאעש. אם היו מחלקים אוסקר על שחקן המשנה בהוצאה להורג הכי מזוויעה של השנה, סביר להניח שהראפר הבריטי ההוא, אל ג'יני, היה זוכה בו, ויש סיכוי לא רע שהוא היה מודה לאללה על שהביא אותו עד הלום.
אם ההשפעות ההוליוודיות שלהם לא היו מספיק ברורות עד עכשיו, השבוע דאעש הוציאו טריילר למלחמה. כן כן, הם אשכרה הוציאו טריילר למלחמה, והם עשו זאת בתגובה להכרזה של אובמה על התקיפה הנרחבת שהוא מתכוון להוביל נגדם. המלחמה, על פי דאעש, היא כמו סרט שעוד לא נוצר; הם אפילו בחרו עבורו שם שנשמע כמו פרודיה על סרטי אקשן הוליוודיים – "להבות של מלחמה". את הטריילר, שנמשך קצת פחות מדקה, חותמת כמובן כתובית "בקרוב" ("Coming Soon"). יוטיוב מיהרה לצנזר את הסרטון, למרות שהפעם לא מוצגים בו תכנים מזוויעים, אלא רק שורה של פיצוצים מלאכותיים וגם כמה אמיתיים. חלק מהאפקטים החזותיים זולים למדי, אבל חלקם מרשימים, וכוללים שימוש במצלמות היי-ספיד ובפעלולי אפטר-אפקטס.
נדמה שדאעש ליהקו את עצמם מרצון לתפקיד הנבלים האולטימטיביים. יש להם מדים שחורים ודגל שחור, והמטרה המוצהרת שלהם היא להשתלט על העולם. באופן כללי הם נראים יותר כאילו הם יצאו מהטרילוגיה של באטמן מאשר מהמדבריות של עיראק וסוריה. למעשה, מדובר בארגון הטרור הראשון שכל מהותו כמו נשלפה היישר מתוך עולם הדימויים של הקולנוע הוליוודי, ומהבחינה הזאת, אפשר בהחלט לומר שדאעש הוא ארגון הטרור הפוסטמודרני הראשון.
בבסיס הארגון עומד ניגוד מאוד בסיסי. מצד אחד השאיפה לחזור לימי קדם, ומצד שני להשתמש בטכנולוגיה הכי קאטינג אדג'. לכונן מדינה איסלאמית, אבל לבטל את כל המדינות האחרות. לשמור על חוקי הדת, אבל לפעול בשיטות ניהיליסטיות לגמרי. להכריז מלחמה על התרבות האמריקאית אבל להתכתב עם הקולנוע שהיא מייצרת. להיות מודרני אבל לרצות להשמיד את המודרניות. ניתן לתאר את דאעש כמעין יצור פרנקנשטייני שמורכב מראש של אדם ערבי ומגופו הגדוע של אדם מערבי. לא סתם יש להם אלפי פעילים מאירופה ומשאר מדינות המערב.
במסתו "התשוקה אל הממשי, התשוקה אל מראית-העין" מ-2002, ניתח הפילוסוף הסלובני סלבוי ז'יז'ק את אסון התאומים, וציין שבעוד שהאירוע תואר כפיגוע טרור בלתי הגיוני ובלתי נתפס, בפועל תרחיש האימים הזה כבר הוצג בעבר בסרטי אסונות הוליוודיים. ז'יז'ק טען שבדיוק כפי שהפורנוגרפיה היא התגשמות של הפנטזיות המיניות של החברה, כך גם אסון התאומים היה התגשמות של הפנטזיות האלימות שהתרבות המערבית אצרה בתוכה. את אותו הדבר בדיוק ניתן לומר על דאעש – הארגון שהפך את אקט הטרור לסרט פוסטמודרני עתיר תקציב, ועל הדרך ניפץ את כל הגבולות, לא רק בין עיראק וסוריה, אלא גם בין המציאות והייצוג שלה.
ב"רוצחים מלידה", ממש כמו במציאות שבה אנו חיים, התקשורת משחקת תפקיד כפול. היא מסקרת באופן אובססיבי את מעשי הרצח שמבצעים האנטי-גיבורים של הסרט ובו בזמן גם מזדעזעת ומתנערת מהם. מערכת היחסים הדואלית הזאת פועלת לשני הכיוונים – גם דאעש ניזונים מהחשיפה שמעניקה להם התקשורת העולמית, ובמקביל עורפים את ראשם של עיתונאים מערביים. "רצח? זה טהור. אתם (התקשורת) אלה שהפכתם את זה ללא טהור, שקניתם ומכרתם פחד", עונה מיקי מהסרט של סטון לעיתונאי שמראיין אותו. מאוחר יותר, כשהוא מתכונן להוציא את אותו עיתונאי להורג, הוא אומר לו: "זה לא קשור אליך, חתיכת אגומניאק. אני קצת מחבב אותך. אבל אם אני אשחרר אותך, אני אהיה כמו כל אחד אחר. להרוג אותך ואת מה שאתה מייצג זאת הצהרה".