שיר הפתיחה של "צער גידול בנות" מתנגן בכל מקום שאליזבת אולסן מגיעה אליו. שלוש שנים היא מחכה כבר שמישהו ילחץ על הסטופ, שהוליווד תפסיק לפלוט את השם של האחיות שלה כל פעם שהיא בסביבה. ראיונות, שטיחים אדומים, פרסים, כתבות שהכתירו אותה כ"דבר הבא" ותפקידים שגרפו ביקורות לוהטות – שום דבר לא הצליח למסמס את הכינוי שלה: "התאומה השלישית".
בשביל לנער צל בגודל הזה היה צריך גודזילה: המפלצת הרדיואקטיבית היפנית המפורסמת זוכה עכשיו לרימייק הוליוודי, עתיר אפקטים כמובן, עתיר תקציב כמובן, עם ג'וקר בקאסט: שחקנית שהיא לא רק יפה ולא רק אחות של, אלא גם מוערכת, אחת שנשלפה ממרתפי האינדי האיכותי, שם השקיעה עד עכשיו בתפקידי עומק בלי הרבה יחסי ציבור. בפרמיירה של גודזילה בלונדון שנערכה השבוע, היא הייתה מוקד העניין העיקרי, אפילו יותר מכוכב "שובר שורות" המבריק בריאן קרנסטון שמשחק שם לצדה.
צער גידול אחיות
כשאליזבת אולסן – בבית קוראים לה ליזי – רק נולדה, האחיות הגדולות שלה היו כבר סלבס בינלאומיות בנות שלוש, הודות לתפקיד ההוא של התינוקת מישל ב"צער גידול בנות". כשהיא נזכרה להתחיל לשחק, בגיל ארבע שנים שלמות, עדיין נגררה אחריהן לתפקידים קטנים בהפקות הילדים שהן כיכבו בהן. את הפור הזה היה קשה לסגור, בטח כשיש רק אחת ממך, בלי גימיק התאומות. אולסן המשיכה לגשת לאודישנים לאורך כל שנות ילדותה ולמדה משחק במגמת אמנויות הבמה בתיכון, אבל ב-2004, כשפרצה סערת הפרעת האכילה של מרי קייט, שלפי החשד חלתה באנורקסיה, היא חוותה משבר משל עצמה. "הרגשתי שהתקשורת מתעללת באחיות שלי", היא אמרה ב-2012 למגזין NYLON. "באמת לא רציתי להיות חלק מהתעשייה הזו. הן כבר היו בנות 18 וכל מה שקרה בחייה של מרי קייט היה מרוח בכל מקום. צלמי פפראצי היו עוקבים אחרינו כשהלכנו לעשות שופינג ומרי קייט ואשלי כמעט תמיד עשו תאונות דרכים בגללם. לא רציתי להיות חלק מזה. חשבתי שזה כזה בולשיט".
כשליזי שינתה את דעתה היא עשתה את זה ב-180 מעלות. היא לא קיצרה את הדרך בתכניות ילדים ושערוריות מתוקשרות אלא נרשמה ללימודי משחק באוניברסיטת NYU, נחושה בדעתה להפוך לשחקנית רצינית עם קבלות. "ידעתי שאני רוצה לעשות את זה כמו שצריך", היא אמרה. "אנשים היו מופתעים לראות אותי באוניברסיטה. היו אומרים לי, 'אבל את אחות של מרי קייט ואשלי, בשביל מה את צריכה ללמוד?'"
הלימודים השתלמו. אולסן לוהקה בשנת 2011 לתפקיד הראשי בסרט האינדי הסופר מוערך "מרתה, מרסי, מיי, מרלין", שם שיחקה צעירה מסוכסכת שנגררת לכת, וזכתה לשבחים בפסטיבלים ברחבי העולם. אחר כך הגיעו תפקידים נוספים – בסרט האימה "סיילנט האוס" שפתח את פסטיבל סאנדנס ב-2011 ובסרט "מדעי הרוח" שביים ג'וש רנדור. בסרט "Very Good Girls" היא חברה לכוכבת צעירה אחרת, דקוטה פנינג, והן גילמו שתי נערות שנחושות לאבד את הבתולין, פלוס סצנות נועזות והבטחה שיש עוד הרבה מאיפה שזה בא.
התקשורת זיהתה שמדובר בתגלית לוהטת, עם די.אן.איי לא פחות שווה משל מרי קייט ואשלי, מינוס השמועות על הסמים והאנורקסיה. השילוב של משחק מעולה פלוס ייחוס הפך את אליזבת למוקד העניין.
לפעמים הוקל לה כשמלהקים לא שמו לב לשם המשפחה שלה ולא עשו את הקישור אל התאומות. "אהבתי מאוד כשזה קרה", היא אמרה, "כי לא היה שום מטען משום סוג, לטובה או לרעה". היא הודתה גם שבגלל מרי קייט ואשלי, אנשים מניחים שהיא עצמה מתנהגת כמו כוכבת מפונקת, למרות שעד אז הפעם היחידה שבה טסה במחלקה ראשונה הייתה כשהאחיות שלה נבחרו לשמש כאירוע המרכזי בשיט על ספינת פאר שמציעה לאורחיה להתחכך בסלבס. "כששני הסרטים הראשונים שלי התקבלו לפסטיבל סאנדנס המפיקים אמרו לסוכנים שלי: 'אנחנו נממן לה מלון, אבל לא תהיה שם בריכה ואנחנו לא יכולים להטיס אותה במחלקה הראשונה. זה בסדר?'", היא סיפרה בראיון. "התגובה שלי הייתה, על מה הם מדברים?! הם צריכים לראות את הדירה שבה אני חיה!".
מה בחורה כמוך עושה בגודזילה?
מדובר בבחורה מאוד מחושבת. הרבה מחשבה עמדה גם מאחורי הבחירה לעבור מסרטי אינדי דלי תקציב במונחים הוליוודיים לטובת שוברי קופות. "פשוט התחלתי לחשוב האם אני חלק מהשיח?", אמרה אולסן למגזין האינטרנט REFINERY29. "דיברתי על זה עם אנשים ומישהו אמר, 'אנשים לא יידעו שאת רוצה להשתתף בסרטים גדולים אם לא תגידי שאת רוצה'. אז אמרתי, זה מטורף. גדלתי בצפייה באינדיאנה ג'ונס, סטאר וורז, שר הטבעות ובאטמן. אם אהיה חלק מזה זה יהיה מדהים. הבנתי שאני רוצה להגשים חלום ילדות ולהיות חלק מדבר כזה. התחלתי ללכת לאולפנים ולקבוע פגישות רק כדי שיזכרו אותי. אחרי חצי שנה, התקשרו אליי בנוגע ל'גודזילה'. הבמאי, גארת אדוארדס, גם מגיע מעולם האינדי והוא מעריץ של 'מרתה, מרסי, מיי, מרלין', אז הרגשתי בת מזל בזכות השילוב הזה. זו הייתה המטרה. אני באמת רוצה להיות חלק מקבוצת השחקניות שמקבלות הזדמנויות כאלה. רציתי את זה, אז יצאתי להשיג את זה".
עכשיו היא חלק מאחת הסרטים המדוברים ביותר של הקיץ. בגודזילה היא מגלמת את התפקיד הנשי הראשי, כאשתו של פרוד ברודי (ג'ונסון), מומחה לחומרי נפץ, שאמור למצוא דרך להתמודד עם המפלצת התת ימית שמאיימת להחריב את המין האנושי. בניגוד לצפוי, לפחות על פי הביקורת הראשוניות, גודזילה אינו בהכרח סרט האסונות הבומבסטי שהתסריט בו הוא הדבר הכי זול אחרי האיפור של המפלצת. ב"מטרו" טוענים דווקא שהוא הרבה יותר איכותי, בטח מהמקור היפני משנות החמישים. יותר כמו "נקודת מבט ריאליסטית על הרס". "ילדים יראו את הסרט הזה וישתגעו", אמרה אולסן ל"מטרו", "אבל מבוגרים יוכלו לראות את התמונה הגדולה. הסרט הזה הוא בדיוק מה שהם אמרו שהוא יהיה. הוא די פנומנלי. הם גם שיתפו פעולה הרבה יותר ממה שחשבתי שיהיו, בכל מה שנוגע למשחק. אם אני ואהרון רצינו לעבוד על איזשהו דיאלוג בינינו, נתנו לנו את כל הזמן שבעולם".
אין לי אחות עשירה
הכסף בבית משפחת אולסן לא מחולק בנדיבות לכולם. התאומות שוות, על פי ההערכות, כמאה מיליון דולר. עד שמלאו להן 18, ההורים היו אחראים על מה שהפך בשלב ההוא לאימפריית התאומות אולסן. על פי השמועות, ההורים שמרו על גישה חסכנית במיוחד, מה שמאוד הרגיז את הבנות. אחרי יום הולדתן ה-18 הן השתלטו על העניינים ולמרות שהן מיליונריות, לא בטוח שהאחים שלהן נהנים מכל העושר הזה.
בשנתיים האחרונות ליזי שומרת על דיפלומטיות תהומית כשזה נוגע לאחיות שלה, אבל מדי פעם אפשר לזהות את הסדקים בין השורות: בפברואר האחרון למשל, ליזי התארחה בתכנית "Watch What Happens Live" של רשת בראבו האמריקאית ולשאלת אחד הצופים, שתהה מי היא האחות האהובה עליה, אמרה: "אשלי זכרה את יום ההולדת שלי. אבל אני לא נוטרת טינה כלפי מרי קייט. היא הייתה מחוץ לעיר". מאוחר יותר היא התחרטה ואמרה "הייתי צריכה להגיד שאחי הוא הפייבוריט שלי. מרי קייט תחזור מהחופשה שלה ותירה בי על מה שאמרתי".
בשורה התחתונה, אי אפשר להתעלם מהפערים המשמעותיים בין שלוש האחיות: בעוד שהתאומות פרשו ממשחק לעת עתה ומתרכזות, כאמור, בניסיונות להפוך לדונלד טראמפ של האופנה והטבעונות, ליזי הגיעה לפסגות הוליוודיות שהן יכולות רק לחלום עליהן: תפקידים ראשיים בסרטים עתירי תקציב. בזמן שבצד השני של העולם, צמד האחיות שלה היו עסוקות בהשקת רשת המזון הנא החדשה שלהן באל.איי, צהובונים בריטיים כמו "הדיילי מייל" ו"מירור" הכריזו ש"אליזבת אולסן כובשת בסערה את השטיח האדום". במקביל, פורסם שאולסן תככב בשנה הבאה בסרט ההמשך ל"הנוקמים" מ-2012, "הנוקמים: עידן אולטרון" – עוד שובר קופות עתידי בתקציב ענק. גם שם, אגב, היא תככב לצדו של ג'ונסון. בקיצור, כבר ברור לגמרי מי השחקנית האמיתית במשפחה, ואיכשהו, מתקבלת תחושה שלא ממש מדובר בבריידי באנץ'. בראיון ל"גרדיאן" ב-2012 היא הכניסה להן בעדינות: "האחיות שלי הן השראה עבורי", אמרה. "בעיקר כנשות עסקים".
הן באמת בעיקר נשות עסקים. האחיות הגדולות משתדלות להשאיר את הסקנדלים והפרובוקציות לבחורות אחרות ומתמקדות היום בעסקים שלהן – ליין אופנה מצליח, קולקציית בשמים משלהן ועכשיו, כאמור, גם רשת רו פוד. רק לאחרונה הגיעו להופעת אורח נדירה בתכנית של אלן דג'נרס, ובמרץ מרי קייט הודיעה שהיא מתחתנת עם בן הזוג המבוגר ממנה ב-16 שנה, אוליבר סרקוזי.
ליזי מקפידה לפרגן להן בכל מה שקשור לעיצוב הבגדים ולמותג האופנה שלהן, The Row, ולספר בראיונות לתקשורת כמה הטעם שלהן משובח וכמה היא שמחה לקבל מהן בגדים בתור ילדה – מנהג שנפסק, כך סיפרה, כשהייתה בת 14, מסיבות טכניות בלבד. היא פשוט הרבה יותר גבוהה משתיהן. "זה היה ממש מבאס", אמרה. "הכל היה קטן עליי".