שובר שורות (צילום: Ursula Coyote/AMC)
ישר התאהבנו. "שובר שורות" | צילום: Ursula Coyote/AMC
מתי סדרת טלוויזיה תופסת אותנו? מתי בדיוק מגיע הרגע שבו אנחנו יודעים שזהו, אין מה לעשות, אנחנו ממשיכים איתה עד הסוף? לאחרונה פירסמה נטפליקס נתונים שמסבירים כמה זמן לוקח לצופים "להתמכר" (to become hooked) לסדרה. איך הם בדקו את זה? הם בחנו את הפרק שממנו ואילך 70% ומעלה מן הצופים המשיכו וצפו בעונה כולה. מי שצפה ב"סמוך על סול" עד פרק 4, למשל, בדרך כלל צפה בכל העונה הראשונה (והיחידה עד כה) של הסדרה. לסדרת-האב שלה, "שובר שורות", נדרשו רק שני פרקים כדי לחבר את הצופים.

הנתונים של נטפליקס מתייחסים לתקופה שבין ינואר ליולי השנה, ונלקחו לא רק מהמשתמשים בשירות בארה"ב, אלא גם מאלו שבקנדה, בברזיל, בבריטניה, בצרפת, בגרמניה, במקסיקו ובמדינות נוספות בהן פועלת נטפליקס.

המידע הזה מאשש את התזה של נטפליקס שמבוססת על חשיבותו של הבינג'-ווצ'ינג (הצפייה המרתונית בסדרה) – מודל שנטפליקס מסתמכת עליו כשהיא משחררת עונות שלמות של סדרות לצפייה מלאה. אחד הנתונים המעניינים ביותר שעולים מהמחקר הוא שפרקי פיילוט – שנחשבים לערך יסודי בטלוויזיה האמריקאית – הם לא הפרקים שגורמים לצופים להתמכר לסדרות. "בסדרות פריים טיים בטלוויזיה המסורתית פרקי פיילוט הם אולי הנקודה החשובה ביותר בחייה של סדרה", אמר טד סרנדוס מנטפליקס, "אך במחקר שלנו גילינו שאיש לא מתמכר לפיילוט. זה מחזק את ביטחוננו בכך שההחלטה לתת לצופים את כל הפרקים בבת אחת מתאימה להם".

בנטפליקס סיפרו שיש להם השערות שונות על הרגעים בתוך הפרקים שגרמו לצופים להתמכר. מרתה קאופמן, יוצרת "גרייס ופרנקי" (פרק ממכר: 4), סיפרה על יצירת הסדרה עבור נטפליקס: "יש בזה סוג של אינטימיות, לדעת שיש לך את תשומת הלב של הצופים שמכניסים את הדמויות הביתה, וזה גורם לנו לפרוש את הסיפורים בקצב טבעי יותר. בפרק 4 אנחנו רואים שלגרייס ופרנקי אין ברירה אלא להתמודד עם הפחד, הכעס וחוסר הביטחון, וזה היה עבורי נקודת מפנה שהעבירה את העלילה להתמקד בעתיד במקום בעבר. נחמד לדעת שהצופים היו שם איתי מיד".

אז מתי התמכרנו לסדרות שאנחנו אוהבים? אם ראיתם "דקסטר", זה כנראה קרה לכם בפרק 3. כך גם עם "אחת שיודעת" ו"בית הקלפים". ל"מד מן" נדרשו שישה פרקים, ול"איך פגשתי את אמא" – לא פחות משמונה. הסדרות שתפסו אותנו מוקדם מכולן הן (בין השאר) "סקנדל", "דה קילינג" ו"המתים המהלכים" – כבר בפרק 2.

מה בעצם אומרת לנו נטפליקס? קודם כל, שאנחנו צריכים לתת לסדרה יותר מפרק אחד לפני שנחרוץ את גורלה. וחוץ מזה, שלסדרות יש סיכוי טוב יותר כשכל העונה משוחררת לאוויר בבת אחת. ובמילים אחרות: דברים שמאוד טובים לנטפליקס.

איך פגשתי את אמא
לקח לה זמן לתפוס. "איך פגשתי את אמא"

הרשימה המלאה:

"החץ": פרק 8

"בייטס מוטל": פרק 2

"סמוך על סול": פרק 4

"בלודליין": פרק 4

"בוג'ק הורסמן": פרק 5

"שובר שורות": פרק 2

"דקסטר": פרק 3

"אחת שיודעת": פרק 3

"גרייס ופרנקי": פרק 4

"בית הקלפים": פרק 3

"איך פגשתי את אמא": פרק 8

"מד מן": פרק 6

"מרקו פולו": פרק 3

"דרדביל": פרק 5

"עד עצם היום הזה": פרק 6

"כתום זה השחור החדש": פרק 3

"שקרניות קטנות": פרק 4

"סקנדל": פרק 2

"sense8": פרק 2

"suits": פרק 2

"הרשימה השחורה": פרק 6

"דה קילינג": פרק 2

"המתים המהלכים": פרק 2

"קימי שמידט": פרק 4