אתם אולי לא מכירים את ג'ניפר גטצינגר בשמה, אבל כנראה שיצא לכם לצפות בכמה מהרגעים האייקונים שהיא הספיקה לביים בשנים האחרונות, כחברה בצוות הבמאים של סדרת המופת "מד מן". זוכרים שבשנה שעברה לא יכולתם להפסיק לזמזם את צלילי ה"זובי זובי זו" של מייגן דרייפר? תאשימו את ג'ניפר, שביימה את הפרק המופתי הזה.
השבוע היא הגיעה לישראל כאורחת בפסטיבל דרום, המתקיים בימים אלה בשדרות. ביום ראשון היא הגיעה למשרד הפרסום באומן בר ריבנאי לדיון מיוחד על הסדרה. את המפגש הנחה העיתונאי גדי להב, שעוקב אחרי כל אחד מהפרקים שלה במסגרת הבלוג המצוין שלו. במהלך המפגש סיפרה ג'ניפר על תהליך העבודה שלה כבמאית וכמפקחת תסריט בסדרה, על העבודה מול השחקנים ומול היוצר ומנהל התכנית, מת'יו וויינר, ואפילו סיפקה לנו כמה רמזים לקראת הפרקים הבאים.
העתיד הוא חידה
אחד הגילויים המרעישים ביותר שניתן לקחת מהמפגש, הוא עד כמה ווינר שולט בסדרה שלו. התופעה קיצונית עד כדי כך שג'ניפר יודעת אך ורק מה קורה עד הפרק שאותו היא מביימת, אך לא מקבלת כל מידע על מה שיתרחש לאחריו. למעשה, הסודיות על הסט כל כך גדולה עד שהשחקנים עצמם לא יודעים מה הולך לקרות לדמויות שלהם, והאם בכלל ימשיכו להיות מועסקים בפרקים הבאים.
בדוגמא משעשעת לסיטואציות המשונות שיוצר ביטחון השדה הנוקשה של ווינר, תיארה ג'ניפר את הקושי שלביים פרק כמו "המזוודה" מעונה 4. במהלך קריאת התסריט היא לא הבינה מדוע התעקש וויינר לתת למייגן, אז רק המזכירה של דון, תפקיד ראשי באחת הסצנות, כאשר היא מגיעה לשיר לפגי שיר לכבוד יום הולדתה. לבסוף, אחד המפיקים שהיה שותף לסוד העניינים, לחש באוזניה כי מדובר בגברת דון דרייפר הבאה. ג'ון האם (דון) וג'סיקה פארה (מייגן) לא היו שותפים בעצמם למידע. "לא היה לה מושג שיהיה לה תפקיד כל כך מרכזי" מספרת גטצינגר. "מיד כשהבנתי מה עומד לקרות, כבר ידעתי שהיא צריכה לקבל קלוז אפ בסצנה הזאת.
וויינר, מסתבר, כותב את התסריטים ביחד עם צוות הכותבים שלו, אך הוא היחיד שיודע מה יקרה לאורך כל העונה: לאן הדמויות הולכות, מי יחיה ומי ימות. גטצינגר מקבלת את התסריט של הסרט שהיא מביימת בלבד. העונה, למשל, היא ביימה שני פרקים, כשהאחרון מבניהם ישודר בשבוע הבא (פרק 11). לכן היא לא יכולה לספר לנו מה יקרה בפרק 12 או 13. וגם את מה שהיא יודעת, היא שומרת לעצמה.
תשעה ימים בגן עדן
בהמשך דבריה תיארה גטצינגר את תהליך העבודה. תחילה ישנה ישיבה גדולה שבה יושבים כל השחקנים ומקריאים את הפרק. אף אחד לא מעירה הערות. "רק ג'ון האם יכול להעיר משהו, וגם זה צריך להיות ממש גדול" מספרת ג'ניפר. להאם יש קשר מיוחד עם הדמות שהוא משחק, ולפעמים הוא ירצה להביע עמדה מסוימת לגבי משהו גדול שקורה לה בפרק. האם גם מביים פרק אחד בעונה, בנוסף להיותו מפיק פעיל בסדרה. לאחר מכן יושבים כל אנשי הצוות, המפיקים והשחקנים הראשיים עם הבמאים לפגישה על ה"טון" של הפרק. הם יכולים לשבת גם 9 שעות, עד שכל פרט בפרק מובן להם.
"יש לנו 9 ימים לצלם פרק" היא מספרת. "ותוך כדי, התסריט נכתב מחדש כמה פעמים. סצנות משתנות, דיאלוגים משתנים". כל פרק של מד מן מצטלם ומופק באופן דינמי, אך ברמת דיוק תחקירית מפעימה. לכל מחלקה, מסתבר, ישנו תחקירן משלה. למחלקת האביזרים, למחלקת התלבושות ולמחלקת הארט, האחראית לכל הסקיצות והפרסומות בסדרה. לסדרה יש גם כמה יועצים, כולל יועץ בכיר שעבד בשדרות מדיסון בשנות השישים. רמת התחקיר כל כך דקדקנית עד שכשהתסריט נכתב בכל סצנה, כתוב התאריך המדויק שבה היא מתרחשת. התחקירנים של הסדרה בודקים מה היה מזג האוויר באותו תאריך, על מנת להתאים אותו לפרק.
"לאחר הצילומים מקבלים גרסה ערוכה של העורך, שממקם את הסצנות במקומן על התסריט. אז אני מקבלת ארבעה ימים להעמיד גרסה משלי", מספרת גטצינגר, "לאחר מכן וויינר לוקח את הגרסה שלי ועורך הכל לבדו". גטיצנגר מספרת איך מדי פעם היא רואה שינויים קלים בין הגרסה שלה לבין הגרסה הסופית, במיוחד בכל הקשור למיקום של סצנות מסוימות.
לסיום נשאלה גטצינגר לגבי האפשרות שתביים בקולנוע. "אני מקבלת תסריטים פה ושם, כמובן שזה מעניין אותי. אבל אני חייבת לציין שאני כבר מפונקת. אני עובדת עם דמויות שכתובות כל כך טוב שקשה לעבור למשהו שהוא פחות מזה"
ומה אנחנו יכולים לצפות בהמשך הסדרה? להב שאל את גטצינגר לגבי נוכחותו המוגברת של בוב בנסון, שלאחרונה גילינו על הקשר שהוא מנהל עם ג'ואן. ג'ניפר חייכה ואמרה שבהחלט אפשר לצפות להתפתחויות מכיוונו של בוב. למרות הרמז העבה, היא לא הייתה מוכנה לתת לנו עוד פרטים. אז אם לא שמתם לב אליו עד עכשיו, זה הזמן.