במובנים של תזמון, הפרק הראשון של "התיקון" (Rectify), לא יכול היה להגיע בזמן מאתגר יותר מבחינתי. גם אם הייתי מנסה, קשה למצוא דיסוננס גדול יותר בין כמויות האדרנלין הבלתי נתפסות של הפרק התשיעי ב"משחקי הכס" והאופי המהורהר של הסדרה החדשה והמדוברת של ערוץ "סאנדנס". זה, מסתבר, גם סוד הקסם שלה והסיבה המרכזית לשבחים מקיר לקיר להם היא זוכה בשבועות האחרונים. היא לא מתכוונת לעשות לאף אחד חיים קלים, אבל מציעה הרבה פוטנציאל למי שמעוניין להתמיד.
"התיקון", סדרת המקור הראשונה של הערוץ החדש מבית רשת AMC (שכבר הזמינה עונה שנייה בעקבות ההצלחה הגדולה), מתמקדת בסיפורו של דניאל הולדן (איידן יאנג), שנכלא בגיל צעיר לאחר שהורשע באונס ורצח חברתו בת ה-16 ונשלח לאגף הנידונים למוות. על אף שהודה במעשה, ביצוע גזר הדין נדחה שוב ושוב עד ש-19 שנים מאוחר יותר מתגלות ראיות DNA חדשות, שגורמות לפתיחת התיק מחדש ולשחרורו לחופשי. הולדן, שהתרגל לרעיון כי חייו עומדים להסתיים בקרוב ואינו זוכר דבר מחייו כאדם חופשי, חוזר אל עיירת נעוריו ובית משפחתו כדי לנסות ולהתחיל בחיים חדשים.
המהפך הפתאומי הזה משנה באחת את הדינמיקה בתוך התא המשפחתי, שהמשיך בחיים בלעדיו. אימו של הולדן, ג'נט (ג'יי. סמית' קמרון) שנישאה מחדש לגבר גרוש ואימצה את בנו, מנסה ללמוד להכיר אותו מחדש. ג'ארד, האח הצעיר שמעולם לא הכיר, מנסה למצוא איתו שפה משותפת ואחותו האובר מגוננת, אמנתה (אביגייל ספנסר), רואה בו נקודת משען אל מול הכוחות החדשים במשפחה. אבל גלי ההדף של השחרור לא נגמרים רק בכותלי הבית. ברחבי העיירה הקטנה באטלנטה מתפרץ מחדש המתח כלפי מי שנחשב שנים למפלצת. הסנטור המקומי, שבנה קריירה על הרשעתו של הולדן ושני תושבים מקומיים, שככל הנראה ביצעו את הפשע, נחושים להחזיר אותו אל הכלא.
עדינות רבת עוצמה
לא צריך יותר מכמה דקות של צפייה כדי להבין ש"התיקון" משקפת באופן מדויק את רוח הערוץ החדש. הפרק הראשון היה יכול להיות מוקרן בפסטיבל סאנדנס כסרט מן המניין, ולהשתלב בו בטבעיות. יוצר הסדרה, ריי מקינון (ממפיקי "שובר שורות" וזוכה אוסקר הסרט הקצר ב-2001) עשוה שימוש בכל האלמנטים המוכרים מסרטי האינדי: החל מהפסקול המלנכולי, דרך צילומי נוף ועד דמויות שמדברות בעיקר בעיניים. הפוקוס העיקרי של הסדרה הוא העברה של אווירה ותחושות, החיבור אליה הוא אמוציונאלי, חוויה של שינוי גדול שנוגע במספר גדול של אנשים בבת אחת.
את האווירה הזאת משקף יותר מכל איידן יאנג בתור דניאל הולדן. האסיר המרוחק והמסוגר, שהצליח לנתק את עצמו מהמציאות הקשה של חייו דרך הרבה שכנוע עצמי, מבלה רגעים ארוכים בבהייה כמעט מהופנטת בזריחה, בנופי העיר ובבני משפחתו. לא תמצאו כאן את הנוסחה המוכרת של איש חדור רגשות נקם, שממתין לרגע שייצא לעולם ויסגור חשבון עם אלו שגרמו להפללתו. הולדן חווה את השחרור בדרך הרבה פחות תיאטרלית (ולכן הרבה יותר ריאליסטית) של הלם תרבות. פלאשבקים מימיו בכלא מתארים כיצד אימץ לעצמו שגרה של ניתוק מגורלו ומההשלכות, כשהקשר היחיד שלו לציביליזציה הוא קרווין ווייטמן, האסיר מהתא הסמוך, שמנהל איתו שיחות פילוסופיות דרך פתחי האוורור.
למרות הרושם הראשוני המנוכר מעט, יש ב"התיקון" יסודות של טלוויזיה נהדרת, שאוחזת ביד בשקט ומובילה את הצופה למסע שיקום מרתק. מאחורי העדינות והאינטימיות של השכבה העליונה שלה, מסתתר סיפור על העיוות של מושג הצדק, על אהבה ושנאה, על כמיהה לחיים והתמקדות בדברים הקטנים והפשוטים, שנראים בנאליים עד שהם מוצגים בקונטקסט של מי שלא הכיר אותם במשך 20 שנה.
"התיקון" היא לא סדרה שתתאים לכולם, והיא גם חיה עם זה ממש בשלום. מדובר בהיפך הגמור מ"הומלנד", שבחרה בגרסה הקיצונית ביותר של ניסיון חזרה לחברה. אבל אם תתנו לה יד ותאפשרו לה להוביל אתכם בדרכה הייחודית, עוד תמצאו את עצמכם מאוהבים עד מעל הראש.
"התיקון" משודרת בימי רביעי ב-HOT ובחינם ב-HOT VOD