מספרים לנו שהטלוויזיה מאבדת מכוחה לטובת הסמארטפונים והמחשבים החכמים, אבל מסתבר שעדיין מוקדם להספיד את קופסת הקסם. נתונים שמפרסם מכון נילסן לא רק מפריכים את הטענה על הירידה בכוחה של הטלוויזיה, אלא מוכיחים שלמעשה אנחנו נמצאים בתקופה שבה מדובר בפעילות הפנאי הפופולארית מכולן.
נתוני הצפייה הממוצעת של הרבעון השלישי ב-2013 אמנם נמוכים בשלוש דקות מאשר אלו של השנה שקדמה לה (4:26 שעות בממוצע לעומת 4:23), אבל אלה כוללים רק צפייה ישירה וצפייה נדחית באמצעות מקליטים חכמים ומחסירים מתוכם אופציה קטנה וזניחה בשם VOD. הנתונים מספרים על זינוק של 15 אחוז בצריכת התכנים בהזמנה, שביחד עם הצפייה המסורתית מהווים זמן צפיית שיא בכל הזמנים.
סך כל הצפייה החודשית עומדת על 160 שעות (5.3 בממוצע ליום) וכל זאת מבלי להזכיר שירותים כמו נטפליקס, Hulu שמציעים ספריות תוכן על גבי הרשת למיליוני משתמשים ברחבי העולם. מנהלי Comcast, חברת הכבלים המצליחה ביותר בארה"ב, מדווחים ש-40 אחוז מהמנויים שלה צורכים את הסדרות האהובות עליהם באמצעות ה-VOD.
המסקנה מכל אלה? לא ממש חדשה, אבל מבססת היטב את מה שכולנו מבינים כבר מזמן: חווית הצפייה בטלוויזיה לא מתה, אלא עברה מהפך. במקום שלוח המשדרים והתוכן הקיים יכתיב את הרגלי הצפייה, המבחר והאפשרות לצפות בכל זמן מאפשרים לכל אחד ליצור לעצמו את לוח המשדרים המותאם לו. וכשהטלוויזיה מציגה בכל רגע נתון רק את מה שאנחנו אוהבים, מה הפלא שאנחנו מעדיפים לבזבז מולה כמה שיותר מהזמן הפנוי שלנו?