"הלאניסטרים הם לא היחידים שמשלמים את חובותיהם"
סצנות סיום עונה נפלאות הפכו לסימן ההיכר של "משחקי הכס". אבל כל כך למדנו לחכות להן שכמעט שכחנו כמה טוב יודעת הסדרה גם להתחיל את הדרך (זוכרים את סצנת הפתיחה המצמררת בפרק הראשון של העונה הראשונה?). די. בי. ווייס, אחד משני היוצרים, ביים בעצמו את "שתי חרבות", פרק הפתיחה של העונה הרביעית. את סצנת הפתיחה הוא בחר למקד באיש החזק באמת ווסטרוז. כי גם בתוך ים הדמויות, התככים והנאמנויות הצולבות של ווסטרוז, לא צריך יותר ממבט מצמית אחד של טייווין לאניסטר כדי להיכנס לעניינים. הסצנה כולה מצליחה לייצר ללא מילים הרבה יותר ממה שדיאלוג ארוך יכול היה לעשות.
השוט הפותח מציג את "קרח", החרב האחרונה (לפחות לפי תפיסתו של טייווין) של בית סטארק, זו שהייתה שייכת לנד סטארק. טייווין מתיך את הפלדה הוולריאנית הנדירה שבמרכזה והופך אותה לשתי חרבות. עכשיו היא שייכת לו, למשפחתו, חלק מהמורשת שחשובה לו יותר מכל דבר אחר. זאת תזכורת נפלאה לחוסר הרחמים של הדמות הזאת בפרט ושל העולם של "משחקי הכס" בכלל. מקום שבו לא מסתפקים רק בהכנעת היריב, אלא שואפים להחריב כל זכר ממנו. למחוק אותו מהתודעה.
כבר ראיתם את פרויקט פתיחת העונה שלנו? היכנסו לכאן
הנסיך הקטלן
כדרכם של פרקי פתיחה, גם "שתי חרבות" מנסה לכסות כמה שיותר שטח בפרק אחד. ביקורים קצרים אצל מרבית הדמויות רק כדי להזכיר לנו איפה עזבנו אותן לפני 9 חודשים ומה מצבן. עבור חלקן לא הרבה השתנה: סנסה עדיין שבורת לב במעלה מלך, תקועה בין נישואים שבהם לא רצתה לבין ההבנה שאין לה בית לחזור אליו. מארג'רי ממשיכה לבחוש בעדינות את דרכה כמלכה משפיעה. ג'ון סנואו נמצא גם הוא בעמדה של מי שאינו רצוי באף מקום. הכנות והמידע שהביא לאנשי "משמר הלילה" על הפלישה המתקרבת של הפראים, עזרו לו לשמור על הראש שלו מחובר לשאר גופו. אבל כשכל אחד מהצדדים מחזיק בסיבות מצוינות לסיים את חייו בהזדמנות הראשונה, נראה שהוא צריך לישון עם עין אחת פקוחה.
עבור דמויות אחרות מדובר בתחילתה של מציאות חדשה. ג'יימי לאניסטר, האיש שגילם את תמצית הלאניסטריות הבלונדינית והשחצנית, חזר אל מעלה מלך כשבר כלי. סרסיי נרתעת ממנו ומאשימה אותו בעזיבתה, ג'ופרי מרשה לעצמו לזלזל בו, אבל יותר חמור מכולם הוא היחס מטייווין. מי שהיה הבן המועדף, נראה כעת בעיניו כמו עוד עלבון למשפחה. "קח את החרב", הוא אומר לג'יימי, "אדם עם יד אחת וללא משפחה, זקוק לכל העזרה שהוא יכול לקבל". הדמות היחידה שנראית כרגע מסכנה יותר בבית השולט היא טיריון. מצד אחד שליח למשימות שחורות, מצד שני מי שכבול בין נישואים שבהם לא רצה למאהבת עם אטיטיוד. ועכשיו הכל גם הגיע לסרסיי. אם לשפוט לפי הטריילרים שקידמו את העונה הנוכחית, ההמשך לא יהיה סימפטי.
אבל הדמות המסקרנת מכולן בפרק הראשון היא ללא ספק זו של אוברין מארטל. "משחקי הכס" כבר פיתחה מיומנות בהכרת דמויות חדשות תוך כדי תנועה, ומדהים לראות כמה כבר הספקנו ללמוד על הדמות הזאת בעשר דקות מסך. החזות הראשונית של נסיך נהנתן שמקבל את מה שהוא רוצה מתי שהוא רוצה, היא בדיוק מה שאוברין עצמו היה רוצה שיחשבו עליו במעלה מלך. אבל מתחת לשוק הבשר שפתח בבית הבושת של אצבעון (מדהים כמה קווי עלילה מרכזיים נוצרים שם), מסתתרת שנאה יוקדת לבית לאניסטר ורצון לנקמה במי שאחראים לרצח ואונס אחותו. הכנסת האורחים והשליח הפיקח שנשלח אליו (טיריון), הם שוב הדרך של טייווין לחשוב שלושה צעדים קדימה. הבעיה היא שאוברין נראה כמו האיש הכי לא צפוי שמסתובב היום בעיר. ואנחנו כבר יודעים כמה מסוכנות יכולות להיות החתונות בווסטרוז.
רוח צפונית
ובזמן שהתככים בעיר הגדולה נערמים, ממשיכה דאינריז את מסע הכיבושים ביבשת המקבילה, אסוס. על פניו הכל מתקתק כמו שעון: הצבא העצום שלה צועד לעבר מירין, עיר העבדים הבאה שברצונה לשחרר, הפלירטוט שלה עם דאריו נהאריס הולך ומתעצם ומעמדה הולך ונבנה. אבל מתחת לפני השטח מתחילים להתגלות סדקים ראשונים. הדרקונים המתבגרים מוכיחים לה שהם ממש לא חיות מחמד, וההחלטה לכפות את השקפת עולמה על מי שמתעקשים להתחפר בעולם הישן, זוכה לתגובה בדמות נשות עבדים ממוסמרות בצדי הדרך. יכול להיות שדני התאהבה במיתוס משחררת העבדים? ומה יקרה ביום שבו תיתקל במי שלא רוצים להיגאל?
את מסע הדילוגים הארוך אנחנו מסיימים עם הזוג הכי מוזר בממלכה. השילוב בין אריה, חדורת הנקם וסנדור קלגאן, הברוטלי וחסר הנאמנות, מתחילה להתגלות כקטלנית במיוחד. סצנת הפאב שלהם הזכירה מערבונים ישנים, שבהם הגיבורים חסרי השם מתחילים לייצר לעצמם שם בזכות מסע הרג ממוקד. אריה מוצאת שוב את "מחט", החרב שהעניק לה ג'ון סנואו, האחרונה בהחלט מהבית האציל שממנו באה. יחד איתה נראה שהרוח האצילה של בית סטארק מתחילה לנשוב שוב מצפון. כרגע הכל נעשה במתינות, אבל כולנו יודעים איך זה ב"משחקי הכס". הסערה הבאה נמצאת כבר ממש מעבר לפינה.
"משחקי הכס" משודרת בימי שני ב-4:00 בבוקר ב-yes Oh וב-VOD