עקרון ההחלפה של המדע הפורנזי אומר שמי שפעל בזירת פשע תמיד יקח איתו משהו מהזירה, ותמיד ישאיר בה משהו. עם ההסבר הזה נפתחת "עקרון ההחלפה", סדרת המקור החדשה של HOT בכיכובם של ליאור אשכנזי וליאת הר לב. אמנם לפתוח יצירה בציטוט הוא מהלך שחוק, אבל כזה שתמיד עובד טוב. הטקסט פונה לשכל, נותן את הטון לסדרה ומכניס מהר מאוד את הצופים לאווירה. השימוש בציטוט בפתיחת הפרק הראשון עובד מצוין כסמן אווירה, אבל האמת היא ש"עקרון ההחלפה" לא זקוקה לקביים מהסוג הזה, כי יש לה את הבסיס הכי יציב שיכול להיות לסדרת דרמה או מתח - תסריט מהודק.
מה זה תסריט מהודק, חוץ מצמד מילים שמבקרי טלוויזיה וקולנוע אוהבים? הכוונה היא לסיפור ששומר על עניין בכל רגע נתון, גם בסצנות שלא בהכרח מקדמות את העלילה, ושהסיפור נפרש כך שתמיד ברור מאוד מה נראה על המסך ומה השאלות שצריכות לעניין בהמשך. זה נשמע בסיסי, אבל האמת היא שהרבה סדרות נכשלות במבחן התסריט כבר בפרק הפיילוט. "עקרון ההחלפה" לא. יש לה פרק ראשון מצוין שנכנס ישר לתוך העלילה, נותן מספיק רקע כדי להבין אותה ולסקרן בו זמנית, ואין בו רגע אחד משעמם. כך גם בהמשך - הדמויות בו אנושיות והתפקיד של כל אחד בסיפור מובן די מהר ומקל על ההתחברות אליהן. פרטי העלילה נבנים באופן הגיוני ועקבי, בלי קפיצות מופרכות. להכל יש הסבר והיגיון, ללא קיצורי דרך תסריטאיים. ניכר שיוצרי הסדרה נוח סטולמן ("תמרות עשן") ועודד דוידוף ("תמרות עשן", "הכל דבש") צרכו מספיק סדרות דרמה משטרתיות כדי לדעת להפיק לקחים ולהגיש תסריט ששואף לשלמות.
אטלס (אשכנזי) הוא חוקר משטרה לשעבר שעזב את העבודה והמשפחה מאחוריו והפך להומלס. הוא כל כך נרתע מהמערכת שהוא היה חייב להיפלט מתוכה באקט קיצוני. כמו עם הציטוט שפותח את הסדרה, גם הריפרור לאטלס המיתולוגי שכורע תחת הנטל הוא קב שהסדרה לא צריכה. אטלס נשאב לחטט בתיק ישן לאחר שאסיר שהוא הביא להרשעתו ברצח מתאבד בכלא. אליו מצטרפת דיתה (הר לב), פרקליטה צעירה שאמורה לסגור את תיק ההתאבדות בזריזות אבל מוצאת בו סימני שאלה. את תפקיד הנבל תופס דן דה לנגה (מוריס כהן), קצין משטרה שהוא התגלמות כל מה שרע ומכוער בגברים עם כוח וללא מצפון. אטלס השאיר מאחור גם אישה (סמדר קילצ'ינסקי) ובן מתבגר (נוה צור המעולה), שהקשר ביניהם לא הכרחי להתקדמות העלילה אבל מוסיף נדבך רגשי שמעניין לצפות בו.
הר לב עושה מעבר מפואר מקומדיה לדרמה ומתגלה כסוג של אליזבת מוס מקומית. הדמות שלה שקטה, עכברית, חסרת כריזמה ונראית מפוחדת מהחיים, אבל יש בה גם חלק סקרן, מחפש ריגושים ואפילו חי על הקצה. את כל מנעד התכונות האלה הר לב מצליחה להעביר עם העיניים הכחולות הגדולות שלה, שמתגלות ככלי דרמטי אפקטיבי.
מוקדם מדי לומר אם "עקרון ההחלפה" אומרת משהו חשוב על המערכות שאמורות להגן עלינו או משהו מקורי יותר מהעובדה שהכוח משחית. גם אם לא, המקרה הספציפי שהיא מציגה מספיק מעניין כדי לעקוב אחריו. הבעיה היחידה - מדובר בסדרה מכוערת. הבגדים, התפאורה, הצבעוניות - כל אלה כלים חשובים מאוד בדרמה הטלוויזיונית שיכולים לעזור ולרומם אותה ולהוסיף עוד פרטי עלילה. נראה שב"עקרון ההחלפה" הוויזואליות לא קיבלה עדיפות עליונה, או שפשוט לא נעשתה שם עבודה מספיק טובה. כך או כך, זהו החיסרון הצורם של הסדרה והוא מורגש במיוחד בגלל התסריט המוקפד. אבל היי, גם למכוערים מגיעה אהבה.
"עקרון ההחלפה" משודרת בימי חמישי ב-22:15 ב-HOT3 וב-HOT VOD