את החלק השני ביום הראשון של כנס INTV פתח אנדרס אוגוסט – תסריטאי שכתב בין השאר לתכנית "The Legacy" והתבקש להסביר את ההצלחה של סדרות דניות בשנתיים האחרונות. בין השאר, הציג אנדרס סדרה חדשה בשם "Follow the Money" העוסקת בעולם הפשע הפיננסי. "הוכחנו שאפשר לעשות בדנמרק סדרה על פוליטיקה, למרות שהפוליטיקה הדנית 'קטנה' ו'משעממת'", סיפר אוגוסט. "אמרנו שאם זה התאפשר, אפשר גם לדבר על פיננסים. חזרנו שוב ושוב אל המספרים שבתחתית החדשות של המדדים השונים. רוב האנשים הרגילים לא יודעים מה המשמעות של המספרים האלה. זה וודו בשבילם. אז רצינו לעסוק בזה, אולי לעזור לאנשים להבין את עולם הפיננסים, ולהבין אותו בעצמנו. קשה לעשות סדרה כזאת, שאין בה רצח ופשעים חמורים. גילינו שצריך גם ג׳וקר בזירה, מלבד החברה והמשטרה. לכן הוספנו דמות של עבריין שכסף רב וראיות נגד החברה מגיעים לידיו במקרה, והוא מסתבך בצרות. הגרעין הרגשי חשוב מאוד, ההתעסקות בקורבנות של הפשיעה. לרוב זו פשיעה ללא קורבנות, וגם זה קושי. שאלה מרכזית בסדרה היא: האם כוחו של הכסף כה גדול שאין טעם להילחם בו? זו שאלה שנמשיך לפתח בעונות הבאות".
"ישראל מתבלטת בעולם התוכן העולמי"
ברוס טוכמן, נשיא חברת AMC ומנהל ערוץ סאנדנס העולמי, סיפר ש"זו תקופה מסעירה לטלוויזיה וליצרני תוכן מישראל. ישראל מתבלטת בעולם התוכן העולמי. קל לדבר על התבלטות, לא קל להתבלט. AMC היא אחת החברות היחידות שפיצחו את הנוסחה, ואפשר ללמוד מהתהליך שהחברה עברה בעשר השנים האחרונות".
טוכמן ביקש להסביר מהו תוכן עצמאי: "כדי להימנע מתגיות, נגדיר אותו לפי מה שאינו: הוא אינו אחיד. ההפך מאחיד. הוא מקורי, בלתי צפוי, עם נקודת מבט רעננה. התוכן העצמאי מוסיף ערך וגורם לצופים לחזור שוב ושוב, ובזכותו אנחנו מתבלטים. מנויים בארה״ב מספרים שהם מחדשים את המינוי בזכות הסדרות האהובות עליהם. לצופים תמיד היו דמויות שאהובות עליהם. זה לא תמיד היה כך. פעם חיפשו יותר ספקטקל ופחות פסיכולוגיה. כיום הצופים מחפשים קשר עמוק יותר עם הדמויות".
טוכמן, שבמהלך כהונתו AMC חדרה לתודעה כרשת טלוויזיה איכותית, אמר כי "זהו תור זהב חדש לטלוויזיה. מיטב הכותבים באים כדי ליצור סיפורים. הסינפילים הגיעו לעולם מכורי הטלוויזיה. צופים התמכרו לסדרות. אני גם חובב קולנוע, אבל הצופים של היום מנתחים, מרכלים, משתפים, סדרות יותר מאשר סרטים. זה שינוי יסודי בעולם הטלוויזיה, ולפעמים אנחנו שוכחים לחשוב לעומק על משמעות השינוי הזה בתעשייה. AMC עשתה החלטה מודעת להתבלט, באמצעות אימוץ המעבר לטלוויזיה קולנועית ומעמיקה. החלטנו ליצור דמויות עשירות ומיתולוגיות מורכבות. ב-AMC יצרנו תכנים מורכבים שמתאימים לצד הסרטים הקלאסיים שאנו משדרים. לכן בחרנו ב'מד מן' כסדרה המקורית הראשונה שלנו כי ידענו שהיא ברמה של הקולנוע המשובח ביותר. 'שובר שורות', 'המתים המהלכים' ו'סמוך על סול' המשיכו את הקו הזה. בימים אלו, תכני נישה הם בראש הטבלה. צריך לתת לצופים תוכן שאין בשום מקום אחר".
"שובר שורות" בספרדית
פאנל של דמויות מפתח בתעשיית הטלוויזיה הבינלאומית שוחח על התאמת פורמטים מקומיים לשוק העולמי. אנדריאה וונג, נשיאת ההפקות הבינלאומיות של "סוני", סיפרה שהם מתאימים פורמטים מצליחים בחו"ל לגרסאות מקומיות כבר כמה שנים. בין השאר: גרסה לטינית לשובר שורות, גרסאות רוסיות ל"נשואים פלוס" ול"כולם אוהבים את ריימונד", ומאות שעות של תוכן שהוכיח את עצמו באמריקה ומותאם למדינות שונות. אורלי אדלסון, נשיאת ITV אמריקה – שאחראית בין השאר על הפקת "גלובוס הזהב" - ציינה ש"לא מספיק לתרגם בלבד", וסיפרה על פורמט חדש שחברתה קנתה בשם "Saturday Night Takeaway", שיותאם ויעובד לקהל האמריקאי ויונחה על ידי ניל פטריק האריס. מארק קורמן, שותף בסוכנות הכישרונות WME, הוסיף את הזווית שלו: "מספיקה סדרת מפתח אחת בשביל כותבים כדי לפרוץ. פעם היית פונה לשלושה ערוצים, היום יש 45. פעם, AMC הייתה ערוץ סרטים ישנים. סדרה אחת, 'מד מן', שינתה את כל הערוץ. היום (ראשון) עולה הסדרה הראשונה של E!. אם זה יעבוד, זה ישנה את התפיסה של ערוץ E! בן לילה".
מתי כוכבי, מנכ"ל חברת Vocative, עלה לאחר מכן וסיפר על החברה שמטרתה לחשוף את החלק הנסתר של הרשת. "כשאתה מחפש משהו בגוגל, אתה רואה רק 10% מהרשת. הגודל של הרשת שאינו צף אל פני השטח, הוא פי 50,000 יותר גדול מהמידע שמגיע אליך. איך אפשר להתעלם מכל המידע הזה כשרוצים לספר משהו?". כוכבי ממשיך ומסביר כיצד הם חושפים את כל המידע הזה, ומסכם את דבריו: "אם רוצים לספר את הסיפור האמיתי, לא זה שרואים בעולם הפיזי, אם מבינים שאי אפשר להתעלם מ-90% מהאינטרנט, אז מבינים שמדובר במשהו מורכב יותר. במקום לשאול מה מופיע בגוגל, מגמות במוזיקה, אוכל, יחסים, נשק, אהבה... צריך להבין שלא כל הסיפורים צפים על פני השטח. אל תשכחו בפעם הבאה שאתם באים לספר סיפור בצורה יסודית באמת".
"ישראל היא מקום מדהים. נמאס לצלם בניו יורק"
הסדרה "Dig" (בקרוב אצלנו ב-yes וב-HOT) מציגה הרמוניה אמריקאית-ישראלית על הסט. לצד הצוות האמריקאי, בו חברים בין היתר היוצר טים קרינג ("גיבורים") וכוכב הסדרה ג'ייסון אייזקס, ניצב הצוות הישראלי עם היוצר גידי רף ("חטופים", "הומלנד") וקאסט רחב של שחקנים ישראלים. אחד מהם, אורי פפר, השתתף בפאנל לצד רף ואייזקס על הסדרה.
"זה התחיל באבי (ניר)", סיפר רף. "היינו בטיסה יחד, והוא רצה ליצור סדרה על ארכיאולוגיה. התחלנו לגלגל רעיונות, ויצרנו מסמך שהצגנו לריק רוזן, שקישר אותנו לטים קרינג. התחזינו לתורמים עשירים והלכנו למקומות מעניינים מאוד. קראנו המון, וניסינו להתבסס על המציאות".
ירושלים וסיפורה הוא חלק בלתי נפרד מהסדרה החדשה, אך לא רק על המסך. גם מאחורי הקלעים הצוות נהנה מהמיטב שיש לתרבות הישראלית להציע. "כמו כל שחקן, אני אוהב לאכול בחינם", מתבדח אייזקס ומשבח את הקייטרינג הישראלי. אבל התרבות הישראלית אינה זרה לשחקן היהודי, שכבר ביקר בישראל בעבר ואף מדבר עברית. "לטובת הצופים, דיברתי רק באנגלית. אבל זו לא הפעם הראשונה שלי בישראל. המשפחה שלי חיה פה. זו מדינה של רעיונות מורכבים ולהט, ואני מכיר אותה היטב. כששומעים שזה סיפור על ישראל של היום, עולים רעיונות מסוימים, אבל גידי מצא גישה מרעננת ומפתיעה. זה סיפור על פנאטיות והסכנות שלה, וזה המקום המושלם בשביל הסיפור הזה".
רף סיפר כי "הישראלים התרגלו לשיטה האמריקאית, ולהפך. ירושלים צפופה ופרנואידית, וזה מה שחיפשנו. אלמנטים בלתי צפויים". הוא מוסיף ומספר על היתרונות של צילום עם צוות ישראלי: "זו סביבה יצירתית יותר. לכן אני אוהב אותה כל כך. כל אחד הוא קולנוען. כל אחד רוצה לתת את הכל. זה לא בשביל הכסף. יש הרבה להט בכל שוט, ויפה לראות את זה". בתשובה לשאלה מהקהל – האם היה ממליץ לצוותים מחו"ל לצלם בישראל – ענה אייזקס כי "זה מקום מדהים, ולכולנו נמאס לראות את ניו יורק. יש פה אור כמו בחוף המערבי, וצוותים מלאי התלהבות". מבצע "צוק איתן", יש לציין, תפס את הצוות בעיצומם של הצילומים ואילץ את ההפקה לעזוב ללוקיישנים אחרים. "בשבילי", סיפר פפר, "כשיש סירנות הכל נשאר רגוע, אומרים זה לזה 'בוא, זזים'. זה טבעי לי. אבל לצוות שבא ממקום נורמלי, ושומע סירנה... הם באטרף. כמה פעמים אפשר להגיד למישהו 'זה כלום, הכל בסדר'? המלחמה מתישה אותך, בשלב מסוים". "שזה לא ירפה את ידיכם", ענה אייזקס, "זה מקום מדהים לצילום".
המפיק שהסתבך עם המלכה אליזבת ושרד כדי לספר על זה
לסיום היום הראשון של הכנס, ביקש סמנכ"ל התוכן של "קשת", רן תלם, לעזוב רגע את אמריקה לטובת לונדון. תלם שוחח עם פיטר פינצ'ם, מנכ"ל אגף הטלוויזיה של ITV הבריטית, שהספיק בחייו להיות מפיק מוזיקלי, מפיק טלוויזיה, לכתוב ספר עם דאגלס אדאמס ולריב עם המלכה אליזבת. אבל בישראל הוא בפעם הראשונה.
פינצ'ם טען כי השינויים הטכנולוגיים של השנים האחרונות משחקים לטובת הטלוויזיה. "אפשר לצטט נתונים, אבל ברמה הבסיסית: האם יש תיאבון חזק לתוכן טלוויזיוני? בעיניי, הוא חזק מאוד, והגישה אליו הולכת ומשתפרת. בבריטניה, אם אתה נוסע ברכבת, אפילו לפני חמש שנים, רבים קראו עיתונים וספרים ברכבת. היום, כולם מסתכלים על מחשבים וטבלטים, וצורכים תוכן ויזואלי. לא רק טלוויזיה, אבל בעיקר. זה מעורר אופטימיות. אנחנו צריכים לספק תוכן מעולה". על הסכנה שהטלוויזיה תיכחד מהעולם בעקבות האינטרנט ענה פינצ'ם: "הטלוויזיה אינה דינוזאור, אבל אם לא תתאים את עצמה לעולם, היא תסבול. מהו שידור? משהו שהומצא הרבה לפני שנות ה-50. אבל גם אילו הומצא היום, היינו חושבים שהוא מדהים. כולם צופים בו-זמנית, וזה משחק תפקיד חשוב בחיים. אנשים צופים בטלוויזיה באמצעות האינטרנט. בבריטניה, טוויטר הוא חבר טוב של הטלוויזיה, אנשים צופים ומצייצים. זה יוצר את הכפר הגלובלי".
אחת הסדרות המצליחות ביותר שעלו ב-ITV בשנים האחרונות היא "אחוזת דאונטון". "בלהיט גדול, הכל צריך להיות מושלם", אומר פינצ'ם. "מהפרק הראשון, 'אחוזת דאונטון' היא כיתת אמן. העלילה מתמקדת בעשר דמויות, כולן מעניינות, למעלה וגם למטה. הדמויות שלמטה אנושיות ומעניינות לא פחות מאצילי האחוזה. דמותו של בייטס, המשרת האישי, למשל. הוא צולע, בגלל ששירת במלחמה, והמשרתים האחרים עושים יד אחת נגדו. הסדרה נראית מיושנת, אך היום זה בעצם נוגע לנכות בעבודה, נושא מודרני מאוד. יש מגוון של דמויות. וגם כל השאר מושלם: הצילום, המוזיקה. כל סדרת דרמה, היית רוצה שתהיה כזאת. אבל זה לא קורה הרבה".