כמה מהאנשים הכי משפיעים על תעשיית הטלוויזיה העולמית הגיעו לירושלים לכנס החדשנות INTV. ביניהם נמצאים אנשים שאחראים לסדרות האהובות ביותר של השנים האחרונות: משחקי הכס, בנות, המתים המהלכים, מד מן, אחוזת דאונטון, שובר שורות, סמוך על סול ורבות נוספות. אלו אותם אנשים שאחראים גם לכמה מהסדרות הכי מבטיחות שיגיעו אל המסכים שלנו בעתיד הקרוב, ויש להם הרבה תובנות לספר על המציאות בה מתקיימת התעשייה, וגם כמה רמזים לבאות, בהם נדאג לעדכן אתכם.
הבוקר נפתח עם דבריו של ראש העיר ברקת, והמשיך עם מנכ"ל קשת, אבי ניר. הוא הודה על התרגשותו ואמר שלמרות שכל כנסי החדשנות שנעשו עד היום היו מרגשים, הכנס הזה מרגש אף יותר כיוון שהוא מגיע אחרי מלחמה. לאחר מכן הוא הזמין את אחד האורחים המרכזיים בכנס, מנכ"ל חברת HBO ריצ'רד פלפלר, שתחת כהונתו עלתה לגדולתה בתחילת שנות ה-2000 עם סדרות כמו הסופרנוס, הסמויה ואוז, ובשנים האחרונות מסמנת את מקומה מחדש כרשת הכבלים האיכותית והמקורית ביותר עם סדרות כמו "בנות", "משחקי הכס" ו"בלש אמיתי". ניר שאל את פלפלר כמה שאלות שהובילו לתובנות מסקרנות. "הטעות של אנשים רבים היא שהם עושים את מה שהם חושבים שהם צריכים לעשות, במקום לפעול לפי איך שהם מרגישים", אומר פלפלר, ומסביר שלפעול לפי מה שהוא חושב ולא לפי מה שהוא אמור לעשות הוביל אותו להצלחתו.
מנכ"ל HBO ריצ'רד פלפלר: "תרבות אוכלת אסטרטגיה לארוחת בוקר"
כשפלפלר נשאל על סוד ההצלחה שלHBO הוא אמר: "אנחנו מקשיבים לאמנים עם נקודת מבט אמיתית, שהיא שונה מכל מה שמוכר לנו. כאן נמצאת האמנות. ב-1995 עד 2002 HBO הריצה את אחד מהקמפיינים הכי יצירתיים ומצליחים שעולם הטלוויזיה ראה אי פעם. מה שעשינו בשנים האלו היה לסמוך על אמנים לבוא ולעשות את מה שהם עושים. אף אחד לא ציפה שהתוצאה תהיה כל כך טובה. כשדיוויד צ'ייס, יוצר הסופרנוס, נכנס למשרד שלי, עבדנו יחד במשך 4 שעות ראשונות על הסופרנוס ובסופן הוא הסתכל עליי ואמר – אתה חושב שמישהו יצפה בזה?"
ואז הגיע ההיבריס. על השנים שבאו בין ההצלחה האדירה של HBO בשנים הללו ועד להצלחה המחודשת בשנים האחרונות פלפלר אומר, "אני חושב שהרגשנו שיש לנו נוסחת קסם, התחלנו לשחק כדי לשמור על מקומנו, ושכחנו את המקור האותנטי שהביא אותנו לשם מלכתחילה. אם אתה שוכח אפילו לשתי שניות שהאמנים הם המפתח, ואתה חושב איכשהו שמי שיושב בכסא שלי כמנכ"ל הוא המפתח, אתה מאבד את זה. כי זה לגמרי רק האמן. אז מייק לומברדו (נשיא החברה) ואני אמרנו זה לזה – אנחנו נחזור ונחפש את הקולות המקוריים שהביאו אותנו למקום הזה מלכתחילה. אף אחד לא ידע כמה "בנות" תצליח או כמה "משחקי הכס" יצליח, אבל קיבלנו החלטה שאנחנו נהיה גאים בכל דבר שנעשה, וזה יהיה סימן ההכר שלנו. זה עבד".
אבי ניר שאל את פלפלר כיצד הוא מצליח לאפשר יצירתיות ולנהל יישויות אמנותיות בארגון שמגלגל הון תועפות, דבר שיכול להישמע כסתירה. על השאלה "מהו הסוד שלו כמנכ"ל" פלפלר ענה:
"צריך להתאמץ כדי לנהל תרבות של פתיחות, שקיפות והקשבה. כל מי שהיה יושב בכסא שלי או בכסא של מייק והיה חושב שהוא יודע הכל היה נופל. צריך לפתח כל מיני סוגים של רגישויות, וליצור אווירה שמאפשרת לאנשים שלא מסכימים עם דעתך להרגיש בנוח להביע את דעתם. להיות מסוגל לומר על משהו ששונה מדעתך המקורית שהוא טוב יותר, בזמן אמת. בכל פעם שהקשבנו זה לזה, הצלחנו. כשלא הקשבנו, פישלנו. תרבות אוכלת אסטרטגיה לארוחת בוקר". על כך ענה לו אבי ניר: "לא יכולתי להסכים יותר".
"אם יש אצלך שקיפות מזויפת ולא אמיתית – כולם יודעים את זה. אם יש לך כבוד אמיתי לכישרון – זה מורגש. אתה צריך לגרום לכישרון לרצות להיות אצלך לפני כולם. הסוד האמיתי שלנו: יש לנו כבוד עצום לכישרון". ובכל זאת, כשפלפלר נשאל לגבי הכשרונות והתוכניות שפוספסו, אלו שלא הגיעו לבסוף ל-HBO, הוא מודה ש"מד מן" לימדה אותו ואת החברה שיעור חשוב. "אני חושב ש'מד מן' עבורנו, שנולדה במסדרונות שלנו ולבסוף לא היתה אצלנו, היתה מקרה ללמוד ממנו, כמשהו שהיה במסגרת סכנותיו של חטא ההיבריס. בעבר צוטטתי ואמרתי ש'מד מן' היא גאונית, הבעיה היחידה איתה היא שהיא לא ב- HBO". סדרה נוספת שהוא מודה שהיה רוצה שתהיה ב-HBO היא "שובר שורות" של AMC, שמנהלה יעלה בהמשך היום לחלוק את תובנותיו. "'שובר שורות' עבורי היא בדיוק כל מה שאנחנו מנסים לעשות, קול מקורי. אבל אתה לא יכול לקבל כל תוכנית. העבודה שלנו היא לעשות את המיטב כל הזמן, לרוחב כל הז'אנרים. אנחנו משחקים את המשחק שלנו טוב, ולכן עוד יהיה לנו את חלקנו והרבה יותר ממנו של טלוייזיה נהדרת".
רשת HBO הכריזה בימים האחרונים על שירות סטרימינג מתחרה בנטפליקס שיאפשר לצופים להגיע לתוכן של הרשת בשלל אמצעים נוספים. פלפלר התייחס לכך: "אנחנו ספקי תוכן, וכך שככל שאנו משתמשים באמצעי הפצה שמקלים על הלקוחות להגיע אל התוכן שלנו, בכל רחבי העולם, מה טוב. לא צריכה להיות פה בחירה בדרך מסוימת, יש פה כמה ערוצים מקבילים שמאפשרים לצרכנים קיימים ולצרכנים עתידיים להגיע אלינו, ובכך אנו אומרים "תצטרפו אלינו".
את השיחה מסכמים פלפלר וניר בהכרה בכך שהשינויים בעולם הולכים ותופסים תאוצה, ובכך שאין לדעת מה יביא איתו העתיד. " אנחנו שואפים שתהיה לנו גמישות מקסימלית בתוך המודל שתאפשר לנו להכין את עצמנו לעתיד, ואנחנו מאמינים שכל עוד שאנחנו מספקים תוכן מצוין וכל עוד שאנחנו מספקים גמישות מירבית להפצת התוכן הזה, זה משפר את הסיכויים שלנו לעתיד".
ביבי, בוז'י או אולמרט? הבחירה ברורה לקהל כנס החדשנות
אחרי השיחה מעוררת ההשראה של שני ענקי הטלוויזיה, מנחה האירוע, שביום-יום מנחה את "חי בלילה", נדב בורנשטיין, הכין את הקהל להרצאה הבאה בשאלון קצר. השאלון הסתכם בבחירה של הקהל בין ביבי נתניהו לבוז'י הרצוג. בקהל נשמע רק קול אחד שתומך בביבי, וקולות רבים בהרבה שתומכים בבוז'י. על הרקע הזה עלה לבמה שאול אולמרט, בנו של ראש הממשלה לשעבר, ומנכ"ל חברת פלייבאז שתופסת תאוצה במהירות בקרב הקהל האינטרנטי והופכת לאחד מספקי התוכן המובילים ברשת. "ב-24 השעות הראשונות של פרשת השמלה המפורסמת, היא התפשטה ב-120 מדינות שונות, עם כ-2 מיליון צופים בכל מדינה, ברשת פלייבאז בלבד", הוא מספר, ומוסיף שהאתר הוא המשותף ביותר בפייסבוק כרגע. "בפלייבאז כל אחד יכול להתחבר, ליצור תוכן בפורמטים שונים, ולהפיץ אותו".
אחריו עלה לבמה ג'ואל סטילרמן, סגן נשיא חברת AMC, שאחראית לאותן סדרות שעוררו את קנאתו של מנכ"ל HBO: מד מן, שובר שורות וגם הסדרה הבת שנמצאת בעיצומה של העונה הראשונה, סמוך על סול. הוא בוחר לפתוח את דבריו דווקא עם הצלחה גדולה אחרת של החברה, המתים המהלכים: "כשנכנסתי לחדר המלון שלי אמש, מצאתי מגזין שהבטיח על השער סיקור של דבר המכונה "זומבי ווק". אני מתייחס לזה לא כדי לומר ש"המתים המהלכים" גרמה לזה, אבל היא לגמרי השפיעה על הפופולריות של התופעה הזו. זה לא היה קורה בלי הטכנולוגיה, והרחבת הדיון התרבותי הציבורי שהיא מאפשרת. הטכנולוגיה מחברת אותנו בדרכים שמעולם לא דמיינו". הוא ממשיך להתייחס לטכנולוגיה והשינויים שהיא מביאה איתה, ואומר: "אם השינויים שהטכנולוגיה מביאה איתה הם טובים או לא, זו שאלה. הדבר היחידי שבטוח הוא ששינוי ימשיך להגיע ובמהירות גדולה יותר ממה שראינו".
העיסוק של AMC בטכנולוגיה לא עוצר שם. סטילרמן מציג טריילר לסדרה חדשה שצפויה לעלות ברשת השנה בשם "Humans", שמציגה תמונה עתידנית של שילובם של רובוטים אנושיים, אנדרואידים, בחברה האנושית. בין הסדרות החדשות הנוספות שהציג ישנה סדרה בשם "White City" שמתרחשת בכאבול, אפגניסטן, סדרה המבוססת על הקומיקס "Preacher", סדרת ריגול פרי עטו של ג'ון לה קארה בשם "The Night Manager", וסדרה בשם "Into the Badlands" של המפיקים של ספרות זולה.
אז מה הסוד שלהם? "שום דבר לא יותר חשוב מתשוקה בימים אלו. ראינו שיש קהל עם תשוקה לזוועה ולפחד, ונתנו להם את "המתים המהלכים". היום זו התוכנית הכי מצליחה בטלוויזיה. קהל בעל תשוקה מניע את העסק. היוצרים של "30 רוק", של "משפחה בהפרעה" ושל הרבה תוכניות מצליחות – הם לא ניסו ליצור הצלחה, הם רצו לכתוב על מה שהם אוהבים ומה שיש להם תשוקה לגביו וזה הצליח. הסיפור הטוב שצריך להיות שם, אבל המפתח האמיתי הוא החיבור הרגשי לדמויות. אם הצופה לא רואה קצת מעצמו בדמויות, ולא מתחבר אליהן ברמה רגשית כלשהי, אז אין טעם לעשות את התוכנית. יש הרבה אנשים שיכולים לספר סיפור, האנשים שאנחנו רוצים הם האנשים שמבינים שדמויות הן מה שמניע את זה".
סטילרמן סיכם את דבריו וציטט את דבריו של הנשיא לשעבר שמעון פרס בטקס פתיחת הכנס: "הטעות הגדולה שלי הייתה לחלום בקטן. גודל ההישגים תלוי בגודל החלום".
האם MTV נטשה את המרדנות של שנות ה-90?
נשיא חברת MTV, סטיבן פרידמן, עלה לבמה כדי לדבר על חדשנות וההמצאה מחדש של הרשת במאה ה-21. "הקהל שלנו מדליק את מסך הפלאפון בממוצע מעל ל-145 פעמים ביום. זה אומר שהתוכן צריך להסתובב אצל קהל היעד באופן אחר לגמרי. הבנו שאנחנו לא יכולים להזדקן עם הקהל, היינו חייבים להרפות ולקבל קהל חדש לחלוטין", הוא אומר. "הדור החדש, דור המילניום, רצה משהו חדש מMTV. משהו יותר מחוספס, משהו הרבה יותר אמיתי בצורה הכי חושפנית. הרעיון הראשון שהגיע וזעזע את חדר הישיבות שלנו היה לתוכנית "16 ובהריון", על המציאות הקשה של להביא ילדים לעולם בגיל כל כך צעיר. זה נושא די מדכא, ולא היינו בטוחים איך הוא יתקבל, אבל הוא התפוצץ. לא התכוונו להצליח, התכוונו לספר סיפור אמיתי. לפי מחקרים, בדיעבד, לתוכנית ולשיח הציבורי סביבה היתה אפילו השפעה משמעותית על הפחתת ההריונות אצל מתבגרים, אבל זו לא היתה הכוונה שלנו – אנחנו רצינו לספר סיפור".
לאחר דבריו של פרידמן, יוצר כוכב נולד והכוכב הבא יואב צפיר עלה לבמה כדי לשאול כמה שאלות. "מה שנראה לפי עשר שנים הכי אמיתי, נראה מאוד צפוי היום. מה תהיה העצה שלך אלינו כדי ליצור ריאליטי היום?" שאל צפיר, ופרידמן ענה: "הקהל משתנה באופן מתמיד. אנחנו צריכים להוציא את המחיצה ולחשוף הכל. הקהל צריך להיות חלק מהמסע. פעם כיוצר לא חשפת את התהליך, הכל היה מושלם, אבל הקהל לא קונה את זה יותר. אז אנחנו חושפים הכל ומראים איך הכל נעשה, והקהל מעריך את זה". צפיר, שהעיד שMTV בה צפה בימי נעוריו נראתה אחרת לגמרי, שאל: "האםMTV נטשה את מרד הנעורים של שנות ה90?". והוא נענה, "כשקיבלתי לידיי את MTV ב-2008, ושאלתי את הצופים: ״נגד מה אתם מתמרדים?״, הם שתקו. אחת אמרה, ״נגד המוזיקה של אבא שלי משנות ה-90״. זה גם בגלל שהם מאוד מועצמים. הם לא חשים צורך למרוד. זה שינה את התפיסה שלנו".