הסדרה החדשה של דורון צברי, "מגש הכסף", היא קודם כל קריאה לפעולה. זו סדרה שמנסה לפרוץ מבעד לגבולות המסך, דרך מחסום האדישות של הציבור הישראלי, ולתת לצופים שתי סטירות. תכנית טלוויזיה שנועדה להקים אנשים מהספה שלהם. לכאורה מדובר במטרה אבודה מראש, במיוחד בתקופה שבה כולם עסוקים בלעבור את היום מבלי שמישהו יתקע בהם מברג, אבל זה לא יפריע לבמאי כמו צברי לנסות.
לז'אנר שצברי פועל בו קוראים דוקו-אקטיביזם. זה קולנוע פוליטי, אקטואלי ודידקטי במפגיע, שלא מתבייש לנקוט עמדה ולנסות לחנך וליידע את הציבור לגבי הכוחות הנסתרים ששולטים בחברה. כשהנושא הנבחר הוא הכלכלה הישראלית, זו משימה לא קלה בכלל – מדובר בג'ונגל סבוך ומסועף שלרוב הצופים אין את הכלים, או את הכוח, להתמצא בו. אבל גדולתה של הסדרה היא בבהירות שלה וביכולתה להתיר את הקשרים המפותלים שבין ההון לשלטון באופן שמשאיר את הצופים עם מסקנה אחת פשוטה - דופקים אתכם. למה שלא תעשו משהו בקשר לזה?
כל אחד משלושת הפרקים של הסדרה מוקדש לדמות מפתח אחרת: העיתונאי ומייסד "דה מרקר" גיא רולניק, החשב הכללי לשעבר ירון זליכה, והפרופסור להיסטוריה דני גוטוויין. שלושתם גברים, ולאורך הסדרה אין אפילו מרואיינת אחת שהיא אישה, אבל נעזוב את זה לרגע. כל פרק בנוי מסביב להרצאה של אחד משלושת המומחים - לא סיטואציה דרמטית במיוחד להתבסס עליה – ולכן, כדי להכניס קצת עניין לכל הסיפור, הסדרה מתובלת בקטעי אנימציה מוצלחים (של אדם פיינברג), בקריינות של צברי עצמו ובהרבה חומרי ארכיון, ראיונות ואפילו כמה שחזורים. האמת? זה עובד.
שני הפרקים הראשונים מזכירים אחד את השני מהרבה בחינות. שניהם נפתחים בנתונים של ה-OECD לפיהן ישראל היא אחת המדינות הכי עניות, יקרות ונטולות שוויון בעולם המערבי, איפשהו בין יוון לזימבבואה. המדינה שבה אנשים עובדים הכי הרבה שעות בשביל הכי מעט כסף. איך הגענו למצב הזה? גם כאן התשובות די דומות: הפוליטיקאים מכרו את המדינה לקומץ טייקונים (מה שרולניק מכנה "מועדון הריכוזיות"), שבתורם הקימו מונופולים מפלצתיים, הזניקו את יוקר המחייה לשמיים ונתנו לאזרחים לדקור אחד את השני ברחובות בזמן שהם, יחד עם הפוליטיקאים והרגולטורים, עושים משתה על חשבוננו.
הפרק של גוטוויין הולך צעד קדימה (ואחורה) כשהוא מתאר את ההשתלשלות ההיסטורית שהובילה למצב הזה. גוטוויין טוען שבשנים שלפני המהפך של 77, כשמפא"י היתה בשלטון, ישראל היתה מדינת רווחה – אבל לאשכנזים בלבד. ואז הגיע בגין, ובמקום להפוך אותה למדינת רווחה לכלל תושביה, הנהיג מדיניות ניאו-ליברלית שהובילה לשפל הכלכלי הגדול של אמצע שנות ה-80. גוטוויין מבקר לא רק את הימין אלא גם את השמאל, כולל את רבין, שהמשיך את הקו של בגין והפריט שורה של חברות ממשלתיות תוך שהוא שופך כספים על ההתנחלויות. לטענת גוטוויין, ישראל הפכה ממדינת רווחה לאשכנזים בלבד, למדינת רווחה למתנחלים בלבד. מדובר במסר שיהיה אולי קצת פחות קל לעיכול עבור צופים ימניים, אבל צברי לא מפחד לעורר אנטגוניזם.
ב"מגש הכסף" צברי ויתר על הסגנון שמאפיין אותו ואת הז'אנר הדוקו-אקטיביסטי. לא תמצאו פה מצלמת כתף שמלווה את הבמאי כשהוא אורב למנכ"ל או לחבר הדירקטוריון בדרך למכוניתו. במקום זה, הוא פשוט קבע איתם פגישות. באופן טבעי, החלקים הכי חזקים בסדרה הם המפגשים האלה בין הגיבורים של הסדרה לבין ה"באד גאייז" - משרתיהם ומלחכי הפנכה של הטייקונים. כך, לדוגמה, כשרולניק פוגש את עו"ד פיני רובין, בא כוחם של בעלי ההון, בקטע מצוין שכיכב גם בפרומואים: "אתה באמת חושב שיכולה להתקיים דמוקרטיה במקום שבו יש קבוצה כל כך קטנה של אנשים ששולטת בכל כך הרבה כסף?", שואל רולניק. "אתה בכלל רוצה להיות עורך דין במקום כזה?", ורובין, שנראה באותו רגע כמו קריקטורה גסה של פרקליט חמדן רק בלי שפשוף הידיים המתבקש, משיב מבלי לחשוב: "כן, מאוד!".
התוצאה הסופית מעניינת וסוחפת כמו שהיא מקוממת ומדכאת. "מגש הכסף" הוא "שיטת השקשוקה" מודל 2015 – מסמך תיעודי שהוא בגדר צפיית חובה לכל מי שרוצה להבין איך הדברים עובדים פה באמת. לפעמים זה כמעט קשה לצפייה, אבל אי אפשר להסיר מזה את העיניים כי מי לא אוהב להסתכל על תאונת רכבת, גם אם הרכבת הזאת מתנגשת ישירות בפרצוף שלך.
האם הסדרה תשיג את האפקט המחאתי שאליו היא מכוונת, ותצליח לשלהב את ההמונים ולהוציא אותם לרחובות? זאת כבר שאלה אחרת. הציבור הישראלי כל כך שבוי בקונספציות, שקשה להאמין שסדרה בערוץ כבלים תגרום לו להתנער מהן. הרבה יותר קל להפריח באוויר ססמאות כמו "התקשורת שמאלנית" מאשר למפות את הבעלות של הטייקונים עליה. הרבה יותר פשוט להכתיר את בג"ץ ועמותות השמאל כאויבי הציבור מאשר את הבנקים וחברות הביטוח. אבל אם יש משהו שהציבור הישראלי שונא יותר מערבים, זאת המחשבה שהוא יוצא פראייר, ומהמקום הזה יש לקוות שהסדרה תדבר אל לבו. ואם לא - הציבור מטומטם, ולכן הציבור ימשיך לשלם.
"מגש הכסף", ימים ב'-ד' ב-21:00 בערוץ 8 של HOT