שני העיתונים הגדולים, "ישראל היום" ו"ידיעות אחרונות", רושמים ירידה מסוימת בחשיפה אליהם, והפערים ביניהם ממשיכים להיות דומים - כך עולה מסקר TGI למחצית השנייה של שנת 2016, שפורסם היום (ד').
בגזרת החשיפה בסוף השבוע - שדה המערכה הקריטי ביותר עבור העיתונים - הפער בין שני המתחרים שוב נפתח מעט לטובת "ידיעות אחרונות", לאחר שבחציון הקודם "ישראל היום" כמעט סגר אותו לחלוטין.
כזכור, שלשום פורסם ב"גלובס" כי בשבועות האחרונים "ישראל היום" חדל לפרט על גבי עיתוניו את כמות העותקים שהוא מדפיס בסופי השבוע - עובדה שעשויה להעיד על כך כי צמצם את מספר העותקים שהוא מחלק, אך גם אם זה אכן המצב, הדבר יבוא לידי ביטוי רק בסקר הבא.
ולמספרים: בימי החול "ישראל היום" יורד בחציון הנסקר (יולי עד דצמבר 2016) לנתון חשיפה של 38.6%, לעומת 39.7% בחציון הקודם. בהשוואה שנתית העיתון יורד מ-39.5% ב-2015 ל-39.2% ב-2016. "ידיעות אחרונות" יורד בחציון מ-34.9% ל-33.9%, ובהשוואה השנתית מ-35.4% ל-34.4%.
בסוף השבוע "ישראל היום" יורד בחציון מ-37.6% ל-37.2%, בזמן ש"ידיעות" מצליח כאמור לעלות מעט בחציון, מ-37.7% ל-38%, וליצור לעצמו פער קטן. בהיבט שנתי "ישראל היום" דווקא מתחזק בסופי השבוע מ-36.7% ל-37.5%, בזמן ש"ידיעות" נחלש מ-39% ל-37.8% אך עדיין מצליח לשמר הובלה זעירה גם כאן.
בחברת קנטאר מדיה שעורכת את הסקר מציינים כי התנודות בנתוני שני העיתונים, בכל חתכי הזמן, אינן בעלות מובהקות סטטיסטית.
כל שאר העיתונים היומיים הכלליים, בתשלום ושאינם בתשלום, משתרכים הרחק מאחור. "מעריב הבוקר", החינמון של אלי עזור שנקרא בעבר "ישראל פוסט", רשם חשיפה של 6% בחציון לעומת 7.2% בחציון הקודם.
"הארץ" עולה בחציון לאחר נתון שפל של 3.9% ומתייצב על 4.6%, אך בהיבט שנתי הוא יורד מ-5.2% ל-4.3%. 4.3% הוא גם נתון החשיפה השני של "מעריב השבוע", שנמכר בתשלום.
גם בגזרת סוף השבוע "הארץ" רושם התחזקות משמעותית בחציון (מ-4.3% ל-6.4%) לצד ירידה בהסתכלות שנתית (מ-6.3% ל-5.3%), אך בגזרה זאת הוא מפגר אחרי "מעריב סופהשבוע", שמציג עלייה בנתונים ל-6.8% בחציון ו-6% בחישוב שנתי.
"גלובס" מתחזק
בגזרת העיתונים הכלכליים, "גלובס" רושם התחזקות ניכרת. בחציון האחרון עלה העיתון לשיעור חשיפה של 6% לעומת 4.6% בחציון הקודם, ובשנת 2016 כולה עלה העיתון מ-4.2% ל-5.3%. הנתונים בשני חתכי הזמן הללו מציבים אותו מעל "דה מרקר". זה האחרון ירד בחציון מ-5.4% ל-5.2%, ובהיבט שנתי רשם עלייה מ-4.9% ל-5.2%. "כלכליסט" מוסיף להיות העיתון הכלכלי המוביל בשיעורי החשיפה, וכמו שני מתחריו גם הוא התחזק בהיבט שנתי: מ-10.5% ל-11.1%. בחציון רושם העיתון ירידה מ-11.3% ל-10.7%.
בחברת קנטאר מדיה שעורכת כאמור את הסקר מציינים כי "המגמה העולמית המוכרת של ירידה בקריאת עיתונים מוצאת את ביטויה גם במשק הישראלי. למרות שהשינויים בין שני העיתונים המובילים מגל לגל אינם מובהקים, בניתוח המגמה של סך כל הקריאה לאורך 3 השנים האחרונות, ניתן לראות מגמה ברורה של ירידה כללית ומשמעותית בשיעור הקריאה לעיתונים (אחרי התאוששות בשיעור הקריאה שנצפה במהלך 2014 עד תחילת 2015)".
בחברה מציינים עוד כי בהשוואה של 3 שנים, הירידה בקריאת העיתונים היא בעלת מובהקות סטטיסטית וקיימת גם באמצע השבוע וגם בסופו. באמצע השבוע ירדה סך החשיפה לעיתונים ב-3 השנים האחרונות מ-59.9% ל-54.9%. בסוף השבוע נרשמה באותה תקופה ירידה מ-61.3% ל-58.4%.
רדיו: גלי צה"ל מובילה באקטואליה, אקו 99FM המובילה ברדיו האזורי
גלי צה"ל מוסיפה להיות תחנת הרדיו החדשותית המאוזנת ביותר למרות ירידה בנתוניה בחציון האחרון (יולי עד דצמבר 2016). בתקופה זו רשמה התחנה ירידה מחשיפה של 25% ל-22.5%, אך בסיכום כלל שנת 2016 שומרת התחנה על יציבות עם חשיפה של 24% לעומת 23.8% אשתקד.
רשת ב', שכחלק מרשות השידור שרויה כידוע כבר זמן רב בחוסר ודאות וממתינה להליך הסגירה והפתיחה מחדש, רושמת גם היא ירידה בחציון האחרון, מ-23.5% ל-22%, ויורדת קלות גם בשנת 2016 כולה: מ-23.3% ל-22.9%.
התחנה החזקה ביותר בפער גדול מוסיפה להיות גלגלצ למרות ירידה די משמעותית בחציון האחרון: מ-37.6% ל-33%. בשנת 2016 כולה התחנה מתחזקת מ-34.9% ל-35.4%.
בתחום הרדיו האזורי נתונים נאים לשתי תחנות הרדיו שבבעלות אלי עזור, 103FM ו-99FM. זו האחרונה הופכת להיות תחנת הרדיו האזורי בעלת שיעור החשיפה הגבוה ביותר ב-2016 עם 9.9%. במקום השני 103FM שעולה ל-9.6%, ושתיהן יחד מותירות מאחור את רדיוס של דוד בן-בסט, שהייתה התחנה בעלת החשיפה הגבוהה ביותר ב-2015 ויורדת כעת למקום השלישי עם חשיפה של 8.4%.
עוד תחנות עם נתונים בולטים: רדיו לב המדינה (91FM) עולה ב-2016 ל-6.1%. רדיו קול חי יורדת מעט ל-5.3% אך דווקא מגדילה את הפער מהיריבה הגדולה, רדיו קול ברמה שיורדת ל-3.8%.