האם ראוי כי שרות בממשלה יקדמו את עצמן ויככבו בפרסומות שממומנות על ידי המשרד שבראשו הן עומדות? למרות הנחיות קודמות של היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לאיסור השתתפות שרים בקמפיינים של משרדי ממשלה, בימים האחרונים כיכבו שרת התרבות והספורט מירי רגב והשרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל בקמפיינים רחבים במימון ציבורי של עשרות אלפי שקלים ממשרדי הממשלה שבראשן הן עומדות.
רגב השתתפה בקמפיין רדיו עבור פעילות "אתנה" לעידוד ספורט נשים, שאותה מממן המשרד. רגב עצמה הובילה את תשדיר הרדיו בנושא, תוך שהיא מציגה את עצמה ("כאן שרת התרבות והספורט מירי רגב") ומזמינה את הנשים ליטול חלק בפעילות. זו אינה הפעם הראשונה שרגב מככבת בעצמה בקמפיין של המשרד, והיא עשתה זאת גם בקיץ שעבר סביב קמפיין "לא לדגאוגוסט".
במקרה של גמליאל מדובר בקידום "יום האחדות" בהשתתפות אימהות שכולות. גם במקרה הזה גמליאל עצמה מזמינה את המאזינים להיכנס ל"מרשתת" ולהירשם לפעילות ביום האחדות.
היועמ"ש פירסם הנחיות ברורות בנוגע להשתתפות שרים. כך למשל, הדגיש כי מרכז הפרסום צריך להיות על פעילות המשרד ולא על נושאי המשרה, ותוצאות הפרסום לא אמורות להיות פרסומת אישית של איש הציבור. תוכן הפרסום אמור גם הוא להיות בדרך שאינה פנייה אישית של נושא המשרה. בגין הנחיות אלה, לדוגמה, הורה בעבר היועמ"ש להסיר תמונות של פוליטיקאים על שלטים המבשרים על פרויקטי תשתית.
עם זאת, בהנחיות יש פתח לאישור קמפיינים כאלה "במקרים חריגים". בשני המקרים טוענים בלשכות השרות כי מדובר במקרה חריג שמאפשר את השתתפות השרות בקמפיין.
ממשרד התרבות והספורט נמסר כי "המשרד פעל בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר השתתפות שרים בתשדירי פרסום ובהתאם להנחיות. הנחיות אלו אינן אוסרות על השתתפות שרים בתשדירים. כפי שמצוין בהנחיות, התשדיר התייחס לפעילות המשרד ואינו מקדם פרסומית נושא משרה זה או אחר".
מהמשרד לשיוויון חברתי נמסר כי ״המשרד לוקח חלק מרכזי באירועי 'יום האחדות' ובמגוון הפעילויות החברתיות אותן הוא מקדם. השתתפות השרה לשוויון חברתי בתשדיר התאפשרה לאחר שהתקבלו כל חוות הדעת המשפטיות והאישורים הקבועים בחוק. המשרד לשוויון חברתי ימשיך לפעול ולתמוך ביוזמות חברתיות חשובות אלו גם בעתיד״.
בלשכת היועמ"ש מסרו כי לאחר בחינת הנושא אכן אישרו את השתתפות השרה גמליאל בקמפיין משום שמדובר "במקרה חריג" וכי "ישנה חשיבות וייחודיות בפרויקטים המדוברים וכן כי קיימת חשיבות בפנייה ישירה מהשרה כדי להעביר את המסר החשוב הנוגע לאחדות בחברה הישראלית על שלל גווניה. לאחר שהובהר כי הדגש בפרסומים צריך להיות על פעילות המשרד כגוף ולא על נושאי משרה המכהנים בהם, ותוצאתם אינה צריכה להיות פרסומת אישית של עובד הציבור או קידום מטרותיו האישיות או הפוליטיות, נמצא כי אין מניעה שהפרסום של המשרד יכלול גם דברים קצרים בקולה של השרה וכי ניתן לראות בפרסום ככזה המצוי בגדרי המקרים החריגים שניתן לאשר בהתאם להוראות הדין הרלוונטיות".
בנוגע לקמפיין של רגב נמסר ממשרד המשפטים כי "לא נדרשנו לנושא", ולא הגיבו האם לפי עמדתם רגב פעלה לפי ההנחיות. אם כך, מדוע בלשכת רגב לא בדקו את הנושא עם היועמ"ש?. לפי משרד התרבות "אין כל הנחיה לפנות למשרד המשפטים או לגורם חוץ משרדי אחר בכדי לקבל אישור להשתתפות שרים בתשדיר פרסומי. הבקשה עברה את אישור היועמ"ש של המשרד וכך גם הטקסט שהוקלט".
הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker.
עוד ב-TheMarker: