הצעת חוק שתשים סוף להעדר הגיוון האתני בפרסומים הממשלתיים תונח היום (א') בפני הממשלה. את הצעת החוק עליה דווח בראשונה ב"גלובס", הגישה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל ועל פיה יחויבו כל הפרסומים בתקשורת, המסורתית והדיגיטלית, לשקף גיוון בדמויות שיוצגו בהם - והן יהיו מכל הקהילות, העדות והאוכלוסייה הישראלית. זאת יעשה על ידי בניית מאגר תמונות ייחודי על ידי לפ"מ, ממנו ייקחו את תמונות האילוסטרציה השונות לקמפיינים. עלות החוק תהיה 2 מיליון שקל שיחולקו שווה בשווה בין ממשרד ראש הממשלה ומהמשרד לשוויון חברתי.
על פי ההצעה, יונחו כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך לבחון במסגרת הפרסומים השונים המבוצעים על יד - בכל אפיקי התקשורת - "מתן ייצוג חזותי הולם לגוונים השונים בחברה הישראלית תוך שימוש בתמונות של אנשים מתוך כלל הקהילות, העדות והמגדרים בישראל". החוק יחול גם על כל התאגידים הציבוריים שבאחריות שרי הממשלה ועל הרשויות המקומיות.
המשרד לשוויון חברתי יקים באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), מאגר תמונות שיכלול ייצוג של כלל אוכלוסיית ישראל. המאגר יקום עד לחודש ינואר 2017 ולאחר סיום שלב הפיילוט, תבחן הרחבת השימוש בו גם לשוק הפרטי.
הצורך בחוק התעורר לאחר שהתברר שהמדינה בפרסומיה נסמכת בעיקר על מאגרי תמונות מחו"ל, בהם עיקר הצילומים מבוססים על סטריאוטיפים רווחים. כך למשל עיקר הדמויות בהם, בעיקר אלו שאמורות לשקף הצלחה, הן בהירות עור ושיער. "חוסר זה", נכתב בהצעת המחליטים שתעלה היום בממשלה, "גורם להיעדרותם מהמרחב הציבורי של קהילות ועדות, להיעדר אפשרות ל'הכרת השונה' ולהנצחת סטריאוטיפים. בנוסף הנושא מוביל לקשיים בשילובם המיטבי של אוכלוסיות שונות בשוק העבודה האיכותי בחברה הישראלית, לפגיעה בנראות במרחב הציבורי, ולהיעדר פרסום חיובי של אוכלוסיות שונות במימון ציבורי".
בריאיון בנושא לגלובס באוקטובר 2015, אמרה גמליאל, "כדי להגיע לשוויון אמיתי צריך להתחיל בצד התודעתי. יש לזה השלכות מרחיקות לכת. אם משדרים לציבור שערבים יושבים ומשחקים שש בש זו קונוטציה שהולכים ומקבעים אותה, זה יוצר מודלים שגויים שנצרבים בתודעה. זה חלק אינטגרלי מהשינויים שאני אמורה ליישם במשרד. צריך לחלחל את זה תודעתית, צריך לייצר מודלים חדשים שאנשים יראו ויישאפו אליהם".
הכתבה פורסמה במקור בגלובס.
כתבות נוספות בגלובס שעשויות לעניין אותך: