גופי השידור המסחריים - קשת, רשת וערוץ 10 - מחריפים את מאבקם נגד HOT ו-yes, וכעת דורשים מהרגולטור לאסור על החברות לשווק ממירים מקליטים שמאפשרים צפייה מאוחרת ללא פרסומות. הערוצים העלו את הדרישה בעקבות מסקנות ועדת פילבר המתגבשות, שעשויות להרחיב את ההיתר לשדר חינם את הערוצים המסחריים - גם באינטרנט.
הערוצים המסחריים גייסו לעזרתם את עו"ד נגה רובינשטיין, מנהלת מחלקת רגולציה במשרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן, ומי שכיהנה בעצמה כיועצת המשפטית של משרד התקשורת. במכתב חריף ששלחה השבוע רובינשטיין למנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, נטען כי הדו"ח של פילבר "משרטט תמונה עגומה באשר לתוכניותיו של משרד התקשורת לשינויי אסדרה של שוק השידורים. תוכן ההמלצות המסתמן מלמד על אפשרות ממשית שהוועדה תמוטט, במו ידיה, את המודל הכלכלי בו פועלים גורמי השידור בישראל, מודל שעל יסודו צמח שוק היצירה הטלוויזיונית הישראלי".
הממירים המקליטים נכנסו לשוק לפני כעשור, אך השימוש בהם הולך ומתרחב. Yes גם מספקת שירות להקלטה אוטומטית של מבחר ערוצים, בהם גם ערוצי הברודקאסט בישראל. התוכניות הנצפות באיחור (לאחר השעה 2:00 בלילה ולמחרת) אינן נכללות בחישוב הקובע את מחירי הפרסומות.
חלק מהטענות מופנות כלפי הכוונה של פילבר, כפי שפורסם ב-TheMarker, לאפשר שידור חינם של ערוצי עידן פלוס (22, 10, 1, 99, 33 והחינוכית) גם באינטרנט ללא תשלום לבעלי הזכויות - וזאת במטרה לאפשר כניסת שחקנים חדשים לשוק הטלוויזיה על גבי האינטרנט. בערוצים המסחריים מתנגדים להצעה זו, ודורשים כי HOT ו-yes אף ישלמו להם עבור שידור הערוצים בפלטפורמות שלהם, וזאת בניגוד לחוק הקיים כיום המחייב את הפלטפורמות לשדר את הערוצים המסחריים ללא תשלום.
כעת מכוונים הערוצים המסחריים את עיקר האש כלפי השימוש הנפוץ והגובר בממירים מקליטים. לטענת הערוצים, פעילות זו גורמת ל"פגיעה משמעותית במודל ההכנסות של ערוצים אלה, אשר בתורה גורמת לפגיעה ביכולתם של הערוצים להמשיך ולהשקיע ביצירה ישראלית". עוד נטען כי "על-פי נתונים פומביים, מדי ערב, למעלה מ-50% מצופי הפלטפורמות הרב-ערוציות, צופים בתכני ערוצי הברודקאסט... תוכן הוא נכס כלכלי ויש לשלם על כל שימוש בו".
במכתב נטען כי "השימוש ההולך ומתרחב בשנים האחרונות בממירים המקליטים המאפשרים צפייה נדחית מבטל הלכה ולמעשה את הבסיס המסחרי שעל יסודותיו ניתנו זיכיונות ורישיון השידור של ערוצי הברודקאסט, שהכנסותיהם מתבססות מתשלום על פרסומות בגין צפייה בזמן אמת. כך, גדל עוד יותר הרווח שמפיקות הפלטפורמות הרב ערוציות מתכנים המופקים על ידי ערוצי הברודקאסט, על חשבון ערוצי הברודקאסט, בבחינת זה נהנה (חינם אין כסף) וזה (בעל הקניין) חסר".
מ-yes נמסר בתגובה: "העברת השידורים על ידי הפלטפורמות הרב ערוציות מתבצעת באופן מלא בהתאם להוראות הדין, ומזה שני עשורים לצופים היכולת לצפות בהם באמצעות מכשיר הוידאו, הממירים המקליטים ושלל אמצעים טכנולוגיים. אם הערוצים המסחריים רוצים להחזיר את הצופים שנים לאחור ללא אמצעים טכנולוגיים, הרי שזהו ניסיון מגוחך שאינו מתיישב עם טובת הציבור או עם שוק הטלוויזיה בכללותו, אלא נובע אך ורק מרצונם להעצים עוד יותר את כוחם ולהחזיק במונופול הדעות, החדשות והפרסום בישראל".
מ-HOT נמסר בתגובה: "תמוה שערוצי שידור מלינים על כך שממירי הלוויין והכבלים מאפשרים ללקוח יכולת טכנולוגית מתבקשת לביצוע הקלטה, יכולת הקיימת מזה למעלה משלושה עשורים עוד באמצעות מכשירי הווידאו וקיימת אף בממירי עידן פלוס. במהלך זה מנסים הערוצים ליצור עוולה צרכנית ולמנוע מהצרכן זכות בסיסית לצפות בתוכן בהתאם לבחירתו החופשית. הוט תמשיך לספק ללקוחותיה את האפשרות והנוחות לבחור בתוכן איכותי בהתאם לרצונותיו".
הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker.
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך: