אלי עזור, הבעלים של קבוצת ג'רוזלם פוסט, החל להוציא לדרך מהלך של התכנסות בקבוצה התקשורת שלו. כחלק מהמהלך, החינמון שבבעלותו, "פוסט", ייסגר והמותג יימחק. במקום זאת, העיתון "מעריב" הוותיק ייהפך בקרוב לעיתון שיופץ חינם בימי חול. בכוונת עזור להפיץ גרסה רזה של מעריב בחינם ולצד זאת ככל הנראה לנמשיך להפיץ גרסה רחבה יותר, הכוללת את "המגזין", בתשלום למנויים.
המהלך נעשה על רקע קריסת רשת מגה שבשליטת דור אלון. הקבוצה החזיקה ב-50% מעיתון ה"פוסט" כאשר היתה תחת ניהולו של דודי ויסמן. העיתון הופץ חינם ברשתות מגה ובתחנות דור אלון ונהנה מתקציבי פרסום נרחבים של הקבוצה. בעקבות הקשיים בחברה והדחתו של ויסמן בחודשים האחרונים, החליטה דור אלון להפסיק לממן בפרסום את ה"פוסט" ולצאת מהשותפות בעיתון. השינוי הזה אילץ את עזור לסגור את הפעילות של ה"פוסט".
באפריל 2014 קיבל עזור את פעילות עיתון "מעריב" לאחר שזה נכנס להליך פירוק נוסף תחת ידיו של שלמה בן צבי. הוא מיזג את "מעריב" עם עיתון "סופהשבוע" שבבעלותו. ההערכות היו שעזור יוביל גם מהלך מיזוג דומה בין "מעריב" לחינמון "פוסט" שבבעלותו, שהוקם ב-2007 בשותפות עם קבוצת דור אלון. אלא שהמהלך הזה התעכב.
אחד החסמים בפני מהלך כזה עד כה היה העובדה שהעיתון "פוסט" קיבל ב-2014 משר הפנים לשעבר, גדעון סער, הכרה כעיתון השלישי הנפוץ ביותר בישראל, אחרי "ישראל היום" ו"ידיעות אחרונות". החלטה זו העניקה לעיתון תקציבי פרסום נרחבים, בהיקף של מיליוני שקלים בשנה, של הודעות חוק תכנון ובנייה. הנושא נתון כעת בדיון בבג"ץ בעתירה שהגישה קבוצת הארץ.
עד כה חששו בקבוצה לסגור את ה"פוסט" משום שהדבר היה מוביל לעצירת תקציבי הפרסום. באחרונה פנתה הקבוצה למשרד הפנים, שאחראי על תחום מודעות התכנון והבנייה, וביקשה לבצע שינוי בשמו של ה"פוסט" ולהפוך אותו ל"מעריב". בכוונת הקבוצה להפוך את עיתון "מעריב" לחינמון בימי חול, כך שימשיך ליהנות מתקציבי הפרסום של הודעות חוק תכנון ובנייה, ואילו בימי שישי להציע גירסה מורחבת של העיתון בתשלום.
מהלך כזה עשוי להיות שנוי במחלוקת. לפי סקר TGI האחרון, החשיפה של "פוסט" היא אמנם השלישית בישראל עם 7.8% (יולי 2014 עד יוני 2015), אך "מעריב" זכה לתפוצה של 3.6% בלבד - פחות מאשר "הארץ" ו"גלובס". כדי להמשיך ליהנות מתקציבי הפרסום, ייאלץ עזור לשכנע את משרד הפנים כי ה"פוסט" אינו נסגר עקב קשיים ועזיבת השותפים, אלא ממשיך לצאת לאור באותן דרכי הפצה - רק תוך שינוי שמו.
מהלך ההתכנסות תחת "מעריב" החל לצאת לדרך כבר בשנה האחרונה בזירה הדיגיטלית. ב-2013 הקים עזור את אתר The Post שריכז את כל מותגי התקשורת שלו תחת אתר אחד: ה"פוסט", "ג'רוזלם פוסט", "סופהשבוע", רדיו ללא הפסקה, רדיו 99 וערוצי הספורט ספורט 1 וספורט 2. האתר הזה כבר לא קיים, ובמקומו מיקדה החברה את פעילות הדיגיטל תחת אתר מעריב.
המבנה החדש שבו "מעריב" הוא עיתון חינמי רק בימי חול מאפשר לעזור גם להתמודד עם נוסח הצעת חוק "ישראל היום" של ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני). הצעה אמנם אינה על הפרק בנסיבות הפוליטיות הנוכחיות, אך בקבוצה כנראה מתאמצים להימנע מלהיכלל תחת הגדרות אותו חוק. כעת, כאשר "מעריב" הופך לחינמון רק בימי חול ואינו מפיץ מהדורה חינמית בסופי שבוע, הוא אינו נכלל במסגרת החוק המגביל את הפצתו החינמית.
המהלך של עזור יגרום כנראה לתחרות סוערת עוד יותר בזירת העיתונות המקומית. בעזרת המותג "מעריב" ינהל עזור מאבק משמעותי יותר ב"ישראל היום" של שלדון אדלסון, ויפתח גם חזית משמעותית יותר מול "ידיעות אחרונות" – שגם הוא מפיץ עשרות אלפי עותקים חינם בריכוזי אוכלוסייה שונים.
מקבוצת ג'רוזלם פוסט סירבו להגיב לידיעה. טרם התקבלה תגובת משרד הפנים.
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker.
כתבות נוספות ב-TheMarker:
- ח"כ שלי יחימוביץ' חושפת: "מעריב" יזמו עלי תחקיר כדי שלא אבקר את נוחי דנקנר
- טוויטר מנסה להציל את עצמה בעזרת הפרסומאים של אפל