חובבי ז'אנר האימה מתלוננים מזה שנים על נטייה לחוסר יצירתיות בסרטי אימה חדשים, במיוחד בסרטי אימה שמשתייכים לאולפנים הגדולים בארה"ב. זה לא סוד שמדובר באחד הז'אנרים הרווחיים ולפיכך המבוקשים ביותר בהוליווד, מה שמוביל לכך שמדי שנה יוצאת כמות מאסיבית של סרטי אימה חדשים - אבל במקביל, נצפית גם ירידה מתבקשת באיכותם. בהוליווד אוהבים לחזור לנוסחאות מנצחות, כך שחובבי אימה נאלצים להסתפק רוב הזמן בעיבודים חדשים ללהיטי עבר ובהמשכונים מסוגים שונים (רימייקים ופריקוולים). אבל לצד כל זה, ומתוך תחושת השחיקה המדוברת, לאחרונה צמחה מגמה הולכת ועולה של יוצרים חדשים שמביאים לז'אנר האימה רוח של תקווה ויצירתיות.
השנה האחרונה מסתמנת כאחת השנים המוצלחות ביותר בז'אנר, ולמרות שנותרו עוד חודשיים עד שתבוא העת לסיכומי השנה, כבר יש מי שטוענים כי 2022 תירשם כאחת השנים הטובות ביותר בהיסטוריה של ז'אנר האימה; אפילו בגזרת ההמשכונים נצפו כמה הצלחות כמו "צעקה", "הטרף" ו-TERRIFIER2" (שטרם הופץ בארץ). אבל אין ספק שהמנצחים הגדולים השנה הם הסרטים המקוריים, ביניהם "X", "לשון הרע" (שהוקרן בפסטיבל חיפה), "סיסי" (המוצג בימים אלה כחלק מפסטיבל הקולנוע הגאה), "בלאק פון" ו"FRESH". סרט שנכנס גם הוא לרשימה הזו הוא "ברברי", אחד הסרטים המדוברים של השנה, שהגיע לארץ בשקט יחסי – הוא עלה לשירות הסטרימינג דיסני+ לא מזמן ונשאר מתחת לרדאר, ולכן ייתכן שפספסתם אותו בעודכם מדפדפים בקטלוג. בדפדוף הבא מומלץ לא לדלג עליו, וללחוץ על "פליי" מבלי להציץ בתקציר.
כדאי להגיע ל"ברברי" עם כמה שפחות מידע עליו, וכן, גם שני המשפטים בתקציר שמופיע בדיסני+ מוסרים יותר מדי מידע. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הסרט לפני הצפייה: אישה צעירה שוכרת דירת איירביאנבי ומגלה שהבית שונה ממה שהיא דמיינה, ודברים מוזרים מתחילים להתרחש בו. התיאור הכללי אולי לא נשמע מקורי במיוחד, אבל תהיו בטוחים: לא משנה מה אתם חושבים שהולך לקרות ב"ברברי", אתם ככל הנראה טועים. כן, גם אם אתם חובבי אימה מושבעים שבדרך כלל חושבים עשרה צעדים קדימה, סיכוי גבוה ש"ברברי" יצליח להפתיע גם אתכם.
"ברברי" מעורר הייפ בקרב חובבי אימה כבר מחודש ספטמבר כשיצא לאקרנים בארה"ב - ובצדק. מדובר בסרטו הראשון באורך מלא של זאק קרגר, שחקן שהפך לתסריטאי ובמאי ומסתמן כקול חדש ומבטיח במיוחד בז'אנר האימה. הבימוי של קרגר מדויק והוא מפגין ידע רב בז'אנר האימה, אבל הכתיבה היא כנראה הצד החזק ביותר של "ברברי", שמצליח לשמור על רמת מתח גבוהה לכל אורכו. הוא כולל לא מעט רגעים מסמרי שיער שיגרמו לכם להחזיק את הראש בין הידיים, לצעוק אל עבר המסך "אל תלכי לשם!" ואולי אף להסיט את המבט הצידה.
הסרט חותר תחת קונבנציות של הז'אנר, משחק איתן ומשתמש בהן כראות עיניו בצורות שונות שמשרתות את העלילה. זה הופך את "ברברי" לחוויית צפייה שהיא לא רק סופר כיפית, אלא גם מפתיעה, דבר שאינו מובן מאליו בסרטי אימה עכשוויים - שנעשים בתקופה בה נראה שהכל כבר נעשה. התחכום של "ברברי" לא מסתכם רק בבניית העלילה שהולכת לכיוונים מפתיעים ולא שגרתיים, אלא גם בליהוק של השחקנים המעולים שמככבים בסרט, ביניהם ג'ורג'ינה קמפבל ("מראה שחורה"), ביל סקארסגארד ("זה") וג'סטין לונג ("ג'יפרס קריפרס", "קחי אותי לגיהנום"). קרגר גם לא שוכח לתבל את רכבת ההרים המותחת והמדממת הזו בכמה אמירות חברתיות שנוגעות בנושאים בוערים כמו תנועת מי טו ופערי מעמדות וגזעים בארה"ב.
מה שמכניס את "ברברי" בקלות לרשימת סרטי האימה הטובים של השנה היא היכולת של קרגר לשלב את כל אלה לסרט שהוא פשוט מבדר. לעתים סרטי אימה מתאמצים כל כך להיות מתוחכמים, שהם שוכחים שהם צריכים להיות גם מהנים. "ברברי" מצליח לארוז את התחכום ואת הביקורת החברתית לחוויית צפייה שאתם חייבים לעצמכם, בעיקר כי הוא לא מנסה להיות הכי מתוחכם או הכי ביקורתי או הכי יצירתי מכולם. יותר מהכל, הוא רוצה להיות סרט אימה טוב ואפקטיבי - וזה בדיוק מה שהוא. זו גם הסיבה בגללה הוא ראוי לכל ההתלהבות הציבורית סביבו. האם 2022 אכן תירשם כאחת השנים הטובות בהיסטוריה של הז'אנר? אולי, אבל דבר אחד בטוח - זה זמן טוב להיות חובב אימה, ו"ברברי" הוא לחלוטין אחת הסיבות לכך.