החיים נגמרים בגיל שישים? ספרו את זה לליאם ניסן, שבמקום למצוא את עצמו מגלם שוב ושוב תפקידי אבות וקוסמים מזדקנים, הצליח להמציא את עצמו מחדש לפני כמה שנים ולהפוך לאחד מכוכבי האקשן הכי מצליחים בקולנוע. מ"חטופה" הראשון, השני והשלישי, דרך "שטח פראי", "נון סטופ" ועד "הדרך לגיהינום" – ניסן מיתג את עצמו כבד-אס שאף אחד לא רוצה להתעסק איתו, ובטח שלא עם המשפחה שלו.
אלא שמסתבר שלא כולם למדו את הלקח הזה עדיין/ בסרטו החדש "מרדף לילי" – בו הוא חוזר לשתף פעולה עם הבמאי של "נון סטופ", חאומה קולט סרה – ניסן שוב נאלץ להגן על אחד מצאצאיו מפני החבר'ה הרעים ועל הדרך רודף, תוקף ומחסל לא מעט בריונים חמושים שצעירים ממנו בכמה עשורים. אז כדי להכניס אתכם למצב רוח קרבי, בחרנו בפינצטה את סצנות האקשן והמרדפים הטובות ביותר של העשור האחרון – תוך מחווה לאחד והיחיד.
המרדף ברכב ללימוד נהיגה, "רחוב ג'אמפ 21"
כל מי שראה מימיו מרדף מכוניות קולנועי, יודע שבשלב מסוים – משהו יתפוצץ. הסצנה הזו מ"רחוב ג'אמפ 21" משחקת בדיוק על המוסכמה הזו: שמידט וג'נקו נמלטים מכנופיית אופנוענים סוחרי סמים ונתקלים בכל פעם בסיטואציות דליקות במיוחד - רק שבמקום משאית מלאה בחומרים מסוכנים, הפיצוץ המיוחל מגיע ברגע הכי פחות צפוי.
מדד האקשן: 2.5 בסולם ניסן. מי נתן לכם רישיון?
רוצים לזכות בכרטיסים לסרט "מרדף לילי"?
הקרב על הונג קונג, "פסיפיק רים"
חייזרים ענקיים נלחמים ברובוטים ענקיים למען עתיד האנושות. זה היה יכול להיות סרט האקשן המושלם, אם העולם של "פסיפיק רים" לא היה מלא בכל כך הרבה חורים (תרתי משמע) שמפריעים ליהנות מהעלילה המרובדת שלו. אפילו בסצנת הקרב האפית שמתרחשת ברחובות הונג קונג בין הקאייג'ו האימתני לבין הייגר המכאני מצליחים הטייסים לגבור על החייזר – שגורר אותם מחוץ לאטמוספירה – על ידי שליפה של נשק סודי: חרב ממש חדה שמבתרת אותו לשניים. אז למה בעצם לא שלפתם אותה לפני שהרס חצי עיר?!
מדד האקשן: 3.8 בסולם ניסן. דאוס אקס מאכינה, ביצ'ס.
הטבח בקרן השפע, "משחקי הרעב"
דקות ארוכות חולפות מתחילת הסרט הראשון ועד שמתחיל האקשן האמיתי בזירה, ובזמן הזה אנחנו כבר לומדים להכיר את העולם האכזרי של "משחקי הרעב", בו ילדים בני 12-18 צריכים להילחם על חייהם ולהרוג אחרים כדי לשרוד. סצנת פתיחת המשחקים, הלא היא הטבח העקוב מדם בקרן השפע, זורק אותנו לתוך המציאות הזו יחד עם קטניס ומאלץ אותנו להתמודד – ממש כמוה – עם התוהו ובוהו. על רקע מוזיקה מצמררת אנחנו רואים רגעים קצרים של מוות ורציחות ברוטליות של מתמודדים צעירים מבלי ממש לראות משהו, אבל זה לא הופך את הסצנה הזו לפחות קשה.
מדד האקשן: 5.1 בסולם ניסן. אלימות זה לא משחק ילדים.
תאונת השרשרת, "אל תגלה"
מי אמר שמרדף אפקטיבי ומותח חייב לכלול גיבור ברכב מהיר? גיבור הסרט המבוסס על המותחן של הארלן קובן מואשם ברצח על לא עוול בכפו, ומחליט להימלט מהמשטרה ממש כמו שכל אחד מאיתנו היה בוחר לעשות – ברגל. אלכסנדר בק מוצא את עצמו בדרך ללא מוצא כשהשוטרים משיגים אותו ממש על שולי הכביש המהיר, וכנגד כל הסיכויים הוא מחליט לחצות את הנתיבים. מה שקורה לאחר מכן מצדיק את המתח שנבנה לאורך הסצנה הארוכה הזו, שמתרחשת כמעט בזמן אמת.
מדד האקשן: 6 בסולם ניסן. עצור בטרם תעבור!
המארב על החוף, "קצה המחר"
"קצה המחר" הוא לא סרט אקשן צפוי – הוא יותר שילוב בין "גברים בחלל" ובין "לקום אתמול בבוקר". וככזה, גם גיבור האקשן האולטימטיבי, טום קרוז, מקבל כאן תפקיד שונה במקצת – לא לוחם מנוסה, אלא איש יחסי ציבור שנקלע לשדה קרב עם חייזרים אימתניים וחליפה לא מתפקדת. רק כשהוא מבין שהוא נידון לחזור שוב ושוב על אותו היום בכל פעם שיקפח את חייו, הוא מצליח להסיק מסקנות, להתכונן למערכה ולהפוך לחייל על שכולנו יודעים שהוא. אז טכנית – מדובר בסצנה אחת שחוזרת שוב ושוב, אבל חייבים להודות שבכל פעם היא יותר ויותר מגניבה.
מדד האקשן: 6.8 בסולם ניסן, דווקא בזכות הדמות המעולה שמגלמת אמילי בלאנט.
מרדף פארקור, "קזינו רויאל"
כל מי שהרים גבה כשדניאל קרייג לוהק לתפקיד ג'יימס בונד, נאלץ לאכול את הכובע בסרטו הראשון כמרגל הכי מפורסם בעולם. הסצנה הזו היא ממש לא 007 קלאסי – אין כאן מכוניות מפוארות או ג'אדג'טים מגניבים, רק שני גברים שרודפים זה אחרי זה באתר בנייה. ועדיין, מדובר באחת מסצנות המרדף הרגלי המטורפות שראינו, כולל כמה ביצועי פארקור עוצרי נשימה שמבצע האויב של בונד, מולאקה – המגולם על ידי אמן הפארקור המקצוען סבסטיאן פוקן.
מדד האקשן: 7 בסולם ניסן. איתמר הולך על קירות? זה חמוד.
הקרב במסדרון באפס גרביטציה, "התחלה"
כמו בהרבה סצנות בסרטו המאלף של כריסטופר נולאן, אנחנו לא בטוחים במאה אחוז מה קורה בסצנה הזו. ארתור, אחד מבני חבורתו של קוב, נשאר בשכבת החלום של בית המלון ומנסה להגן על עצמו מפני שומרי הראש שיצר מושא העוקץ של הכנופיה. אבל בעודו נאבק בהם, המשאית שבה הוא נמצא בשכבת החלום הקודמת מותקפת ומתחילה להסתחרר על הכביש, מה שגורם לאפקט דומה גם במסדרון בית המלון שבו הוא נמצא. התוצאה – כמו כל הסרט – היא די מיינד-בלואינג, ובעיקר משהו שלא ראינו כבר הרבה זמן על המסך.
מדד האקשן: 8.3 בסולם ניסן. אל דאגה, זה לא הסרט האחרון של נולאן ברשימה הזו.
הג'וקר נגד באטמן, "האביר האפל"
יש כמה סיבות שבגללן נחשב "האביר האפל" לסרט טוב יותר מהבא אחריו בסדרה, "עלייתו של האביר האפל". אחת מהן היא דמותו של הג'וקר, אותה מגלם הית' לדג'ר ז"ל באחד מתפקידיו הטובים ביותר. הסצנה הזו, שבה באטמן מתעמת עם הפושע הסוציופת וגורם למשאית שלו להתהפך כמו צעצוע קטן, היא עוד תצוגת משחק מרשימה של לדג'ר שלא מפסיק למלמל ולהתגרות בברוס וויין שידרוס אותו באמצעות האופנוע שלו. וגם כשהוא יוצא כשידו על התחתונה, הוא עדיין נראה מסוכן עד אימה.
מדד האקשן: 9 בסולם ניסן. כבר ציינו שהסצנה הזו נעשתה כמעט בלי אנימציה ממוחשבת?
הטיפוס על בורג' ח'ליפה, "משימה בלתי אפשרית 4: קוד הצללים"
כשהמגדל הגבוה בעולם הושלם בדובאי, זה היה רק עניין של זמן עד שטום קרוז יעשה עליו סנפלינג. התירוץ: עוד משימה בלתי אפשרית של הצוות המטורף של אית'ן האנט, הפעם בניסיון לפרוץ לבורג' ח'ליפה דרך אחד החלונות. לגיטימי, במיוחד אם תמיד תהיתם איך זה נראה כשמישהו רץ במאונך על קיר של בניין בגובה קילומטר כשכל מה שמפריד בינו לבין התרסקות הוא כבל לא אמין במיוחד.
מדד האקשן: 9.5 בסולם ניסן. זה אפילו עוד יותר מרשים כשזוכרים שקרוז עושה את רוב הפעלולים בעצמו.
הבריחה מהכלא, "שומרי הגלקסיה"
זו אמנם לא סצנת השיא של הסרט, אבל זו בהחלט הסצנה שמסכמת במדויק את כל מה שמופלא ב"שומרי הגלקסיה" – קצב מהיר, דיאלוגים שנונים, דמויות מעולות ויקום שלא לוקח את עצמו ברצינות. תוכנית הבריחה המתוחכמת, אותה מנהיג דביבון בשם רוקט, יוצאת לפועל באנרכיה מושלמת על ידי כל חברי הכנופיה החדשה – כולל השגת רגל תותבת מאחד האסירים במתקן, ורגע קולנועי קתרטי שבו יורה רוקט לכל עבר בתת מקלע שגדול ממנו פי שניים, תוך כדי שהוא רוכב על ידידו העץ המדבר. ובשביל מה הם צריכים רגל תותבת? סתם בשביל הכיף, תודה ששאלתם.
מדד האקשן: 9.9 בסולם ניסן. כי אתם יודעים מי היחיד שיקבל כאן 10.