בביקורת הקולנוע שלי על "וולברין" חטפתי טוקבקים זועמים על כך שאני לא אוהב אף סרט הקיץ. אני חושש שזה קצת נכון, אבל על זה נדון בסיכום סרטי הקיץ המאוד מאכזב שעוד נקיים כאן. בינתיים, על מנת להשלים את קלישאת המבקר הנורא שהטוקבקיסטים יורדים עליו כי הוא לא אוהב את הסרטים שהם בעצמם ראו (או לא ראו, כפי שמעידים רוב הטוקבקיסטים בעצמם) ואני הולך להמליץ על סרט שרובכם לא הולכים לאהוב. או במילים אחרות – "רק אלוהים סולח" הוא סרט מרהיב, אבל רק מעטים יסכימו איתי ויזרמו עם השיגעון הבנוי שלו.
"רק אלוהים סולח" הוא שיתוף הפעולה השני של הבמאי הדני המשוגע ניקולס ווינדינג רפן עם ראיין גוסלינג, שממשיך ללכת איתו הכי רחוק שאפשר. אז נכון, אי אפשר היה להתעלות על שיתוף הפעולה הקודם שלהם, "דרייב", שהיה לטעמי אחד הסרטים הטובים של השנים האחרונות. אבל אם כבר רפן הצליח לשכנע את גוסלינג לצאת להרפתקאה משונה, עדיף שתהיה כמה שיותר משונה. והו, כמה שזה מצליח לו.
רק אלוהים סולח מתרחש בבנגקוק, במכון אגרוף נטול שם אותו מנהלים צמד אחים זרים. לאחר שאח אחד אונס ילדה בת 16 ונרצח על ידי אביה, יוצא אחיו, בגילומו של גוסלינג, לנקמה מלובה בשנאתה של אימו (קריסטין סקוט תומאס). ברקע מסתתר מושא הנקמה שלהם - ספק שוטר מושחת, ספק לוחם דגול, ספק אלוהים, שאותו עליהם לנצח.
אבל "רק אלוהים סולח" משתמש בעלילה הדקה הזאת כשמיכה בלבד. העלילה היא רק תירוץ לתת לדמויות להמשיך ולרחף בעולם המסויט שבו הן חיים. רפן עצמו אמר על הסרט כי בעוד "דרייב" היה חלום, רק אלוהים סולח הוא סיוט. ואכן, מדובר בחלום בלהות של ממש - האלמנטים הקיטשיים שרפן הדביק לעלילה של "דרייב" מקבלים פה הקצנה צורנית אפילו יותר - אף לוקיישן בסרט לא מרגיש מציאותי, הדמויות כמעט לא מוציאות מילה מהפה והצופה נדרש להבין האם הוא צופה בחלק מהעלילה או בחיזיון תעתועים. מי שיבוא בשביל עלילה ישתעמם למוות, וזו אולי גם המטרה של הסרט.
העלילה המלודרמתית, כמעט תנ"כית, והעובדה שרפן אפילו מדלג מדי פעם על דיאלוגים בעודם נאמרים על מנת לעבור למוזיקה מטרידה, מותירה את הצופה לעסוק יותר במשמעות מאשר במתרחש עצמו. במסומן ולא במסמן. כל שוט בבנגקוק מעוצב כמכלאה מרהיבה. צבעים עזים משתלטים כמעט על כל פריים, רומזים כי תאילנד היא עולם אלטרנטיבי שמניח לאדום מהקירות לפרוץ על תוך החדר.
וכמובן, כמו בכל סיוט של ווינדינג רפן, מדובר באחד אלים במיוחד. "רק אלוהים סולח" הוא, כמסתמן מהשם שלו, סרט ללא רחמים. שוב רפן בודק את הצופים וכיצד הם מוכנים לצרוך קיטש אלים. הפעם הוא לוקח את זה צעד אחד קדימה. כמו בסרטו המופתי "ברונסון", ובמידה רבה גם "וולהלה רייזינג" ו"דרייב", גם כאן רפן מתעניין באלימות כמעט כמו שהוא מתעניין בדברים כמו דמויות או עלילה (אולי אפילו יותר). סקוט תומאס נהדרת בתור אחת האימהות המפחידות בתולדות הקולנוע, ההתגלמות של כל מה שרע ונורא בחרדה המאטרנלית. גוסלינג מתפקד על תקן הבחור היפה והמוטרד, כמעט לא מוציא מילה מהפה. ההערכה כלפיו נובעת יותר מהעובדה שהוא בחר בתפקיד הזה ופחות מהאופן שבו הוא מילא אותו.
לא ברור האם כל החלקים של "רק אלוהים סולח" מסונכרנים כמו שצריך. זהו הסרט הכי מאוורר של רפן, וזו אולי הסיבה שהרבה מאוד אנשים ממש שונאים אותו. אז אל תקשיבו לי, אני מבקר פלצן, אבל אם יש פה מישהו שמוכן לעבור את שבעת מדורי הגיהינום ולשוב, רק אלוהים סולח הוא הסרט בשבילו. קולנועית, מדובר בחוויה אדירה מפי אחד היוצרים הכי חכמים ופרובוקטיביים שעובדים כיום. גאספר נואה היה מת לביים באותה נחישות שרפן מסוגל להוציא גם מפרויקט שעל הנייר הוא יחסית מחופף. רוצים לראות איך היה נראה סרט מודרני של דוויד לינץ' ממוצא דני שהלך לביים איגרוף תאילנדי? זה הסרט בשבילכם.