המלכוד של אנדר
יש מעט מאד קלאסיקות ספרותיות שהפחידו את הוליווד יותר לאורך השנים מאשר "המשחק של אנדר" של אורסון סקוט קארד. לא ממש קשה למצוא סיבות לבהלה הזאת: רב המכר עטור הפרסים מ-1985 הוא ספר מורכב, עמוס סוגיות פוליטיות ופילוסופיות ועוסק בנושאים בעיתיים במיוחד כמו רצח עם וילדים לוחמים. אבל הצרה האמיתית עם אנדר היא האב הרוחני שלו. סקוט קארד סירב במשך שנים למכור את הזכויות לספר והתעקש לכתוב בעצמו את התסריט. במקביל הוא הפך לאויבם המושבע של הארגונים הגאים בארה"ב אחרי שהביע, בתור פעיל נלהב של כנסייה מורמונית קיצונית, דעות נחרצות נגד נישואים חד מיניים.
אולפני סאמיט, שהחליטו להשקיע 125 מיליון דולר בהפקת הסרט, נמצאים עכשיו בקו האש של קמפיין תקשורתי נרחב להחרמתו, אותו מנהלת הקהילה הגאה בארה"ב. בניסיון למנוע מיחסי הציבור של היהלום החורפי שלהם לרדת לטמיון, נוקטים בסאמיט בטקטיקה די מדהימה בימים האחרונים: ניתוק כל קשר בינם לבין התסריטאי ויוצר הספר. מלבד העובדה שעל סקוט קארד נאסר להתראיין, למסור הצהרות או להשתתף בפאנל של הסרט ב"קומיק קון", בהודעות הרשמיות של האולפנים ניתן למצוא גינויים חריפים לדבריו. הצעד האחרון במאבק המוזר הזה הוא הכרזה על סאמיט על קיום אירוע התרמה יוקרתי לקהילה הגאה, שיתקיים ביום הבכורה העולמית של הסרט. יחי האירוניה. האם זה מה שיציל את אנדר מהחרמה? נדע בנובמבר.
כן הם יכולים
עדיין מוקדם מאד לדבר על מהפכות, מגמות או כל דבר קונקרטי אחר לגבי עונת הפרסים הקרובה, אבל תחושות מקדימות דווקא יש גם יש. משהו בנכונות של האקדמיה לקולנוע להכניס גיוון ודם צעיר לשורותיה המזדקנות והלבנות, מתחבר למה שמסתמן כחורף היסטורי במיוחד ליוצרים האפרו אמריקאים. עד היום ב-86 שנות אקדמיה זכו רק ארבעה שחקנים שחורים ושחקנית אחת באוסקר על משחק ורק שני במאים זכו במועמדויות (ג'ון סינגלטון ב-1991 ולי דניאלס ב-2009). אבל אם לשפוט לפי הבאזז המוקדם מאד של יולי, הסיפור הזה עומד להשתנות דרמטית השנה.
לא פחות משלושה יוצרים אפרו אמריקאים מסתמנים כפוטנציאלים להיאבק עד הסוף בעונה הנוכחית. הראשון הוא "The Butler" עטור הכוכבים של לי דניאלס (שעומד בימים אלה במרכזה של שערוריית שם ביזארית), השני הוא סטיב מקווין ("בושה") עם "12 Years a Slave", המתגאה אף הוא בקאסט נוצץ במיוחד ואחרון חביב הוא ריאן קוגלר, הזוכה הגדול של פסטיבל סאנדנס ומי שאחראי לאחד הסרטים המוערכים ביותר ביקורתית השנה. "תחנת פרוטווייל" הוא הסרט הקטן והאינטימי מבין השלושה, מה שלא מפחית כהוא זה את הסיכויים שלו להשאיר אבק אפילו לשניים האחרים. לא רק מועמדויות בימוי וסרט אמורים להגיע מכאן, אלא גם משחק ותסריט וצילום, שיכולים לעשות ל-2013 את מה שאובמה עשה ל-2008.
שוברי קופות
חודש יולי ממשיך לתעתע בכל ההערכות המוקדמות. דווקא סופ"ש אפור יחסית מבחינת שמות גדולים, מסתיים עם גידול של 29% בהכנסות לעומת השנה שעברה וסך הכנסות כללי של למעלה מ-200 מיליון דולר. ההפתעה הגדולה באמת מגיעה מ"מגודלים 2" של אדם סנדלר. הסרט הראשון מ-2010 היה שנוא המבקרים עם 10% ביקורות חיוביות ובמקביל רווח של כמעט 200 מיליון דולר. סרט ההמשך מאיים לנצח בשתי הגזרות: הוא מקבל עד כה ציונים גרועים אפילו יותר (7% ביקורות חיוביות), אבל פתח עם 42 מיליון דולר מרשימים במיוחד בצפון (בהשוואה ל-40 אשתקד) בדרך למקום השני. בקצב הזה הוא יעקוף גם בסך ההכנסות הכללי.
את הבכורה לקחו, שוב, המיניונים עם 44 מיליון דולר שהותירו אותם במקום הראשון שבוע שני ברציפות עם סך הכנסות כולל של 239 מיליון דולר. מה שמשאיר אותנו עם מי שהיה אמור להיות השם הגדול של השבוע הזה: "פסיפיק רים" של גיירמו דל טורו. אקשן הרובוטים נגד חייזרים הביא הביתה 38 מיליון דולר אחרי שלושה ימים בקופות. מצד אחד מדובר במספרים נמוכים יחסית לסרט בקנה מידה כזה (190 מיליון), אבל באולפני וורנר בונים על קופות העולם (בעיקר במזרח) שישלימו את החסר ויעבירו אותם בסופו של דבר לעמדת רווח. אם מישהו בוורנר מחפש נחמה, הוא יוכל למצוא אותה ב-10 מיליון הדולר העלובים למדי שגירד "הפרש הבודד" בסופ"ש השני שלו. פלופ בקנה מידה היסטורי.
מהדורת טריילרים מורחבת
הדרקון הראשון שלי 2
יש סתירה לוגית די רצינית בשם הזה, אבל זה בטח לא מה שיעצור את דרימוורקס מלנסות לעשות עוד קופה על המותג המצליח שלה. הסרט המקורי מ-2010 היה אחד הטובים בז'אנר האנימציה של השנים האחרונות. מהטריילר החדש לא תלמדו יותר מדי על הסיכויים של ממשיך דרכו לשחזר את ההצלחה, אבל הוא עדיין יפהפה.
מנדלה: ארוכה הדרך לחופש
בזמן שהמנהיג האגדי מתנדנד בימים אלה בין חיים ומוות, קיבלנו הצצה ראשונה לסרט חדש על חייו. אידריס אלבה ("הסמויה", "פסיפיק רים"), ייכנס לנעליו של מנדלה בעיבוד לאוטוביוגרפיה בעלת אותו שם ובו מתואר המסע הארוך של מנדלה מכפר הולדתו הנידח לטקס ההשבעה שלו בתור הנשיא הדמוקרטי הראשון של דרום אפריקה. הסרט מתוכנן להפצה ב-3 בינואר.
להציל את מר. בנקס
הוליווד מתה על סיפורים שמאחורי סיפורים מוכרים וזה של מרי פופינס הוא בהחלט סיפור מסקרן. הסרט האיקוני של וולט דיסני הוא תוצאה של מסע שכנועים ארוך וסיזיפי של דיסני (טום הנקס) מול הסופרת האוסטרלית הקשוחה, פמלה לינדון טרוורס (אמה תומפסון), שהערימה קשיים גדולים על ההפקה בכך שטענה כי היא הופכת את יצירתה לילדותית. הסרט מתאר את הדרך הארוכה אל התוצר שכולנו מכירים, מעניין אם יוזכר בו שטרוורס שנאה את התוצאה הסופית והחרימה את דיסני עד יומה האחרון. הסרט ייצא לקולנוע ב-20 בדצמבר.
נקמה מתוקה
הסרט החדש של ג'ונארי ג'ונס ("מד מן") הספיק לעשות כבר לא מעט רעש בעקבות חשיפת סצנות העירום של השחקנית מתוכו. הטריילר החדש שלו חושף כי ג'ונס תגלם את דמותה של אלמנה שיוצאת למסע הרג בנקמה על מות בעלה. יש זיק טרנטינואי בסרטון, שמערב הרבה דם ויריות עם וואן ליינרים מגניבים. לסרט עדיין לא נקבע תאריך הפצה רשמי.
המצילה
קריסטן בל חוזרת בסרט חדש, שנראה כאילו מגיע בדיוק בזמן מנקודת מבטה של המחאה החברתית. בל תגלם תלמידה מצטיינת שעוזבת את עבודתה בניו יורק כדי לחזור לגור עם ההורים בקונטיקט. שם היא עוברת את משבר מעמד הביניים עם עבודה בתור מצילה בבריכה ומערכת יחסים פרובוקטיבית עם צעיר מקומי. הסרט צפוי לצאת לקולנוע ב-30 באוגוסט.
לאבלס
מזל שלינדזי לוהן לא נבחרה לבסוף לגלם את דמותה של כוכבת הפורנו המפורסמת בהיסטוריה. הביקורות הראשונות על הסרט מהללות את אמנדה סייפריד על הופעה יוצאת מן הכלל בסיפור חייה של צעירה חובבת פרסום, שבחירה אחת שלה משנה את חייה לנצח. הסרט ייצא בהפצה מצומצמת בלבד בארה"ב ב-9 באוגוסט.
Out of the Furnace
אחרי שהשלים את חובות "האביר האפל", חוזר כריסטיאן בייל לככב בסרטו החדש של סקוט קופר ("אהבה מכל הלב") על אדם שיוצא להציל את אחיו שנעלם בפתאומיות מבלי להשאיר עקבות. אחרי שאף אחד מהמוסדות הרשמיים של המדינה לא מצליח לספק תשובות, הוא מחליט לקחת את החוק לידיים ולצאת למצוא את האח האובד. תאריך ההפצה של הסרט נקבע על ה-29 בנובמבר.