אויבת הציבור מס' 1

אן האתוויי וג'ניפר לורנס
חייכי ג'ניפר, בקרוב אצלך
הסיפור הכי בוער בעקבות אוסקר 2013 הוא הפער העצום ביחס אל שתי הזוכות הגדולות: אן האתוויי וג'ניפר לורנס. בעוד שהראשונה נתפסת על ידי רבים כמלאכותית, נודניקית ובעלת אישיות מיוחצנת להפליא, לורנס היא נערת הזהב החדשה, זו שלא מסננת שום דבר שעובר לה בראש ולא חוששת להשתטות בראיונות. לא מעט כתבות ניסו להסביר בשבוע האחרון הסיבות לשנאה היוקדת שמופנית כלפי האתוויי, ועם כל אחת כזו הסתבר כמה התופעה הזאת עמוקה וחזקה הרבה יותר ממה שנדמה. העניין הוא שכשמסתכלים לאחור מגלים שגם ג'וליה רוברטס, אנג'לינה ג'ולי, גווינית' פאלטרו וכוכבות רבות אחרות, התחילו כמו לורנס וסיימו כמו האתוויי. כל זה היה יכול להיות בסך הכל פרט רכילות פיקנטי, אם לא היה מסתתרת מאחוריו בעיה משמעותית לשחקניות בהוליווד.

סשה סטון, אחת מבלוגריות הקולנוע המובילות בעולם, הגדירה השבוע את יחס האקדמיה לנשים כ-CILF (תחליפו את ה-Mother ב"מילף" במילה "Contender"), אחרי שהציגה טבלה עם הזוכות של 15 השנים האחרונות. 86% מהן קיבלו את הפסלון כשהן בנות פחות מ-35, רובן היו אז רווקות או נשואות טריות במיוחד (כמו האתוויי). הוסיפו לכך את העובדה שעיקר השנאה המופנית כלפי האתוויי מגיעה דווקא מנשים, ותקבלו תמונה די עצובה לגבי מצבן של השחקניות המובילות. כמעט אף אחת מהן לא מצליחה לפתח קריירה רצינית מבלי להיות מודרת מחמת מיאוס. אין תמיכה הדדית של נשים בקידום שחקניות ובעיקר אין סבלנות לשחקניות ותיקות (בניגוד מוחלט לגברים). זה לא מקרי שמריל סטריפ ממשיכה להוביל את הקטגוריה הזו בגיל 64, היא מהבודדות שהצליחו להתגבר על מחסום ה"מיצינו". אפשר לטעון כמובן שהאתוויי לא מספיק טובה כדי לעמוד ברמה של הגדולות, אבל השורה התחתונה של השילוב בין שנאה לסקסיזם ברורה מאד: עם הנשים בהוליווד מדברים על מה הן לבשו, עם הגברים מדברים על הסרטים בהם הופיעו.

תחזית חסרת אחריות

הימורי אוסקר זה סיפור נחמד, אבל לנסות ולנחש מי יהיו הזוכים שעות ספורות לפני הטקס זה לא מספיק מאתגר. הדרך הכי טובה להביך את עצמך בפומבי היא לנסות ולנחש מי יהיו הסרטים שיתמודדו על האוסקר הבא, 10 חודשים לפני ההכרזה על המועמדויות. אז הנה ההסכם בינינו: אני אעשה מעצמי צחוק ואתם תרוויחו עשרה סרטים, שבכל מקרה כדאי לסמן כבר מעכשיו ביומן:

הזאב מוול סטריט
לא מדבר אתכם עד שאני לא מקבל אוסקר
1. הזאב מוול סטריט ("The Wolf of Wall Street") – במאי: מרטין סקורסזה; שחקנים: לאונרדו דיקפריו, מת'יו מקונהיי, ג'ון ברנת'ל; תאריך משוער: נובמבר.

מבוסס על ספרו של ג'ורדן בלפורט, ברוקר מהבורסה בניו יורק נקלע בעל כורחו לפרשת מרמה ענקית, המערבת שחיתות וסחר בסמים.

2. גרביטציה ("Gravity") – במאי: אלפונסו קוארון; שחקנים: ג'ורג' קלוני, סנדרה בולוק; תאריך משוער: נובמבר.

שני אסטרונאוטים, שעושים את דרכם חזרה ממשימה בחלל, נקלעים למטר של שברים, המנתק אותם מהקשר עם כדור הארץ.

3. אנשי המצבות ("The Monuments Men") – במאי: ג'ורג' קלוני; שחקנים: דניאל קרייג, מאט דיימון, קייט בלנשט; תאריך משוער: דצמבר.

צוות של היסטוריונים לאמנות מנהל מרוץ נגד הזמן כדי לאתר יצירות אמנות שנגנבו על ידי הנאצים, לפני שהיטלר יצליח להשמיד אותן.

4. בתוך לווין דייויס ("Inside Llewyn Davis") – במאים: האחים כהן; שחקנים: קארי מוליגן, ג'ון גודמן, ג'סטין טימברלייק; תאריך משוער: נובמבר.

סיפורו של מלחין אלמוני בשנות ה-60 שמגיע לניו יורק, סצנת המוזיקה החשובה ביותר בעולם, כדי לנסות ולמצוא את מקומו בסצנת הפולק.

5. נברסקה ("Nebraska") – במאי: אלכסנדר פיין; שחקנים: בוב אודנקירק, סטייסי קיץ'; תאריך משוער: נובמבר.

אב מזדקן ומכור לאלכוהול יוצא למסע בדרכים ממונטנה לנברסקה, בליווי בנו המנוכר, כדי לזכות בפרס על סך מיליון דולר בהגרלה.

6. אסיר 12 השנים ("Twelve Years a Slave") – במאי: סטיב מקווין; שחקנים: בראד פיט, מיכאל פסבנדר, בנדיקט קמברבאץ'; תאריך משוער: ספטמבר.

תושב ניו יורק המתגורר בעיר באמצע המאה ה-19, נחטף ונמכר לעבדות בדרום ארצות הברית.

foxcatcher
כן, מאז מג'יק מייק אני עירום, יש לך בעיה עם זה?
7. Foxcatcher – במאי: בנט מילר; שחקנים: צ'אנינג טייטום, סטיב קארל, מארק ראפלו; תאריך משוער: דצמבר.

סיפורו האמיתי של ג'ון דו פונט, מולטי מיליונר אמריקאי, שסבל מסיכוזפרניה פרנואידית, שהביאה אותו לרצוח את חברו הטוב ביותר, האלוף האולימפי, דייב שולץ.

8. August: Osage County – במאי: ג'ון וולס; שחקנים: מריל סטריפ, יואן מק'גרגור, ג'וליה רוברטס; תאריך משוער: נובמבר.

עיבוד קולנועי לאחד המחזות המצליחים ביותר בברודוויי. משפחה מנסה להתמודד עם המחלוקות הפנימיות בתוכה, כשהאב האלכוהוליסט נעלם בפתאומיות.

9. להציל את מר בנקס ("Saving Mr. Banks") – במאי: ג'ון לי הנקוק; שחקנים: אמה תומפסון, טום הנקס, קולין פארל; תאריך משוער: דצמבר.

סיפורו של וולט דיסני והקרב שניהל מול ראשי הוליווד כדי לעבד את "מרי פופינס" לסרט קולנוע.

10. יום העבודה ("Labor Day") – במאי: ג'ייסון רייטמן; שחקנים: ג'וש ברולין, קייט ווינסלט, טובי מגווייר;  תאריך משוער: דצמבר.

סיפור התבגרותו של נער שחי עם אמו קשת היום, כשרוצח נמלט נכנס לחייהם והופך לסוג של אב מאמץ עבורו.

שוברי קופות

אולי זה טקס האוסקר המעט משמים, אולי התוצרת הדלילה, אבל ראשי אולפנים בהוליווד מדווחים על סופ"ש רע מאד מספרית בקופות אמריקה. ההערכות מדברות על צניחה של 37% בכמות הצופים. בהיעדר תחרות אמיתית לא התקשה "ג'ק קוטל הענקים" התלת ממדי, לדהור אל המקום הראשון עם 28.1 מיליון דולרים. "גנבת הזהות", שמתקבלת בקרירות גדולה על ידי המבקרים בארצות הברית, הופכת לקומדיה הראשונה ב-2013 שחוצה את רף 100 מיליון הדולרים (מה שאומר שסרט המשך הוא רק שאלה של זמן). חוץ מזה? בעיקר שממה. ממתינים בקוצר רוח לבואו של הקוסם מארץ עוץ.

החדשות הגדולות באמת מהקופות השבוע מגיעות דווקא מ"ההוביט", שסגר בסופ"ש האחרון מיליארד דולר בהכנסות. מדובר בסרט ה-15 בלבד בכל הזמנים שמגיע להישג המרשים הזה.

הטוב, הרע והמכוער

אין תמונה
געגועינו לשרדר
הטוב: סת' מקפרלן הודיע שהוא לא מתכוון להנחות את האוסקר שוב. מזל, היינו רחוקים עוד נאמבר מוזיקלי אחד מהזמנת מתנקש.

הרע: אחרי שהחריב במו ידיו את המיתולוגיה של הרובוטריקים, מסתער מייקל ביי על קלאסיקת ילדות נוספת: צבי הנינג'ה. על פי הלו"ז הסרט הראשון מתוכנן ליוני 2014. מסתמן: במקום חרבות לאונרדו יירה טילי אוויר-אוויר.

המכוער: ועדת החקירה, שהוקמה ברעש גדול בקונגרס האמריקאי, לבחינה מדוקדקת של עלילת "כוננות עם שחר", פורקה "במפתיע" אחרי שהסרט הפסיד בגדול בטקס האוסקר. גם בוושינגטון יודעים לעשות ספינים.

בואו לעמוד הפייסבוק שלנו