כן לפני הילדים
דיסני, ממלכת הילדים הנצחית, נמצאת כבר שנים במגמה של האטה בכל הקשור לפיות, עכברים חמודים וארנבים חוצפנים. סרטים כמו "בית ספר למפלצות" ו"לשבור את הקרח" אמנם מככבים עדיין בליינאפ השנתי, אבל מבט בכותרים של השנה מעיד על השינוי: להציל את מר בנקס, ארץ אוז, הפרש הבודד, הגבעה, כולם יצאו השנה תחת הלוגו המוכר של מיקי מאוס. המגמה הזאת לא נעצרת רק בסרטים "האמיתיים", אלא זולגת גם למה שנחשב לאזור הילדים האולטימטיבי: סרטי האנימציה. הסרט הבא של דיסני בקטגוריה הזאת יתמקד בלא פחות מאשר המכשפה המרשעת מהנסיכה הנרדמת, Maleficent (אנג'לינה ג'ולי). מה שמדהים כאן הוא שהנראטיב האפל כולו נועד לא פחות מאשר להצדיק את מה שקרה למכשפה בגלל העבר שלה. הגבול בין טוב ורע, מלאכים ורשעים מעולם לא היה מטושטש יותר, וזאת דווקא בשורה מרעננת מאד. בעולם שבו הטוב והרע היטשטשו כבר מזמן, גם אגדות הילדים צריכות להתאים את עצמן.
אם אין לחם, תאכלו פופקורן
לפחות אחת לכמה חודשים יוצא לנו להיקלע לדיון המסורתי על קולנוע: חוסר המקוריות, המחירים המאמירים ומגמת השטחיות שמשתלטת על חלק ניכר מהסרטים שיוצאים מדי שנה. לרוב זה נגמר בלהפיל את הכל על הוליווד השבעה והעשירה, אבל האמת מורכבת כמובן הרבה יותר. ב-Film School Rejects הקדישו השבוע כתבה מרתקת ל-6 תופעות שכנראה לא הכרתם מתוך התעשייה. למשל, הסכמים שערורייתיים עם רשתות בתי הקולנוע הגדולות שמציבים את יחס הרווח על 90/10 באחוזים (או אפילו 95/5 בסרטים מדוברים במיוחד) לטובת האולפנים. כתוצאה מכך בתי הקולנוע לא מצליחים לכסות את ההוצאות ונאלצים להוציא מאתנו בדרכים אחרות (ולכן פופקורן קטן עולה 15 שקל). או הביקורות שבהן מתפארים חלק מהסרטים בקמפיינים השיווקיים שלהם, מבלי לציין שהציטוטים מתוכן נלקחו ללא קונטקסט ובחלק מהמקרים גם תוך עיוות הכוונה המקורית של הכותב.
על כל אלה צריך להוסיף עוד גורם חשוב שלא נלקח בחשבון בהרבה מקרים: המיתוג הבינלאומי. קל מאד לייצר קונצנזוס סביב סרט כמו "הנוקמים" בארה"ב, בישראל, באיטליה ובכל מקום אחר בעולם. סרט כמו "12 שנים של עבדות", לעומת זאת, דורש היכרות בסיסית עם ההיסטוריה האמריקאית ועם המאבק לשוויון של הקהילה השחורה. דברים שקשה הרבה יותר למכור לעולם הגדול. התשובה, כמו שקורה בדרך כלל במקרים כאלה, עשויה לצמוח מלמטה. בעידן של יוטיוב ורשתות חברתיות, אפשר להגיע לתפוצה רחבה בכסף קטן ולייצר אלטרנטיבה לכלכלה הדורסנית של ראשי האולפנים הגדולים. זה לא יקרה מחר וגם לא מחרתיים, אבל אם המחירים ימשיכו לטפס ואיכות הסרטים תמשיך לרדת, אל תתפלאו אם מתישהו בעתיד הקרוב תצפו בסרט הגדול הבא מלינק (חוקי) שקיבלתם בפייסבוק.
שוברי קופות
כפי שצפינו בשבוע שעבר, שום דבר דרמטי לא התרחש בטבלת הסרטים הרווחיים של השבוע. ת'ור ממשיך להשקיף על כולם מפסגת אסגרד עם 38.5 מיליון דולר. השם המפתיע של השבוע מגיע במקום השני עם "The Best Men Holiday", קומדיה קטנה ונטולת כוכבים של אולפני יוניברסל על חברי קולג', שמתאחדים אחרי 15 שנים ומעלים מחדש יריבויות וקשרים מהעבר. 30 מיליון הדולר שעשה הסרט הכפילו את תקציב ההפקה ואף אחד לא יהיה מופתע אם נשמע דיבורים על סיקוול ממש בקרוב.
מתחת לשניים האלה הכל די רגוע. "כוח משיכה" חצה בהצלחה את רף 500 מיליון הדולר ברחבי העולם, "המשחק של אנדר" ממשיך להתרסק עם 5 מיליון בלבד בסופ"ש השלישי שלו שמובילים אותו ל-60 מיליון דולר בלבד. 50 מיליון פחות מהתקציב. אחד הכישלונות הצורבים של השנה. כל זה יהפוך להיסטוריה רחוקה בשבוע הבא. כשמשחקי הרעב יתלקחו בלהבה של מיליונים רבים.
טריילר השבוע
מאז "ברבור שחור" חיכה העולם לדבר הגדול הבא מבית היוצר של דארן ארונופסקי. הבמאי שחתום על יצירות מטלטלות ובלתי נשכחות כמו "רקוויאם לחלום" ו-"המתאבק", החליט להקדיש את הזמן כדי להוציא אל הפועל את מה שהגדיר כ"פרויקט החלומות שלו". עיבוד לאחד הסיפורים התנ"כיים המפורסמים ביותר בעולם. הכנת הסרט הזה כללה את אחת מעבודות האפקטים המורכבות ופורצות הדרך שנעשו אי פעם. הבעיה הגדולה עם סרטים מהסוג הזה היא הנטייה להיסחף עם האפקט האלוהי. לפחות במבט ראשון ארונופסקי ניסה להציב דרמה אנושית במרכז, גם אם היא לא ממש מייצגת נאמנה את הסיפור המקורי. בצד הפחות טוב יש כאן הרבה מאד אפקטים שנדחסו לזמן קצר, תופעה שלא מאפיינת את ארונופסקי. נקווה שזה רק הניסיון של האולפנים להלהיב את הקהל ולא ביטוי אמיתי למה שנראה על המסך.
הטוב, הרע והמכוער
הטוב: התמונות של באטקיד שמציל את סן פרנסיסקו גרמו לכולנו להאמין לרגע אחד שוב באנושות
הרע: גם לפני הרבה הרבה שנים בגלקסיה די מוכרת היה מי שהעז ללכלך על מלחמת הכוכבים. מזל שסיסקל ואיברט ז"ל היו שם כדי להעמיד אותו במקום. אחד הסרטונים היותר מרתקים שראיתם לאחרונה, נראה שהוויכוח הזה רלוונטי יותר מתמיד גם לימים האלה
המכוער: יושבים? סרט על "טמפל ראן" נמצא בתכנון. ואתם חשבתם ש"באטלשיפ" היה השיא.