ההתמחות
היום נלמד איך עושים סטוקינג ברשת
עינה של האחות פקוחה

הרבה מאד רעש עשתה השבוע התגלית על תכנית המעקב הסודית של הממשל האמריקאי אחרי המידע של גולשים פרטיים ברשת. במקרה או שלא, הסיפור הזה מתחבר לשני סיפורים אחרים שהתרחשו גם הם השבוע. אחד הסרטים הרווחיים ביותר בסופ"ש האחרון הוא "ההתמחות", קומדיה בכיכובם של וינס ווהן ואוון ווילסון, שהיא למעשה פרסומת מושקעת (וממומנת) לגוגל. הסיפור השני הוא מחקר חדש, הקובע שלפחות בכל מה שקשור לצריכה התרבותית שלנו, אין צורך בשום תכנית סודית כדי לדעת על מה אנחנו מדברים עם החברים. כל מה שצריך הוא לשאול את חברת הענק הסימפטית, שלה אנחנו כל כך אוהבים לנדב מידע.

העובדה שגוגל מחזיקה בכמויות מידע עצומות עלינו לא באמת חדשה כשלעצמה, אבל מרתק לראות איך השימוש במידע הזה מצליח לשקף את ההחלטות העתידיות שלנו עוד לפני שגיבשנו אותם בעצמנו. על פי תוצאות המחקר, יכולה גוגל להעריך את פוטנציאל הרווחים של כל סרט ברמת דיוק של 94%. הדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא לבדוק את נתוני החיפוש של הסרט חודש בדיוק לפני מועד הבכורה. קשר חזק מאד נמצא בין רמות חיפוש גבוהות, אזכורים ברשתות חברתיות וצפיות מרובות בטריילרים של כותרים חדשים לבין ההצלחה שלהם בקופות. מה כל זה אומר? שגוגל מחזיקה בנכס כלכלי עצום, שנבנה כולו מהסקרנות של חובבי הקולנוע בעולם. ושכל שינוי קליל באלגוריתם החיפוש (כזה שרובנו המוחלט לא ישים אליו לב), עשוי לשנות את הבחירות שלנו באשר לסרט הבא שנראה ולהעביר מיליונים רבים מכיס אחד לאחר. לא צריך לחפש רחוק כדי למצוא קונספירציות לניצול מידע פרטי, מסתבר שמשטרת המחשבות כבר כאן.

סופר טנקר

אם תשאלו את ראשי האולפנים הגדולים והאנליסטים בעיר הסרטים, כל הצלחה או כישלון של שובר קופות היא עניין של חיים ומוות. אבל במקרה של "איש הפלדה" (שייצא השבוע בארה"ב ויגיע אלינו בשבוע הבא), נראה שמדובר באמת בסוג של אירוע מכונן. למה בעצם? מה שונה סופרמן מכל יתר גיבורי העל שמסתובבים על המסכים שלנו בשנים האחרונות ומבקשים את כספנו? התשובה הקלה היא שאם הפעם זה ייכשל, יעברו עוד הרבה שנים עד שמישהו יעז לתלות שוב תקוות באיש מקריפטון. אבל התשובה האמיתית הולכת הרבה יותר רחוק ומסתכמת בשתי מילים: "ליגת הצדק".

"הנוקמים", מצלצל לכם מוכר? סרט הגיבורים של "מארוול" שרף בשנה שעברה את הקופות בדרך אל המקום השלישי ברשימת הסרטים הרווחיים של כל הזמנים (לפני חישוב אינפלציה) עם 1.5 מיליארד דולר. קדמו אליו שני סרטי איירון מן, ואחד של ת'ור והענק הירוק, כולם היו הצלחות קופתיות. "DC Comics", המקבילה של מארוול בבעלות על פרנצ'ייז כוכבים נוצץ (ואולפני וורנר, שרכשו את הזכויות), מביטה בקנאה רבה בהצלחה ורוצה למלא את העולם בשורה של גיבורים חדשים, סדרות סרטים חדשות, ים של מרצ'נדייז וסרט ענק שיאחד את כולם: נכון, "ליגת הצדק". הבעיה הגדולה היא שכמו ב"הנוקמים" (שנבנתה על ההצלחה העצומה של רוברט דאוני ג'וניור), מישהו חייב להיות בפרונט, למכור את הסאגה הזאת. מיליארדי דולרים, הפקות של כותרי גיבורי על נוספים וגורלות של אנשי תעשייה ייקבעו בשבועות הקרובים בזכות סרט גדול אחד. הנה סיבה אחת טובה ללכת לראות אותו, גם בלי שגוגל יכוון אותנו לזה.

שוברי קופות

אפשר להפסיק את החיפושים אחרי הסרט הרווחי ביותר של 2013, במובנים של יחסי רווח (הכנסות חלקי הוצאות) אף אחד כבר יצליח להדביק השנה את "הטיהור". דרמת האימה עם התקציב הזעיר (3 מיליון דולר), בכיכובם של אית'ן הוק ולינה הידי ("משחקי הכס"), פתחה בטירוף את הסופ"ש הראשון שלה עם 36.3 מיליון דולר שנחתו בקופתה (פי 12 מההשקעה). "מהיר ועצבני 6", שהוביל את הרשימה בשבועיים האחרונים, הסתפק הפעם במקום השני (19.7 מיליון) ובחציית רף 200 המיליון ברווחים בצפון אמריקה בלבד.

"ההתמחות", אותה כבר הזכרנו מוקדם יותר, הגיעה עד למקום הרביעי בבכורה עם 18.1 מיליון דולר, ומשקיפה ממנו על מה שמסתמן כפלופ הגדול ביותר של הקיץ: "העולם אחרי", של וויל סמית', שצנח בשבוע השני להקרנתו אל המקום השביעי (11.7 מיליון) ונקבר תחת הררי ביקורות איומות. "האשליה" ממשיך להפתיע במקום השלישי (19.5 מיליון) ונראה בדרך הבטוחה לעבור את רף ה-100 מיליון, בדרך לרשימת הסרטים המרוויחים של הקיץ.

טריילר השבוע: The To Do List

חלקכם בטח זוכרים את הרגע המביך משהו, שבו התפרצה אוברי פלאזה לבמה במהלך טקס פרסי הסרטים האחרון של MTV, וניסתה לחטוף את הפרס מידיו של וויל פארל, לפני שהוצאה מהאולם. אם למישהו היה ספק, פלאזה לא ירדה מהפסים, אלא בסך הכל ניסתה "לעשות סשה ברון כהן" ולייצר קצת יחסי ציבור בחינם לסרט החדש שלה. הפורמט לא נשמע חדשני במיוחד: בוגרת תיכון חנונית במיוחד מחליטה לפרוק כל עול רגע לפני שהיא מגיעה לקולג' ומייצרת רשימה ארוכה של מטרות (למשל הרבה דברים שנגמרים ב-job), שעליה להגשים עד אז. אבל צוות השחקנים שסובב את פלאזה (אנדי סאמברג וביל היידר מ-SNL, למשל), יחד עם אווירת ה"סופרבאד", שזורמת מהטריילר, עוד יכולים להפוך את הכל להצלחה קיצית מפתיעה בסגנון "מסיבת רווקות" של 2011.

ליאונרדו דיקפריו רספוטין
שתי טיפות וודקה
הטוב, הרע והמכוער

הטוב: ג'ניפר לורנס חוזרת לשתף פעולה עם בראדלי קופר בעיבוד לספר הזיכרונות המרגש של קלייר בידוול סמית'. לורנס תגלם נערה שעוברת מסע התבגרות מסעיר ושובר לב בעקבות האבחון של שני הוריה כלוקים במחלת הסרטן. סוזן בייר ("בעולם טוב יותר") תביים.

הרע: הרבה ציפיות היו מהליהוק של אוונג'לין לילי לסרט הבא בסדרת "ההוביט". אבל התמונה הרשמית הראשונה שלה מסט, שהתפרסמה השבוע, נראית כמו תחפושת האלווין גרועה במיוחד. ככה לא תשכנעו אותנו שיש פיות בעולם.   

המכוער: ליאונרדו דיקפריו נבחר לגלם את רספוטין, הכומר הרוסי המסתורי. אנחנו מקווים שיספקו לו מספיק אלכוהול כדי לא לזהות את עצמו במראה.

>> בואו לעמוד הפייסבוק שלנו