שלושה סרטים ישראלים הגיעו לפסטיבל: "פלאות" של אבי נשר, "מקום בגן עדן" של יוסי מדמוני ו"בית לחם" של יובל אדלר. "השתתפות בפסטיבל היא מעין כן שיגור לשאר העולם", מספרת ג'יין שוטל, אוצרת בכירה בפסטיבל והאחראית לסרטים הישראלים שבו. "זו הזדמנות להציג את הסרטים גם לציבור, אבל גם לאנשי תעשיה שיוכלו לקחת הסרט למקומות נוספים".
וזה באמת מה שקרה ל"פלאות". סרטו של אבי נשר, שהיה אחד הסרטים הישראליים הנצפים ביותר השנה. זו לא הפעם הראשונה של נשר בטורונטו: "פעם הייתי" ו"הסודות" שלו הוקרנו בעבר בפסטיבל, והשנה הוא חוזר אליו כחלק מהמסגרת המצומצמת "דוברים עכשוויים מהעולם", המציגה חמישה סרטים יוצאי דופן שכוללים ערכים קולנועיים ופוליטיים חריגים וחדשניים. בתוך כך, השבוע נתבשרנו שזכויות ההפצה הבינלאומית שלו נקנו על ידי חברת ההפצה "לייטנינג". פרטים נוספים על ההפצה עדיין אין, אבל נשר והאנשים מאחורי "פלאות" יכולים לסמן וי על עוד הצלחה.
ביקורות כאלו, שמגיעות לרוב כתוצאה מנוכחות בינלאומית, יכולות לעזור לסרטים ישראלים בעונת הפרסים. כידוע, הנציג ששולחת ישראל מדי שנה לאוסקר הוא הזוכה בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר. "מקום בגן עדן" לא מועמד בקטגוריה הזו, אבל מי שכן צפוי להנות מתשומת הלב הבינלאומית הוא דווקא "בית לחם".
סרטו הראשון של יובל אדלר הוא הסרט הישראלי המדובר ביותר כרגע. הוא הגיע לטורונטו אחרי זכיה בפרס הסרט הטוב ביותר במסגרת "ימי ונציה" בפסטיבל האיטלקי החשוב, והוא מוביל את המועמדויות לפרסי אופיר כשהוא מתמודד ב- 12 קטגוריות שונות. העולם שם עין על "בית לחם", שבוחן את עולם המודיעין האנושי דרך עיניהם של סוכן שב"כ יהודי ונער פלסטיני אותו הוא מגייס כמודיע, והוא זוכה לתשומת לב רבה בעיתונות הקולנוע הבינלאומית, אך לביקורות מעורבות. נסו להשיג כרטיסים להקרנות הסרט בטורונטו, וסביר להניח שתכשלו: כל הכרטיסים לשלושת ההקרנות נמכרו מראש. "בית לחם" לא זכה עדיין בפרס אופיר, וגם אם יעשה זאת, מקומו בטקס האוסקר רחוק מלהיות מובטח. כרגע, הוא הסרט הישראלי שהכי קרוב לשם.
מורן אטיאס נמצאת גם היא בפסטיבל, באחד משיתופי הפעולה שלה עם הבמאי פול האגיס. בסרטו האחרון, Third Person (גוף שלישי), היא משתתפת לצד שמות כמו ליאם ניסן, מילה קוניס, אוליביה ווילד ואדריאן ברודי, לצידם היא צעדה גם על השטיח האדום בפרמיירה נוצצת במיוחד. אטיאס נמנית גם על מפיקי הסרט, מה שהיא הגדירה כחלום שמתגשם.
האיידס של מת'יו מקונוהיי מול הסרט הגדול של השנה - המשך סיקור טורונטו 2013