1. "האזרח קיין" מפסיד בקטגוריית הסרט הטוב ביותר
"האזרח קיין" נחשב על ידי מבקרים ואנשי קולנוע רבים לסרט הטוב ביותר בכל הזמנים, ולראייה - בסקר מבקרי קולנוע הנערך מדי עשור על ידי המגזין הנחשב Sight & Sound הוא נבחר 5 פעמים ברציפות לסרט הטוב בכל הזמנים (בסקר של 2012 ירד לראשונה למקום השני, כאשר עקף אותו "ורטיגו" של אלפרד היצ'קוק).
אולם נראה שאת חברי האקדמיה הוא פחות הרשים. אמנם "האזרח קיין" היה המועמד המוביל לזכייה בתשע הקטגוריות שבהן היה מועמד בשנת 1942, אך הוא זכה אך ורק בפרס התסריט המקורי הטוב ביותר. את פרס הסרט הטוב ביותר לקחה הדרמה "מה יפית עמק נוי", שגברה על הדרך גם על קלאסיקות אחרות כמו "הנץ ממלטה" ו"חשד" של היצ'קוק.
2. פרס האוסקר לשחקנית המשנה - על חמש דקות זמן מסך
בשנת 1977 זכתה ביאטריס סטרייט בפרס לשחקנית המשנה הטובה ביותר על משחקה בסרט "רשת שידור", ובכך הפכה לאדם שזכה באוסקר על זמן המסך המועט ביותר. סטרייט מופיעה במשך כחמש דקות בלבד מתוך הסרט כולו - שאורך 121 דקות - ומאז אף אחד לא שבר את השיא שלה. לזה קוראים מקסימום זכייה במינימום מאמץ.
3. סטנלי קובריק מעולם לא זכה בקטגוריית הבימוי
לבמאים רבים יש עליות ומורדות, אבל סטנלי קובריק הוא אחד הבמאים היחידים שניתן להגיד על מרבית סרטיו שם, אחד אחד, לא פחות מיצירות מופת. קובריק היה ידוע בתור במאי קפדן ביותר ובעל חזון ויזואלי יוצא דופן, וסרטיו כוללים בין היתר את "תפוז מכני", "לוליטה", "הניצוץ" ו-"2001: אודיסאה בחלל".
למרות שקיבל מספר מועמדויות לאוסקר במשך השנים, קובריק זכה בפסלון רק עבור האפקטים המיוחדים ב"אודיסאה בחלל". על הבימוי לא זכה מעולם - דבר שצורם עד היום, בהתחשב בכך שמדובר באחד הבמאים החשובים בהיסטוריה. האם מדובר בעוד מקרה של חוסר הערכה בלתי מוצדק מצד האקדמיה, או שמא מדובר בחוסר מזל? הוא אכן הפסיד לבמאים נחשבים כמו וויליאם פרידקין ("הקשר הצרפתי") ומילוש פורמן ("קן הקוקיה"), אז התחרות הייתה בהחלט קשה. עם זאת, הוא היה מועמד רק 4 פעמים לפרס הבימוי, למרות שביים כ-13 סרטים במהלך הקריירה שלו. לא חבל?
4. "התרסקות" גובר על "הר ברוקבק"
מדובר באחד הניצחונות היותר שנויים במחלוקת שהיו בהיסטורית פרסי אוסקר. בשנת 2006, סרטו של פול האגיס "התרסקות" גבר על אהוב המבקרים "הר ברוקבק" של אנג לי בקטגוריה לסרט הטוב ביותר. אפילו היום, 12 שנה אחרי, רבים טוענים שמדובר בסרט הגרוע ביותר שזכה בפרס לסרט הטוב ביותר. למרות ש"התרסקות" עסק בהשפעות הרות האסון שיש לגזענות, רבים טענו שהוא גזעני בעצמו וחברי האקדמיה הואשמו בהומופוביה על ההפסד של "הר ברוקבק".
5. "רוקי" גובר על "רשת שידור" ו"נהג מונית" לסרט הטוב ביותר
בואו נגיד שגם אם אני הייתי חברת האקדמיה בטקס פרסי האוסקר לשנת 1977, הייתי ממש מתלבטת. זו הייתה שנה קשה לכל הדעות, וכמובן של"רוקי" יש מקום של כבוד. אבל האם הוא באמת היה ראוי לפסלון על הסרט הטוב ביותר? אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם.
הסרטים שהיו מועמדים לפרס המדובר באותה השנה נחשבים עד היום לקלאסיקות קולנועיות: "רשת שידור" של סידני לומט – סאטירה נוקבת ורלוונטית מתמיד על תרבות הרייטינג; "נהג מונית" של מרטין סקורסזה, שנחשב על ידי מבקרי קולנוע כאחד מסרטי הקולנוע הגדולים בכל הזמנים, והדרמה הפוליטית על פרשת ווטרגייט "כל אנשי הנשיא" של אלן ג'יי פקולה, בכיכובם של דסטין הופמן ורוברט רדפורד.
"רוקי" היה סיפור הצלחה של סרט עצמאי שנעשה בתקציב זעום של מיליון דולר, הפך לשובר קופות וזכה כנגד כל הסיכויים בפסלון לסרט הטוב ביותר - למרות שעמד מול סרטים הוליוודיים לא קטנים. הוא נחשב לאחת הדוגמאות הקלאסיות להפתעות הרבות שצפויות במהלך חלוקת הפרסים ולזכייה שעצבנה לא מעט אנשים. עד היום רבים שואלים את עצמם: האם רוקי היה ראוי או אוברייטד?
6. מריסה טומיי והקונספירציות
הזכייה של מריסה טומיי לא רק הפתיעה רבים, אלא גם הובילה לתאוריות קונספירציה מעניינת. בשנת 1993 טומיי הייתה שחקנית צעירה, עם רזומה דל בסרטים. היא התמודדה מול שחקניות "כבדות", כמו ג'ודי דיוויס, ג'ואן פלואורייט, ונסה רדגרייב ומירנדה ריצ'רדסון. מרבית המבקרים הימרו על דייוויס או רדגרייב ובטח שלא על טומיי, שחקנית לא מנוסה המתמודדת על תפקיד קומי (לרוב דרמות מנצחות) בסרט שלא זכה להערכה רבה מצד מבקרים.
תאוריית הקונספירציה צצה כשנה לאחר הזכייה וככל הנראה פורסמה לראשונה ב"הוליווד ריפורטר" - לפי השמועה, מגיש הפרס ג'ק פאלאנס לא הצליח לקרוא את שם הזוכה מהמעטפה ולבסוף פשוט הקריא את השם האחרון של המועמדת שהופיע על הטלפרומפטר – מריסה טומיי. בסרטון שמופיע ביוטיוב ניתן לראות שפאלאנס אכן מקריא מהמעטפה, לכן לא בטוח עד כמה זה נכון. מה שכן, זה בהחלט מוכיח שההפתעות של האוסקרים משפיעות על אנשים בדרכים מוזרות.
7. "להציל את טוראי ריאן" מפסיד ל"שייקספיר מאוהב"
דרמת מלחמה אפית מול דרמה קומית רומנטית: מי ינצח? אף אחד לא ציפה ש"שייקספיר מאוהב" יגבור על "להציל את טוראי ריאן" אבל האוסקרים של שנת 1999 היו מלאי הפתעות. כולם היו בטוחים שהפסלון לסרט הטוב ביותר מובטח לסרטו של שפילברג על הפלישה לנורמנדי (סרטי מלחמה הם כמעט תמיד פייבוריטים), אבל לבסוף הוא הלך דווקא לסרט תקופתי רומנטי. וזוהי לא הייתה ההפתעה היחידה: גווינת' פאלטרו גברה על קייט בלנשט ("אליזבת") לפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר, ורוברטו בניני זכה לשחקן הטוב ביותר על "החיים יפים". לרוב, האקדמיה לא מחלקת פסלונים לשחקנים שסרטם מקטגוריית "הסרט הזר", ולכן הזכייה של בניני - על אף היותה מוצדקת בהחלט – הותירה רבים המומים. זה וההליכה הלוליינית של בניני על כסאות בדרך לקבלת הפרס, כמובן.