בטקס פרסי האקדמיה לקולנוע ה-30 להענקת פרסי אופיר מטעם האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, שנערך הערב בהיכל התרבות בכפר סבא, הוכרז "ימים נוראים" כסרט הטוב ביותר, אשר אף יישלח לייצג את ישראל (אם ייבחר) בקטגוריית הסרט הזר בטקס האוסקר לשנת 2020 בלוס אנג'לס בשנה הבאה.
"ימים נוראים", מאת הבמאי ירון זילברמן והתסריטאי רון לשם, עוסק במה שעבר על יגאל עמיר בימים שלפני רצח ראש הממשלה יצחק רבין, ואף הוקרן בפסטיבל טורונטו בתחילת החודש. הסרט יעלה לאקרנים בישראל בסוף השבוע הקרוב.
זילברמן הקדיש את הסרט ליצחק רבין ז"ל, והביע תקווה שאנחנו נכנסים לעידן שבו "מנהיגים, במקום לפלג ולהסית, יאחדו אותנו ולגרום לנו לאהוב אחד את השני יותר, ולהעלות את מפלס האהבה במקום את מפלס האלימות". מוקדם יותר זכה "ימים נוראים" גם בפרס הליהוק.
הבמאי ירון שני זכה בפרס הבימוי על "עיניים שלי", ונדמה שהתרגש יותר דווקא מהפגישה עם מגישי הפרס ענת עצמון ומאיר סוויסה. "עיניים שלי" הוא החלק השני ב"טרילוגיה על אהבה" שכתב, ביים וערך שני, העוסק בשוטר המוצא את עצמו חשוד בפרשת אונס. הסרט הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל ברלין ובבכורה ארצית בפסטיבל הקולנוע ירושלים, בו פתח את התחרות לקולנוע ישראלי עלילתי וזכה בפרס הסרט הטוב ביותר, השחקן הטוב ביותר וחביב הקהל.
לירון בן שלוש זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על הסרט "אישה עובדת", ואמרה כמו זוכות רבות לפניה - "אנחנו צמאות לעוד סיפורים וסרטים עם נשים מובילות ועצמאיות". ערן נעים הוכרז כשחקן הטוב ביותר על "עיניים שלי", והביס בכך את הפייבוריט שסומן לזכייה יהודה הנרי הלוי. "כזה קסם בקולנוע לא ראיתי הרבה זמן", אמרה עליו חנה אזולאי הספרי. נעים הקדיש את הפרס לאביו.
הטריילר ל"ימים נוראים":
הסרט "יונתן אגסי הציל את חיי" זכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר, כאשר הבמאי והיוצר תומר הימן טען כי היה בטוח שהסרט על אורי זוהר יזכה. "יונתן אגסי חטף מכות בילדות ונאלץ להתחבא במלונה", אמר הימן, "ועכשיו הוא גר עם אמא שלו בדרום תל אביב. הפרס הזה הוא שלך".
הטקס, בהנחיית יובל שרף וצחי הלוי, נפתח בהופעה של ישי ריבה עם השיר "לשוב הביתה" מתוך הסרט "מחילה". הפרס הראשון של הערב חולק להדס בן ארויה כשחקנית המשנה הטובה ביותר ב"קצפת ודובדבנים". אחריה עלה לבמה עמיתה לקאסט הבמאי דובר קוסאשווילי, הפעם בתור שחקן המשנה הטוב ביותר ב"קצפת ודובדבנים". "בחיים לא האמנתי שאוכל לזכות בפרס אופיר עם בגדים", צחק בנאום התודה שלו, "מאיה שלי - אני לא מתכוון לחגוג איתך עם בגדים".
נדב לפיד, במאי "מילים נרדפות", עלה לקבל את הפרס במקומו של הצלם שי גולדמן, אשר הקריא את נאום הזכייה שלו כפי ששלח לו דרך הסלולרי, ונאלץ למעשה לחלוק שבחים לעצמו בין היתר, עד שהורד מהבמה מפאת קוצר זמן.
בטקס אף הוענקו שני פרסים מיוחדים: פרס על מפעל חיים לבמאית והתסריטאית מיכל בת-אדם (שהוגש לה על ידי מיכל זוארץ), ופרס על הישגים מקצועי למבקר הקולנוע והמרצה נחמן אינגבר (שהוגש על ידי אבי נשר). שולי רנד הופיע עם שירו "אייכה", כשברקע הוקרנו מחוות לאנשי הקולנוע שנפטרו בשנה החולפת. כמו כן, לפני הצגת קטעים מתוך הסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר הוקרנו מערכונים קצרים שדמיינו איך היו נראים סרטים כמו "גבעת חלפון אינה עונה", "אחד משלנו", "אבא גנוב", "דיזינגוף 99" ו"חולה אהבה בשיכון ג'" - כשיחות וואטסאפ.
ולמי ששאל את עצמו איך ייתכן טקס פרסי אופיר בלי תגובתה של שרת התרבות מירי רגב (שלא הוזמנה לטקס זו השנה השנייה ברציפות), אל חשש. רגב פרסמה תגובה מטעמה אודות זכייתו של "ימים נוראים" בזו הלשון: "ראוי שהאקדמיה תעשה חשבון נפש טרום "הימים הנוראים". יגאל עמיר הוא רוצח שירה קליע בלב האומה ועשה את החמור מכל- רצח ראש ממשלה במדינה דמוקרטית. אין מקום לסרט שמנסה להבין אותו ואת מניעיו ואין מקום לסרט שמרמז, או מאשים, גורמים אחרים במעשה השפל שהוא עשה . היוצרים לא החמיצו הזדמנות ליחס לראש הממשלה בנימין נתניהו חלק במסע ההסתה, דבר שהוא סילוף, עיוות והטעיה של הציבור ומנותק לחלוטין מהעובדות.
הביקורת של נתניהו את מדיניות ממשלת רבין על רקע הסכמי אוסלו, היא לגיטימית במדינה דמוקרטית. הסרט לא זכה לתמיכת אף אחת מהקרנות הנתמכות על ידי משרד התרבות והספורט ולא בכדי. הגם שלא צפיתי בסרט שזכה הערב בפרס אופיר, אני מוחה על הניסיון להטיל ו/או לרמוז כי יגאל עמיר, קיבל רוח גבית מסביבה תומכת חברתית ופוליטית. פרס אופיר שניתן לסרט, נותן לגיטימציה ולא בפעם הראשונה לגופים שמרחיבים את הקרע ומסיתים נגד ציבורים מסוימים במדינת ישראל. אני נמנעת זו השנה השנייה מלהגיע לטכס אופיר, מאחר שהוא אינו מייצג עוד את הקולנוע הישראלי כולו".
טקס פרסי אופיר ה-30 שודר אתמול בכאן 11 ובאתר כאן 11. הטקס המלא זמין לצפייה בערוץ היוטיוב של כאן:
וזו רשימת הזוכים המלאה:
הסרט העלילתי הטוב ביותר
אישה עובדת
הבלתי רשמיים
ימים נוראים
עיניים שלי
תל-אביב על האש
הבימוי הטוב ביותר
אלירן מלכה - "הבלתי רשמיים"
ארז תדמור - "בשורות טובות"
גור בנטביץ' - "קצפת ודובדבנים"
ירון שני - "עיניים שלי"
נדב לפיד - "מילים נרדפות"
התסריט הטוב ביותר
אלירן מלכה - "הבלתי רשמיים"
בועז יהונתן יעקב, יוסי מדמוני, ארז קו אל - "גאולה"
גור בנטביץ' - "קצפת ודובדבנים"
יונה רוזנקיאר - "הצלילה"
סאמח זועבי - "תל-אביב על האש"
שרון אזולאי, מיכל ויניק, מיכל אביעד - "אישה עובדת"
השחקן הראשי הטוב ביותר
טום מרסייה - "מילים נרדפות"
יהודה נהרי הלוי - "ימים נוראים"
משה פולקנפליק - "גאולה"
ערן נעים - "עיניים שלי"
שולי רנד - "הבלתי רשמיים"
השחקנית הראשית הטובה ביותר
חני פירסטנברג - "הגולם"
לירון בן שלוש - "אישה עובדת"
מריה בלקין - "קולות רקע"
נטע אלקיים - "מאמי"
נלי תגר - "בשורות טובות"
שחקן המשנה הטוב ביותר
אושרי כהן - "אישה עובדת"
אמיתי יעיש בן אוזיליו - "ימים נוראים"
דובר קוסאשווילי - "קצפת ודובדבנים"
יואב לוי - "הבלתי רשמיים"
יונה רוזנקיאר - "הצלילה"
יניב ביטון - "תל-אביב על האש"
שחקנית משנה
אוולין הגואל - "בשורות טובות"
אוולין הגואל - "קולות רקע"
הדס בן ארויה - "קצפת ודובדבנים"
ריקי גל - "מאמי"
שיפי אלוני - "הבלתי רשמיים"
הצילום הטוב ביותר
גיא רז - "קצפת ודובדבנים"
ירון שרף - "הבלתי רשמיים"
עמית יסעור - "ימים נוראים"
רותם ירון - "הגולם"
שי גולדמן - "מילים נרדפות"
העריכה הטובה ביותר
אריק להב ליבוביץ' - "הבלתי רשמיים"
מאיה קניג-בנטביץ', סאשה פרנקלין - "קצפת ודובדבנים"
עינת גלזר זרחין - "בשורות טובות"
ערה לפיד, נטע בראון - "מילים נרדפות"
שירה ארד, יונתן וינשטין - "ימים נוראים"
הסרט התיעודי הטוב ביותר מעל 60 דקות
"אורי זהר חוזר"
"דבש שחור, שירת חייו של אברהם סוצקבר"
"החיים הנסתרים של שייקה אופיר"
"יונתן אגסי הציל את חיי"
"קינג ביבי"
הסרט התיעודי הטוב ביותר עד 60 דקות
"אין אריות בתל אביב"
"אליפלט - דוד שלי גיבור"
"היה היה ילד"
"זונה כמוני"
"רחל אגמון"
הסרט העלילתי הטוב ביותר, עד 40 דקות
"איך לשחות"
"בחורה עם מזלג בעולם של מרק"
"דינה מלול עושה מלחמה"
"הינומה"
"יום רגיל"
עיצוב התלבושות הטוב ביותר
חוה לוי רוזלסקי - "הבלתי רשמיים"
לאורה שיים, נעמי בר אור - "ימים נוראים"
קרן אייל-מלמד - "אישה עובדת"
רונה דורון - "קולות רקע"
רייצ'ל בן דהן - "מאמי"
הליהוק הטוב ביותר
אורית אזולאי - "ימים נוראים"
גלית אשכול - "קצפת ודובדבנים"
גלית אשכול - "תל-אביב על האש"
מאיה קסל - "עיניים שלי"
מיכל קורן - "הבלתי רשמיים"
העיצוב האמנותי הטוב ביותר
ברק ואזן - "קצפת ודובדבנים"
דני אבשלום - "ימים נוראים"
ויק פרץ - "מאמי"
סנדרה גוטמן - "קולות רקע"
עידו דולב - "הבלתי רשמיים"
האיפור הטוב ביותר
אורלי רונן, סיגלית גראו - "הבלתי רשמיים"
הילה מינס - "קצפת ודובדבנים"
כרמית בוזגלו - "הצלילה"
מאיה גרסטל - "ימים נוראים"
מירב שחר בשושה - "מאמי"
המוזיקה המקורית הטובה ביותר
אופיר ליבוביץ' - "הבלתי רשמיים"
אסף תלמודי - "גאולה"
דודו טסה, אהוד בנאי, יוסי מר חיים, ניר מימון - "מאמי"
ישראל ברייט - "הצלילה"
ניר מטרסו, אסא רביב, תום דרום - "קצפת ודובדבנים"
הפסקול הטוב ביותר
אביב אלדמע, יהב שמש - "קצפת ודובדבנים"
גיל תורן, אבי מזרחי, ויטלי גרינשפון - "הבלתי רשמיים"
יובל בר-און - "הגולם"
תולי חן, אלכס קלוד - "ימים נוראים"
תולי חן, שי סיוון, איציק כהן - "מאמי"