אין כבר דבר שלא נכתב על "בנות", הסדרה של לינה דנהאם שעלתה ברשת HBO ב-2012 והציגה לעולם את בנות (ובני) דור ה-Y הצעירות, המעצבנות והמרתקות. דנהאם, שהייתה רק בת 25 כשהגתה, כתבה ביימה וכיכבה בסדרה, התגלתה - כפי שדמותה בסדרה ניסחה זאת - כ"קול של דור" וככל הנראה שינתה את הטלוויזיה שלנו לעד. אבל לצידה של דנהאם ביצירת הסדרה עומד דווקא בן, או יותר נכון גבר, היוצר והמפיק ג'אד אפטאו.
אפטאו בן ה-48, שגדל בבית יהודי-חילוני ברובע קווינס שבניו יורק, החל את הקריירה כתסריטאי קומי בתכנית המערכונים של בן סטילר ו"המופע של לארי סנדרס" בשנות ה-90 ואחראי לסדרת הקאלט "פריקים וגיקים" שגילתה לעולם את סת' רוגן וג'יימס פרנקו. אחרי שיצר רצף של קומדיות קולנועיות מצליחות במיוחד כמו "בתול בן 40", "הדייט שתקע אותי" ו"הכל יחסים", ב-2012 חזר לעשייה טלוויזיונית עם "בנות" המוערכת, ששבה אלינו כעת בעונה חמישית (בקרוב תוכלו לראות אותו גם בסרט התעודה "סיפורו של הנשיונל למפון" שישודר ב-21.3 ב-yes דוקו). ערב עליית העונה החדשה של "בנות" הכריזה HBO כי העונה הבאה, השישית במספר, תהיה האחרונה בקורות האנה, ג'סה מארני ושוש.
"אני חושב שהעונה החדשה מאוד בלתי צפויה ותעלה שלב בקווי העלילה של כל הדמויות", הוא אומר בראיון מיוחד לקידום העונה החמישית של "בנות" (המשודרת אצלנו ב-yes Oh מדי יום ד' ב-22:35). "זו סדרה שאולי מוגדרת כיום כמאפיינת את דור המיליניאל של המאה ה-21 אבל זה בבסיס סיפור מאוד מסוים על תרבות מאוד נקודתית באזור מסוים של ניו יורק. אולי יש מי שרוצה לחיות כמוהם אבל זה טיפשי לקבוע שהדמויות מייצגות דור שלם. בעונה החדשה ישנן הפתעות שישמחו ויעציבו את הצופים, אבל מה שהכי ניכר הוא שזהו המסע של לינה שעוקב אחר שנות ה-20 שלה. עבדתי עם שמות גדולים שכותבים ומביימים בעצמם, אבל היא פשוט מותחת את הגבולות. מדהים שהיא עוד לא גמרה במוסד לטיפול בתשישות יתר. הסדרה מתעצמת משנה לשנה ואני קורא את הטיוטות שלה לתסריטים ומבין כמה היא משתפרת כיוצרת, גם עכשיו כשאנחנו מתקדמים לקראת הנחיתה של המטוס בו טסנו במשך שש שנים".
אז גיל 30 הוא קו סיום מתבקש לסדרה?
"כן, כי אם ממשיכים אל העשור הבא אתה הופך להיות 'משפחת סימפסון', כלומר שזה הופך להיות משהו שאין לו קו סיום באופק ולמה בכלל לסיים. אני חושב שבאופן טבעי יש כבר מחשבות על פרויקטים עתידיים, ובדומה למצב שנוצר כשהייתי תסריטאי ב'המופע של לארי סנדרס' הגענו כבר למיצוי של כל הנושאים שרצינו לדבר עליהם. אני מאוד עצוב ש'בנות' עומדת להסתיים בעונה הבאה כי אני הכי נהנה לקרוא תסריטים של לינה והשותפה שלה ג'ני קונר, ודווקא כי אני פחות עייף אני אקח את זה הכי קשה. הפכתי לכותב טוב בזכותה. לאורך כל העונה תיפקדנו באחידות כמו להקת רוק ותיקה, כך שאם לינה היא בונו מ-U2 אני אולי אדם קלייטון".
ובזכות הסדרה גם יש לה מקום בתרבות הפופ כמו לבונו.
"מדהים לחשוב שאני התחברתי אליה בגלל הכתיבה והרעיון לסדרה הזו, ועכשיו היא הפכה לפעילה פוליטית ודמות שמתבטאת בנושאים חברתיים. אני לא יכולתי לצפות את המעמד הזה שהיא הגיעה אליו, אף כי ידעתי שהסדרה תזכה לסיקור תקשורתי משמעותי. אבל אני מחזק אותה על כך שהיא נלחמת למען נושאים שקרובים לליבה בצורה חיובית. היא מודל לחיקוי לנערות צעירות הרבה לפני הדעות הפוליטיות שלה, אלא רק כי יש לה קול והיא מוכיחה שהיא יכולה להוביל ולכתוב סדרה. לפני עשור לא יכולת לראות הרבה דוגמאות לנשים כאלה. הוליווד של העתיד תתמלא בנשים צעירות שגדלו על לינה דנהאם, טינה פיי או איימי שומר".
- מה חשבנו על הסדרה החדשה של אפטאו, "Love"
- רואים "בנות" עם צליל אברהם - מדור ריקאפס שבועי
- איך הספר של לינה דנהאם, "לא כזאת"
"לא התכוונתי לשנות את העולם"
הקומיקאית איימי שומר, שפרצה בענק בשנה החולפת, היא בת הטיפוחים האחרונה של אפטאו, זו שהגיעה אחרי דנהאם. בשנה שעברה השניים יצרו יחד את "אסון מהלך", אחת ההצלחות הקופתיות הגדולות בקולנוע של 2015. "יש אנשים שמתמחים בסקאוטינג של כוכב הכדורסל הבא ואני עושה את אותו הדבר עם אנשים יצירתיים", הוא מסביר. "אני רואה מישהו ומרגיש שיש לו יכולת ליצור דברים גדולים. עוד בתור ילד הייתי צופה בקטעים קומיים של ג'רי סיינפלד וג'יי לנו בתחילת דרכם כסטנדאפיסטים והמשכתי לעקוב אחריהם כמעריץ. עכשיו אני במקום בו לכישרונות כאלה שאני נתקל בהם יש לי גם את האפשרות לעזור להם לעלות שלב. במקביל גם נחלתי כישלונות, יש אנשים שעבדתי איתם שהקהל בכלל לא מכיר וזה לא התקדם לשום מקום. אני עובר אבולוציה שבה אני מנסה לפצח את הקוד של מה מאפשר לאדם עם כישרון ויכולת להפוך לכוכב טלוויזיה או קולנוע".
האם אתה במודע מתחבר לקולות נשיים לא שגרתיים כאלו?
"אני קודם כל שואף לשתף פעולה עם אנשים טובים ומוכשרים. אני חי בבית עם שתי בנות ואישתי (השחקנית לסלי מאן שכיכבה בסרטים כמו "הדייט שתקע אותי", "האישה האחרת" ולאחרונה "המדריך לסינגלס" - ד.כ.), ושנינו נהגנו תמיד לדבר על כך שישנם תסריטים גרועים עבור נשים, שהדמויות שלהן רק נשתלות כדי לשרת את דמות הגבר. כתסריטאי כן היה לי אינטרס לחפש לעומק דמויות נשיות טובות וחזקות, אבל לא בחרתי באופן מודע ללכת על לינה או איימי או קריסטן וויג איתה עבדתי ב'מסיבת רווקות'. לא התכוונתי לשנות את העולם".
והנה, בקיץ נקבל גרסה נשית של "מכסחות השדים".
"נכון, וזה נשמע מעולה. רק שחשוב שנזכור שמאחורי הסרט עומדים איזה 20 תסריטאים חנונים שעדיין גרים במרתף בבית של ההורים".
האישה עם השלט
נוכח ההצלחות שלו על המסך הקטן, במקביל להפקת סרטים חדשים עם הקומיקאי האקסצנטרי הנשכח פי-ווי הרמן וסרט מוקומנטרי מוזיקלי של ההרכב "The Lonely Island", אפטאו ממשיך לדהור בקצב עם סדרות נוספות, בהן "Love" שעלתה לאחרונה בנטפליקס בכיכובה של ג'יליאן ג'ייקובס, שזכורה מ"קומיוניטי" וגם מהעונה הקודמת של "בנות" בתפקיד מימי, חברתו של אדם. "הסדרה החדשה בנטפליקס בעצם מלווה זוג בכל הרגעים המשמעותיים בזוגיות שלהם, התאהבות בסלואו-מושן וכל אותם חלקים בסרטים רומנטיים שבדרך כלל מדלגים עליהם", הוא מספר, "וגם קיבלנו אור ירוק לפיילוט לסדרה קומית בשם 'Crashing' עבור HBO עם הסטנדאפיסט פיט הולמס, שאנחנו מצלמים בחודשים הקרובים".
עקבת מקרוב אחר עונת הטקסים החולפת?
"האמת היא שבכל הטקסים והמסיבות ראיתי את כל היוצרים והשחקנים ושיבחתי אותם על הסרטים שלהם, אבל בעצם לא צפיתי ברובם (צוחק). לא ב'איש שנולד מחדש', 'הנערה הדנית' או 'שמונת השנואים'. קיבלתי עותקי צפייה פרטיים לביתי והספקתי אולי 10 דקות ראשונות מכל אחד מהם, כי תמיד כשאתה מתיישב בסלון לצפות אתה מקבל טלפון ואז אתה עושה Pause על יצירת המופת של קולנוען ששינתה את חייו. באמצע הסצנה של הדוב שתוקף את דיקפריו פתאום הבת שלי לקחה את השלט והעבירה לפרק של 'הרווק'. זה מה יש".
הבנות שלך מחליטות במה צופים בבית?
"כן, ורק עכשיו הן גילו את 'האנטומיה של גריי' והתחילו לצפות בפרקים הראשונים. ואני תוהה לעצמי - אנחנו באמת עומדים לצפות בכל 12 העונות מעתה והלאה?".