שנה אחרי מפגש האימתנים על המסך הגדול של "ברבי" ו"אופנהיימר", שני הסרטים שעלו לאקרנים במקביל ויצרו את "ברבנהיימר" - פנומן תרבות חסר תקדים שריסק את הקופות - בסוף השבוע הקרוב ייצא לבתי הקולנוע הלהיט המיוחל התורן לקיץ 2024, שמזמן מפגש זוגי מסקרן בפני עצמו: "דדפול & וולברין".
דדפול, שאותו מגלם ראיין ריינולדס, הוא האלטר אגו חד הלשון של שכיר החרב ווייד וילסון מחוברות הקומיקס של מארוול, שזכה לסרט מצליח משלו ב-2016 והמשכון שנתיים לאחר מכן. שני הסרטים הכניסו במצטבר קצת יותר ממיליארד וחצי דולרים, הישג בלתי מבוטל לסרט עם דירוג R מאתגר בארה"ב (אזהרת צפייה לבני 17 ומטה) עבור ז'אנר גיבורי העל. אלא שמאז התהפכו היוצרות מאחורי הקלעים, דיסני רכשו את אולפני פוקס שהחזיקו בזכויות לזכיונות "דדפול" ו"אקס-מן" של מארוול, והחשש היה שהאולפנים הידועים בבידור לכל המשפחה יקצצו את הכנפיים של הדמות הפרועה. ריינולדס הודה בעבר על חששותיו, כמי שברזומה כבר רשום לו כישלון צורב ב-2011 כשהוביל עבור DC המתחרים את "גרין לנטרן" המאכזב, אך לבסוף ניתן בדיסני אור ירוק לסרט החדש.
ריינולדס ניסה להפיח רוח חיים קולנועית בדמות עוד בתחילת שנות האלפיים, לאחר שבאחת החוברות דדפול עטה מסכה המסתירה את פניו המעוותות והמצולקות - וכשנשאל איך הוא נראה מתחת למסכה ענה ש"שילוב בין ראיין ריינולדס וכלב שאר-פיי מקומט". לסרט החדש, שבו ריינולדס הוא שותף מלא לכתיבה והפקה, גייס הכוכב הקנדי את חברו הטוב יו ג'קמן, שפרץ הודות לתפקיד וולברין בסרטי "אקס-מן" והפך בזכותו משחקן אנונימי מאוסטרליה לסופרסטאר קולנועי בינלאומי. ג'קמן על פניו פרש מהדמות אחרי הסרט המוערך "לוגאן" משנת 2017, וסיים את קורותיו של וולברין בנימה קודרת ובמותו, אלא שחוקי הז'אנר נפרצו מאז לחלוטין עם היקומים המקבילים שהפכו לטרנד וכעת סללו את הדרך להפגיש בין שתי הדמויות האהובות.
"לא היו לי שום ציפיות, בניתי קריירה על זה שיש לי כמה שפחות ציפיות כי זה מה שבאמת מונע אכזבה משתקת", אמר בהומור ריינולדס במסיבת עיתונאים וירטואלית בהשתתפות mako שנערכה בניו יורק, "הייתה פגישה ראשונה לגבי הסרט החדש לפני חמש-שש שנים וזה היה תהליך איטי, לא בהכרח של העלאת רעיונות שונים, שעשיתי כמה פעמים, אלא למצוא רעיונות שיתאימו לשני הצדדים. וידעתי שזה רק אם אמשיך לכתוב עם אותם חבר'ה שעובדים איתי מאז הסרט הראשון. אמרתי לשון לוי שאם הוא יביים, אני בפנים. אז הוא הוריד מהיד כפפה לבנה, סטר לי בצד הפנים כמו איזו זונה משנות ה-20 של המאה הקודמת (צוחק) ומסיבה כלשהי אמר כן. מאז יצאנו למסע מטורף ונפלא, אבל שום דבר מזה לא התממש עד שמר יו ג'קמן החליט יום אחד לרחף מטה אלינו מאותו ענן בגן עדן שבו הוא שוכן ולברך אותנו בנוכחותו. ואז הכל באמת התחבר".
בתגובה מתלוצצת ענה לו ג'קמן במסיבת העיתונאים שהוא השתכנע לעשות את הסרט רק כדי ללבוש סוף כל סוף את החליפה הצהובה של וולברין מחוברות הקומיקס, פרט שלא בא לידי ביטוי בסרטי "אקס-מן", וש"ברגע שלבשתי את החליפה ויצאתי לסט עם ראיין, הוא בתור דדפול באדום ואני בחליפה בצהוב וכחול, כשאיתנו אנשי צוות שעשו מאות סרטים וראו כבר הכל, היה פשוט רגע של שקט. הרגשתי שכולם נפעמים. זה הרגע שהיה צריך לקרות כבר לפני 24 שנים". "אחד הרגעים הכי מגניבים בקריירה שלי היה לעמוד לצדך באותו רגע", השיב לו ריינולדס בחיוך.
"צפיתי ב'דדפול' הראשון שלושה ימים אחרי שהכרזתי ש'לוגאן' יהיה הסרט האחרון שלי בתור וולברין, ומיד חשבתי לעצמי 'אופס!' כי יכולתי לדמיין כבר אז את הסרט של שנינו", הוסיף ג'קמן, "זה לא היה חדש עבורי, מאז שהתחלתי לגלם את וולברין שאלו אותי לגבי דדפול והיריבות ביניהם מהקומיקס, מה שסוג של ניסינו ב'אקס-מן המקור: וולברין' (שבו ריינולדס הופיע לראשונה, בתפקיד קטן, בגרסה מוקדמת של דדפול; ד.כ). אבל יכולתי להרגיש ולראות את זה קורה. כמו בסרטים '48 שעות', 'הזוג המוזר' או 'תקועים בדרך'. כל אותן התאמות נהדרות שיכולתי לחוש. השתעשענו עם הרעיון ואני לא יודע למה, פשוט הרגשתי שכל תא בגוף שלי צועק שאני רוצה לעשות את הסרט הזה, עד כדי כך שכשנהגתי עצרתי בשולי הכביש וצלצלתי לראיין מיד. ידעתי שהם עומדים להתחיל את הצילומים, חשבתי אולי כבר התחילו, הצעתי לו והוא ענה לי כן".
"לדדפול יש פנים מעוותות שהוא מסתיר במסכה, זה גם מה שנותן רישיון לשחק את ההומור שלו. ובזה וולברין והוא יותר דומים מאשר שונים, הם חיים בצל הבושה וכל אחד מתכחש בדרכו"
ראיין ריינולדס
"עם ראיין זה במאה אחוז"
"דדפול & וולברין" מקודם תחת מעטה חשאיות, כנהוג בדיסני ומארוול. העלילה מתרחשת שש שנים אחרי מאורעות הסרט הקודם, כאשר ווייד וילסון חי בשלווה את חייו עד שהוא נקרא לדגל על ידי סוכנות המתקיימת מתחת לרדאר, ומחוץ לגבולות הזמן והמרחב כפי שהוא מכיר אותם - ונרתם למשימה חדשה נגד איום קיומי שמאלץ אותו בעל כורחו לשתף פעולה עם יריבו וולברין, במה שישנה לעד את ההיסטוריה.
על הדמות אמר ריינולדס במסיבת העיתונאים כי "היא תמיד הייתה מונעת מרגש, ואם אתה לא עוצר דמות כה פגיעה היא צומחת. קשה לתת לאנשים תמורה כי הוא טיפוס נועז ויוצא דופן, אבל גם פילוסופי לפעמים או עם מוח של כריך נקניק בפעמים אחרות. דדפול בלתי צפוי, אבל הוא נוגע לי ולאחרים בלב כי הוא שברירי ובסחרחורת בושה. הפעולות שלו מונעות ממנגנוני הימנעות וחוסר יכולת להסתגל. יש לו פנים מעוותות שהוא מסתיר במסכה, זה גם מה שנותן רישיון לשחק את ההומור שלו. ובזה וולברין והוא יותר דומים מאשר שונים, הם חיים בצל הבושה וכל אחד מתכחש בדרכו. לכן סיקרן אותי לבחון מה יש לדמויות מן המשותף בסרט. ישנן גם בעיות אוניברסליות שיש לכולנו בעולם כה מפלג כל הזמן. אבל השבריריות של הדמות היא הכל בעיניי.
"ואני חושב שתחושת ביטחון היא החומר המפרה ביותר על פני כדור הארץ ליצירתיות. רציתי לעבוד עם יו שאני כל כך מכבד, ושאני אשמע עוד יותר מגושם אם רק אמשיך לשבח אותו. ועם שון הבמאי, שהוא כמו אולר שוויצרי עטוף בעור אדם, הוא יכול לעשות הכל. יש לו עבר של הצלחות בשלל ז'אנרים ואת כל הכלים בארגז לשחק ולבטא את עצמך. ותחושת הביטחון עוזרת להוציא את המיטב מהאחרים. ואני לא רוצה אף פעם להיות על סט צילומי סרט כמפיק בעל כוח ודומיננטיות על פני אחרים. ואני יודע שזה נכון גם לגבי יו ושון".
צילומי "דדפול & וולברין" נעצרו באמצע ועוכבו במשך ארבעה חודשים בשל אילוצי שביתות התסריטאים והשחקנים בשנה שעברה, על כל העלויות הכרוכות בהקפאת הפקה בסדר גודל שכזה. רף הציפיות, מצדו, האמיר יותר עם מסע יחסי ציבור לא רשמי ברשת, חרושת שמועות על הופעות אורח מפתיעות וכמובן אותן הקנטות ידידותיות והיתוליות ברשתות החברתיות בין החברים הטובים ריינולדס וג'קמן. אולם במסיבת העיתונאים הם היו ממושמעים ודאגו לפרגון הדדי.
"כמובן שהייתי במחיצתו של ראיין וראיתי אותו כותב ויוצר, אבל אף פעם לא חוויתי איתו סרט כשהוא התסריטאי והמפיק והוא מתמסר לשני התפקידים בנדיבות רבה", השתפך ג'קמן, "יש הרבה מאוד שחקנים שמתווסף לשמם גם קרדיט מפיק ואני חושב לעצמי 'לא ממש'. אולי אפילו אני במקרים מסוימים. אבל עם ראיין זה במאה אחוז. הוא ושון הובילו אותנו בחזית בכל מובן, והם יצרו אווירה שהיא בו זמנית משוחררת, כיפית ושובבה. וכולם גם משתוקקים לעזור אחד לשני להוציא את המיטב. זה קו מאוד דק לאזן. ובתור כותב, יש לו את היכולת לדאוג לכל דמות יותר מאשר לעצמו ולהיות מעורב בעריכה. הוא יקריב אפילו רגעים גדולים של הדמות שלו אם זה משפר את הסרט ככלל. אבל הוא עצמו לא יעיד על הנדיבות הזאת כי הוא תמיד מלא הומור עצמי".
בתגובה, ריינולדס המסמיק ענה כי "כל מה שידעתי אודות יו שמעתי ברגע זה, הוא כל כך אדיב, תודה לך. אני מכיר אותו כבר זמן רב, החוויה הראשונה שלי עם כוכב קולנוע ענק הייתה עם מר יו ג'קמן ב-2008 כשהגעתי לאותו סרט וולברין, אחרי תקופה מאתגרת כמו זו שחווינו עם שביתת התסריטאים באותה שנה, והיה קשה להרים סרט. הבטתי בו בתור מנהיג שמוביל באדיבות ואצילות. היה רגע שהרגשתי שאני מסוגל לעשות סצינה מסוימת טוב יותר, וזה היה בסוף כשכולם מוכנים ללכת הביתה. יו פשוט הדליק מחדש את האורות בסט, כולם חזרו לעטות את החליפות שלהם והוא נתן לי הזדמנות נוספת. אני זוכר שחשבתי 'אלוהים, לו רק אהיה פעם ליד טביעת הרגל של הבחור הזה, אני מקווה שאני אהיה דומה לו אפילו במעט, עם כל הקלאס והמקצועיות'.
"עכשיו כשאני קרוב אליו בחוויה הזאת היה לי מושב בשורה הראשונה מדי יום לאדם-על בשליטה בקול ובגוף שלו, כי מדובר בסרט מאוד פיזי עבורו. אדם שרכש חיים שלמים של כוריאוגרפיה, למידה והתנתקות וחוזר חלילה של כל המרכיבים השונים הללו, עם הקול, עם הניסיון מברודוויי, ליישם את כל זה לדמות קומיקס כה אגרסיבית ואלימה, זה היה מרתק עבורי. להיות מרחק מטר מהעיניים שלו והתפיסה הצלולה שלו את הדמות כבן אדם היה ממש מאיר עיניים. ולא כהגזמה, זאת הייתה זכות עבורי שלא לקחתי לרגע כמובנת מאליה".
"כשלבשתי את החליפה ויצאתי לסט עם ראיין, הוא בתור דדפול באדום ואני בחליפה בצהוב וכחול, כשאיתנו אנשי צוות שעשו מאות סרטים וראו כבר הכל, היה פשוט רגע של שקט. הרגשתי שכולם נפעמים"
יו ג'קמן
"מצאנו דרך להשיג את מה שכולנו רוצים"
החיבור בין וולברין לדדפול הוא חלק ממגמה בהוליווד בעידן הפוסט-קורונה: סרטים שהם בבחינת אירוע שיגרמו לקהל להגיע לאולמות ולא להסתפק בלצפות בסרט בבית לכשיעלה בסטרימינג. המושג של Event Film אינו חדש, אבל תופס תאוצה בתקופה שבה בכירי התעשייה נאבקים לשוב לנחת הכלכלית של טרום המגפה. על פי הערכות לא רשמיות, התקציב של "דדפול & וולברין" הוא רבע מיליארד דולרים - והמומחים חוזים לו פתיחה גלובלית בסוף השבוע הפותח בקופות שכבר תכסה את הסכום הזה, עם ציפיות אופטימיות לסך הכנסות סופי של 10 ספרות לכל הפחות.
"הסרט נעשה עבור צפייה בקולנוע", הכריז ריינולדס, "יש מושג שאני אוהב של התפרצות קולקטיבית, כשאתה חווה התעלות רגשית שקורית אך ורק כחלק מקבוצה או בהתרחשות משותפת. ומאז שהייתי ילד, אולמות הקולנוע היו מקדש של התפרצות קולקטיבית, כדור מהיר של אושר שנועד לשמח קהלים. זו המטרה היחידה שלשמה הוא נועד. בדיסני אולי יגידו שזה מטעמי כסף או משהו שקשור לקפיטליזם. אבל במלוא האותנטיות, מנקודת המבט של כל מי שיושב פה, חווית האושר תהיה גדולה יותר ככל שהמסך יהיה גדול יותר".
עבור דיסני ומארוול, הרבה מונח כאן על הכף. בחמש השנים מאז שסאגת "הנוקמים" הגיעה לשיא עם "הנוקמים: סוף המשחק", נדמה כי תאגיד מארוול נמצא בצניחה חופשית עם הפסדים, ביקורות צוננות והערכות כי תור הזהב כבר מאחוריו. אז איך פותרים את המצב? סרט מדובר בגדר אירוע קולנועי, כדי לייצר שוב באזז ומומנטום להמשך סדרת הסרטים. ולראיה, כוכבי הסרט בילו את השבועות האחרונים בסיבוב יחסי ציבור חובק עולם וביקרו בברזיל, דרום קוריאה, סין, גרמניה, אנגליה כשבימים האחרונים הגיע הצוות כולו לתחנה האחרונה בניו יורק.
אל ריינולדס וג'קמן מצטרפים השחקנים אמה קורין ("הכתר") בתור המוטנטית קסנדרה נובה, מת'יו מקפדיין ("יורשים") המגלם את הסוכן מר פרדוקס, במאי הסרט היהודי-קנדי שון לוי ("המפגש", "פרויקט אדם") ונשיא אולפני מארוול קווין פייגי - מי שזינק בעשור החולף למעמד אחד האנשים המשפיעים ביותר בהוליווד, עם הכנסות מצטברות מסרטי מארוול הנושקת ל-30 מיליארד דולרים, כשהוא חתום כמפיק על כל אחד ואחד מהם.
"במשך זמן רב לא ידענו כיצד נפגיש את דדפול עם וולברין ואיך זה ייראה", סיפר פייגי במהלך קידום הסרט, "אבל ידענו שהמעריצים רעבים לזה ושהשילוב בין הבמאי שון לוי, ראיין ריינולדס ויו ג'קמן, זה קסם על המסך ומחוצה לו. האם היקום הקולנועי של מארוול מוכן לדמויות הללו ולעלילה הזאת? בהחלט. ראיין הוא כמעט האחראי הבלעדי להגעה של הדמות למסך הגדול, והוא יצר משהו ייחודי בשני הסרטים הראשונים. ולגבי יו, תמיד הבעתי את דעתי שהיה לו את הסיום הטוב ביותר בקולנוע עבור דמות פיקטיבית ב'לוגאן'. אבל הודות לתעוזה של סרטי 'דדפול' והיקומים המקבילים, מצאנו דרך להשיג את מה שכולנו רוצים - וולברין של יו ודדפול של ראיין יחד על המסך".
פייגי הסביר גם כי "שון, ראיין ויו הביאו ליקום הקולנועי של מארוול לא רק מה שאנחנו יודעים שהם מסוגלים לעשות עם הדמויות, אלא אחווה, חברות ואהבה באמצעות התסריט והצילום ועל גבי המסך. אין דבר טוב יותר עבור תאגיד קולנועי מאשר סרט מצוין שיוצא לאקרנים. הרבה אנשים מדברים על הדירוג לצפייה למבוגרים, וכמובן שזה לא יהיה ככה לכל הסרטים העתידיים, אבל אני מקווה שכל סרט יאמץ את האופי הייחודי שלו כפי שנעשה כאן. עכשיו עם מאגר דמויות אקס-מן והמוטנטים יש לנו גישה חסרת תקדים, וזוהי רק ההתחלה. כל מה שצפוי להגיע אחרי 'דדפול & וולברין' יהיה עידן המוטנטים שישתלבו ביקום של מארוול".