לפני 13 שנים "אווטאר" עלה לאקרנים ועשה היסטוריה. בפעם השנייה בקריירה שלו, ג'יימס קמרון ביים סרט שהפך לסרט המצליח ביותר בכל הזמנים (הראשונה הייתה, כמובן, עם "טיטניק"); "אווטאר" אף שבר שיאי הכנסות, והיה לסרט הראשון אי פעם שהרוויח 2 מיליארד דולר. והקהל נהר מסיבה מסוימת: רבים הרגישו שהם לא ראו עד כה עולם קולנועי כל כך מפורט, בתלת מימד, שכמו שיגר אותנו ישירות לעולם אחר.
בעולם האחר הזה, פגשנו את בני הנאבי: גזע חייזרי כחול ותמיר שהצבא האמריקאי פלש לביתם במטרה לנצל את משאביו ולהתנחל בו, אחרי שכדור הארץ שלנו נהיה מקום מזוהם יותר וידידותי פחות. אחד מבני האדם האלה הוא ג'ייק סאלי, יוצא מארינס שמסתנן לשורות בני הנאבי באמצעות טכנולוגיה שמשכנת אותו בגוף שלהם.
ההסתננות הזאת לא הולכת בהתאם לתכניות הצבא האמריקאי, וג'ייק מחליף את נאמנותו ואף מתאהב בנייטירי, בת נאבי יפהפייה. את ג'ייק גילם סם וורת'ינגטון האוסטרלי, ש"אווטאר" היה ונותר הפרויקט הכי ידוע שהוא השתתף בו; את נייטירי גילמה זואי סלדנה, שמאז "אווטאר" הייתה לאחת מדיוות האקשן הבולטות של הוליווד, ואף השתתפה בעוד מותג קולנועי מגה-מצליח: היקום הקולנועי של מארוול, שם נכנסה לנעליה של גאמורה, חלק מ"שומרי הגלקסיה" ובתו החורגת של ת'אנוס המרושע.
בעוד ימים ספורים יעלה למסך סרט ההמשך של "אווטאר", שחיכינו לו שנים ארוכות; אני נמצא במלון לונדוני יוקרתי, מחכה יחד עם עוד חמישה עיתונאים מרחבי העולם לזואי סלדנה וסם וורת'ינגטון, שיגיעו לריאיון מיוחד לקראת יציאתו של "אווטאר: דרכם של המים". וכשסלדנה נכנסת לחדר, קשה לשים לב שיש שם עוד מישהו מלבדה. האפקט נשאר גם כשוורת'ינגטון, שבדיוק היה בשירותים, נכנס באיחור של חצי דקה.
"מה שלום כולם?" היא שואלת. "מאילו מדינות כולנו מבקרים?", ומהר היא מגלה שהיא יושבת מול עיתונאים סקנדינביים, צ'כים, בלגיים – ועוד אחד.
אני מישראל. ביקרת אצלנו פעם?
סלדנה: "אני מתה ללכת לכל אחת ואחת מהמדינות שלכם. הייתי עסוקה בגידול ילדים ובצילום סרטי 'אווטאר', אז ברגע שהזמן שלי יתפנה אני רוצה לחזור לטייל בעולם".
מסתמן שתהיי עסוקה בצילום סרטי "אווטאר" עוד שנים רבות.
"יש! עבודה יציבה. זה חלומו של כל שחקן".
אתם יודעים להגיד לנו מה יקרה בסרט השלישי?
וורת'ינגטון: "צילמנו המון קטעים מהסרט השלישי, בעיקר כי הילדים מתחילים להתבגר, אז זה היה נחוץ".
"אמא שלי לחשה לי: 'ביילי, קיבלת את התפקיד!'. התחלתי לבכות מרוב אושר"
הילדים הם חלק חשוב מ"אווטאר: דרכו של המים", שמתרחש שנים רבות אחרי הסרט הראשון; ג'ייק ונייטירי הם כעת זוג הורים שעומד בראש חמולה קטנה. האידיליה הזאת לא מחזיקה מעמד, כשבני האדם נוחתים בפנדורה בשנית, שכן ג'ייק מהווה עבורם מטרה מספר אחת. הילד הבכור הוא נטיים, אותו מגלם ג'יימי פלאטרס בן ה-22. כשמשפחת סאלי שנתונה בסכנה עוזבת את השבט כדי למצוא מקלט אצל שבט זר, נטיים פוגש את סדייה, בתו של ראש השבט המארח, שמגלה בו עניין מיוחד. את סדייה מגלמת ביילי באס, שמככבת כעת גם בגרסה הטלוויזיונית ל"ריאיון עם הערפד". גם פלאטרס ובאס הסכימו לשבת איתנו לריאיון.
אני אשמח שתיקחו אותנו לרגע שבו הודיעו לכם שאתם עומדים להיות חלק מסרט שכל העולם מצפה לו מאז שאתם ילדים.
באס: "כשהודיעו לי, בדיוק הצטלמתי לאיזו עבודת דוגמנות. כשיצאתי להפסקה הלכתי לאמא שלי, שמתלווה אליי לעבודות האלה, והיא לא הייתה איפה שהיא יושבת בדרך כלל. כשמצאתי אותה היא הייתה בטלפון ולחשה לי: 'ביילי, קיבלת את התפקיד!'. התחלתי לבכות לגמרי מרוב אושר, וזה היה רגע יפהפה. זה היה תהליך אודישנים של כמה וכמה חודשים".
פלאטרס: "ניגשנו לאודישנים בלוס אנג'לס, שכללו אימוני צלילה חופשית מול ג'יימס קמרון, וקיבלנו תאריך שבו אנחנו אמורים לגלות אם התקבלנו לתפקיד או לא. אצלי השתמשו בכל מיני תרגילים פסיכולוגיים, אמרו לי שאני יותר מדי מבוגר בשביל התפקיד ושאני שם רק כעוד אופציה, אז אני ממש אסיר תודה על זה שלוהקתי".
איך ג'יימס קמרון היה על הסט?
באס: "הוא היה פנומנלי. הוא במאי של שחקנים – הוא לא חושב עלינו רק כעל כלים אלא כבני אדם".
הוא היה מאיים? ידוע שמדובר בפרפקציוניסט.
פלאטרס: "לפעמים, אבל הדרך לשתף עם זה פעולה – ואולי זאת הסיבה שבגללה קיבלנו את התפקיד – היא תעוזה. העזנו פשוט לדעת איך לשחק את הדמות הזאת. הרי אף אחד לא יזמין אותך לקחת פיקוד על דמות ולעשות אותה שלך. אתה פשוט צריך להאמין בעצמך, ולהתווכח על הדרך שבה אתה רואה את הדמות שלך. דרך הוויכוח הזה, אתה יכול להפיח בדמות חיים".
באס: "לא היינו צריכים להתווכח, כי הוא ממש שיתף איתנו פעולה".
מה הכי הרשים אתכם בו?
פלאטרס: "הדרך שבה הוא יכול לאהוב סצנה אבל להיתקע על פרט קטנטן, גם אם זאת פשוט הדרך המסוימת שבה אתה נושם".
אהבה יכולה להצית בנו את הזעם האפל ביותר
"אווטאר" הראשון הציג את ג'ייק כחייל משוחרר שעובר משבר נאמנות, ואת נייטירי כצעירה שמתאהבת במי שאמור להיות האויב שלה. הסרט החדש מתמקד בדילמות שלהם כהורים, ובמרחקים שאותם הם יחצו כדי להגן על ילדיהם. לרגעים, נראה שסצנות האקשן האפקטיביות ביותר הן אלה שמבהירות שמדובר למעשה בסרט על שני הורים שמנסים לשמור על הילדים שלהם כמה שאפשר.
"אווטאר: דרכם של המים" הוא סרט אקשן, אבל גם דרמה משפחתית. אתם רואים איזשהו דמיון בין המשפחות שלכם בחיים האמיתיים למשפחה של ג'ייק ונייטירי?
וורת'ינגטון: "זואי, את גם מסתובבת עם חץ וקשת?"
סלדנה: "לא, הילדים שלי היו הורגים אותי אם הייתי עושה את זה. הם כל כך קשוחים. האמת, לבי יוצא אל משפחת סאלי. אנחנו חיים בימים של אי-סדר ותהפוכות, ורבים ברחבי העולם נהיים לפליטים כדי למצוא הזדמנויות בטוחות יותר עבור עצמם ועבור המשפחות שלהם, כמו משפחת סאלי בסרט, וזה שובר את הלב. ועדיין, הזוג סאלי מאוד מעוררי הזדהות גם עבור הורים שחיים את חיי היומיום, שרוצים לוודא שהילדים שלהם בסדר, שהם מקשיבים להם ואוכלים את הירקות שלהם".
"אנחנו חיים בימים של אי-סדר ותהפוכות, ורבים ברחבי העולם נהיים לפליטים כדי למצוא הזדמנויות בטוחות יותר עבור עצמם ועבור המשפחות שלהם, כמו משפחת סאלי בסרט. זה שובר את הלב"
לקראת סוף הסרט נייטירי הולכת למרחקים כמעט חייתיים כדי להגן על הילדים שלה.
וורת'ינגטון: "כן, בתסריט נכתב שאנחנו 'ההורים מהגיהינום', בהדגשה ועם קו תחתון".
סלדנה: "נייטירי מחצינה את כל מה שכולם מפנימים כשהם שואלים את עצמם מה יעשו אם יאבדו את מה שהם אוהבים יותר משהם אוהבים את עצמם. זוהי מהות האהבה: אהבה יכולה להצית בנו את הזעם האפל ביותר".
כשחקנים, מה צריך לזכור כשבהופעה ובעבודה שלכם מעורבת טכנולוגיה כל כך מורכבת?
וורת'ינגטון: "כל הפואנטה היא שתשכח מהטכנולוגיה, וזה פשוט נהיה לחלק ממך ומהאדם השני שמולך. זה מאוד מאתגר, וכל זה – מתחת למים, בצלילה חופשית ובלי חמצן. זה האתגר, ועליך פשוט לסמוך על הטכניקה ואחד על השני".
סלדנה: "נדרשת ממך מידה רבה של סבלנות: סבלנות שלנו אחד כלפי השני, של ג'ים (ג'יימס קמרון – ז"א) והצוות כלפינו השחקנים, ושלנו כלפי הצוות אם המערכת קורסת. זאת אופרציה קבוצתית: בסרטים מסוימים זה קאסט השחקנים מול הצוות המקצועי, אבל כאן היינו חייבים לפעול ביחד וללמוד אחד מהשני".
ברשימת עשרת השחקנים שסרטיהם היו המרוויחים ביותר אי פעם, סלדנה מדורגת במקום השמיני: מעל טום הנקס ומתחת לטום קרוז. למעשה, ברמה הקופתית לסלדנה יש הישג מעניין עוד יותר מזה - עד כה, רק חמישה סרטים בעולם הכניסו שני מיליארד דולרים, וסלדנה הופיעה בשלושה מהם ("אווטאר", "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ו"הנוקמים: סוף המשחק"). היא אחת משתי הנשים בעלות הפילמוגרפיות המצליחות ביותר בעולם (שנייה רק לסקרלט ג'והנסון), והיא גם השחקנית השחורה שסרטיה גרפו את הרווחים הגבוהים ביותר בתולדות הקולנוע. עם זאת, ברוב סרטיה הפופולריים ביותר, סלדנה אינה שחורה בכלל – ב"אווטאר" היא חייזרית כחלחלה ובסרטי "הנוקמים" היא צבועה כולה בירוק בהיר.
בשוברי הקופות הגדולים ביותר שלך הדמויות שלך אמנם אנושיות, אבל אינן בנות אנוש. איך את עדיין מצליחה להכניס אליהן את מה שהופך אותך למי שאת?
סלדנה: "אני אף פעם לא שיחקתי אישה חזקה. תמיד שיחקתי אישה. נייטירי, למשל, אינה אישה חושבת אלא אישה שמרגישה, יצור אינסטינקטיבי שמרגיש אנרגיה. היא מכבדת את כל מה שחלק מהסביבה שלה. היא חלק מהסביבה שלה. לעומת זאת, גאמורה היא יתומה. היא חיה בידיעה שהיא לעולם לא תראה שוב את בני מינה, ולא תראה שוב את ההורים שלה. אלו הדברים שאני מתעלת כשאני מגלמת אותן: אני לא חושבת כמה שאראה מגניבה כשאירה בחץ וקשת הזאת או בהנפת החרב ההיא. הבמאי צריך לדאוג לזה. אני צריכה להעביר את הפגמים של הדמויות שלי, את מה שמכאיב להן. בסופו של יום, אנחנו אולי יכולים להיות קשוחים כלפי חוץ אבל די פגיעים, כבני אנוש; זה מה שהופך אותנו לכל כך הרואיים, וזה מה שמאפשר לנו להתחבר לרגשות שלנו. אבל אני אמא, אז אני עושה המון מזה לאחרונה".
"קייט וינסלט הייתה ממש נחמדה ומגוננת, במיוחד כלפי השחקנים הצעירים שהיו על הסט. היא אמרה להורים שלנו להתקשר אליה אם משהו קורה, שתדע. היה לה חשוב שיתייחסו אלינו באופן שווה"
מלבד נייטירי, ישנה עוד אמא בסרט הזה – רונאל, אשתו של מנהיג השבט שמארח את משפחת סאלי, ואמה של סדייה. את רונאל מגלמת שחקנית אחת שתחת ידיו של ג'יימס קמרון הייתה חלק מאחד הסרטים האייקונים שידעה האנושות: קייט ווינסלט, שבגיל 21 כיכבה ב"טיטניק" שלו, ומאז הייתה לאחת השחקניות האהובות מהצד הזה של אנגליה.
"עשינו חזרה", מספרת באס, "וג'ים נכנס לחדר אחרי שסיים שיחת טלפון. הוא אמר לנו: 'יש סיכוי של תשעים ותשעה אחוזים שקייט ווינסלט תשחק את אמא שלך'. באותה התקופה הייתי ממש גרועה עם שמות: ידעתי שאם אני שומעת שם כלשהו, הוא כנראה חשוב, אבל הייתי גרועה בחיבור בין פרצופים לשמות. אז בדיסקרטיות הסתכלתי מתחת לשולחן בטלפון, הסתכלתי על ג'יימי ואמרתי 'ג'יימי, זאת קייט ווינסלט מ'טיטניק'!', והוא אמר לי 'כן בייב, אני יודע'".
איך הייתה העבודה איתה?
באס: "היא הייתה ממש נחמדה ומגוננת, במיוחד כלפי השחקנים הצעירים שהיו על הסט. היא אמרה להורים שלנו להתקשר אליה אם משהו קורה, שתדע. היה לה חשוב שיתייחסו אלינו באופן שווה, כי בסרטים יש את הקטע הזה: ככל שהשם שלך נמצא נמוך יותר בגיליון היומי, ככה אתה תהיה פחות חשוב בעיני חלק מהאנשים על הסט. אבל לה לא היה אכפת מזה".
נינט היא הזמרת הכי טובה
"אווטאר" מ-2009 הוא סרט עם מקום מאוד ספציפי בזיכרון הקולקטיבי. כולנו יודעים שהיה אותו ברמות, רובנו גם זוכרים שהוא שובר הקופות הגדול ביותר בתולדות הזמנים, חלקנו גם יודעים לומר שהיו שם אנשים בכחול. חוץ מזה, רבים מאיתנו לא זוכרים בדיוק מה היה שם. זאת, מלבד שורה אחת, שהצופה הישראלי הממוצע ככל הנראה הגיב אליה בזמנו בצחוק בלתי נשלט – ודי קשה להאשים אותו. באחד הרגעים האינטימיים ביותר בסרט, ג'ייק מחליט סוף-סוף להגיד לנייטירי שהוא מעוניין בה; נייטירי, מצדה, מזכירה לו שיש בשבט עוד נשים רבות ששווה לו לנסות איתן את מזלו. "יש לנו המון נשים טובות", היא אומרת לו, והיא אף מרימה לאחת מהן: "נינט היא הזמרת הכי טובה". האם ג'יימס קמרון בחר לעשות מחווה לזוכת "כוכב נולד" הראשונה? אלוהים יודע. אבל לא יכולתי לפספס את ההזדמנות, והייתי חייב לקבל תגובה מנייטירי בעצמה.
כישראלי, יש שאלה אחת שיהיה בלתי נסלח מצדי לא לשאול אותך.
סלדנה נאנחת בדאגה.
ב-2009 הייתה לך שורה ב"אווטאר": "נינט היא הזמרת הכי טובה". עכשיו, אצלנו בישראל יש זמרת אדירה בפני עצמה, ושמה הוא באמת נינט. נינט טייב. שמעת עליה? היא מאוד חזקה בלוס אנג'לס לאחרונה.
וורת'ינגטון: "זה אדיר".
סלדנה: "לא! אבל אני אחפש אותה בספוטיפיי ממש עכשיו, ואני איידע אתכם אם נינט היא אכן הזמרת הטובה ביותר. אני די בטוחה שזה באמת המצב".
רוצה להעביר לה מסר?
סלדנה: "צ'או נינט, מדברת זואי, הרגע שמעתי עליך ואני עומדת לחקור עליך, כי אני אוהבת מאוד מוזיקה מרחבי העולם, ואני מתה כבר לשמוע את המוזיקה שלך!"