זוזו הצדה דייב שאפל וג'יי-קיי רולינג, הרפובליקנים האמריקאים מצאו סמל תרבותי חדש (או אולי בעצם שניים) למלחמה שלהם בפרוגרסיביות - השדיים של סידני סוויני.
בתחילת מרץ זכתה השחקנית בת ה-26, שמאחוריה כבר רזומה נכבד הכולל סדרות להיט כמו "אופוריה", "הלוטוס הלבן" ושובר הקופות הקולנועי הטרי "רק לא אתה", באחד התפקידים הנחשקים בהוליווד – המנחה של "סאטרדיי נייט לייב", מה שכולל שבוע אינטנסיבי של כתיבת מערכונים וחזרות מתישות ומסתיים בתוכנית שמצולמת ומשודרת בשידור חי. מונולוג הפתיחה שלה והמערכונים עצמם היו מלאים בהתייחסויות לחזה הטבעי והגדול שלה, אבל לא העיסוק בחזה שלה בתוכנית עצמה הוא שהלהיב את הימין האמריקאי אונליין, אלא עצם הופעתה על מסכי הטלוויזיה – כמעין אשרור לכך שתרבות ה-woke נכשלה כי בלונדינית רזה עם חזה גדול מצליחה כרגע.
"תרבות ה-woke מתה", ספד החוקר הפוליטי השמרני ריצ'רד הנניה ברשת החברתית X (טוויטר) מעל גיף של סוויני נפרדת מהקהל בתום הפרק בהנחייתה. לאחר שקיבל תגובות רבות שאפשר לסכם כהרמת גבה קולקטיבית, הוא החליט להבהיר: "זה שסידני סוויני נמצאת בכל מקום מראה לנו שאתם יכולים לתת לנו את כל המחקרים על שומן ובאדי פוזיטיביטי, אבל החברה תמיד תחזור לאהוב בלונדיניות עם ציצים. כמו קומוניזם, אתם יכולים לדכא את הטבע האנושי, אבל הם לא ינצחו כי הוא תמיד חוזר". טעות הדקדוק במקור.
יכול להיות שהנניה פספס את הפעם האחרונה שהשם של סוויני הפך לטרנדינג באותה רשת חברתית, שסותרת לחלוטין את בסיס הטענה שלו (שהתפתחה מציוץ למאמר בבלוג) – שכל הגברים נמשכים לאותו הדבר. ב-2021 ביקש צייצן רנדומלי לשכנע את הקהל שלו בתיאוריה – סידני סוויני מכוערת ו"נראית כמו חבובה". הציוץ התפשט כאש בשדה טרולים, עד שסוויני עצמה עלתה ללייב באינסטגרם בוכה ומבקשת להראות את ההשפעות שיש למילים על חייהם של אנשים אמיתיים.
בין שהופכים את החזה שלה לסמל רפובליקני או קוראים לה מכוערת, נראה שהדיון בגוף של סוויני רק מחזק טענות פרוגרסיביות על כך שגוף האישה הוא תמיד כלי פוליטי ונושא למבט ודיון גבריים. לסוויני עצמה לא היה הרבה מה לומר בנושא הדיון הפוליטי סביב שדיה. "ראיתי את זה, ואני פשוט לא מרשה לעצמי להגיב", היא אמרה השבוע בריאיון למגזין וראייטי לכבוד צאתו של סרט האימה החדש שלה, "טהורה". "אני לא יודעת איך להסביר את זה כי אני עדיין מנסה להבין את זה בעצמי. אנשים מרגישים בנוח לדבר עליי באיזו דרך שהם רוצים, הם מאמינים שחתמתי ויתור על החיים שלי, שאני לא אנושית יותר כי אני שחקנית. זאת מערכת יחסים משונה", והוסיפה כי עדיין מאשימים אותה שהיא לא יודעת לשחק, "לכו תראו את 'אופוריה', 'הלוטוס הלבן', 'סיפורה של שפחה', 'חפצים חדים'. אבל בסדר, אני אמשיך לנסות להוכיח את עצמי".
עד היום סוויני בוחרת שלא להרחיב לגבי הפוליטיקה המשפחתית והאישית שלה – אולי מתוך רצון לשמור על המעמד הנחשק שלה כאיט-גירל ההוליוודית הנוכחית ולפנות לקהל רחב ככל האפשר
התוכנית לכיבוש הוליווד
סוויני נולדה למשפחה דתית קתולית בעיר ספוקיין שבמדינת וושינגטון בסוף שנות ה-90, אבל את רוב ילדותה בילתה באיידהו, בבית באזור כפרי ששכן לצד אגם. בגיל 11 היא הציגה להורים שלה תוכנית חומש עסקית שמפרטת כיצד היא עומדת לכבוש את הוליווד. במונולוג הפתיחה שלה ב-SNL היא הראתה גרסה פרודית של אותה מצגת, והוסיפה שתוכנית ב' הייתה "להראות את הציצים". ההורים השתכנעו, והיא החלה להיבחן ולקבל תפקידים קטנים בפרסומות מקומיות, לפני שהמשפחה החליטה לעבור להוליווד ולממש את חלומה של סוויני, כשהייתה בת 14 בלבד.
"תמיד חלמתי לעבוד כשחקנית, ובגלל שאני עדיין עובדת בתחום אז אני חיה את החלום שלי", אומרת סוויני השבוע בשיחה בלעדית עם mako. "כבר בגיל 10 ידעתי שאני רוצה לגלם דמויות, אז אני בת מזל. יוצא לי להיות על סטים ולעבוד על פרויקטים שיש לי תשוקה אליהם".
היה רגע בילדות שלך שבו הבנת שאת רוצה להיות שחקנית?
"זאת הייתה הרגשה כללית. היו לי חברים דמיוניים ובניתי לי עולם דמיוני שלם. הייתי יצירתית מאוד ותמיד העמדתי פנים שאני מגלמת דמויות בסרטים. לא ראיתי את עצמי מתבגרת וצריכה להיות משהו אחד כל החיים. לא יכולתי לדמיין מצב שבו אהיה רק אישיות אחת לנצח. כשהבנתי שאני יכולה להיות כל כך הרבה אנשים שונים וללמוד כל כך הרבה על העולם ועל אנשים דרך דמויות, זה היה רגע מרגש מאוד".
על הדיון התמוה בחזה שלה כסמל למות הפרוגרסיביות אולי אין לה הרבה מה לומר, אבל סוויני בהחלט מרגישה חופשייה לדבר על כל מה שקשור לגוף שלה ולדימוי העצמי שלה, ובראיונות עבר הסבירה איך הגיעה למקום שמאפשר לה להרגיש בנוח לדקלם בדיחות על חשבון החזה שלה בשידור חי.
"כשהייתי צעירה נהגתי להסתיר את החזה שלי בבגדים רחבים", אמרה בריאיון למגזין גלאמור בדצמבר 2023. "הרגשתי כל כך לא בנוח לגביו ותמיד אמרתי שכשאהיה בת 18 אעשה הקטנת חזה. אמא שלי אמרה לי שאני אתחרט על זה, ואני כל כך שמחה שלא עשיתי. אני אוהבת אותם, הם החברים הכי טובים שלי. אני רוצה להראות לנערות שזה מדהים ויפה ומעצים שיש לנו את הגוף שיש לנו. תמיד שואלים אותי, 'את פמיניסטית?' והתשובה היא שאני חושבת שזה מעצים לחבק את הגוף שיש לי. זה סקסי וחזק ואין בזה שום דבר פסול".
עם זאת, היא מבינה שהגוף שלה הוא מצע פורה להנחות יסוד, אם בדיון על אידיאל היופי או על יכולות המשחק שלה. "כשהייתי בתיכון אימצתי פרסונה מוזרה [...]", אמרה בריאיון למגזין הגברים GQ ב-2022, "שיחקתי כל ספורט אפשרי והייתי מוצלחת בלימודים כדי להראות לאנשים שהגוף שלי לא מגדיר את מי שאני. כיום אני עדיין צריכה לעשות את זה, פשוט בסקאלה גלובלית".
אם בתיכון היא הצטרפה למועדוני מתמטיקה ורובוטיקה וסיימה את הלימודים בהצטיינות בתור נושאת הנאום בטקס הסיום כדי לנפץ סטיגמות שקשורות בגוף שלה, בהוליווד סוויני קופצת מתפקיד לתפקיד ומראה ורסטיליות מרשימה כדי להילחם בטענה שהיא "לא יודעת לשחק".
"תמיד אמרתי שכשאהיה בת 18 אעשה הקטנת חזה. אמא שלי אמרה לי שאתחרט על זה, ואני כל כך שמחה שלא עשיתי. הם החברים הכי טובים שלי", אמרה סוויני בריאיון בדצמבר 2023
בתחילת דרכה זכתה סוויני בליהוקים לתפקידים שהיו אולי קטנטנים, אבל בסדרות בעלות פרופיל גבוה – "90210", "גיבורים", "מחשבות פליליות", "שקרניות קטנות" ואפילו "האנטומיה של גריי". ב-2018 קיבלה תפקיד קבוע ומשמעותי יותר ב"הכל על הפנים!", סדרת הניינטיז של נטפליקס, ולאחר מכן הגיע התפקיד של עדן ב"סיפורה של שפחה", מה שאפשר להגדיר כתפקיד הפריצה שלה. משם הקצב כבר הפך מסחרר והפרויקטים נהיו משמעותיים יותר. היא הופיעה ב"היו זמנים בהוליווד" של קוונטין טרנטינו, כיכבה לצד איימי אדמס ב"חפצים חדים" של HBO ומשם המשיכה לתפקידים שהזניקו את הקריירה והפרסום הגלובלי – קאסי ב"אופוריה" ואוליביה ב"הלוטוס הלבן". בשנתיים האחרונות קטפה את התפקיד הראשי בסרט הטלוויזיה "ריאליטי" של HBO, הפיקה וכיכבה בקומדיה הרומנטית "רק לא אתה" וגם השתתפה באסון ששמו "מאדאם ווב", שאפילו הכישלון שלו בקופות ובביקורות לא הצליח להאט את העלייה המטאורית שלה.
ומה הלאה? מוקדם יותר החודש אישרה סוויני שתחזור לגלם את קאסי בעונה השלישית של "אופוריה". נוסף על זה היא תככב במותחן Echo Valley לצדה של ג'וליאן מור ובסרטו הבא של רון הווארד, Eden, שצפוי להגיע לבתי הקולנוע בהמשך השנה. הסרט, שמבוסס על אירועים אמיתיים, מתמקד בקבוצת אנשים שנוטשת את הציוויליזציה כדי לנסוע לאיי גלאפגוס ולמצוא שם את משמעות החיים. "זה סרט מרגש, מרתק, וכל החוויה פשוט מטורפת", אמרה ל-mako השבוע.
חיבה משפחתית לסרטי אימה
עם שתי מועמדויות לפרס האמי על ההופעות שלה ב"הלוטוס הלבן" וב"אופוריה" – באחרונה היא גם אחראית על הסצנה בשירותים שהפכה לוויראלית והמדוברת ביותר של העונה השנייה והצליחה להאפיל אפילו על זנדאיה – סוויני עדיין ממשיכה לנסות להוכיח את עצמה. בימים אלה היא עושה את זה גם בתור מפיקה. היא חולקת את חברת ההפקה "פיפטי-פיפטי" עם בן זוגה ג'ונתן דבינו, איש עסקים משיקגו שמבוגר ממנה ב-13 שנים. יחד הם אחראים להצלחה המסחרית של "רק לא אתה", ועכשיו מקווים להרחיב את היריעה ב"טהורה".
"אני מעריצה ענקית של ז'אנר האימה – אז נמשכתי לסיפור גם בגלל זה. יש הרבה תמות ומסרים בסרט שקהלים שונים ייצאו איתם ויתחברו אליהם"
"כאישה, אני מרגישה שאני חייבת ליצור הזדמנויות לעצמי, לבנות וליצור את הפרויקטים שאני רוצה שיהיה לי בהם חלק", הסבירה השבוע ל"וראייטי" את הבחירה לעבור לצד השני של העדשה. "אני משתמשת במוח שלי ובמה שאני לומדת בכל יום בתעשייה הזאת בתור כוח. ידע הוא הכל. אני ממש נהנית להיות בחדר עם גברים בחליפות ולהשאיר אותם בהלם".
את ההזדמנות של "טהורה" היא חד-משמעית יצרה עבור עצמה. סוויני ניגשה לאודישן לסרט האימה לפני עשור. התסריט עסק בנערה צעירה בפנימייה באירלנד, שמבינה לאט-לאט שכל הסובבים אותה מתעניינים רק בגופה. הפרויקט נגנז, אבל סוויני – שירשה את החיבה לז'אנר האימה מאביה – לא הצליחה להוציא אותו מהראש. עשור לאחר מכן קנתה את התסריט מאנדרו לובל, שכרה את הבמאי מייקל מוהאן, שאיתו עבדה על שני פרויקטים, ומנהל הפקה מ"אופוריה", והוא הפך לסרט הראשון בהפקתה (הוא צולם לפני "רק לא אתה").
"אהבתי את המסע המטורף שהדמות עוברת, את הטוויסטים הבלתי צפויים ואת האתגרים שהיא כאדם ואני כשחקנית נצטרך להתמודד איתם", מסבירה סוויני את ההחלטה לחזור לאותו תסריט בשיחה עם mako. "אני גם מעריצה ענקית של ז'אנר האימה – אז נמשכתי לסיפור גם בגלל זה. יש הרבה תמות ומסרים בסרט שקהלים שונים יצאו איתם ויתחברו אליהם". התסריט עבר התאמה לגילה הנוכחי של סוויני, ובמקום תלמידה באירלנד היא מגלמת נזירה באיטליה. הביקורות המוקדמות מעורבות, אבל גם מי שפחות אהבו את הסרט מסכימים על דבר אחד – סוויני מדהימה בו.
בין שהופכים את החזה שלה לסמל רפובליקני או קוראים לה מכוערת, הדיון בגוף של סוויני רק מחזק טענות פרוגרסיביות, שגוף האישה הוא תמיד כלי פוליטי ונושא למבט ודיון גבריים
סצנת הסיום של "טהורה" צפויה – וכבר התחילה – לעורר לא מעט עניין ודיון, עם השוואות מסקרנות ל"תינוקה של רוזמרי". אף שזו סצנה לא קלה לצפייה, סוויני מספרת שמהצד שלה כשחקנית – זה דווקא היה קל. "נכנסנו לזה בכל הכוח. לא אמרנו או עשינו משהו מיוחד, פשוט נכנסנו לזה חזק. התוצאה שאתם רואים בסרט היא הטייק הראשון שצילמנו". כשמחברים את התשוקה שלה לז'אנר עם הטעם המשובח שלה בבמאי אימה, אי אפשר שלא לפתח חשק לעתיד שמלא בעוד הופעות מהסוג הזה. "ג'ורדן פיל וארי אסטר הם לגמרי השניים המועדפים עליי", היא אומרת כשהיא נשאלת עם אילו במאים מהז'אנר היא מצפה לעבוד.
סוויני גם לא שוללת סרט המשך ל"רק לא אתה", אף שגם ההצלחה שלו לוותה בתשומת לב שלילית. הכימיה הניכרת בינה לבין גלן פאוול על המסך ועל השטיח האדום באירועי קידום הסרט הובילו לרחשים ושמועות על רומן בין השניים – למרות שסוויני נמצאת בזוגיות כבר שש שנים עם דבינו ואף מאורסת לו.
"אף פעם לא שיתפתי הרבה על מערכת היחסים שלי, התקשורת אוהבת ליצור דרמה", אמרה סוויני בריאיון ההוא ב"גלאמור" כשניסתה להסביר את הפיקסציה לאפשרות של רומן בינה לבין פאוול על הסט. "אני בזוגיות יציבה הרבה זמן, שזה לא נורמלי בתעשייה הזאת ולא נורמלי לגיל שלי, ושמתי לב שהרעיון של סלבריטאות זה שאנשים אוהבים לבנות אותך ואז להרוס אותך. כולם תמיד סקרנים לגבי הזוגיות שלי, אבל אני חושבת שחשוב לשמור משהו לעצמי. בנושאים אחרים אני פתוחה מאוד. אני מדברת כל כך הרבה ולפעמים זה מכניס אותי לצרות, אז אני מנסה לשמור משהו לעצמי".
"תמיד העמדתי פנים שאני מגלמת דמויות בסרטים. לא ראיתי את עצמי מתבגרת וצריכה להיות משהו אחד כל החיים. לא יכולתי לדמיין מצב שבו אהיה רק אישיות אחת לנצח"
לא הזמן לפוליטיקה
במציאות סוויני פתוחה פחות ממה שהיא טוענת. היא לא מביעה עמדות פוליטיות, למשל, למרות הנטייה של הדור שלה לחלוק אותן בנדיבות. היא אמרה בעבר שזה בגלל שהיא "לא למדה פוליטיקה" באוניברסיטה ושהיא "לא אוהבת לדבר על פוליטיקה", אבל גם הדגישה שהיא תומכת בזכותן של נשים להפלה כשנשאלה על כך ישירות.
הדיון על העמדות הפוליטיות שלה הפך בוער במיוחד ב-2022, לאחר שהיא ואחיה הקטן טרנט העלו לאינסטגרם תמונות מחגיגות יום ההולדת ה-60 של אמה. באחת התמונות שסוויני העלתה נראה אדם בחולצה של Blue Lives Matter – תנועה שתומכת בשוטרים וצצה כתנועת נגד למחאת Black Lives Matter. בתמונה שאחיה העלה מופיעים אורחים במסיבה בכובעים אדומים שנראים בדיוק כמו כובעי Make America Great Again של תומכי טראמפ. בדיעבד התברר שעל הכובעים כתוב Make 60 Great Again, אבל זה לא מנע את השמועות שסוויני היא תומכת טראמפ בארון, או לכל הפחות עושה מאמצים עילאיים כדי להסוות את העובדה שהמשפחה שלה רפובליקנית – מה שמשך אליה ביקורת משני צדי המתרס הפוליטי.
כשפרצה הסערה צייצה הכוכבת בתגובה: "חבר'ה, זה משוגע. חגיגת יום הולדת 60 של אמא שלי הפכה להצהרה פוליטית אבסורדית, וזאת לא הייתה הכוונה. בבקשה תפסיקו להניח הנחות". אחד העוקבים שלה ענה לה עם תמונה של אחיה אוחז תינוק שלובש אוברול אדום עם כיתוב ה-MAGA הטראמפי. שנה לאחר מכן, בריאיון שער ל"וראייטי", היא דיברה שוב על הנושא. "היו כל כך הרבה פרשנויות לא נכונות", אמרה, "האנשים בתמונות הם בכלל לא המשפחה שלי. האנשים שהביאו את הדברים שאנשים התעצבנו עליהם הם חברים של אמא שלי מאל-איי שיש להם ילדים שצועדים במצעד הגאווה, והם חשבו שזה יהיה מצחיק ללבוש את זה כי הם באים לאיידהו". עד היום סוויני בוחרת שלא להרחיב על הפוליטיקה המשפחתית והאישית שלה – אולי מתוך רצון לשמור על המעמד הנחשק שלה כאיט-גירל ההוליוודית הנוכחית ולפנות לקהל רחב ככל האפשר. בינתיים היא מרוויחה לא רע מהעמימות הזאת ומההתכתשויות הפוליטיות אונליין, וכל מחנה פוליטי מנסה נואשות לנכס אותה – ולעתים רק את איברי הגוף שלה – לעצמו.
סרטה החדש של סידני סוויני, "טהורה", עכשיו בבתי הקולנוע ברחבי הארץ.