בעוד ימים ספורים תצא לדרך רשמית עונת שוברי הקופות של הוליווד, שמתחילה באופן מסורתי בסוף השבוע שבו מציינת ארה"ב את הממוריאל דיי. ולכולם ברור מהו ההימור הגדול הראשון של קיץ 2024: הפריקוול "פיוריוסה: סאגת מקס הזועם", סרטו החדש של הבמאי האוסטרלי פורץ הדרך ג'ורג' מילר.
45 שנים חלפו מאז סרט הפעולה הפוסט-אפוקליפטי "מקס הזועם" שהכיר לעולם שחקן עולה בשם מל גיבסון, במה שהפך ללהיט קופתי בלתי צפוי, עם הכנסות של 100 מיליון דולר מול תקציב זעום יחסית של כ-400 אלף דולר - ולתחילתו של זיכיון קולנועי מצליח. אחרי שני סרטי המשך שיצאו במהלך שנות ה-80, לפני תשע שנים עלה "מקס הזועם: כביש הזעם" שלא רק התקבל באהדה על ידי צופים ומבקרים והכניס 378 מיליון דולרים בקופות, אלא גם קטף שישה אוסקרים בקטגוריות הטכניות ואף היה מועמד עבור הסרט הטוב ביותר.
לצד סרט המשך אחר שנמצא עדיין בפיתוח, בסוף השבוע עולה לאקרנים סרט פריקוול חדש סביב דמות הגיבורה מהסרט האחרון, שאותה גילמה אז שרליז ת'רון. פיוריוסה, שלנעליה הפעם בגרסה הצעירה נכנסת השחקנית אניה טיילור-ג'וי ("גמביט המלכה"), היא לוחמת מורדת תחת השליט האכזר המכונה אימורטן ג'ו - המנהיג מהמצודה שלו את צבא בני המלחמה בעולם דיסטופי של שממה מדברית. עלילת הסרט החדש חוזרת לנסיבות שהפכו את פיוריוסה למי שהיא, לאחר שנחטפה בתור ילדה על ידי דמנטוס (כריס המסוורת', "ת'ור"), יריבו המופרע של אימורטן ג'ו העומד בראש חבורת אופנוענים פראיים.
"החזון המקורי של 'מקס הזועם' היה סרט אקשן שפשוט ידבר בשפה ויזואלית ופחות מלל, אבל היה מסובך לקבל אישורים ותקצוב לצלם סצנות מרדף ופעולה ברחובות מלבורן או סידני. לכן העברנו את ההפקה אל מחוץ לעיר והעלילה הפכה לדיסטופית, כך שבדיעבד אילוצים לוגיסטיים היו המזל הגדול של הקריירה שלי", סיפר מילר בן ה-79 במהלך פאנל בכנס סינמה-קון בלאס וגאס בחודש שעבר, "חשבתי שהתחלתי מאוחר מדי כדי להצליח בקולנוע. סיימתי לימודי רפואה והייתי בסוף שנת ההתמחות הראשונה שלי כשהתחלתי לעשות סרטים קצרים ניסיוניים, זה תמיד סיקרן אותי. ואפילו כש'מקס הזועם' כבר הוכתר להצלחה ענקית, לקח לי זמן להרגיש קולנוען מן המניין".
לדבריו של מילר, שחתום גם על סרטים כמו "המכשפות מאיסטוויק" ו"בייב", הרעיון לסרט סביב פיוריוסה נולד כבר בעשיית הסרט מ-2015: "כשעבדנו על הדמויות והסיפור לקראת הסרט הקודם, היינו זקוקים לקונטקסט שייתן לנו מושג לגבי מי הן הדמויות, הרקע שלהן, כלי הרכב והאביזרים, כל דבר קטן. אז יחד עם שותפי לכתיבת התסריט כתבנו נובלה על פיוריוסה בגיל 15-16, והחיים שהיו לה לפני הרגע שבו הצופים מתוודעים אליה. זה נועד במקור רק לשמש את הצוות והשחקנים, אבל אחרי שהסרט הצליח חשבתי לעצמי שיש לי ביד בסיס לסרט נוסף בפני עצמו, עשיר ושונה, כי אתה לא רוצה לחזור על משהו שכבר עשית".
על סוד ההצלחה של סדרת הסרטים אמר מילר כי "המפיק ביירון קנדי ואני היינו חסרי ניסיון ולא ידענו למה לצפות, עד שהבנו שכל תרבות לקחה את זה להקשר שלה. היפנים הרגישו שהגיבור הוא סמוראי על גלגלים, בסקנדינביה ראו את מקס בתור גרסה אוסטרלית של ויקינג, וכמובן שהאמריקאים לקחו את זה למקום של מערבונים. מקס הפך לדמות גיבור-מיתוס, ומשם יכולתי להרחיב את היקום שלו והמציאות הקיצונית שבה הוא נאבק לשרוד. משם גם הדרך לסיפור אודות פיוריוסה, שמוצאת עצמה בסיטואציה בלתי אפשרית שאין לה אלא להילחם על קיומה ולגלות מי היא מגיל צעיר. ומבחינת יצירה, זוהי בעצם המהות של דרמה. אניה התאימה לדמות כי יש בה המון מסתורין, היא רגילה לחינוך ומשמעת, למדה בלט בתור נערה ומצד שני רכבה על אופנועים. זיהיתי בה הרבה מן המשותף עם הדמות".
"פיוריוסה: סאגת מקס הזועם", שנעשה בתקציב של 168 מיליון דולרים וצולם כבר בקיץ 2022 באוסטרליה, זהה ויזואלית כמעט לגמרי לסרט מ-2015, אף כי מדובר בעלילה מקדימה. ההשקעה הרבה של אולפני האחים וורנר בעשיית הסרט נובעת בין היתר מכך שמדובר בהזדמנות למקד את סדרת הסרטים באישה, מה שעשוי למשוך יותר קהל נשי ממה שנהוג לצפות לו בז'אנר האקשן. אחרי הכל, בוורנר גם חתומים על "וונדר וומן" שהיה נקודת מפנה והישג קופתי חסר תקדים לסרט אקשן שמובילה שחקנית, גל גדות.
התור של ת'ור
"הסרט מגולל את מחויבותה הבלתי פוסקת של אישה אחת למצוא תקווה, במיוחד כשנראה שהכל פועלה לרעתה", אמרה טיילור-ג'וי כאשר הצטרפה למילר על במת הכנס בווגאס, "זה היה כבוד לגלם דמות שהתאהבתי בה, הודות לאופן שבו שרליז גילמה אותה, ולא דמיינתי שאקבל לידיי את הזדמנות הזאת. לעבוד עם ג'ורג' זה כמו לימודים באוניברסיטה, לכל סיבה יש סיבה וקיימנו דיונים ושיחות כל הזמן. זעם נשי הוא משהו שלרוב לא מטופל כראוי על המסך, קראתי הרבה תסריטים עם נשים שהוצגו בצורה מכפירה ולא אמינה. אנחנו בנות אדם, רגישות, כועסות ותמיד בפעולה, בטח עם הדמות שאני מגלמת - וזה משהו שהיה לי חשוב שנעביר בצורה נכונה. הקו המנחה היה שבמצב של להיות או לחדול, אדם מגלה למה הוא באמת מסוגל. פיוריוסה היא טיפוס שלומד הכל פעם אחת וזה מספיק, אין סיבוב שני. היא לומדת לקח, רוכשת מיומנת ומבינה כיצד עליה לנהוג מעתה. היא נושאת עמה מטען ענק של כאב, ואת זה היא מתעלת למטרה שהיא מתחילה לראות לנגד עיניה. משם היא מתעצמת".
יחד עם טיילור-ג'וי, הליהוק של המסוורת' מוכיח את עצמו כאחד המרכיבים הבולטים בסרט - ומיד לאחר הקרנת הבכורה של הסרט בשבוע שעבר בפסטיבל קאן, מבקרים רבים שיבחו את הופעתו והכתירו אותה למצטיינת ביותר בקריירה של כוכב מארוול שמוכר בזכות תפקידו של ת'ור. המסוורת' האוסטרלי (שאשתו, השחקנית הספרדייה אלזה פטאקי, מופיעה בסרט בתפקיד קטן בדקות הראשונות) אמר בווגאס כי בעודו ילד נהג לצפות בסרטי "מקס הזועם" פעמים רבות עם אביו, וכי מילר היה בגדר אליל מבחינתו.
"אבי ואני היינו משוחחים רבות על סצנות האופנועים, כך שעבורי זוהי התגשמות חלום", שיתף המסוורת' על הבמה והרחיב על דמות הנבל המופרע בגילומו, "מעולם לא הייתי על סט צילומים שהרגיש כה מאיים ורועש, והכל מתחיל בתסריט. קיבלתי לידיי דמות של אדם מעוות ונבזי עם חוש הומור חולני, והרעיון היה לשלב קסם אישי ושנינות שתרגיש ספונטנית בכל מובן - איך שהוא זז, איך שהוא מדבר - ועל הדרך לסחוף את הצופים ולשכנע אותם שהוא יודע הכי טוב מהן הצרות שלהם וכיצד הוא יפתור אותן. יש לו את כל התשובות".
למרות שהעריץ את מילר מגיל צעיר, המסוורת' סיפר במהלך קידום הסרט כי הוא קיווה לעבוד איתו ספציפית אחרי שצפה ב"מקס הזועם: כביש הזעם", בזמן ששהה בלונדון לטובת צילומי סרט. "צלצלתי לסוכן שלי ואמרתי לו שזה הסרט הכי טוב שצפיתי בו מזה שנים, ושאני מוכרח לעבור עם ג'ורג'", נזכר השחקן, "זו הייתה הפעם הראשונה מאז שהתחלתי במקצוע שלגמרי נטמעתי בסרט ושכחתי מכל מה שכרוך בעשייה. האמת העצובה היא שברגע שאתה בתעשייה אתה נחשף לכל הסודות והתעלולים, אבל באותו סרט נשביתי בחוויה. עברו כמה שנים עד ההצעה לסרט החדש, אבל אני מאמין ששלחתי אז מסר לשמיים. ג'ורג' מביא עמו חסד וענווה לכל מקום שאליו הוא מגיע, לכל אדם יש ערך וקול, כל אחד חשוב בדרכו וניתנת לו הבמה להציע רעיון יצירתי משלו. לרוב אנשים בעמדת המנהיג הם די דומיננטים ומאיימים עם הכוח שיש להם, אבל הוא ההפך הגמור, מעודד שיתוף פעולה, פתיחות וטוב לב".
המסוורת' גם הסביר שהרבה בחירות אומנותיות במהלך עשיית הסרט היו מפתיעות, ושהוא לוקח כיוון שונה מאשר זה של "מקס הזועם: כביש הזעם". "הסרט ההוא היה בעצם מרדף רכבים אחד ארוך, אומנם עם המון נשמה ועומק, אבל הכל כחלק מתרחיש בריחה אחד, בעוד שהסרט שלנו נפרש על פני 15 שנים בערך", אמר המסוורת', "יש הרבה יותר דיאלוגים, סגנון מאוד שייקספירי ונאומים שהייתי צריך לשנן ולבנות אותם בסצנות. ג'ורג' הסביר לי שאי אפשר לעשות את אותו הסרט פעם נוספת, כך שלא משנה כמה טוב היה הקודם, הקהל מצפה לקבל משהו אחר בכל פעם מחדש, וזה בהחלט מגיע לו. הסרט החדש הוא דרך יצירתית נוספת להכיל את היקום של 'מקס הזועם'".