בימים אלה מתקיים פסטיבל הסרטים הבין-לאומי בברלין, אחד מפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם. בין שלל הכוכבים שנוכחים בימים אלה בברלינהלה נמצא גם סטיבן ספילברג, שהגיע לפסטיבל לקבלת פרס מפעל חיים ולהקרנת רטרוספקטיבה מסרטיו. "זו נקודת ציון חשובה במיוחד בחיי", אמר הבמאי במסיבת עיתונאים. "זה כבוד גדול, וזה אומר שעשיתי משהו נכון לאורך השנים".
באירוע, דיבר ספילברג בין השאר על סרטו האחרון, "הפייבלמנים". הסרט מבוסס על ילדותו של ספילברג עצמו, ומתמקד בדמותו של סמי פייבלמן, יוצר קולנוע צעיר ושאפתן, וביחסיו עם משפחתו. "הפייבלמנים" נחשב לסרט האישי ביותר של הבמאי עד היום, והוא זכה לשבחים רבים - וגם מועמד כעת לשבעה פרסי אוסקר.
מה גרם לך לרצות לספר את הסיפור המשפחתי שלך?
"באמצע המגפה, כשהיה לי יותר זמן לעצמי ולמשפחה שלי, כל מה שיכולתי לעשות היה להיות עם הילדים ואשתי. זה נתן לי את הזמן לקחת נשימה עמוקה, והבנתי שאם יש סרט אחד שטרם עשיתי ועכשיו יש לי זמן לעשות, הוא זה. התשובה לשאלה הזו תמיד הייתה איתי - תמיד רציתי לספר את הסיפור של הוריי ואחיותיי, ולדבר על המאבק הזה בין אמנות ומשפחה. אני חושב שזה חזר בכל הסרטים שלי כמעט, שרבים מהם עוסקים במשפחה, אבל שום דבר לא היה כה ספציפי לחוויות שלי כמו 'הפייבלמנים'".
איך קיבלת את האומץ לעשות את הסרט הזה?
"לפני שאמא שלי נפטרה, היא תמיד שאלה אותי: 'מתי תספר את הסיפור שלנו? נתתי לך כל כך הרבה חומר, אז למה אתה לא מספר אותו?' כשפרצה מגפת הקורונה, התחלתי לחשוב על הזדקנות ועל המוות, והפחד מהמגפה נתן לי את האומץ לספר את הסיפור שלי".
"הפייבלמנים" הוא סרט משפחתי ואישי, אבל באותה מידה הוא מכתב אהבה לקולנוע; כאמור, הסרט עוסק בקולנוען שחולם בגדול. וגם כש"הפייבלמנים" עוסק באהבתו של הצעיר לאמנות השביעית, הוא שואב השראה מהחיים האמיתיים: אמנם רבות מהדמויות ב"הפייבלמנים" הן בדיוניות או מבוססות באופן רופף על המציאות, אבל בסרט מופיעה גם דמותו של ג'ון פורד - שנחשב לאחד מגדולי הבמאים בכל הזמנים והשפיע רבות על ספילברג עצמו.
למעשה, ספילברג התעניין בעשייתו של פורד עוד כשהיה ילד. במסיבת העיתונאים הוא סיפר: "כשהייתי בן 9, ההורים שלי הלכו לקולנוע והם אמרו שהסרט אלים מדי בשבילי ולא לקחו אותי. זה היה המערבון 'המחפשים' של ג'ון פורד. הם חזרו ולא הפסיקו לדבר על הסרט. יום למחרת לקחתי מטבעות מקופת החיסכון, הלכתי 3 קילומטרים לבדי כדי לצפות בו".
הילד שהשתוקק לראות את סרטו של ג'ון פורד גדל להיות בחור צעיר שפורד הדריך וחנך. "הפייבלמנים" נחתם בסצנה בה פורד, אותו מגלם הבמאי הענק דיוויד לינץ', נותן לסם פייבלמן הצעיר עצה במשרדו – תמיד לצלם את האופק מלמטה.
"ג'ון פורד היה אחד הבמאים הגדולים בהיסטוריה של הקולנוע, ותמיד הייתי מעריץ גדול שלו", סיפר ספילברג. "הסצנה ב'הפייבלמנים' היא מילה במילה מה שקרה לי, כי סיפרתי אותה לחברים שלי שוב ושוב לאורך השנים. זו הסצנה המדויקת ביותר בסרט. ג'ון היה כוח טבע ובמשך הרבה שנים פחדתי ממה שהוא אמר, הייתי נבוך מזה. אבל בסוף הבנתי שהוא נתן לי מתנה נפלאה. העצה שהוא נתן לי לא הייתה הגיונית מבחינתי באותו רגע, הייתי רק בן 16, אבל העצה הזו הייתה מתנה. אולי פורד עשה את זה בדרך קשוחה מאוד, אבל זה משהו שאני תמיד אהיה אסיר תודה עבורו".
מה אתה היית אומר לבמאים צעירים? איזו עצה היית נותן?
"העצה שאני בדרך כלל נותן היא לא על איך לצלם שוט מעניין, אלא על איך לזהות סיפור מעניין ואיך לספר סיפורים. יש כל כך הרבה הזדמנויות ללמוד מכל כך הרבה יוצרים שעובדים היום. אני בעצמי לומד מבמאים צעירים שעושים עבודה מדהימה, כמו האחים דניאלס שעשו עבודה מדהימה ב'הכל בכל מקום בבת אחת'. תמיד אמרתי שחייב להיות לך תסריט טוב. העצה שלי - אם אתה רוצה להיות במאי קולנוע, קודם כל תכתוב. אם אתה לא מרגיש שזו נקודת החוזקה שלך, תיצור קשר עם אדם שיודע לכתוב - כי הסיפור הוא מה שיביא את הקהל אליך, לא השוטים".
כולנו עדיין מתמוגגים מ"הפייבלמנים", אבל ספילברג עצמו כבר עסוק בפרויקט הבא שלו. בפסטיבל ברלין הכריז הבמאי כי הוא עובד על מיני-סדרה חדשה, שתעלה ב-HBO, ומבוססת על התסריט של סטנלי קובריק לסרט "נפוליאון" – שמעולם לא יצא לפועל.
קובריק תכנן לביים את הסרט לאחר ההצלחה של "אודיסאה בחלל: 2001"; הוא ערך מחקר מקיף על מנהיג המהפכה הצרפתית, תכנן לצלם ברחבי אירופה, והספיק לגייס כוכבי על לתפקידים הראשיים: מי שאמורים היו לשחק בסרט הם דיוויד המינגס, ג'ק ניקולסון ואודרי הפבורן. אבל בסופו של דבר, בשל עלויות הצילום של "מלחמה ושלום" ובשל הכישלון הקופתי של "Waterloo" - שניהם סרטיו של סרגיי בונדרצ'וק - נטש קובריק את העבודה על "נפוליאון". במקום זאת, הוא התמקד בעבודה על סרטו "בארי לינדון" שיצא ב-1975.
כעת, כאמור, סיפר ספילברג כי הוא מקים את התסריט של קובריק לתחייה. והוא לא לבד: על הסדרה המדוברת, בת שבעה פרקים, עובד ספילברג יחד עם לא אחרת מאשר כריסטיאן קובריק – אלמנתו של קובריק המנוח. "יחד עם מפיק הקולנוע יאן הרלן וכריסטיאן קובריק, אני עובד על הפקה גדולה עבור HBO שמבוססת על התסריט המקורי של סטנלי קובריק", אמר ספילברג במסיבת העיתונאים. "אנחנו עובדים על סדרה שתהיה מבוססת על 'נפוליאון'".