בינתחומיות היא המחר. היכולת לשלב בין שני תחומי ידע, שתי דיסציפלינות שונות וליצור דבר חדש - זה הכיוון שהעולם הולך אליו, בין אם מדובר במדעים מדויקים (כמו הנדסה ביו-רפואית, שילוב של הנדסה ורפואה) ובין אם במדעי הרוח. על החיבור הזה, בין אמנות לטכנולוגיה, מבוסס פרויקט בסיס גיקון ארט.
רגע לפני שאנחנו צוללים לעולם של המצאות כמו ה'בולשיט מייקר' (מכשיר שקובע כמה בולשיט מדבר הדובר שיושב מולו) - קצת רקע: פרויקט בסיס גיקון ארט מפגיש בין גיקים (כלומר, אנשים בעלי רקע טכנולוגי) לבין אמנים וסטודנטים מבית ספר בסיס לאמנות. יחד הם יחברו לצוותי עבודה ובמשך 36 שעות מרתוניות, עם מעט שעות שינה והרבה קפה, ייצרו פרויקט מאפס.
הרעיון כאן הוא לא ליצור סטארטאפים שישנו את פני האנושות, אלא רעיונות מגניבים וכיפיים שיוצאים מחוץ לקופסא. "טכנולוגיה היא לא פחות 'אמנותית' מאמנות", אומר צביקה קנטור, פסל ומרצה בבית ספר בסיס לאמנות. "גם באמנות וגם בטכנולוגיה יש אלמנט של ליצור יש מאין. אפשר לקרוא לזה פנטזיה. הולכים אל הלא ידוע, ובסוף איכשהו זה עובד".
הצוותים מתחילים להתחבר
השבוע התקיים מפגש ראשון בין הגיקים לאמנים בבית ספר בסיס לאמנות, שבו החלו להתחבר הצוותים והרעיונות אלה לאלה, וכמובן שלא פספסנו את ההזדמנות להגיע ולהתרשם. אחד המשתתפים במיזם הוא רוי בורקין, חייל משוחרר: "תמיד אהבתי גם את עולם הטכנולוגיה וגם את עולם היצירה, שהם קרובים מאוד ורחוקים מאוד אחד מהשני במקביל. גם התפקיד שלי בצבא שילב בין שני העולמות האלה".
מה הפרויקט שתעבוד עליו?
"תחילה עלה לי רעיון, בעקבות סצנה מהסרט 'מד מקס', לשלב בין מוזיקה לאמנות ויזואלית: ליצור מערכת אינטראקטיבית שמגיבה לתווים שמנגנים, כך שכל תו מפעיל משהו אחר, כמו רובוט שקופץ בחדר. בעצם, אדם מנגן ותוך כדי קורים מלא דברים בעקבות המנגינה, אמנות שנוצרת בעזרת צלילים. מאחר וזה הכנס הראשון שלי הצטרפתי הפעם לקבוצה קיימת - פרויקט שהוצע על ידי אפרת קליפשטיין, אמנית פעילה ומורה בבית הספר בסיס לאמנות. הרעיון הוא לייצר מכונה שמשמידה אמנות באופנים שונים ומגניבים, עם כל מיני כלי הרס שאפשר לבחור בלחיצת כפתור".
כשאני שואלת איך ישרוד את 36 השעות האינטנסיביות של העבודה על הפרויקט, הוא לא נראה מודאג: "נשמע לי כיף מאוד לבלות 36 שעות רצופות של עשייה. המחשבות נעלמות ואתה ממוקד מאוד; אני אוהב להתחיל משהו ולגלות פתאום שעברו 15 שעות. האנשים שבאים לכאן הם מלאי תשוקה לדבר, וזה מה שהופך את זה לכיף גדול. אני עדיין לא יודע איך זה ייראה, אבל אני בטוח שאיהנה".
בקצה החדר יושבת קבוצה של צעירים ששקועים בשיחה נלהבת. מתברר שהם סטודנטים שעובדים יחד על מכונת רוב גולדברג - מערכת מסובכת שמורכבת מחלקים רבים בתהליך של צעד אחרי צעד, בתגובת שרשרת. אביב שריף, סטודנט לפסיכולוגיה, מסביר: "אנחנו בונים מכונה כזו שכוללת רכיב חברתי, ולא רק גולות או אבני דומינו שמפילות דברים. זה יכול להיות 'היי-פייב' בין שני אנשים, ריקוד, שירה משותפת או תנועה מתואמת, בינתיים אנחנו עדיין בשלב הרעיוני".
פרויקט נוסף ומגניב במיוחד בהתהוות, הוא זה של קרן אוקמן, כתבת טכנית במקצועה. "אנחנו רוצים לבנות ספר קסמים מטורף ואינטראקטיבי, שמשלב בין ימי הביניים וטכנולוגיה מודרנית. זה אמור להיות ספר גדול שייפתח מעצמו, למשל כשיאמרו מולו מילות קסם או כשיעשו תנועה כלשהי. החוויה תהיה אישית ומגניבה, ותזכיר, אולי, את הארי פוטר. למשל, יהיה עשן שיוצא מהספר".
הדפסת תלת מימד מעמילן תירס
אחד הדברים הבולטים במפגש הוא המגוון של האנשים והתחומים שמהם הם מגיעים. למשל ארז סיימון, שמגיע מהתחום של עיצוב תעשייתי וטכנולוגיה ופגש כאן חבר טוב שהוא מומחה בטקסטיל. "חשבנו ממש עכשיו על רעיון: אנחנו רוצים להשתמש בטכנולוגיה של זיהוי רגשות לפי מדדים ביומטריים, כמו דופק ומוליכות עור, לאמנות. קיימים היום אלגוריתמים שמפרשים נתונים מספריים לכדי רגשות ומבינים מתי אדם עצבני, שמח, עצוב וכו', ומכך אנחנו רוצים לייצר תוצר טקסטיל, תוך שימוש במכונת תפירה תעשייתית, הזרקת צבעים ובדים שונים. האדם יעבור חוויה רגשית כלשהי דרך מציאות מדומה, והתוצר יהיה בבואה של מה שהוא מרגיש בעקבות זאת".
במהלך המרתון, ייעשה שימוש נרחב במדפסות תלת מימד. אסף פרץ מחברת TechFactoryPlus עתיד להגיע עם מדפסות של החברה, כדי לעזור לצוותים להוציא מודלים של הפרויקטים. "המדפסות עובדות במשך כל שעות המרתון ללא הפסקה, כשהדפסה ממוצעת אורכת 3-5 שעות. מה שיפה בזה הוא שלא צריך שום דבר כמעט - מעצבים מודל במחשב, שולחים למדפסת ואחרי כמה שעות כבר מחזיקים באובייקט התלת מימדי. הפעם, בנוסף למדפסות הרגילות שמשתמשות בעמילן תירס, אנחנו מביאים מדפסת שנחתה בדיוק היום בארץ, שמשתמשת בחימר".
המרתון יתקיים בסוף השבוע ה-24-25 בפברואר; בשעה 14:00 תסתיים העבודה, ובשעה 15:00 המייצגים יוצגו לקהל הרחב בבסיס לאמנות בהרצליה, הכניסה חופשית.