לפני יותר ממאה שנה חברי תנועת האמנים "הזצסיון הווינאי" חקקה בתודעה הציבורית את המשפט "לכל עידן האמנות שלו, ולאמנות את חירותה". כעת, מצאה בירת אוסטריה דרך חדשה ליישם את השאיפה לביטוי אמנותי בלתי מצונזר: אונליפאנס, הפלטפורמה למבוגרים בלבד. אונליפאנס, עבור מי שפספס את התופעה החברתית המטלטלת, נוסדה בשנת 2016 כדי להוות פלטפורמה מתירנית והוגנת יותר עבור יוצרי רשת מכל הסוגים - כלומר כדי לאפשר ליוצרי תוכן פורנוגרפי לקבל תשלום עבור התוכן שלהם. אם כי לאורך השנה האחרונה הפלטפורמה הפכה לשנויה במחלוקת ואף הודיעה שתפסיק לאפשר העלאת תוכן מיני.
עד שגם אונליפאנס תצנזר תוכן משתמשים, מועצת התיירות של וינה פתחה חשבון באפליקציה, שהיא כרגע הרשת החברתית היחידה שמאפשרת לפרסם ייצוגים של גוף עירום. החשבון החדש הוא חלק ממחאה נגד האלגוריתמים הבעייתיים ברשתות החברתיות, שמצנזרים באופן קבוע תמונות עירום שמתפרסמות בהן; מנגנוני הצנזורה המדוברים חלים גם על יצירות אמנות המכילות גופים עירומים, מה שפוגע באופן ממשי במוזיאונים ששואפים ליידע את הגולשים בדבר עלייתן של תערוכות שונות.
בחודש יולי האחרון, עבודותיו של הצלם היפני נובויושי אראקי – המציגות חזה מטושטש של אישה – פורסמו בחשבון הטיקטוק של מוזיאון אלברטינה. עקב כך, חשבון הטיקטוק המדובר הושעה ולבסוף נחסם, ואחראי הסושיאל במוזיאון נאלצו לפתוח חשבון חדש. אירוע דומה התרחש גם ב-2019, כאשר אינסטגרם קבעה כי ציור של האמן פטר פאול רובנס מפר את החוקים של הרשת החברתית, שאוסרים כל ייצוג של עירום – אפילו אם מדובר בייצוג "אמנותי או יצירתי בטבעו". ב-2018, חשבון הפייסבוק של מוזיאון הטבע הלאומי פרסם תמונה של פסלון ונוס מווילנדורף בן ה-25,000 שנה: מנגנוני הצנזורה של פייסבוק קבעו כי מדובר בתמונה פורנוגרפית והיא הוסרה מהפלטפורמה.
הצנזורה לא התרחשה רק בתוך גבולות אוסטריה. ב-2018, הגיע למוזיאון לאופולד הווינאי אוסף ציורי עירום של האמן אגון שילה, ומטרת המוזיאון הייתה להפיץ את הבשורה האמנותית ברחבי העולם. אבל למרבה הצער, רגולטורים אמריקאיים, בריטיים וגרמניים מנעו את הצגת הציורים במלואם. מועצת התיירות הווינאית הצליחה בכל זאת לשלב את ציוריו של שילה בפוסטר, כאשר באנרים מכסים את האיברים האינטימיים של הדמויות המצוירות; על אותם באנרים נכתב, "סליחה, הציור הזה בן 100 אבל הוא עדיין נחשב נועז מדי בימינו". זו לא הייתה הפעם היחידה בה מוזיאון לאופולד נפגע מהכללים המיושנים: סרטון קצר שנערך השנה לציון 20 שנה להקמת המוזיאון, ובו נראה בין השאר ציור עירום של קולומון מוזר, נדחה על ידי אינסטגרם ופייסבוק מפאת "פוטנציאל פורנוגרפי".
העבודות הנ"ל, יחד עם עוד ציורי עירום רבים וטובים, יופיעו כעת במלוא תפארתן ויהיו מוגנות מהצנזורה השמרנית, בפרופיל האונליפאנס של וינה. הלנה הארטלאואר, דוברת מועצת התיירות של וינה, אמרה כי העיר ומוסדות התרבות שלה גילו כי זה "כמעט בלתי אפשרי" להשתמש בציורי עירום על מנת לקדם מכירות. לדבריה, כמה עבודות מתוך התערוכה המוצגת בימים אלה במוזיאון אלברטינה - המכילה את עבודותיו של אמדאו מודליאני - מפורשות מכדי שניתן יהיה לקדם בעזרתן את התערוכה.
"כמובן שאפשר לעבוד בלי העבודות האלה, אבל יצירות האמנות האלה הן קריטיות וחשובות כשמדברים על וינה. כשאתם חושבים על הדיוקן העצמי של שילה מ-1910, למשל, זו אחת מיצירות האמנות האייקוניות ביותר. כשלא ניתן להשתמש בהן בכלי תקשורת חזק כמו הרשתות החברתיות, זה לא הוגן וזה מתסכל. לכן חשבנו על אונליפאנס; סוף סוף, יש דרך להציג לעולם את היצירות האלה", אמרה הארטלאואר.
המנויים הראשונים לחשבון האונליפאנס של מוזאוני וינה יקבלו כרטיס כניסה לצפייה פנים מול פנים באחת היצירות המוצגות בחשבון. וינה נמצאת כעת בתקופה שכולה חידוש המאמצים לטובת מיתוגה מחדש כיעד לתייריפ, זאת מאז שממשלת אוסטריה הרגיעה את מגבלות הכניסה לאזרחים זרים. אבל הרטלאואר אומרת כי חשבון האונליפאנס החדש אינו נועד רק כדי לעודד תיירות בעיר, אלא גם כדי להעלות את המודעות לצנזורה הקשוחה תחתיה עובדים אומנים בני זמננו. "אינסטגרם מצנזרת תמונות ולפעמים אפילו לא ברור למה, הם לא מאוד שקופים עם הנוהל הזה".