25 יצירות הוחרמו בסוף השבוע האחרון מתערוכה המציגה לכאורה עבודות של ז'אן-מישל בסקיה במוזיאון לאמנות של אורלנדו בארה"ב. על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, ה-FBI פשט על המוזיאון והחרים את כל העבודות בתערוכה – כולן שייכות לאוספו של מפיק הטלוויזיה והתסריטאי המנוח ת'אד ממפורד. בסקיה, שמת בשנת 1988 בגיל 27, היה אחד האמנים האמריקאים המצליחים במאה ה-20, ואחת מהיצירות שלו נמכרה לפני כמה שנים ביותר מ-100 מיליון דולר. החשד הוא שהעבודות, כולן עשויות על קרטונים, וגודלן נע בין גודל של 25 סנטימטר לבין גודל של מטר וחצי, זויפו.
אותן עבודות נחשבו, בעת פתיחת התערוכה שכותרת "Heroes & Monsters", לעבודות של בסקיה שטרם הוצגו קודם לכן. מנכ"ל המוזיאון לאמנות של אורלנדו, אהרון דה גרופט, סיפר לניו יורק טיימס בפברואר כי הציורים נוצרו ב-1982 על ידי האמן ונמכרו על ידו לממפורד בסכום כולל של חמשת אלפים דולרים. כפי שסיפר דה גרופט באותו ראיון, המכירה התקיימה בתקופה בה בסקיה התגורר ועבד מתחת לביתו של סוחר האמנות לארי גאגוסיאן. בשנת 2012, כשממפורד לא שילם את החשבון על יחידת האחסון שבה נשמרו הציורים, העבודות נמכרו במכירה פומבית ונרכשו על ידי אדם ששמו וויליאם פורסם ב-15 אלף דולרים. ממפורד הלך לעולמו ב-2018. "אין לי ספק שמדובר בעבודות של בסקיה", אמר דה גרופט, והוסיף כי "המוניטין שלי מונח כאן על כף המאזניים".
עם זאת, בזמנו, רבים הרימו גבה לנוכח התגלית-לכאורה הזו של המוזיאון לאמנות של אורלנדו - ותהו כיצד יכול להיות ש-25 עבודות של אמן חשוב ובולט צצו להן משום מקום. למעשה, גם גאגוסיאן עצמו אמר בזמנו כי הוא "מוצא את התרחיש הזה מאוד לא סביר". כעת, כאמור, האותנטיות של העבודות נמצאת בבדיקה – וישנן מספר סיבות בגללן מאמינים שקיים סיכוי שהן מזויפות.
הראיה הבולטת ביותר היא העובדה שאחת מהן צוירה על חתיכת קרטון שנלקחה מקופסה של חברת FedEx, עליה מודפס המשפט "Align top of FedEx Shipping Label here" בגופן בו החברה לא השתמשה עד שנת 1994, כ-12 שנים אחרי השנה בה נטען כי הציור נוצר, וכשש שנים לאחר מותו של בסקיה. הדבר אושר על ידי לינדון לידר, שעיצב מחדש את הגופן של פדקס ב-1994. בהתחשב בכך שעבודותיו של בסקיה הן מהעבודות היקרות ביותר בכל הזמנים, נשאלת השאלה – מדוע ממפורד חדל לשלם את השכירות על יחידת האחסון, במקום למכור את העבודות, שכן אם אותן עבודות היו אמיתיות הן היו ככל הנראה שוות מיליוני דולרים.
ועדת האימות הרשמית לעזבונו של בסקיה התפרקה ב-2012. ב-18 שנות פעילותה של הוועדה היא סקרה למעלה מ-2,000 יצירות אמנות. אבל לאורך השנים, כמה בעלי סמכא קבעו כי העבודות אכן אותנטיות: האוצר דייגו קורטז, מעריץ ותיק של בסקיה ואחד מחברי הוועדה שפורקה, חתם ב-2018-2019 על הצהרות בהן נטען כי הוא מאמין ש-25 העבודות הן עבודות אמיתיות של האמן (קורטז הלך לעולמו ב-2021). ב-2017, מומחה כתב היד ג'יימס בלנקו חרץ גם הוא כי החתימות המופיעות ברבים מהציורים הן חתימות של בסקיה. ג'ורדנה מור סגז, פרופסור לתולדות האמנות ומחברת הספר "Reading Basquiat: Exploring Ambivalence in American Art", אמרה ב-2017 שהיא מאמינה שחלק מהעבודות הן אותנטיות (אך מאוחר יותר ניסתה להתנער מהטענה הזו).
אבל העניין הוא כזה: ב-2017, כשנה לפני מותו של ממפורד, הוא חתם על הצהרה ובה ונאמר כי "בשום שלב בשנות ה-80 או בכל זמן אחר, לא נפגשתי עם ז'אן-מישל בסקיה ולא רכשתי שום עבודה שלו" – מה שמטיל ספק בכל הסיפור שמאחורי התערוכה. אליזבת ריבאס, סוכנת FBI, אמרה כי היא ראיינה את ממפורד ב-2014 וכי על סמך אותו ראיון היא מאמינה ש"ממפורד מעולם לא רכש אף יצירת אמנות של בסקיה ולא היה מודע לכך שיצירת של בסקיה נמצאת ביחידת האחסון שלו". ריבאס גם אמרה כי בעלי היצירה הקודמים "לחצו עליו לחתום על מסמכים" המציינים אחרת.
דווח כי לפני התערוכה במוזיאון האמנות של אורלנדו, הציורים האלה הוצעו למכירה כמה פעמים אך לא נמצאו להם קונים. בדיקת המקרה העלתה כי "רישומי הבנק מעלים שידול אפשרי להשקעה ביצירות אמנות שאינן אותנטיות". התערוכה, שהייתה אמורה להינעל ב-30 ביוני, עמדה להיות מועברת למוזיאון באיטליה, אך גורמים במוזיאון אמרו כי הם ישתפו פעולה עם הרשויות בנושא.