האמן הניו זילנדי מתיו גריפין מציג בימים אלה עבודת אמנות שנויה במחלוקת: היצירה היא, למעשה, פרוסה בודדת של מלפפון חמוץ שנלקחה מצ'יזבורגר של מקדונלד'ס והושלכה על תקרת גלריה לאמנות באוקלנד. על העבודה המדוברת, תאמינו או לא, מבקש האמן מחיר של לא פחות מ-10,000 דולרים ניו זילנדי (כ-21,100 שקלים חדשים); העבודה והתמחור שלה מהוות יחד "מחווה פרובוקטיבית" במכוון, שנועדה להציף מחדש את השאלה "למה יש ערך" - כך נמסר מהגלריה בה היא מוצגת.
העבודה, שזכתה לשם "Pickle", היא אחת מארבע עבודות של האמן שמוצגות בימים אלה בתערוכה מבית הגלריה " Fine Arts, Sydney’s", שמתארחת בגלריה מייקל לט הניו זילנדית. וכפי שאפשר היה לתאר, היא כבר עוררה הד ציבורי בלתי מבוטל. בעוד חלק מהניו זילנדים רואים אותה כ"גאונית" ו"מבריקה", אחרים חורצים כי היא "מטומטמת". גולש אחד, שלא הביע באופן נחרץ את דעתו, הסתפק בתהייה על חשיבותו של ההקשר: "כשאני עשיתי את זה, כשהייתי נער, המשטרה העיפה אותי ממקדונלד'ס – ועכשיו זו אמנות". העיתונאי ווס היל כתב במגזין האמנות ArtForum כי "גריפין צבר מוניטין מיוחד במה שאנחנו קוראים לו באוסטרליה 'taking the piss'".
התגובות השונות לעבודה הן חלק אינטגרלי מהכיף, כך הסביר לעיתון הגרדיאן ראיין מור, מנהל הגלריה "Fine Arts, Sydney’s", המייצגת את גריפין (גריפין הוא ניו זילנדי שמתגורר בעיר סידני שבאוסטרליה). "תגובה הומוריסטית לעבודה אינה תגובה פסולה – זה בסדר, כי זה מצחיק", אמר. עבודתו של גריפין משכה את מור מלכתחילה משתי סיבות. הראשונה: היא מאמצת לחיקה את ההומור. השנייה: היא מדברת את המסורות של האמנות העכשווית ומהרהרת באופן בו אנשים מייצרים עבור עצמם ערך ומשמעות.
"באופן כללי, אמנים הם לא אלה שמחליטים אם משהו הוא אמנות או לא", המשיך מור, "הם אלה שיוצרים ועושים דברים. מה שקובע אם משהו הוא בעל ערך ומשמעות כיצירת אמנות זו הדרך שבה אנחנו כחברה בוחרים להשתמש בו או לדבר עליו". כפי שאמר מור לגרדיאן, "עד כמה שזה נראה כמו מלפפון חמוץ שדבוק לתקרה – ואין שם שימוש במיומנות, זה פשוט מה שזה – יש משהו במפגש עם המלפפון החמוץ כפסל או כמחווה פיסולית". למקרה שתהיתם, המלפפון החמוץ - שנדבק לתקרה בעזרת רוטב דביק - לא מראה בינתיים סימני ריקבון, וגם לא מתקלף ממקומו. "אם תלך לסניף של מקדונלד'ס בכל מקום בעולם, אתה תראה דברים דבוקים לתקרה", אמר מור.
מור מאמין שהמחווה הפיזית עצמה של זריקת המלפפון החמוץ לתקרה היא שהופכת את עבודת האמנות של גריפין לאפקטיבית כמו שהיא. "זה לא קשור לווירטואוזיות של האמן שעומד שם בגלריה וזורק את המלפפון לתקרה – איך הוא מגיע לשם זה לא מה שמשנה, כל עוד מישהו מוציא אותו מההמבורגר ומעביר אותו לתקרה. המחווה כל כך טהורה; זה מה שעושה את העבודה הזו לטובה".
אי אפשר להתחמק מהשוואת העבודה של גריפין לעבודת אמנות אחרת שהסעירה את עולם האמנות (ואת העולם בכלל) ב-2019: הבננה המודבקת לקיר. כזכור, גלריית האמנות בזל במיאמי הצליחה למכור את היצירה בזמנו בסכום של 120 אלף דולר. האמן שמאחורי העבודה, האיטלקי מאוריציו קטלן, יצר אותה מסיבות דומות לאלה של גריפין כיום. "העבודה הזאת מכריחה אותנו לשאול כמה באמת שווים החומרים איתם אנחנו עובדים. המחזה עצמו הוא חלק חשוב בעבודה בדיוק כמו הבננה עצמה", אמר בראיון שהעניק באותה התקופה. בהמשך, הבננה המודבקת נתלשה מהקיר ונאכלה על ידי אמן הפרפורמנס הניו יורקי דיוויד דטונה.