כשהיינו ילדים, חשבו הורינו ומחנכינו שמעשיות האחים גרים מזעזעות מבחינת האכזריות שבהן, וקראו לנו עיבודים מרוככים שלהן. כך עשינו גם אנחנו כשבגרנו והיינו להורים ולמחנכים בעצמנו. כיום הולכת וגוברת הנטייה לחזור ליצירות הקלאסיות לילדים כפי שנכתבו במקורן. כך גם לגבי מעשיות האחים גרים. ומה יתרונותיהן על פני העיבודים המומתקים שלהן?
ראשית, מעשיות האחים גרים עשויות לחזק את הדימוי העצמי של הילד ולטעת בו ביטחון. הילד, על פי תיאוריות פסיכולוגיות רווחות, מתחיל את דרכו בעולם כמו הדמות המרכזית במעשייה: הוא מרגיש אובד עצות וחסר ישע, ויוצא אל העולם כשאינו יודע איך יפלס את דרכו בו ואיך יבין את מערכת הנורמות הסבוכה בסביבתו החברתית והתרבותית.
הדמויות ה"רעות" במעשיות - זאב, מכשפה, אם חורגת וכדומה - מגלמות את החרדות הקיומיות של הילד בראשית דרכו. היער האפל מייצג את ג'ונגל החיים הסבוך. אצל האחים גרים, בהבדל מהעיבודים המודרניים של מעשיותיהם, הדמויות שהילדים הקוראים מזדהים איתן (יהיו אלה בנים או בנות) מפתחות במהלך התבגרותן תכונות חשובות כגון תושייה, אומץ לב, חוכמה, יכולת תכנון לטווח ארוך, זריזות ונועזות. בזכות תכונות אלו מצליחים הגיבורים להתגבר על הדמות המאיימת עליהן ולפלס את דרכם בחיים בהצלחה.
כיפה אדומה והזאבים
בסיפור "לכלוכית" ("סינדרלה"), למשל, אין אצל האחים גרים פיה או מרכבה או 12 בלילה. לכלוכית עצמה מתפתחת במהלך התבגרותה, ומבחינת המוטיב העל-טבעי היא נעזרת בשמלה ובנעליים קסומות בלבד. כלומר, האחים גרים כאילו מבקשים לומר שעלינו, המבוגרים, לצייד את הילדים בכלים ראויים כדי שיוכלו להתמודד עם מה שנכון להם בחייהם, אבל מכאן והלאה הילדים עצמם יכולים לרכוש מיומנויות חיוניות ולפלס את דרכם בחיים על פי נטיותיהם ויכולותיהם.
שנית, מבחינה מגדרית היטו העיבודים המודרניים את הכף לטובת הדגם הגברי באופן מובהק. לא כך אצל האחים גרים - במעשיותיהם יש מגוון גדול של אפשרויות לבנים ולבנות, לנשים ולגברים. לכלוכית של האחים גרים מעדיפה להמשיך לחיות כמשרתת ולישון על האפר בביתה מאשר ללכת שבי אחר נסיך הרוצה בה בגלל הזוהר החיצוני שלה. רק כשהוא עובר מסע (תרתי משמע) ומגיע בעצמו לביתה, ורואה אותה בבלויי הסחבות שלה ובנעלי העץ הכבדות שלה, ורוצה בה כאדם – רק אז היא חושבת שהוא ראוי לה.
במעשייה "כיפה אדומה", אחרי שהצייד מציל את הסבתא ואת כיפה אדומה מהזאב ואף הורג אותו, יוצאת כיפה אדומה שוב ליער, אל בית סבתה. זאב אחר פונה אליה ושואל היכן מתגוררת סבתה, אבל הפעם כיפה אדומה מבינה את מזימתו ואינה מגלה לו. לכן היא מגיעה לבית הסבתא לפני הזאב, ויחד רוקמות שתיהן מזימה מתוחכמת, וגוברות על הזאב בכוחות עצמן. האחים גרים סברו שגם ילדה וסבתא יכולות לגלות אומץ לב וחוכמה ולהתגבר בכוחות עצמן - וללא עזרת גבר - על כוחות מאיימים.
במעשייה "הנזל וגרטל" ("עמי ותמי") מחלצת גרטל את עצמה ואת הנזל מידי המכשפה בתבונתה ובעורמתה - אבל רק כשהנזל כלוא בכלוב ואין לה ברירה. אך כשהם רוצים לחזור הביתה מספרים לנו האחים גרים כי הם מגיעים לאגם, וכאן דווקא הנזל מגלה חוסר אונים ואומר שלעולם לא יוכלו לחזור לביתם כי אין שם שום גשר. ואולם, גרטל רואה ברווזה ומחליטה לבקש ממנה לעזור להם לחצות את האגם. הברווזה נעתרת לבקשתה, הנזל מתיישב עליה ומזמין את אחותו לשבת לידו, אך גרטל בתבונתה עונה לו: "כך נכביד על הברווזה יותר מדי, היא תישא אותנו על גבה בזה אחר זה" - וכך היה. אצל האחים גרים גם בנים יכולים להיות לעתים חסרי אונים וישע, וגם בנות יכולות להיות חכמות ובעלות יכולת תכנון לטווח ארוך.
אכזריות נסבלת
ומה בנוגע לאכזריות בגרסאות האחים גרים למעשיות? ראשית, ביצירות העממיות של כל העמים טבועה גם מידה ניכרת של אכזריות, כביטוי לטבע האנושי על צדדיו השונים ולצדדים הפחות נעימים של החיים שכולנו נאלצים להתמודד איתם במוקדם או במאוחר.
שנית, המעשיות מטבען מתחילות בפתיחה הנוסחאית "היה היה פעם", "לפני שנים רבות", "בארץ רחוקה" וכדומה - והילדים השומעים והקוראים יודעים מיד כי הסיפור לוקח אותם בכנפיו לעולמות קסומים, שבהם דפוסי המציאות שונים מדפוסי המציאות המוכרים לו. כך מרחיק הסיפור את עצמו ממציאות חייהם של הקוראים הצעירים.
שלישית, האכזריות אינה פוגעת באופן בלתי הפיך בדמויות שהקוראים הצעירים מזדהים איתן. הדמויות האלו מתגברות על האכזריות ועל הדמויות המאיימות עליהן, וכך ניטע הביטחון בלב הילדים הקוראים והשומעים את המעשייה, כי יוכלו לרכוש במהלך חייהם מיומנויות הדרושות כדי להתגבר על מה שנראה להם מאיים בראשית דרכם, כשהם מנסים לפלס לעצמם דרך בעולם. כך גם ניטע הביטחון הבסיסי בקוראים הצעירים כי יש משמעות מוסרית למעשים וכי הרעים נענשים על מעשיהם הרעים. לעומת זאת, הדמות ה"טובה" שהם מזדהים איתה, נחלצת הודות לפעולותיה ויוצאת מהתהליך במצב טוב בהרבה מזה שהתחילה בו את מסעה. במילים אחרות: האכזריות היא לא האיום על הגיבורים הטובים; היא העונש של הרעים.
פסטיבל האחים גרים נערך בקניון "עיר ימים" בנתניה ומציע מפגש עם האגדות המוכרות דרך דמות המספר של יעקב גרים, שלגיה, סינדרלה ועוד. הפסטיבל פועל בחול המועד פסח (6-8 באפריל) בשעות 11:00-14:00 ו-16:00-19:00. הכניסה חופשית