יש להודות שאנחנו לא אומה של m&m, זה לא הממתק האהוב עלינו וכשאנשים חוזרים מחו"ל ומביאים שוקולדים אנחנו תמיד נעדיף מאלטיזרס. ובכל זאת, סערת ה-m&m הירוק שמתחוללת כרגע בארה"ב מצליחה להיות גם קומית וגם סימבולית מספיק על מנת שנהנה ממנה גם כאן.
אז הנה: כולנו מכירים את חטיף השוקולד m&m שמעכשיו, כדי לא לעבור לאנגלית, יכונה אמנם. האמנם מחולק לצבעים, כל צבע מיוצג על ידי דמות שהיא למעשה עיגול עם גפיים. האמנם הירוק תמיד היה בת. איך ידענו שהיא בת? היא נעלה מגפיים עם עקבים ויש לה שפתיים עבות וריסים ארוכים. לכל אחד מצבעי האמנם, מסתבר, יש אישיות שלמה שלרובנו לא אכפת ממנה כי, ובכן, מדובר בחטיף שוקולד ויש לנו חיים, הניחו לנו.
האמנמם הירוק, כלומר הירוקה, הוצגה לאורך השנים בפרסומות כדמות נשית וסקסית, שלל קריאות חתרניות גם ראו אותה כטרנסית ולעתים כלסבית, בהתבסס על ציוץ שבו החזיקה ידיים עם דמות נשית אחרת של אמנם – החומה, שמצוירת כדמות נשית אבל פחות סקסית ויותר "מנהלת". האם יש ניתוחים שלמים על הדמות הירוקה באמנם ועל המיניות שלה? בוודאי, האינטרנט מלא בסוטים.
אבל לאחרונה החליטה חברת מארס, ענקית השוקולד שאחראית גם לאמנמז, שהיא רוצה לקחת את הדמויות המצוירות של החטיף צעד אחד קדימה ולעשות להם "מייקאובר פרוגרסיבי". כבר נשמע חשוד. החברה החליפה את מגפי העקב של גרין לסניקרס, כמה א.בינארי מצידה (ולא, נגיד, סתם אופנתי כי כולן לובשות סניקרס כבר עשור ונעלי עקב הן שריד ארכאי לנשיות מלאכותית כמו חוטיני ובייבידול). לפי החברה, גרין עוברת לנעלי התעמלות כדי "לשדר ביטחון והעצמה כאישה חזקה".
Did my shoes really break the internet? pic.twitter.com/ZaisgZ9QYZ
בראון דווקא נשארה בעקבים, אבל נמוכים ורחבים יותר. שינויים חלו גם בדמויות הגבריות: רד, זכר האלפא של האמנמז, למד להתייחס לקולגות השוקולד שלו ביותר נדיבות ורכות, ואורנג', שמסתבר שהוא האמנם החרדתי, למד לקבל את עצמו ואת החרדות שלו ולהיות פתוח יותר לגביהן. שזה, אגב, מסר די מוזר כי למה לקבל את החרדות שלך ולא לטפל בהן בעזרת כדורים או פסיכולוג? חברת מארס גם הודיעה שאיורי הדמויות יתגמשו מבחינת מידות גוף וידגישו את האישיות שלהן במקום את המגדר.
הפמיניזם לקח לסוכריה הירוקה את המגפיים
המטרה של ההחלטות האלו היא לצאת woke – נאורים ומודעים חברתית, כמו שהמילניאלים ודור ה-Z אוהבים. אבל תראו מה זה, מסתבר שאי אפשר לקנות אנשים על ידי שינוי עיצובי מינורי. כי באמת, מי שיביט על תמונות הלפני והאחרי של נבחרת האמנמם בכלל לא יבין על מה מדובר. במבט שני הוא יראה שאכן שינו את הנעליים של הדמות הירוקה. במבט השלישי הוא יגיד "אה, למי אכפת".
המהלך מרגיש כל כך מלאכותי וחנפני, שהתגובות נגד מארס כמעט מתבקשות: הליברלים טענו כי החלפת הנעליים היא למעשה סלאט שיימינג כנגד האמנם הירוקה. חלק מהתגובות טוענות שנעשה לה "דה-יאסיפיקציה". יאסיפיקציה = פעולת ההתייפות שאנחנו עושים בעזרת פילטרים, הפיכת משהו ליפה יותר. אז ההיפך. שלל כותרות צצו כמו "תנו לאמנם הירוקה להיות השרלילה המרושעת שהיא". הטענה היא שבשם הפמיניזם מנעו מהאמנם הירוקה את המגפיים הכל כך מזוהות איתה ובכך את המראה הסקסי, אבל הפמיניזם זה ללבוש מה שבא לך, פמיניזם וסקסיות יכולים ללכת יחד.
כמובן שגם הצד השמרני זעם על המהלך, שנתפס אצלם כחלק מה"טרלול הפרוגרסיבי". טאקר קרלסון, מגיש שמרני פופולרי בפוקס ניוז, נשא מונולוג זועף "אמנם לא ינוחו עד שכל הדמויות שלהם יהיו בלתי מושכות ואנדרוגיניות באופן מוחלט. המטרה היא שלא תרצה לקחת אף אחת מהן למשקה, כשתרגיש אפס משיכה, נדע שהשגנו שוויון".
הטיקטוק והטוויטר מלאים בתגובות זועמות נגד המהלך, מכל כיוון אפשרי, וקוראים להשבת הסקסיות לאמנם הירוקה. אבל האמת היא שמה שבאמת מעצבן את כולם, משמאל ומימין, זה הניסיון הזה להפגנת מודעות חברתית על ידי תאגיד גדול ורומסני שברור שכלל לא מתעניין בנושא. בין אם זה m&m ופמיניזם ובין אם זאת חברת פפסי שרוכבת על הפגנות בלאק לייבז מאטר בפרסומת מ-2017 עם קנדל ג'נר, שהורדה לאחר ביקורת שהושמעה נגד החברה, מה שבעיקר בולט זה הזיוף, אי אפשר לסבול את כמה שכל זה חלול מבפנים.
העניין פה הוא לא באמת האמנם הירוקה ונעליה, אלא תאגיד שרק רוצה לנצל מומנטום וצייטגייסט כדי לקרוץ לקהלים צעירים ולמכור עוד מוצרים. ופרסומות זה לגיטימי, אבל כאן הוירצ'ו סינגלינג וניצול העמדות האידיאולוגיות לצורך צבירת ההון המוסרי נורא שקופים: כי מארס הם תאגיד שוקולד ענק, אחד מגלגלי הקפיטליזם, הם השיטה עצמה, אין להם שום אינטרס אמיתי לשנות כלום, להיפך הדבר היחיד שהם מעוניינים בו הוא שימור, כי הסדר הקיים פועל לטובתם.
וכך נוצר רגע נדר של הסכמה בין ליברלים, שמרנים, מילניאלים, זניאלים ובומרים, כולם התאחדו כדי לרדת על חברת מארס. מתוך הבנה שהיא לא חברה שמנסה לקדם ולהזדהות עם ערכים אידיאולוגיים כלשהם, אלא רואים תאגיד רב עוצמה שיכול לפעול באלף דרכים שונות כדי לשפר את העולם, אבל בחר להחליף לדמות מצוירת נעליים.