אתם מכירים את התחושה הזו. את העקצוץ. את הדחף להיכנס לחנות האפליקציות, ללחוץ install על הסמל הזה של טיק טוק או סנאפצ'ט או VSCO (נהגה ויסקו) ולהפוך - לפחות על הנייר - לאדם מעודכן. וזה אך טבעי. יותר משהתרבות המערבית אוהבת חידושים טכנולוגיים, היא אוהבת חידושים טכנולוגיים שיש בהם ערך מוסף. משהו שמעיד על אופיו של המשתמש, נטיותיו, העדפותיו, מוצאו, השכלתו והכנסתו החודשית. ומי שלוקח חלק בטרנד הוויסקו, תמהיל ציני ומרובד של טכנולוגיה, אופנה, תרבות רשת וכסף, מעיד על עצמו שהוא הדבר הכי נחשק שיש: צעיר ומעודכן, לפחות בחודשים הקרובים. אבל אל. כלומר, יותר משהכתבה הזו תשתדל להיות מורה נבוכים לנבוכים בני 24 ומעלה, היא קריאת אזהרה: אל תטרחו.
VSCO, קיצור ל-Visual Supply Company, שמה של החברה שפיתחה את האפליקציה לראשונה ב-2011) היא יישומון לצילום ועיבוד תמונות, שברבות שנותיו וגרסאותיו הפך גם לרשת חברתית זעירה. כמו אינסטגרם, היא מאפשרת למשתמשים בה לערוך ולתמרן את התמונות באמצעות סט כלים (זום, טילט, שארפ, וינייט וכל החבר'ה) ופילטרים קבועים מראש, הקרויים פריסטים (Preset). הפיד שלה אסתטי, כלי העבודה בה מתוחכמים למדי, והיא שוקלת משהו כמו 900 מגה-בייט כדי שתדעו שהיא אלגנטית ורצינית. האפליקציה הקליפורנית, שפותחה על ידי יזמי הטכנולוגיה גרג לוץ וג'ואל פלורי, היא איזו סינרגיה של רעיונות ומילות מפתח. כלומר, היא מציעה לכם אפשרויות לניהול וטיפול בתמונות, אבל היא בעצם וייב שלם ועצמאי כמעט. האסתטיקה הוויסקואית - שכוללת קוד לבוש מדוקדק, שימוש באביזרים מאוד מסוימים וריטוש צבעוני עדין לתמונות - חלחלה לאפליקציות נוספות, ובשנה האחרונה הפכה ללוק מזוהה של כמה משתמשות מובילות ברשת החברתית/חממת הווידאו המטורללת טיק טוק.
טיק טוק, מבית חברת הטכנולוגיה הסינית ByteDance (שנחשבת, אגב, לסטארט-אפ היקר בעולם) היא אפליקציה לצילום, עריכה ושיתוף סרטוני וידאו קצרים. כמה קצרים? פחות מ-15 שניות ושלום על ישראל. היא החלה את דרכה ב-2016, בשוק ההורדות הסיני למובייל, תחת השם Douyin. בסוף 2017, זמן לא רב אחרי התרחבותה לשוק המערבי, היא רכשה את האפליקציה המקבילה, מיוזיקלי, בעסקת ענק ששווייה המשוער קרוב למיליארד דולרים ו"בלעה" את מצבת המשתמשים הרחבה להפליא של מיוזיקלי אל תוך טיק טוק. התוצאה: עשרות מיליוני יוזרים פעילים, שיוצרים ביחד ולחוד סרטונים סופר-מטופלים בהם הם עושים ליפסינק לשירים מוכרים או מתעדים רגעים קומיים קצרצרים שמתווכים לצופה בצרחות.
טיק טוק היא הצלחה גדולה בישראל, גם אם קשה לשלוף נתוני שימוש מדויקים אודותיה. באתר חדשות הנוער "פרוגי", למשל, דיווחו בהתרגשות על מפגש מעריצים עם יוצרי טיק טוק (אנה זק, נאמר, היא הסלבריטאית המקומית הגדולה ביותר בתחום) בקניון בפתח תקווה, שהסתיים בפינויים של מספר נערים לבית החולים אחרי שהתעלפו או נפצעו כחלק מההתנפלות על כוכבי הרשת. רוצים לומר, זה אולי לא חלחל לתרבות הסופר-פופולרית, אבל האחיינים שלכם יודעים מה זה טיק טוק, בוודאות.
המיקס הזה בין תוכן (סרטוני ליפסינק או קומדיה) וצורה (אסתטיקת VSCO הנ"ל) זכה לתהודה רבה בחודשים האחרונים הודות, כמעט כתמיד, לזיהוי חד ומדויק מצדם של משתמשים אחרים ברשתות חברתיות אחרות. כלומר, לפני הדיבור על סרטוני הוויסקו ביוטיוב - חלקם פארודיה על המראה הוויסקואי והמאמץ המאוד לא חינני ליישם אותו וחלקם מדריכים רציניים לחלוטין שמסייעים - לא היתה בעצם VSCO Girl. בדיקה בטרנדס, כלי ניתוח מגמות החיפוש של גוגל, מראה שלפני חודש יוני אנשים בכלל לא טרחו לגגל את המושג -
גרף דומה ניתן לראות בחיפושים בגוגל ישראל, שם ויסקו עצמה התקיימה גם בווליומים נמוכים מאוד עד לחצי השנה האחרונה -
VSCO Girl היא, אפוא, חלומם הרטוב של יחצ"נים למותגים מאוד-מאוד מסוימים, וגם אחד הטרנדים המסקרנים של התקופה האחרונה. זו מישהי שמיישמת את אסתטיקת הוויסקו בצורה טובה ביותר, ונראית כמו משהו שבין גולשת גלים, סקייטרית ואשלי סימפסון ב-2003. היא תגיב על כל תמונה של חברה ב-SKSKSKSKSK, היא תתהדר בגומיות שיער (סקראנצ'י) ובערמת צמידים דקיקים על פרקי הידיים ומחרוזת צדפים לצווארה; היא תצטלם עם הבקבוק הרב פעמי המסוים שלה, אותו תכסה במדבקות, היא תנעל נעלי ואנס או קרוקס (המהדרין יקפידו לגרוב גם גרביים), תלבש טי-שירטים כשמלות, תענוג צ'וקר לצווארה ותשתמש במוצרי הטיפוח של מריו בדסקו. את כל אלה, אגב, היא תישא בתיק של Fjällräven Kanken כי VSCO Girl יודעת מה טוב לה, ויודעת שמה שטוב לה הוא הקפדה על הדיאטה המותגית המסוימת הזו.
כיוון שה-VSCO Girl הממוצעת תתייג את המותגים בתמונה שהיא מפרסמת (בין אם באינסטגרם או ב-VSCO עצמה), החברות שמייצרות את המוצרים הספציפיים האלה זכו בחודשים האחרונים לטונות של פרסום ויראלי חינמי, אבל שלא תטעו, לנערת הוויסקו יש גם אג'נדה. בערך. ה-VSCO Girl אוהבת את הסביבה, בדגש על הים, ולכן חשוב לה לשמור על נקיונו. מקטרגיה, אגב (לפחות אלה שמצאנו במערכת הפורומים החשובה סטיפס, בה אפשר לשאול את ציבור הגולשים בישראל שאלות אנונימיות), יגידו שה-VSCO Girl היא "מתלהבת" או "בייסיק". תאהבו את הטרנד או תשנאו אותו, לפחות עכשיו אתם יודעים מה משמעות ההאשטג VSCOGIRL#, ומסוגלים להבין בצורה יסודית יותר את מראה הקרוקס מעורר המחלוקת שאריאנה גרנדה דגמנה בשבוע שעבר -
אגב אריאנה גרנדה, לא שנעים להיכנס לאזורים הגילניים האלה, אבל מי שנולדה ב-1993 מפלרטטת באופן בוטה מאוד עם חוסר הרלוונטיות שלה לטרנד הטכנו-ויזואלי הזה. גרנדה עצמה אינה פעילה בטיק טוק, אבל מרגישה מספיק בנוח כדי לאמץ מאפיינים חזותיים שצמחו בפלטפורמה ההיא. כמו כן, היא בת 26, שבמונחי VSCO זה כמו להיות בת 200. ויסקו איננו טרנד סלחני כלפי מילניאלים, פשוט משום שחלקים רבים ממנו הם דברים שכבר נראו ונחוו על ידיהם בגילים מאוחרים מדי. זאת אומרת, מי שראה את אופנת הסקייטרים מיתרגמת לאופנה בתחילת שנות האלפיים, לא יתרגש ממנו כשהוא ישוב לכבוש את הרשת בקיץ 2019. מי שגדל בתוך מציאות בה תודעה אקולוגית היא עניין שגור למדי, לא יידהם מהתגלית שאפשר למלא בקבוק רב פעמי במים במקום להשליך עשרות מיכלי פלסטיק לפח האשפה וכו'.
וזו, בעצם, המסקנה מכל הסקירה הזאת. VSCO הוא אחד הטרנדים הראשונים (או לפחות אחד המובהקים) ששייך לדור ה-Z, ולו בלבד. כבכל טרנד, קיימת האפשרות ש-VSCO יחלחל מספיק מהשוליים אל המיינסטרים ושואלי נשמע עליו יותר בתקופה הקרובה, אבל כמו במקרה של אריאנה גרנדה, יישום של הוויסקואיות מעל גיל מסוים יעיד בעיקר על חוסר האותנטיות של הטרנד. על המלאכותיות בה הוא (ועשרות טרנדים אחרים, אגב) מיובאים מאזורי הספר של הרשת אל מרכזה, בעיקר אחרי שמבינים שיש בהם איזה ערך כלכלי. רוצה לומר, כשנערה אנונימית שואלת בפורום איך היא יכולה להיות יותר VSCO - זה אותנטי. כשאחת הנשים הכי חזקות כרגע בתעשיית הפופ העולמית נועלת קרוקס עם גרביים יש לזה משמעות אחרת, צינית יותר. המופע אותו מופע - אבל הפירוש שונה בתכלית.
בהתאם, אנחנו שחצינו את גיל 24 יכולים ליהנות מהמופעים שלו, לזהות אותו כשעוד ועוד מותגים יבינו את כוח הקנייה של ה-VSCO Girls ויתחילו לייצר מוצרים ובגדים שמזכירים את האסתטיקה הזו. אנחנו יכולים לצרוך את ה-VSCO הזה בעקיפין, לשלב אותו בשיחות עם חברים או סתם להשתמש באפליקציה ולשפר את התמונות שלנו באינסטגרם. אבל האסתטיקה הזו לא שלנו ולא בשבילנו. וזה בסדר גמור.