"אל תהיו מורי הדרך של האומנות": בצל המשבר בענף הקולנוע הישראלי, שנגרם בעקבות המאבק סביב הרפורמה המתוכננת של שר התרבות והספורט מיקי זוהר (הליכוד), מספר יוצרים ושחקנים הגיעו היום (ד') לוועדת החינוך בכנסת לדיון בנושא שיזם ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד). אותם אנשי תרבות מתנגדים לרפורמה שמוביל זוהר, הצפויה לתעדף מבחינת תקצוב סרטים מצליחים מסחרית על פני סרטים שזכו להישגים בינלאומיים בפסטיבלים.
נציגי עולם התרבות שהגיעו לדיון - בהם השחקנית ויושבת ראש שח"ם ריקי בליך, השחקנית שרה פון שוורצה, השחקן דניאל מורשת, הבמאי ערן עצמור וחברי האקדמיה הישראלית לקולנוע - העלו את חששותיהם בנוגע להשפעות האפשריות של המהלך. "אני בוכה כבר שבועיים", אמרה פון שוורצה, "עולם הקולנוע הוא כמו עץ, תכרות את גזע האומנות ולא יהיו ענפים מסחריים. אנחנו מספרים סיפור, מעצבים זיכרון". יוצרת הדוקו קרין קיינר ("טבריה - מתחת לקו האדום") הוסיפה: "אף אחד לא היה מוכן לממן את הסרט שיצרתי, היום הוא נחשב הצלחה מסחררת. אני דואגת להעביר את הסיפורים של אנשי עוטף עזה. מה מטרת הרפורמה? שנעלים את הסיפורים של המחדל שקרה? שלא יהיו סרטים עליו?".
במהלך הדיון, מספר מהמשתתפים הוצאו מהאולם: עצמור טען כי "כל מטרת הרפורמה היא בטח לסדר דילים ליהלומים שלך", והבמאית פראג בנבניסטי טענה כי הרפורמה של זוהר היא חלק מהמהפכה המשפטית. זוהר, שנכח בדיון, טען מצדו כי "קולנוע ישראלי לא יכול להתקיים ללא כסף ציבורי, אבל בשום שלב הוא לא צריך לממן קולנוע לא מצליח, שהישראלים משלמי המסים לא ייהנו ממנו".
"עולם התרבות עבר טלטלה מאוד קשה מאז השבעה באוקטובר. הצלחתי להביא המון כסף לעולם התרבות, 100 מיליון שקל פיצויים לעולם התרבות, כולל 15 מיליון שקל לקולנוע", אמר זוהר בדיון, "בנושא הקולנוע הישראלי - השנה נאלצתי להגדיל את ימי הקולנוע הישראלי לשלושה ימי קולנוע, כדי שישראלים יקנו כרטיס ויראו סרט ישראלי. בלעדי זה, כמות הצופים הייתה מאוד נמוכה. אם נסיר בשנת 2023 ובשנת 2024 את הסרטים 'לשחרר את שולי' ו'ההילולה', שהביאו 600-500 אלף צופים, אנחנו נשארים עם מספרים מאוד מאוד נמוכים של ישראלים שרכשו כרטיס לראות סרט ישראלי. כמות הישראלים שמגיעים ורוכשים כרטיסים לסרטים ישראליים היא עלובה, ראיתי את המספרים והובכתי".
השר זוהר הוסיף כי "כפי שאי אפשר לדעת לדעתכם האם סרט יצליח בקופות או לא, איך אפשר לדעת אם סרט יתקבל לפסטיבל או לא? וזה הרי המצב הקיים כרגע. אני רוצה להגיע למצב שיש תוכן שכמה שיותר ישראלים ירצו לצפות בו. לא רק בקולנוע אלא גם בהקרנות ופסטיבלים ישראליים. לגבי החשש שהמסחרי ישתלט על האומנותי: אין סרט שאין בו מרכיב של אומנות, מכל ז'אנר ומכל תחום. אל תהיו מורי הדרך של האומנות. יש דעות מגוונות ודרכים שונות להביע אומנות. אחרי תיקון הקולנוע, נשים יהיו במצב הרבה יותר טוב, גם התוכן הייעודי, סרטי דוקו יוכפלו בכמותם לאור התיקון, סרטי הסטודנטים יעלו גם הם בהתאם להערות הציבור, וסרטי הביכורים יתומרצו. לסיכום, צריך סבלנות, נחת רוח ואהבת חינם"