הסופר והעיתונאי שאול אמסטרדמסקי קיבל את אות ספר הזהב על ספרו "כסף טוב", שיצא בהוצאת כתר. הפרס היוקרתי מוענק מטעם התאחדות המו"לים לסופרים ולהוצאות הספרים, על ספרים שנמכרו בהיקף של למעלה מ־20 אלף עותקים. למעשה, זו הפעם הראשונה בישראל שבה ספר שלא שווק כלל בחנויות סטימצקי מגיע להיקף מכירות של ספר זהב.
הספר יצא לאור לפני כחמישה חודשים, ומאז הוא זוכה לביקוש גבוה מצד ציבור הקוראים בישראל – ומככב ברשימות רבי המכר מדי שבוע. כאמור, "כסף טוב" לא שווק בחנויות סטימצקי, וזאת עקב הסכסוך של הוצאות כתר ומודן עם הרשת: לפני למעלה מחצי שנה הסירה סטימצקי מהמדפים את כל מאות אלפי הספרים שיצאו תחת הוצאות מודן וכתר, וזאת בעקבות דרישת ההוצאות כי סטימצקי תקטין את אחוז רווחיה מהספרים. כך קרה, באופן תקדימי, שכמעט מחצית מעותקי "כסף טוב" (45 אחוזים) נמכרו אונליין כספרים מודפסים, כספרים דיגיטליים וכספרי אודיו (45%).
"כסף טוב" הוא ספר הביכורים של אמסטרדמסקי, עיתונאי כאן 11 ובעל טור בכלכליסט. הספר מבקש להנגיש ידע כלכלי מורכב לציבור הרחב – ונכתב במטרה לסייע לקוראיו להתנהל טוב יותר מול המוסדות והגופים הפיננסיים שעוטפים אותנו בשגרה, כמו המערכת הבנקאית או מוסדות הביטוח והפנסיה. בין דפי הספר אפשר למצוא עצות רבות לייעול ההוצאות הכספיות, כמו גם לייעול של חסכונות - הן לטווח הקצר והן לטווח הרחוק.
רוני מודן, מו"ל הוצאת כתר, אמר כי "הזכייה של 'כסף טוב' בספר הזהב היא בשורה גדולה לעולם הספר, והוכחה לכך שציבור הקוראים עובר שינוי בדפוסי צריכת הספרים. ברצוני לברך ולהודות לסופר המוכשר שאול אמסטרדמסקי, שספרו מסייע וימשיך לסייע לציבור הרחב שמתמודד עם יוקר המחיה, ולהתאחדות המו"לים על הענקת האות".
אי אפשר להתעלם מההצלחה המסחררת, וגם אמסטרדמסקי עצמו מבין שהידע הרחב שלו הוא בהחלט מצרך נדרש בשוק. בשיחה עם mako הוא מספר על ההישג המרשים, ומשתף בדעתו באשר לסכסוך בין הוצאות הספרים לבין סטימצקי.
איך אתה מסביר את ההישג הזה שלך, בהתחשב בכך שהגעת אליו בלי סטימצקי?
"אני לא איזה מומחה גדול לשוק הספרים, אבל נדמה לי שזה פשוט מעיד על זה שהספר עונה על צורך ממשי של הציבור, כך שהוא מוצא את הדרך לקנות אותו. עובדה שחצי מהרכישות הן דיגיטליות (ספר דיגיטלי או קולי, או רכישה של ספר פיזי בחנות דיגיטלית). כלומר, עם כל הכבוד לרשת כזו או אחרת, אם לציבור יש צורך ממשי להבין משהו על העולם - ואני מקווה שהספר שלי עונה על הצורך הזה - הציבור יקנה אותו".
מה עמדתך בנוגע לסכסוך? אם זה היה תלוי בך, היית רוצה שהספר שלך יופץ בסטימצקי?
"אני לא חלק מזה. הייתי שמח מאוד שהספר, וספרים אחרים, יופצו בסטימצקי - אבל הייתי רוצה גם שזה ייעשה בצורה הוגנת כלפי ההוצאות והסופרים".
אתה לא העיתונאי הראשון שמוציא ספר מצליח על תחום הסיקור שלו, ובטח גם לא האחרון. לאור ההצלחה, אתה מוצא את הפרקטיקה הזו כדרך נוחה יותר להגיע לציבור כעיתונאי?
"לא בדיוק. אני חושב שלספר יש ערך מוסף משלים. זו פלטפורמה אינטימית שמאפשרת לקורא לקרוא סיפור רחב, מקיף, ומעמיק, בקצב שלו, איפה ומתי שנוח לו – וזה בניגוד לשידור לינארי, ובמידה מסוימת אפילו בשונה מפודקאסטים, שבהם אם פספסת פרק אחד אז לא בטוח שכבר תחזור להאזין לפודקאסט".