בטקס גלובוס הזהב 2018, נטלי פורטמן הציגה את קטגוריית בימוי הסרט הטוב ביותר, וניצלה את המעמד כדי לבקר בסרקזם את הבחירות של איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד. "הנה כל המועמדים הגברים", היא אמרההשנה, בפעם החמישית ברצף, לא תמצאו אף אישה ברשימת המועמדויות בשתי קטגוריות ראשיות עבור סרטים - בימוי ותסריט. מעבר לכך, ב-77 השנים שהפרס קיים, רק חמש נשים היו מועמדות לפרס הבימוי - מספר שמהווה בסך הכל קצת מעל 1% מסך המועמדויות, ורק אישה אחת זכתה בפרס: ברברה סטרייסנד על הבימוי של "ינטל".
נושא המגדר בהוליווד, כידוע, הוא טעון ומדובר במיוחד בשנים האחרונות, ולא מדובר רק בנושאים של הטרדה מינית, אלא אפליה מקצועית. כידוע, נשים מעטות זוכות לביים או לכתוב סרטים בהוליווד לעומת כמות הגברים שעושים את אותה העבודה, אבל המצב הולך ומשתנה, וכמה מהסרטים הבולטים ביותר של השנים האחרונות נכתבו או בוימו על ידי נשים כמו פטי ג'נקינס ("וונדר וומן"), גרטה גרוויג ("ליידי בירד", והשנה גם את "נשים קטנות"), אוליביה וויילד ("חורשות את הלילה") וג'ניפר קנט ("הזמיר").
ובכל זאת, המועמדויות לגלובוס הזהב 2020 שהוכרזו אתמול בלוס אנג'לס, לא משקפות את השינוי הזה. ועל פי תגובת איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד, אין בכוונתם לתקן את המצב. עלמה הראל, הבמאית הישראלית שביימה השנה את הסרט "האני בוי" - שנכתב על ידי השחקן שיה לבאף ומבוסס על סיפור חייו - הציעה דרך לתיקון המצב בדומה לקטגוריות המשחק. הראל התראיינה אתמול על ההתעלמות מסרטהּ בטקס הפרסים והציעה לייסד קטגוריות נפרדות לתסריטאיות ובימאיות.
"אלא אם תהיה לנו קטגוריה חדשה עבור במאיות - באותו האופן שהפרדנו עד כה בין קטגוריות השחקנים והשחקניות - לא נראה שום שינוי", אמרה אתמול הראל למגזין "וראייטי" לאחר פרסום המועמדויות, והוסיפה שאיגוד העיתונאים הזרים "מנותקים". "זה ברור שאין להם שום מודעות", המשיכה, "הם מושקעים בניסיון שלהם להנציח הצטיינות גברית, ומתעלמים את העולם החדש שאנחנו מנסים לבנות בעזרת קולות של נשים ואנשים לא לבנים שמשתתפים בשיחה". הראל הכירה גם בבעייתיות שבטקסי פרסים אחרים, אך טענה שגלובוס הזהב הוא "הבעייתי ביותר" בגלל הפוליטיקה שמשפיעה עליו. ביקורת דומה הוטחה בעבר באיגוד הנ"ל בגלל נטייתם להעניק מועמדויות וזכיות לשחקנים מפורסמים בלי קשר לאיכות התפקיד שלהם, רק כדי שאלה יגיעו לטקס ויזכו אותו בתשומת לב תקשורתית.
איגוד העיתונאים הזרים, אגב, לא רואים שום בעיה עם המספרים האלה. כשלורנזו סוריה, נשיא האיגוד, נשאל על מספריהן הנמוכים של זוכות בפרס הוא ענה: "אנחנו לא מצביעים לפי מגדר, אנחנו מצביעים לפי סרט", ולא התייחס כלל לאופציה של פיצול הקטגוריות.