"מעולם לא חוויתי דבר כזה": ביום שלישי האחרון, עם ההכרזה על המועמדים לטקס האוסקר ה-95, לא נרשמה שום הפתעה יוצאת דופן - למעט אחת. אנדראה רייסבורו, שחקנית בריטית שמעולם לא הייתה חתומה על תפקיד מצליח במיוחד, גרפה מועמדות ראשונה בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר. רייסבורו, כוכבת "לזלי היקרה" ("To Leslie") הצנוע שהכניס רק 27 אלף דולר בקופות ואף עלה בישראל בחודש נובמבר האחרון, דחקה החוצה פייבוריטיות כמו ויולה דיוויס ("לוחמת") ודניאל דדוויילר ("סיפורו של אמט טיל"). אבל המועמדות המפתיעה שלה דווקא נחזתה על ידי חלק מאתרי ההימורים, וזאת בזכות קמפיין קצר ומוצלח שחרך את הרשת.

לפני המועמדות לאוסקר, רייסבורו בת ה-41 הספיקה לשחק ב"ווליס ואדוארד", "בירדמן", "יצורים ליליים" ו"מטילדה - המחזמר" וגם גילמה את מרגרט תאצ'ר בסרט טלוויזיה של ה-BBC. על אף שורה ארוכה של קרדיטים על המסך והבמה, כולל תפקידים שזיכו אותה במחמאות מהמבקרים, רייסבורו מעולם לא זכתה להכרה נרחבת או לתהילה עולמית. ב"לזלי היקרה", סרטו הראשון של הבמאי מייקל מוריס המבוסס על מקרה אמיתי, רייסבורו מגלמת אם חד הורית ואלכוהוליסטית הנמצאת במצוקה כלכלית. לצדה משחקים בסרט גם מארק מרון, אליסון ג'ני וסטיבן רוט.

 

בחודשים שחלפו מאז הקרנת הבכורה שלו, "לזלי היקרה" לא רק הכניס סכום זעיר בקופות (אפילו ביחס לסרט אינדי) - אלא גם זכה לבאזז מינימלי בקרב חובבי קולנוע וברשתות. אז איך הנתונים האלה היתרגמו למועמדות נחשקת בדקה ה-90? חלק גדול מהקרדיט על כך הולך לסוכנות CAA הנחשבת, שבה רייסבורו מיוצגת. בחודש נובמבר האחרון אירחה השחקנית שרליז ת'רון הקרנה מיוחדת של "לזלי היקרה" בשיתוף עם הסוכנות, ושם היא הגדירה את הסרט כ"חוויה קולנועית מהסוג שהולך ונעלם". מאותו שלב רייסבורו זכתה להכרה למסוימת, אך עדיין נעדרה מרוב רשימות המועמדים בטקסי הפרסים. המירוץ שלה לאוסקר החל לתפוס תאוצה רק באמצע ינואר, פחות משבועיים לפני ההכרזה על המועמדים הסופיים.

ב-12 בינואר, יומיים לאחר הקרנה חגיגית נוספת (הפעם בהנחייתה של גווינת' פאלטרו, שכינתה את הסרט "מאסטרפיס"), הליך ההצעה לטקס האוסקר החל באופן רשמי. כמעט במקביל, רשימה ארוכה של כוכבים הוליווד - חלק נכבד מתוכם מיוצג ב-CAA - מילאו את הרשתות החברתיות בהשתפכויות מקבילות על תפקידה של רייסבורו. ג'ניפר אניסטון, קורטני קוקס, דמי מור, הלן האנט, סוזן סרנדון, זואי דשאנל, ג'יימי לי קרטיס, ג'יין פונדה, לורה דרן, איימי אדמס, אדוארד נורטון, בראדלי וויטפורד, קייט ווינסלט ורבים אחרים החמיאו לרייסבורו בפומבי בדיוק בזמן שבו חברי האקדמיה ביצעו את בחירותיהם, ולרוב אף הגדירו את "לזלי היקרה" באותו אופן: "סרט קטן עם לב ענק". "אני די בטוח שיש לה קלטת וידאו של אורגיה הוליוודית והיא סוחטת את כולם", כתב גולש אחד ברדיט.

הימים חלפו, הקמפיין נמשך - בעת זכייתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בטקס פרסי המבקרים, קייט בלאנשט ("טאר המנצחת") ניצלה את הבמה כדי לשבח את רייסבורו ולומר שהיא הייתה ראויה לפרס - ורייסבורו החלה לטפס במעלה רשימות ההימורים. ההערכות גרסו שמועמדות שלה תבוא על חשבון דיוויס או דדוויילר, שתיהן שחקניות שחורות, וברשת כבר החלו להישמע ביקורות על כך שמדובר בעוד מקרה שבו הוליווד הלבנה דואגת רק לעצמה. דיוויס ודדוויילר, כאמור, אכן נעדרו מרשימת המועמדות שפורסמה השבוע. 

"אני המומה", אמרה שלשום רייסבורו למגזין דדליין עם הידיעה על מועמדותה לאוסקר, "היה לי כל כך קשה להאמין שזה אי פעם יקרה, כי לא היינו מועמדים סבירים בשום מקום אחר, אז למרות שהייתה לנו תמיכה גדולה הרגשנו שזה עדיין רחוק מדי. תמיד חושבים ש'אם אעשה עבודה טובה אולי אצליח להתעלות על כל הרעש', אבל לרוב זה בלתי אפשרי להתחרות עם פרסומות בשווי מיליוני דולרים". "מעולם לא חוויתי דבר כזה", סיכמה.