ברוב גופי התקשורת הגדולים טיק-טוק נתפס כאיזה עולם חדש ואקזוטי של טמטום אינטרנטי, כגימיק חולף שקל לתרגם אותו עכשיו למפגשי מעריצים ומופעים בקניון, אבל בעוד שנתיים ישכחו ממנו. אבל התפיסה הזו מחמיצה תופעה מתוקה, שהולכת ומקבלת יותר ויותר תהודה ברשת הישראלית: מבוגרים בטיק-טוק.

די בגלילה לא יסודית בפיד הטיק-טוקי כדי לזהות שני חתכי גיל שפורחים באפליקציה. חתך הגיל הראשון הוא טינאייג'רים - קהילה שנכונה כמעט תמיד לאמץ שפה טכנולוגית חדשה - שמהווה חלק נכבד ממשתמשי טיק-טוק הקבועים (בסקר שנערך בשנה שעברה, נמצא כי 41% ממשתמשי טיק-טוק מסביב לעולם הם בני 16-24). ואכן, טיק-טוק מתפקעת מרוב סרטונים בכיכובם של תיכוניסטים שמנידים בראשם או מבצעים מהלכי ריקוד קצביים ומקשטים את הפריים בכיתובים כמו "מוקדש לכל חסרי החיים בשכבה שלי". אך במקביל להם, ניתן למצוא בקרב המשתמשים הישראליים גם אוכלוסיה פעילה מאוד של בני 50 ומעלה. זו, אגב, הערכה לא לגמרי מקצועית כיוון שקשה להשיג כרגע נתוני שימוש אודות המשתמשים הישראליים באפליקציה. אבל בהתבסס על העיניים התקינות שהטבע נתן לנו ותחושת המבוכה המיידית שמתפשטת בגוף אחרי צפייה בסרטונים שהם מפיקים, ניתן לומר בזהירות שבני ה-50 הם נסיכי ונסיכות הטיק-טוק החדשים.

וזה מוזר, לא? הרי לפי הנוכחות של טיק-טוק בתקשורת, אין אדם מעל גיל 22 שיש לו מה לחפש בה. אנה זק היא סלבריטאית טיק-טוק ותיקה (וכזו שעשתה גם את המעבר הנחשק מפלטפורמת הנישה הזו אל המיינסטרים הודות להשתתפות בסדרות של ערוץ הילדים והופעה בפסטיגל הקרוב) והיא בת 18. אף על פי כן, נוע תנוע. כלומר, האישה בת ה-50 נוע תנוע באופן רובוטי ומקוטע בסרטון הטיק-טוק שלה ותעמיד פנים שהיא חותכת סלט, או שתמחא לעצמה כפיים לצלילי "פיו" של רינת בר בחדר ריק. מי שאוהב לצרוך את תרבות הרשת שלו באופן ארסי יותר, ימצא גם שפע סרטונים בכיכובם של משתמשים מבוגרים בחשבון אוצרוּת הטיק-טוק הייעודי שהקימו באינסטגרם מנהלי "יפה" (עמוד פייסבוק הומוריסטי מצליח, המתמחה בשאילת סטטוסים, הקלטות ותמונות שפורסמו על ידי ישראלים אנונימיים).

View this post on Instagram

מקסימה

A post shared by הטיקטוקים של יפה (@yafe_yafa_tiktok) on

מותג ניטור המידע App Ape Lab פרסם ב-2018 פילוח גילים למשתמשי טיק-טוק מסביב לעולם, והציג מגמה מעניינת. גם הם זיהו את הדומיננטיות של הטינאייג'רים באפליקציה, ואת הצניחה בפופולריות של טיק-טוק בקרב מי שהתקרב לגיל 30 או חצה אותו. כמעט 40% ממשתמשי האפליקציה זוהו על ידם כבני 10-20, וזאת לעומת קצת יותר מ-8% שהיוותה אוכלוסיית בני ה-30 עד 40. ולפתע, זינוקון: המחקר זיהה שבני 40-50 מהווים כ-16% ממשתמשי טיק-טוק - זאת למרות הסטריאוטיפ התרבותי על בני שכבת הגיל הזו, ונכונותם (נכון יותר: סלידתם) לאמץ טכנולוגיות חדשות ולהטמיע את השימוש ברשתות החברתיות בחיי היומיום שלהם. ושוב, די בזוג עיניים תקין וגישה לפייסבוק או אינסטגרם בשביל להבין עד כמה הסטריאוטיפ הזה על גיל המשתמשים בסושיאל איננו מדויק. מי מגיב בכל קבוצה רבת משתתפים בפייסבוק וידו קלה מדי על כפתור ה-LIVE? בני 40 פלוס. מי מפרסם את אותה התמונה בפיד האינסטגרם, בסטוריז ואז גם זורק אותה איכשהו לסטוריז בפייסבוק? בני 40 פלוס. מי שולח עשרות צילומי מסך, ברכות ויראליות, סרטונים וממים בקבוצת הוואטסאפ? בני 40 פלוס. מי מתייגים לייק א מאת'רפאקר גם אחרי שהתחננת בפניהם שיפסיקו? בני 40 פלוס.

אין, אם כך, מה להתפלא על נוכחותם של אנשים מבוגרים גם בטיק-טוק. מצד אחד, הם חיים כבר יותר מעשור במציאות של רשתות חברתיות, והם בקיאים בדינמיקות שנוצרות בהן. אם רוצים לספק הסבר גילני, אפשר לשער גם שילדיהם בני ה-10 ומעלה פעילים בטיק-טוק, מה שחשף אותם לראשונה לאפליקציה. הסבר סוציו-אקונומי יגרוס שרק מי שהתבסס דיו בעבודה ובחיי הבית יכול לפנות לעצמו את פרק הזמן שדרוש לצילום ועריכה של אתגרי וידאו מגוחכים - ומי בישראל מבוסס ושבע דיו לפני גיל 45? אף אחד. שילוב הנסיבות הזה, גם אם לא מגובה בנתונים סטטיסטיים, מנמק תאורטית את האהדה שטיק-טוק זוכה לה בקרב אוכלוסיה, שעל פי אותו דימוי ציבורי בכלל לא אמורה לדעת מה זה השטיק-טוק הזה.

לגבי התוצרים עצמם - זה סיפור מורכב יותר. לא נשקר: עיקר החשיפה שהם מקבלים נובעת משום שזה מצחיק לראות אדם עושה משהו שהוא לא אמור. ובתפיסה התרבותית שלנו, אדם עם בית וילדים לא אמור להדביק כיתובים צבעוניים על סרטון בו הוא פותח מטריה במקלחת על רקע להיט הפופ הנשכח "Shower". אבל ורד אלקיים, אלילת טיק-טוק בהתהוות, עושה גם עושה את זה וזה מצחיק כמו שזה נשמע. ברור שיש אלמנט של מבוכה בסרטונים האלה ואלמנט של לעג בהפצתם, ומצד שני - במה אין? האינטרנט בן זמננו הוא מארג גדול של תוכן, שנצרך על ידי מאות מיליונים בתערובת של אמפתיה ובוז, ויצרני התוכן החכמים יותר (והמצליחים יותר, על פי רוב) הם אלה שיודעים לרתום את האמפתיה והבוז האלה. כמו כן, טיק-טוק כופה על משתמשיה מסגרת אמנותית אקסטרימית, וקל יותר ליצור בה תוכן משעשע מאשר סרטוני תחקיר רציניים או ולוגים מרגשים, אז למה שלא נצחק?

על פניו, מוקדם מדי לאבחן מגמות של ממש בטיק-טוק ישראל. זאת אומרת, אפשר לסכם באופן גס למדי את האסתטיקה הרווחת בה או לאפיין שניים-שלושה ז'אנרים פופולריים של הסרטונים שעולים בה, אבל היא לא מספיק ותיקה ושגורה כמו אחיותיה הבוגרות במשפחת המדיה החברתית בשביל שנגיד בדיוק מי משתמש בה ולמה. ונכון, אולי טיק-טוק תלך בדרכה של סנאפצ'ט, שמעולם לא הצליחה להתבסס בישראל, אבל נכון לעכשיו, היא מבוססת בישראל ברמות, פשוט לא בקרב אוכלוסיות שגופי התקשורת הנ"ל אוהבים לדבר עליהם.